کد خبر 1401772
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۷
داوران فوتبال ایران؛ عاشقان فراموش شده/ قضاوت داور چند میلیونی برای بازیکنان چندمیلیاردتومانی

داوران فوتبال کشورمان عاشقان فراموش شده‌ای هستند که در فصل آماده‌سازی کمترین توجه به آنها می‌شود ولی با شروع مسابقات مقصر بسیاری از ناکامی‌های فنی تیم‌ها نامیده می‌شوند.

به گزارش مشرق، تیم ملی فوتبال کشورمان در رده بندی فیفا اولین تیم قاره آسیاست، در رده ملی حتی بالاتر از تیم‌های پرامکاناتی چون کره جنوبی، ژاپن و استرالیا ایستاده‌ایم، به قول قدیمی‌ها آقای فوتبال آسیا هستیم. یا حداقل خودمان تصور می‌کنیم که بهترین فوتبال قاره کهن را داریم. کشورهای کوچک حوزه خلیج فارس مثل امارات، کویت، بحرین  و حتی قطر یک صدم فوتبال کشورمان نیروی انسانی مستعد ندارند، یک هزارم فوتبال ما تماشاگر و هوادار سینه‌چاک فوتبال ندارند و حتی در خواب هم نمی‌توانند تصور داشتن یک صد هزار تماشاگر را در یک مسابقه باشگاهی ببیند، با این حال از نظر امکانات و سرمایه‌گذاری و سخت‌ افزارها فرسنگ‌ها از ما جلو افتاده‌اند.

عاشقان فراموش شده فوتبال ایران

هر باشگاه اماراتی حداقل دو زمین تمرین و یک ورزشگاه اختصاصی دارد، قطر میزبان مهم‌ترین رویداد فوتبال جهان شده و... اکنون باید حسرت بخوریم که کشوری مثل تاجیکستان که در واقع فوتبال درجه سوم قاره آسیاست نیز در حال سبقت گرفتن از فوتبال ایران است، همین که فوتبال تاجیکستان مقدمات تهیه تکنولوژوی VAR  را فراهم کرده و بهترین داوران فوتبال کشورمان با حسرت این خبر را می‌خوانند و به نشانه تاسف سری تکان می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

چرا فوتبال ایران بدون VAR ماند؟

زیرا نداشتن VAR  باعث می شود تا این داوران برتر قاره آسیا به جای قضاوت در مهم‌ترین مسابقات باشگاهی و ملی فوتبال  آسیا خانه نشین شوند! در واقع آنها مانند دانش آموز مستعدی هستند که پدر خانواده ( فدراسیون فوتبال و کمیته داوران) نمی‌تواند حداقل امکانات لازم را برای رشد و پیشرفت‌شان فراهم کند. 

عاشقان فراموش شده فوتبال ایران

جالب است که کمیته داوران و فدراسیون فوتبال تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان را بهترین توجیه برای کوتاهی‌های مدیریتی خود بیان و ساده‌ترین راه برای فرار از پاسخگویی عنوان می‌کنند. این اتفاقات تلخ برای داوران فوتبال ما در حالی رقم خورده که در زمان تعطیلی مسابقات فوتبال باشگاهی کشورمان هستیم، روزهایی  که کمتر مدیر، مسئولی یا حتی بازیکن و مربی یادی از داوران در مصاحبه‌هایشان می‌کنند! همان‌هایی که با شروع مسابقات و بعد از هر باخت  به داوران می‌تازند و  یکی از دلایل ناکامی خود را داوران می‌دانند و برخی باشگاه‌ها علیه آنها بیانیه می‌دهند اما اکنون هیچکس حتی یادش نمی‌آید که داوران از ارکان فوتبال هستند و بدون داور هیچ مسابقه‌ای در جهان امکان برگزار شدن ندارد. 

داوران فوتبال ایران فراموش شدگان فصل آماده‌سازی، قاضی‌هایی همیشه مقصر! هستند که در حال حاضر با هزینه شخصی تمرین می‌کنند و کسی به آنها توجهی ندارد.  فدراسیون فوتبال که درگیر انتخابات ۸ شهریور است، داوران فوتبال ما را به اندازه همتایان تاجیکستانی خود تحویل نمی‌گیرد و  پیگیر حضور آنها در کلاس‌های آموزشی VAR   آنها نیز نمی‌شود و با قاطعیت می‌گویند که فصل آینده هم خبری از VAR  نخواهند بود. 

عاشقان فراموش شده فوتبال ایران

با این حال در روز ۲۱ مرداد که سوت آغاز رقابت‌های لیگ برتر به صدا در می‌آید از مربی تا بازیکن و مدیرعامل باشگاه‌ها علیه داوران صحبت خواهند کرد. بدون اینکه این روزها را یادشان بیاید. این روزهایی که به داوران کمترین توجهی بشود، بدون اینکه یادشان بیاید در فوتبال جهان،  تکنولوژی برتری همچون VAR آمده تا برترین داوران جهان قضاوت کم اشتباهی را داشته باشند. پس چگونه از این داوران زحمتکش و پرتلاش و عاشق فوتبال خود می‌خواهیم که حتی بهتر از داوران برتر جهان قضاوت کنند و بدون اشتباه باشند! مایی که برای برگزاری یک کلاس آموزشی ساده پیش فصل برای داوران کلی منت برسرشان می گذاریم! 

عاشقان فراموش شده فوتبال ایران

در دوره آماده سازی تیم‌ها برای فصل آینده  به داوران فوتبال کشورمان  چه چیزی داده‌ایم؟! که با شروع لیگ برتر توقع انتظار قضاوت بی‌نقص از آنها داریم؟ در فصلی که دستمزد بازیکنان درجه دو و سه به چندین میلیارد تومان رسیده و یک بازیکن معمولی فوتبال در لیگ برتر رقمی در حدود ۳ تا ۵ میلیارد تومان دستمزد می گیرد چقدر به داوران فوتبالمان از نظر مالی، امکاناتی و آموزشی توجه کرده‌ایم؟ آیا می‌دانید اگر یک داور ممتاز ۲۰ مسابقه در لیگ برتر فصل آینده قضاوت کند رقمی در حدود ۱۰۰ میلیون تومان دستمزد خواهد گرفت؟! دستمزدی که مقابل بازیکنان میلیاردی فوتبال ما شبیه یک شوخی تلخ است! 

عاشقان فراموش شده فوتبال ایران

پس با شروع لیگ برتر حداقل یاد این روزها بیفتیم که قاضی‌های فوتبال را فراموش کرده بودیم و تیم‌ها با از دست دادن هر امتیاز به داوران تاخت و تاز نکنند و از دیوار کوتاه داوران بالا نروند!  داوران بین‌الملللی و ممتاز فوتبال کشورمان هم در آستانه حذف از مهم‌ترین رقابت‌های فوتبال باشگاهی قاره آسیا هستند. امیدواریم که متولی داوران فوتبال کشورمان کمتر  تحت تاثیر جو انتخاباتی فدراسیون فوتبال قرار بگیرند و گام‌هایی موثر برای داوران فوتبال کشورمان در این روزهای باقیمانده تا شروع لیگ بردارند و یادشان باشد که VAR یک تکنولوژی برتر در فوتبال است نه یک وسیله لوکس برای پُز دادن!

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس