کد خبر 1404533
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹
تله "خوشبینی بیش از حد" چالش بزرگ نظام برنامه‌ریزی ترانزیت ایران

سخنگوی گمرک گفت: کالاهای عبوری خارجی از مسیر کشور در چهار ماه نخست امسال، به چهار میلیون و ۹۲۱هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱ درصد افزایش داشته است.

به گزارش مشرق، سید روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان تیرماه شاهد تداوم  رشد تراتزیت خارجی از مسیر ایران بودیم.

وی افزود: گمرک منطقه ویژه شهید رجایی  در استان هرمزگان، با پذیرش ورود یک میلیون و ۷۲۷ هزار تن کالای عبوری خارجی و رشد ۴۴.۵درصدی نسبت به مدت مشابه در جایگاه نخست قرار گرفته است  و گمرک پرویزخان در استان کرمانشاه با پذیرش ورود ۵۸۲هزار تنی کالای خارجی برای عبور از کشورمان و رشد ۱۴۱درصدی و گمرک باشماق در استان کردستان با ورود ۴۴۸هزار تن کالای ترانزیتی و کاهش ۳۰درصدی نسبت به ۴ماه نخست سال قبل در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.

لطیفی در خصوص  رتبه های چهارم تا هفتم  ورود کالای ترانزیتی خارجی توضیح داد: گمرک بازرگان در استان آذربایجان غربی با پذیرش ۴۱۰هزار تن کالای ترانزیتی عبوری از ایران و رشد ۹درصدی ،گمرک سرخس در استان خراسان رضوی با پذیرش ۳۳۲هزار تن و کاهش ۴۰درصدی،گمرک بیله سوار در استان اردبیل با پذیرش ۲۴۵هزار تنی و رشد ۸۸درصدی،گمرک جلفا در استان آذربایجان شرقی با پذیرش ۲۱۷هزار تنی و رشد ۶۱درصدی در رتبه های چهارم تا هفتم پذیرش کالاهای عبوری خارجی از مسیر ایران در چهار ماه نخست امسال قرار دارند. 

وی افزود: گمرک لطف آباد در استان خراسان رضوی با ورود و پذیرش ۱۵۰هزار تن کالای ترانزیتی و رشد ۱۱۵درصدی،گمرک بندر لنگه با پذیرش ۱۳۷هزار تن کالای ترانزیتی و رشد ۱۲۴درصدی و گمرک میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان با پذیرش و ورود ۱۰۷هزار تن کالای ترانزیتی خارجی برای عبور از کشورمان و رشد ۱۷۴درصدی نسبت به مدت مشابه،  در جایگاه هشتم تا دهم ورود کالاهای خارجی عبوری از ایران قرار دارند. 

لطیفی در پایان ابراز امیدواری کرد : همانطور که در سال ۱۴۰۰شاهد رشد ۶۸درصدی تراتزیت خارجی در کشورمان بودیم و این مسیر رشد در چهار ماهه امسال نیز با افزایش  ۳۱درصدی نسبت به مدت مشابه همراه بوده، سال ۱۴۰۱ حدنصاب  تراتزیت خارجی در تاریخ کشورمان جابجا شود. 

بنابر این گزارش، گفتنی است بالاترین میزان جابجایی کالای ترانزیتی کشورمان مربوط به سال ۹۳ بوده که ۱۳میلیون و ۲۰۰هرار تن کالای خارجی از مسیر ایران  عبور کرده و سیاست اعلامی و برنامه ریزی دولت سیزدهم نیز  رسیدن به تراتزیت ۲۰میلیون تنی در سال جاری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس