NPT پروتکل الحاقی

نمایندگان ایالات متحده، فرانسه و انگلیس در کنفرانس بازبینی پیمان منع گسترش سلاح اتمی (ان پی تی) درباره برنامه هسته‌ای ایران بیانیه صادر کردند.

به گزارش مشرق، ایالات متحده، فرانسه و انگلیس برای دهمین کنفرانس بازبینی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی)، در خصوص برنامه هسته‌ای ایران بیانیه صادر کردند.

طبق این گزارش، دو عضو برجام و ایالات متحده که به صورت یکجانبه این توافق هسته‌ای را ترک کرده است،‌ بار دیگر ادعاهای تکراری علیه برنامه هسته‌ای را تکرار کردند و گفتند که موضع آن‌ها این است که جمهوری اسلامی ایران نباید به توانمندی ساخت سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

این ادعای تکراری در حالی مدام تکرار می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی بارها تأکید کرده‌اند که به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیستند و برنامه‌ هسته‌ای کاملاً صلح‌آمیز دارند.

در این بیانیه که روز گذشته (دوشنبه) منتشر شده، آمده است که پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای خطر جنگ مخرب اتمی را کاهش داده است و کاهش بیشتر این خطر باید اولویت تمام کشورهای عضو ان پی تی و این کنفرانس بازبینی ان پی تی باشد.

نمایندگان آمریکا، فرانسه و انگلیس با تأکید بر این که ایران هرگز نباید به سلاح اتمی دست پیدا کند، ادامه دادند: «ما به رسیدگی به بحران اشاعه منطقه‌ای در هرجایی که رخ دهد، متعهد هستیم».

سه کشور غربی بار دیگر توپ تعویق در ازسرگیری مذاکرات رفع تحریمی را به زمین ایران انداختند و ابراز تأسف کردند که علی‌رغم تلاش‌های دیپلماتیک فشرده، ایران هنوز از فرصت احیای اجرای کامل برجام استفاده نکرده استو از ایران درخواست کردند تا، «به اجرای کامل برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل بازگرد و فوراً با آژانس در رفع سؤالات مرتبط با مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده احتمالی طبق توافقات پادمانی مورد نیاز ان پی تی همکاری کند».

در این بیانیه در این خصوص آمده است: ««سلاح‌های هسته‌ای تا زمانی که وجود دارند، باید در خدمت اهداف دفاعی، جلوگیری از تجاوز و جلوگیری از جنگ باشند. ما کسانی را که از تسلیحات هسته‌ای برای اجبار نظامی، ارعاب و باج خواهی استفاده می‌کنند یا تهدید به استفاده از آن‌ها می‌کنند، محکوم می‌کنیم. چنین اقداماتی عمیقاً خطرناک و مغایر با اهداف NPT و منشور سازمان ملل است».

در بخش پایانی این بیانیه بدون اشاره به رژیم صهیونیستی که حاضر به پیوستن به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نشده است، آمده است همه طرف‌های NPT، کشورهای دارای سلاح هسته‌ای یا کشورهای فاقد سلاح هسته‌ای، وظیفه دارند رفتار مسئولانه و خویشتن‌داری را برای پیشبرد هر سه رکن این معاهده نشان دهند و ترویج کنند: خلع سلاح، عدم اشاعه و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، علم، و فناوری.

این بیانیه‌ در حالی صادر شده است که علیرغم همکاری‌های گسترده ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدیر کل آژانس شبانگاه دوشنبه به وقت تهران در نشست اعضای «ان‌پی‌تی» (عدم اشاعه سلاح هسته‌ای) از نیاز به دسترسی بیشتر به تاسیسات هسته‌ای ایران سخن گفت.

«رافائل گروسی» در زمینه برنامه هسته‌ای ایران گفت: «ما به دسترسی‌هایی نیاز داریم که با عمق و وسعت برنامه هسته‌ای آنها متناسب باشد. تنها در آن صورت است که آژانس می‌تواند ضمانت‌های ضروری و معتبری ارائه دهد مبنی بر اینکه فعالیت‌ها در جمهوری اسلامی ایران در راستای اهداف صلح‌آمیز است.»

گروسی در حالی این این سخنان را بیان کرد که ایران تاکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • رضا IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    32 9
    هر سه کشور شکر مفت خوردند !!!
    • GB ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      3 0
      اگر آمریکا به برجام برگردد ، گزینه ماشه را فعال می کنه
    • DE ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      3 1
      ایران به هیچ عنوان نباید الان بمب اتمی بسازد ما اجازه نداریم بمب اتمی بسازیم. زیرا خیلی طول میکشه و کلی آزمایش و برنامه ریزی داره که سر فرصت برو بچ دارن تحقیقات میکنند لاکن ایران باید سریع هر وقت احساس کرد وقتشه از روسیه بمب اتم بخره چون ما گفتیم نمیسازیم ولی در مورد خریدصحبت نکردیم. میتونیم هم اگر صلاح باشه بمب اتم ازشون قرض بگیریم تا وقتی خومون ساختیم بهشون پس بدهیم. والا. اصلن قرض الحسنه که حتما نباید پول باشه که
    • UA ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      2 1
      آنها پوشکهای بچه های ایرانی زاخوردند
    • UA ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      2 0
      جانم فدای ایرانی می کنم که صدها بمب اتم دارشته باشه
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    23 11
    ساکت شید شیاطین بزرگ دنیا
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      2 0
      ما هم قصد ساخت سلاح را در حال حاضر نداریم . اما توانمندی آن را داریم . یعنی دستمان روی ماشه است . ضمنا اگر زمانی ناچار به ساختن باشیم بعنوان بازدارندگی و دفاعی هست و هیچوقت نیاز به استفاده نخواهد بود . چون به اندازه کافی از توانمندی بالائی بحمدالله برخورداریم . در آخر کشوری که خود از سلاح هسته ای استفاده کرده . اعتباری برای اینگونه بیانات ندارد . زورتان میرسد و راست می گوئید از اسرائیل شروع کنید تا بخودتان برسد .
  • فارغ التحصیل جویای کار IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    16 0
    کلا سلاح هسته ای در جهان خطرناک است مسئول این بازیهای هسته ای آمریکای کثیفه که اولین بار ازش در ژاپن استفاده کرد
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    11 1
    همین دست فرمون برین خوبه
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    14 2
    ایران از ان پی تی خارج شود شر ان پی تی که سراپایش برای کشورهای شیطانی و ضربه ب ملتهای درستکار است از سر ملت ایران قطع شود ملت ایران متمدن و با رازشهای والای انسانی زندگی کرده و زندگی می کنند مرگ بر شیطان بزرگ برآمریکا عامل جنگ وشرارت و بدسگالی و سخافت و.. در جهان
  • محمدایوب IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    9 1
    اینها با سربازانشان افساد طلبان در داخل غلط کردند وشکرقهوه ای خوردند بی شرف ها انگار صاحب جهان هستند ان بدبختهای ذلیل که شما را کدخدا می دانستند وبا ادب می دید رفت انشاالله به مراد خود مغروق استخر خواهد پیوست آن سرباز نیویورکی دیپلمات ودکمه سردست داشت رفت اینها که آمدند مرد هستند میگی نه از سوئد وسربازان انگلیسی و آمریکایی که خود را در مقابل پاسداران خیس کردند بپرس
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      0 3
      توی ایران و توی دنیا شرور تر و بی ایمان تر و فاسد تر از شما افراطیون داعش و طالبان و القاعده و سلفی ها و وهابیون هستند . کار کثیفی توی دنیا نبوده که انجام نداده باشید .هر جا هم در شأن شما نیست یا وجدانتان اجازه نمی دهد از مجرمین سابقه دار استفاده می کنید .شما آبروی هر دین داری را بردید .شما بد بخت ها بجای اینکه به ارزشهای واقعی مثل ارزش تشیع علوی و نهضت امام حسین ع افتخار کنید و با این قدرت قلب مردم دنیا را تسخیر کنید .وارد بازی کثیف قدرت اتمی شدید غافل از اینکه ته ته آن می شوید کره شمالی .یا چین یا روسیه .ولی ما به دنبال تبلیغ مذهب جعفری و تشیع علی ع هستیم .که اگر همه دنیا را به ما بدهند حاضر نیستیم دانه ای را از دهان مورچه ای بگیریم . درس قرآن از حسین آموختیم .
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      2 0
      مجازی های ایرانستیز سایبری های فارسی نویس بیگانه با نقاب اسلام‌ و مسلمانی آمدن کامنت گذاشتند علیه ایران و علیه اتمی شدن ایران ! کور خوندید این ژست و نقاب شما حناتون رنگی ندارد ! ما اتمی شدیم چون دشمنان ما ایرانیان اتمی هستند ما باید قوی و قدرتمند باشیم مجازی جان ! حاکم اسلامی برای حفظ جان و مال و ناموس مسلمان ایرانی باید هر اقدامی در راستای قدی شدن بازدارندگی قوی انجام بدهد که واجب شرعی و حکم قرآن و سخن پرودگار ما است که در برابر دشمنان و کفار قوی و آماده جنگ و رزم باشیم ، دستور خدا و دستور بزرگان ما ایرانیان مسلمان هست که در برابر دشمنان خویش قوی و قدرتمند باشیم .. تا کور شوند هر آنکه نتوان دید !
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      1 0
      سایبری جان تسلیحات اتمی برای شما خوک خورهای غربی و جوهودهای اسقاطیلی خوبه ولی واسه ما ایرانیان بد ؟. بر دار اون نقاب رو از چهره ات مجازی جوهود !!! از کی تا حالا شما جوهودها دغدغه اسلام‌ و مسلمانی پیدا کردید ما خبر نداشتیم !؟! چشممان کور هر نوع تسلیحاتی که جوهودها داشته باشیم ما تیز داریم خواهیم داشت ... جمع کنید از منطقه ما برید همان کشورهای اروپایی که مهاجرت کردید سرزمین خودتون بازگردید ..
  • مهدی مختاری 291 IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    18 1
    آنقدر علیه ما بیانیه صادر کنید تا بیانیه دان تان پُر شود و بترکد. ما به این بیانیه ها اعتنایی نمی کنیم. ما کار خودمان را می کنیم و ذره ای هم از حق و حقوق مان عقب نشینی نمی کنیم
  • سید فروزان CH ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    16 1
    غلط بیجا فرمودند بیانیه صادر کردند اینها به امور هم جنسبازان خود برسند و وضعیت اقتصادی
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    4 6
    خب یک جنگ راه بندازن بلکه مملکت هم درست بشود
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      3 0
      لیبی تمام صنایع هسته ای خودش رو گذاشت تو کشتی تحویل غربی ها داد، الان آباد شد؟ الان لیبی غرق امنیت و رفاهه؟ _اوکراین موشک های هسته ای خودش رو تحویل داد تضمین کاغذی از غربی ها تحویل گرفت کشورش جنگ نشد؟الان اوکراینی ها تو امنیت و رفاه غوطه ور هستن؟ _کارشناس آمریکایی علناً داره میگه از بین کشورهای روسیه، چین و کره شمالی و ایران اگر قرار به حمله باشه به ایران حمله میکنن و ایران رو بمباران می کنن، چون فقط ایران بمب یا موشک هسته ای نداره!
  • رضا IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    3 0
    بهترین کار اینه که ماندنمون در ان پی تی رو منوط به عضویت اسقاطیل در ان پی تی کنیم
    • ساسان IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      2 0
      کاملا صحیح است...
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    7 0
    طنز ماجرا اینجا است که آمریکا ، انگل لیس ، فرانسه خودشون سه کشور اتمی هستند که انواع تسلیحات اتمی زرادخانه های هسته ای رو دارند ، با آن سابقه کثیف استعماری که در تاریخ از خودشون به جای گذاشتند.!!! از همین جا باید فهمید که ایران در موضع اتمی خودش باید محکم و استوار بایستد باید با قدرت و اقتدار هر چه بیشتر در موضوع اتمی حرکت کنیم ایران باید یک قدرت اتمی باشد و هستیم تا کور شوند هر آنکه نتوان دید ...
  • عباس رشیدی IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    7 0
    حتی کل برنامه هسته مان را هم نابود کنیم مطمین باشید کشورهای غربی استکبار دست از سرمان برنمی دارندچاره کاربااین قدرها فقط مقاومت است مقاومت کنیم هیچ غلطی نمی توانند بکنند همانطور که تا الان فقط شکست دیده اند
    • ایران iran IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      4 0
      دقیقا" همینطوره ! چنانچه برنامه اتمی ایران رو نابود میکردن ، نوبت صنایع موشکی ما می رسید ، بعد نوبت به صنایع پهپادی ما بود و بعد نوبت عقب نشینی از کل منطقه و تسلیم جبهه مقاومت و تا ذره ذره توان و قدرت دفاعی نظامی ایران و مقاومت رو از ما می‌گرفتند و سپس همچون لیبی معمر قذافی که با خیال راحت لیبی بی دفاع رو با یک حمله برق آسا شخم زدن ... نابود کردن لیبی رو !!! ولی درمورد ایران کور خواندن چون ملت بزرگ و کهن و تاریخ ساز ایران ملت و رهبری هوشیار و آگاه وطن پرست دارد .. جانم فدای ایران، جانم فدای رهبر آزاده و وطن پرستم
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    1 0
    هر زمان شما کشورهای استعماری و همچنین توله سگ آمریکا رژیم جعلی غصبی کوچک و تازه تاسیس اسرائیل وارد معاده NPT شد و تسلیحات اتمی خودتون رو نابود کردید و جهان ما عاری از تسلیحات اتمی شد قطعا" ما ایرانیان هم چنین خواهیم کرد ...
  • بهروز IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    1 0
    اونا نمی‌خوان ایران بیشترازاین توی هسته ای پیشرفت کنه ،بخاطرهمین بهانه تراشی میکنن
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    1 0
    همه سه کشور بمب اتمی دارند.
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    0 0
    ایران در اینده ن۳۴۷۴۵زدیک هیچ‌چاره ای جز داشتن بمب اتم ندارد
  • CA ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    0 0
    از حدود 200 کشور در دنیا کسی بخواد راجع به خلع سلاح هسته ای صحبت کنه اینا باید 3 تای آخر باشن. کمدی شده دیگه.
  • محمدی IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    0 0
    چرا انقدردنبال رضایت ابرقدرتهای پوشالی هستند ؟ ایران اصلا نباید درصدد این باشد که این خائنین را متقاعدکند ! هیچوقت دشمن متقاعد نیمشود وقتی این کارهایی که از ایران توقع دارند آیا برای همه اعمال میشود ؟ ما که خوب میدانیم اسرائیلی که از خودش کشوری هم ندارد و چطور به بازرسان اجازه بازرسی هم نیمدهد ،میتواند هر کاری که دلش میخواهد بکند ولی برای ایران نه ! درتمام دنیا اگربگردید تنها کشوری که به هیچ کشوری تعرض نکرده فقط ایران است و هرجا و هرکشوری که از ایران کمک خواسته ایران حضور پیدا میکند ، آیا کشورهای دیگر هم اینچنین هستند ؟ خیرنیستند درضمن همین کشورهای سلطه طلب کشورهای زیادی را به مستعمره خود درآورند . حالا ما باید جواب گو باشیم !!! خیر ما هرگزتسلیم تصمیمهای احمقانه این کشورها نخواهیم شد ای کاش به حرف حضرت آقا گوش کنید و ادامه ندهید . حرف آخررا حضرت آقا زدند و فرمودند خوش بین نیستم . این همه رفت و آمد ها فقط ارز کشوررا خارج میکنید و حق بیت المال را ضایع میکنید خاهشا تمامش کنید و بدانید به گفته امام خمینی آمریکا ، شیطان بزرگ است ، پس نباید از شیطان انتظار لطف داشته باشیم زیرا شیطان هرگز قرار نیست فرشته شود
  • محمدی IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    0 0
    بعضی ها خیلی نادان تشریف دارند . هیچوقت به هیچ کشوری نمیشود اعتماد کرد چطور میخواهی بمب اتمی بخری !!!! گویا ذهنتان خیلی یارا نمیکند که همین کشور آلمان بمب های شیمیایی به صدام لعین داد تا ایران را بزنند حالا میگویی از آنها بمب اتمی بگیریم !!! حرف و نظر ندید کسی نمیگه لالید !!!!! مرگ بر خائن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس