کد خبر 1401425
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۸
چرا فوتبال ایران بدون VAR ماند؟

مدیر سابق راه‌اندازی VAR در فوتبال ایران گفت:دی‌ماه سال ۱۳۹۸ در یک قدمی نصب و راه‌اندازی سیستم VAR در لیگ برتر فوتبال کشورمان بودیم.

به گزارش مشرق، داود رفعتی در مورد اینکه فوتبال تاجیکستان هم صاحب VAR شده است، اظهار داشت: تاجیک‌ها کاری را که ما چند سال قبل آغاز کرده بودیم استارت زده‌اند و هنوز VAR در فوتبال آنها به طور کامل راه‌اندازی نشده است. از سوی دیگر در فوتبال آسیا فقط ۶ یا ۷ کشور مثل قطر، عربستان، ژاپن، چین، کره جنوبی و استرالیا از تکنولوژی VAR بهره می‌برند.

وی افزود: در مسابقات مرحله اول مقدماتی جام جهانی و همچنین مرحله اول لیگ قهرمانان آسیا مسابقات بدون VAR برگزار می‌شود و به این ترتیب داوران ما می‌توانند در این مراحل در فوتبال آسیا قضاوت کنند. اما در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان یا مراحل بالاتر مقدماتی جام جهانی داوران حتماً باید لایسنس VAR (گواهی) داشته باشند.

چرا فوتبال ایران بدون VAR ماند؟

مدیر سابق راه‌اندازی VAR در فوتبال ایران گفت:‌ در فوتبال ما فقط علیرضا فغانی و موعود بنیادی‌فر لایسنس VAR  را دارند البته موعود بنیادی‌فر باید یک بازی با سیستم VAR را قضاوت کند تا بتواند در مسابقاتی که VAR دارد، حضور داشته باشد. خود من زمانی که در تشکیلات داوری فدراسیون فوتبال بودم بنیادی فر را برای دیدن دوره آموزشی فرستادم و او یک دوره هم خودش در کشور امارات دیده است.

بیشتر بخوانید:

حذف داوران فوتبال ایران از آسیا

رفعتی با اشاره به سوابق خود در راه‌اندازی VAR عنوان کرد: من تنها ایرانی هستم که دوره مدیریت راه‌اندازی VAR را دیده‌ام که متأسفانه به دلیل تغییر و تحول در فدراسیون فوتبال پروژه‌ای که ما شروع کرده بودیم نیمه‌کاره رها شد. در حالیکه  در سال ۱۳۹۷ این کار آغاز شد و می‌توانستیم ۶ ماهه با ۲۴ داور دوره VAR را به داوران آموزش بدهیم و راه‌اندازی کنیم.

وی افزود: VAR دو مقوله کاملاً متفاوت دارد نخست مدیریت و راه‌اندازی VAR که این مقوله مربوط به سازمان لیگ و کمیته مسابقات و فدراسیون فوتبال است و دوم مقوله آموزش به داوران که مربوط به کمیته داوران می‌شود. مقوله مدیریت و راه‌اندازی VAR هیچ ارتباطی به کمیته داوران ندارد و من در این خصوص از سوی فیفا آموزش دیده بودم . به همراه علیرضا فغانی و سعید فتاحی از ایران این پروژه‌ را با کمک فدراسیون فوتبال شروع کردیم و همه چیز برای اینکه فوتبال ایران دارای VAR شود مهیا بود. 

مدیر سابق راه‌اندازی VAR در فوتبال ایران گفت: اگر دستگاه خریداری می‌شد آذر یا دی ۱۳۹۸؛ لیگ برتر فوتبال ایران صاحب VAR  می‌شد و ما در نیم‌فصل دوم می‌توانستیم داوری لیگ برتر را با دستگاه VAR انجام بدهیم.

چرا فوتبال ایران بدون VAR ماند؟

رفعتی در مورد اینکه چه اتفاقی افتاده که این پروژه نیمه تمام ماند، عنوان کرد: به دلیل تغییر و تحولات مدیریتی در فدراسیون فوتبال من را کنار گذاشتند و شخص دیگری عهده‌دار مسئولیت شد و در نهایت تمام روندی که ما از ابتدا شروع کرده بودیم به هم ریخت. در بخش آموزش و راه‌اندازی مدیریت با من بود سعید و وحید فتاحی هم بودند و در بخش آموزش به داوران علیرضا فغانی و دانیال مرادی مسئولیت داشتند. همه چیز مهیا بود اما به دلیل اینکه دستگاه خریداری نشد کلاسی که فیفا در ایران برگزار کرد تبدیل به یک دوره معرفی و آموزش ساده شد. 

وی تصریح کرد: می‌خواستیم به هر باشگاه بگویم برای نیم فصل دوم لیگ برتر پنج بازی خود را انتخاب کنند تا با سیستم VAR قضاوت آن بازی‌ها انجام شود و در واقع بعد از دی ماه ۱۳۹۸، هشتاد بازی در لیگ برتر با سیستم VAR قضاوت می‌شد. که به دلیل تغییر و تحول در فدراسیون فوتبال و نبود ثبات مدیریت در فوتبال کشورمان از این فرصت بزرگ از دست رفت.

مدیر سابق راه‌اندازی VAR در فوتبال ایران در مورد اینکه هزینه راه‌اندازی VAR برای هر ورزشگاه در لیگ برتر چقدر است، گفت: در حال حاضر ورزشگاه آزادی کاملاً آماده نصب سیستم VAR است و هر ورزشگاه حدوداً با هزینه ۴ تا ۵ میلیارد تومانی می‌تواند صاحب VAR در لیگ برتر شود که این رقم در مقابل هزینه‌های باشگاه‌های ما بسیار اندک است. 

رفعتی با اشاره با انتخابات ۸ شهریور فدراسیون فوتبال گفت: در صورتی که رئیس آینده فدراسیون عزم جزمی داشته باشد می‌توانیم ظرف ۶ ماه مدیریت و آموزش داوران برای سیستم VAR را آغاز کنیم و در لیگ برتر بیست دوم یعنی فصل ۱۴۰۲-۱۴۰۳ لیگ برتر ایران صاحب VAR خواهد شد. البته در آن فصل ۸۰ بازی با سیستم VAR قضاوت می‌شود و پس از آن در فصل آینده تمامی مسابقات لیگ برتر با این سیستم و تکنولوژی روز دنیا برگزار خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    0 0
    چندتا دوربین و دستگاه ۵ میلیارد؟ چند تا دوربین نصب کنند، یه تلویزیون اون پایین کنار زمین بذارن داور بتونه صحنه آهسته ها رو ببینه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس