کد خبر 1401945
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳
پامپئو

به رغم هشدارهای چین درباره سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ او را به انجام این سفر تشویق کرد.

به گزارش مشرق، مایک پامپئو وزیر خارجه سابق آمریکا اعلام کرد که برای همراهی کردن با نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان در سفر او به تایوان آماده است.

در شرایطی که مقام‌های پکن بارها به واشنگتن درباره سفر احتمالی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان هشدار داده‌اند، وزیر خارجه دولت جمهوری‌خواه دونالد ترامپ او را به انجام این سفر تشویق کرده است.

مایک پامپئو که در دولت سابق آمریکا سابقه اتخاذ مواضع تند علیه چین را دارد و به همین دلیل، پکن او را به همراه برخی دیگر از سیاستمداران و چهره‌های آمریکایی تحریم کرده است، در یک پیام توییتری خواستار سفر نانسی پلوسی به تایوان شده است.

او که در دولت ترامپ ابتدا به عنوان رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) فعالیت داشت و سپس وزیر خارجه این دولت مشغول به کار بود، خطاب به رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نوشت: «نانسی من با تو خواهم آمد. (سفر) من در چین ممنوع است اما در تایوان دوستدار آزادی، اینطور نیست. آنجا تو را خواهم دید».

مایک پامپئو وزیر خارجه سابق آمریکا و سیاستمدار جمهوری‌خواه این کشور در حالی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان را به انجام سفر به تایوان تشویق کرده که پیشتر رسانه‌های مختلف آمریکایی از تحرکات او برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ خبر داده‌اند.

پیام کوتاه توئیتری پامپئو در شرایطی منتشر شده که خبرها حاکی از این است که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارد طی هفته‌های آینده به تایوان سفر کند. با آنکه سایر اعضای کنگره پیش از این به تایوان سفر کرده‌اند اما در صورت انجام سفر نانسی پلوسی به تایوان، او بلندپایه‌ترین قانونگذار آمریکایی خواهد شد که طی ۲۵ سال گذشته به این منطقه سفر می‌کند.

چین پیش از این به شدت به احتمال سفر پلوسی واکنش نشان داده است. وزارت خارجه چین سه شنبه هفقته گذشته گفت که پکن از واشنگتن خواهد خواست تا سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان را لغو کند.

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین، سفر این مقام آمریکایی به تایوان را نقض اصل «چین واحد» دانست و گفت که واشنگتن می‌بایست از اقدامات بحران‌زا در جزیره تایوان دست بردارد.

به دنبال هشدارهای مقامات پکن درباره سفر نانسی پلوسی به تایوان، رسانه نزدیک به دموکرات‌های آمریکایی از نگرانی دولت جو بایدن درباره اقدام چین برای اعلام منطقه پرواز ممنوع در تایوان خبر داد.

یک مقام آمریکایی به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است مقام‌های دولت جو بایدن نگران هستند چین ممکن است قبل از سفر نانسی پلوسی، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، بر فراز آن منطقه پرواز ممنوع اعلام کند.

این مقام آمریکایی مدعی شده چین همچنین ممکن است با به پرواز درآوردن هواپیماهای جنگی بر فراز منطقه پدافند هوایی تایوان به این سفر واکنش نشان دهد. وی مدعی شده که انجام چنین اقدامی ممکن است پاسخ تایوان و آمریکا را به همراه داشته باشد.

چین طی ماه‌های گذشته بارها به منطقه‌ای که تایوان آن را منطقه شناسایی پدافند هوایی خودش اعلام کرده، جنگنده ارسال کرده است.

پکن تایوان را بخشی از سرزمین‌ چین می‌داند و بارها گفته است که این جزیره را به خاک خود برخواهد گرداند.

پیش از این نشریه «فایننشال تایمز» در گزارش هفته گذشته خود خبر داد که چین هشدارهای خصوصی شدیدی به دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا درباره سفر احتمالی نانسی پلوسی به تایوان داده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس