کد خبر 1402837
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
هراس صهیونیست‌ها از رویارویی با مقاومت/ چرا پدیده «فرار از خدمت» در ارتش اسرائیل تشدید شده است؟

پدیده فرار از خدمت پدیده جدیدی در ارتش رژیم صهیونیستی نیست اما زمانی تشدید می‌شود که این رژیم در آستانه ورود به عملیات‌های نظامی با گروه‌های مقاومت باشد.

به گزارش مشرق، در حالی که رژیم صهیونیستی با تمام قوا تلاش می‌کند تا اسرار امنیتی ارتش خود را پنهان نگه دارد و همچنین نقاط ضعف این ارتش در برابر افکار عمومی جامعه صهیونیستی و کشورهای عربی و غربی فاش نگردد اما واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد و حتی خود مقامات نظامی و سیاسی اسرائیل نمی‌توانند شاخص‌های فروپاشی داخلی و بحران ارتش این رژیم را پنهان کنند.

در همین زمینه اخیراً گزارش‌هایی که رسانه‌ها و محافل عبری‌زبان درباره کاهش قدرت ارتش رژیم صهیونیستی و همچنین رسوایی‌های سیاسی و نظامی این رژیم منتشر می‌کنند به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. در این راستا چند روز قبل وبسایت‌های اسرائیلی گزارشی تحت عنوان «رسوایی سربازی اجباری» منتشر کردند که نشان دهنده افزایش فراگیر فرار از خدمت در ارتش این رژیم است و فرار از خدمت تبدیل به پدیده‌ای شده که سالانه در ارتش رژیم صهیونیستی پررنگ‌تر می‌شود.

چند روز قبل بود که روزنامه اسرائیل هیوم در گزارشی اعلام کرد، شمار اسرائیلی‌هایی که از خدمت سربازی فراری هستند به شکل قابل توجهی افزایش یافته و تعداد این سربازان در سال ۲۰۲۰ بین ۲۴۰۰ تا ۲۵۰۰ نفر بود، در حالی که این تعداد در سال ۲۰۲۱ به ۳۱۰۰ نفر افزایش یافته است.

وی افزود، هر چند اطلاعات مربوط به سال ۲۰۲۲ در این زمینه هنوز فاش نشده اما از داده‌های مربوط به ماه گذشته استنباط می‌شود که جوانان  اسرائیلی که قرار بود به خدمت سربازی بپیوندند به دفاتر مربوطه برای استخدام نرفته‌اند.  در این میان حدود ۹ درصد از جوانان اسرائیلی به دلیل مشکلات روحی و روانی از خدمت سربازی معاف شده‌اند و بر اساس گزارش‌های روانپزشکان کاهش توانایی جوانان اسرائیلی در  یافتن بهانه مناسب برای فرار از خدمت سربازی باعث شده است که بسیاری از آنها به دفاتر کارگزینی مراجعه نکنند.

ژنرال «الیزر استرن»، وزیر سابق اطلاعات رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای که در روزنامه اسرائیل هیوم منتشر کرد اظهار داشت، میانگین فرار سربازان از صفوف ارتش اسرائیل  به شکل منفی منجر به فرسایش «پایداری ملی» اسرائیلی‌ها می‌شود و از همین رو می‌بینیم مردان جوانی که قرار است در یگان‌های نظامی ارتش خود باشند وظیفه‌شان را فراموش کرده‌اند و تلاش‌های بی وقفه‌ای برای گرفتن معافیت از خدمت سربازی انجام می‌دهند. اکنون ما در این زمینه با یک مشکل واقعی روبرو هستیم و باید راه حلی پیدا کرد.

وی افزود، این پدیده نگران‌کننده، ارتش و مقامات امنیتی را ملزم می‌کند تا به دنبال افرادی که از خدمت سربازی فرار کرده‌اند بگردند؛ زیرا اسرائیل بر مبنای ارتش پایه گذاری شده و استخدام در ارتش چالش واقعی برای جامعه اسرائیل است و ما در آینده به شدت به سربازان زیادی نیاز خواهیم داشت.

در گزارش سایر رسانه‌های صهیونیستی نیز آمده است که پدیده فرار از خدمت در ارتش اسرائیل به یگان‌های زبده این ارتش نیز رسیده و توانسته سیستم نظامی اسرائیل را متزلزل کند و افکار عمومی را نیز در شوک فرو برده است. 

موسسه موسوم به اداره نیروی انسانی رژیم صهیونیستی در این زمینه اعلام کرد، ۴۰ درصد از سربازان ارتش اسرائیل بنا به دلایل مذهبی و روانی از خدمت فراری هستند. بی میلی به خدمت سربازی فرار از آن پدیده جدیدی در ارتش اسرائیل نیست و درصد افرادی که در چهل سال گذشته تمایلی به پیوستن به ارتش نداشته‌اند به سرعت افزایش یافته و این روند همچنان سیر صعودی دارد.  بزرگترین فاجعه برای اسرائیل در این زمینه در سال ۲۰۲۰ بود که ۲۵ خلبان اسرائیلی اعلام کردند تمایلی به شرکت در عملیات‌های ارتش علیه فلسطینیان ندارند.

بر اساس این گزارش پدیده عدم تمایل نظامیان برای خدمت در ارتش اسرائیل بعد از جنگ سال ۱۹۷۳  و شکست رژیم صهیونیستی و همچنین بعد از جنگ اول و دوم و با لبنان و همچنین جنگ‌های متعدد با مقاومت فلسطین به طرز قابل توجهی افزایش یافته است.  علت امر آن است که این رویارویی‌های نظامی شواهد ناامیدکننده‌ای از شکست‌های تحقیرآمیز ارتش، و مؤید انحطاط اخلاقی سطوح فرماندهی آن و افزایش تأثیر منفی ناکامی‌ها بر وجهه ارتش بود.

بر اساس این گزارش، شکست‌های ارتش رژیم صهیونیستی در چهار دهه گذشته موجب کاهش باور شهرک‌نشینان صهیونیست به ارتش این رژیم شد و امروز آنها  معتقدند که ارتش اسرائیل حتی قدرت ایستادگی در برابر گروه‌های مقاومت فلسطین و حزب الله لبنان را نیز ندارد.

برای مقابله با پدیده فرار از خدمت در ارتش رژیم صهیونیستی، این ارتش سال گذشته یگانی به نام «مگاشیم» راه اندازی کرد که در آن مسئولان ارتش برای ترغیب جوانانِ فرار از خدمت  برای پیوستن به ارتش به خانه‌های آنها می‌رفتند و دفاتر استخدام ارتش رژیم صهیونیستی نیز همچنان در حال برقراری ارتباط با سربازان فرار از خدمت هستند  اما با این وجود  پیشرفتی در روند پیوستن افراد به ارتش این رژیم مشاهده نشده است.

«ناجی البطه» کارشناس امور رژیم صهیونیستی در این زمینه معتقد است پدیده فرار از خدمت سربازی در ارتش این رژیم در نوع خود پدیده جدیدی نیست اما زمانی که اشغالگران عملیات‌های نظامی علیه مقاومت فلسطین یا لبنان آغاز می‌کنند این پدیده تشدید می‌شود.  عمده علت این امر ترس اسرائیلی‌ها از مرگ در جنگ است.  سربازان اسرائیلی متوجه شده‌اند در صورتی که در جنگ با گروه‌های فلسطینی یا لبنان اسیر شوند هیچ ارزشی برای اسرائیل ندارند و  نهادهای سیاسی یا نظامی این رژیم برای آزادی آنها هیچ اقدامی نخواهند کرد.

وی افزود، بعد از تجربه «گلعاد شالیط » سرباز اسرائیلی که در سال ۲۰۰۶ در نوار غزه به اسارت مقاومت درآمد و هشت سال در اسارت بود و همچنین دو سرباز دیگر به نام‌های هادر گلدن و شائول آرون  انگیزه پیوستن به ارتش در میان صهیونیست‌ها کاهش یافت.  شکست ارتش رژیم صهیونیستی در طول جنگ‌های اخیر خود در نوار غزه نیز منجر به کاهش روحیه سربازان این رژیم شده؛ -چه سربازانی که در حال حاضر در صفوف ارتش اسرائیل هستند و چه کسانی که مجبورند در آینده به آن بپیوندند.

به گفته این کارشناس امور رژیم صهیونیستی اسرائیلی‌ها معتقدند که جنگ‌های ارتش این رژیم در گذشته موجه بوده و عموم اسرائیلی‌ها نیز به قدرت این ارتش باور داشتند اما امروز همه چیز برعکس شده است و صهیونیست‌ها می‌بینند که هیچ یک از اهداف نظامی اسرائیل در جنگ‌ها محقق نمی‌شود.

وی در پایان تاکید کرد که فرار سربازان اسرائیلی از خدمت اجباری نشان‌دهنده ناتوانی ارتش رژیم صهیونیستی و شکست پروژه صهیونیستی در منطقه خواهد بود و این مسئله فلسطینی‌ها و همه اعراب را ملزم می‌کند که از این عقب نشینی اشغالگران به نفع آرمان فلسطین بهره برداری کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نیما IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    0 0
    اسقاطیل رفتنی است
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      0 0
      نه بابا راست میگی حتما نه؟؟ هههههههههههههههه خخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس