کد خبر 1402647
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹
ترفندهایی برای جلوگیری از داغ شدن گوشی و لپ‌تاپ در تابستان

گرمای شدید تابستان برای گوشی، تبلت، کنسول بازی و در کل تمام محصولات الکترونیکی خاطرناک است. روی هم رفته گرما را می‌توان به عنوان قاتل اصلی این نوع محصولات به حساب آورد.

به گزارش مشرق، گرمای شدید تابستان برای گوشی، تبلت، کنسول بازی و در کل تمام محصولات الکترونیکی خاطرناک است. روی هم رفته گرما را می‌توان به عنوان قاتل اصلی این نوع محصولات به حساب آورد.

چرا گجت‌ها حرارت ایجاد می‌کنند؟

قبل از اینکه به این ترفندها بپردازیم، ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که چرا گجت‌ها گرما تولید می‌کنند و چرا حرارت برای آن‌ها ضرر زیادی دارد. روی هم رفته وقتی الکتریسیته از هر رسانایی-از جمله مواد نیمه‌هادی در تراشه‌ها-جریان می‌یابد، برخی الکترون‌ها با اتم‌ها یا ناخالصی‌های موجود در ماده برخورد می‌کنند و مقاومت ایجاد می‌شود.

با توجه به اینکه انرژی همواره از شکلی به شکل دیگر تبدیل می‌شود و هیچوقت از بین نمی‌رود، این برخورد الکترون‌ها انرژی جنبشی را در مولکول‌های هادی ایجاد می‌کند که همان گرما است.در این میان اگر دستگاه‌های الکترونیکی فکری به حال این گرما نکنند، ترانزیستورهای موجود در تراشه‌ها به درستی کار نخواهند کرد. با در نظر گرفتن این موضوع، با بهره‌گیری از این ترفندها می‌توانید تا حدی از داغ شدن بیش از حد دستگاه‌های خود جلوگیری کنید.

۱. از نور مستقیم خورشید، اتومبیل‌های داغ و گرمای شدید اجتناب کنید

این توصیه کاملا بدیهی است اما در هر صورت باید تکرار کنیم که اگر محیط بیرونی منزل به شدت گرم است، تا حد ممکن از گوشی و دیگر دستگاه‌ها استفاده نکنید. همچنین گوشی را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید زیرا با این کار دمای بدنه خیلی سریع به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. در ضمن اگر ماشین شما ساعات زیادی زیر آفتاب مستقیم قرار دارد، به هیچ عنوان گوشی و لپ‌تاپ را درون ماشین رها نکنید. حتی وقتی سوار ماشین می‌شوید، ابتدا کولر را روشن کنید تا دمای داخل اتومبیل کاهش پیدا کند و سپس دستگاه‌های موردنظر را روشن کنید.

۲. از کول‌پد یا استند لپ‌تاپ کنید

اگر در محیط گرم به مدت طولانی از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید، بهتر است به فکر بهره‌گیری از کول‌پد باشید. کول‌پدها با استفاده از فن‌هایی که دارند می‌توانند دمای بدنه‌ی لپ‌تاپ را به سرعت کاهش دهند. اما اگر نمی‌خواهید برای خرید کول‌پد هزینه کنید، بهتر است لپ‌تاپ خود را روی چیزی قرار دهید تا هوای اطراف آن بهتر جریان پیدا کند. البته در این زمینه استفاده از استند لپ‌تاپ را توصیه می‌کنیم.

۳. دستگاه را تمیز نگه دارید و دریچه‌ها را مسدود نکنید

گردوغبار یکی از اصلی‌ترین دلایل داغ شدن بیش از حد لپ‌تاپ‌ها و کنسول‌های بازی است. به همین خاطر این دستگاه‌ها را باید مرتب تمیز کنید تا از مسدود شدن دریچه‌ها، هیت‌سینک‌ها و فن‌ها توسط گردوغبار جلوگیری شود. همچنین اگر مثلا لپ‌تاپ را روی پای خود قرار می‌دهید، مراقب باشید که دریچه‌ها مسدود نشوند. زیرا در این صورت در بخش داخلی بدنه هوا به درستی جریان پیدا نمی‌کند و در نتیجه حرارت دستگاه افزایش پیدا می‌کند.

۴. اورکلاک را غیرفعال کنید یا از حالت کاهش مصرف انرژی استفاده کنید

اگر با اصطلاح اورکلاک کردن آشنا نیستید باید بگوییم که کاربران پی‌سی با این کار می‌توانند توان سخت‌افزاری قطعات را از محدودیت‌های تعیین شده توسط کارخانه فراتر ببرند. اگرچه چنین کاری منجر به افزایش سرعت سیستم می‌شود، اما از سوی دیگر تولید گرما هم افزایش پیدا می‌کند. به همین خاطر در محیط‌های گرم توصیه می‌کنیم این مشخصه را غیرفعال کنید یا اینکه حالت‌های مربوط به کاهش مصرف انرژی را فعال کنید.

۵. قابلیت‌های بلااستفاده را غیرفعال کنید

اگر می‌بینید از برخی از مشخصه‌ها استفاده نمی‌کنید، آن‌ها را غیرفعال کنید. به عنوان مثال اگر بلوتوث مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، آن را خاموش کنید. همچنین در کامپیوترها و گوشی‌ها برخی برنامه‌ها در پس‌زمینه فعال می‌مانند و با این کار حرارت را افزایش می‌دهند. در ضمن اگر محیط خانه یا محل کار بسیار گرم است، بهتر است تا زمانی که دمای محیط بهبود پیدا نکرده، استفاده از بازی‌های سنگین و کارهایی که فشار زیادی به سیستم وارد می‌کند را کنار بگذارید.

۶. به گوشی و کامپیوتر استراحت بدهید

اگر در گرمای زیاد به مدت طولانی از دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کنید، بهتر است هر چند ساعت یک بار به آن‌ها استراحت بدهید. بهترین کار این است که دستگاه‌های موردنظر را خاموش کنید اما اگر چنین چیزی امکان‌پذیر نیست، تمام برنامه‌ها را ببندید تا سیستم کمی استراحت کند.

در هر صورت واقعیت این است که در یک محیط گرم، چنین اقداماتی مانند مسکن عمل می‌کنند و در نهایت بهترین راهکار، خنک کردن محیط است.

منبع:دیجی کالامگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس