کد خبر 1404594
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵
کمالوندی: ایجاد نیروگاه‌های هسته‌ای امری فانتزی نیست

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، جزئیات بیشتری از تزریق گاز به صدها ماشین سانتریفیوژ اعلام کرد.

به گزارش مشرق، آقای بهروز کمالوندی افزود: بر اساس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران تکالیفی برای سازمان انرژی اتمی مشخص شده که یکی از این موارد راه اندازی هزار دستگاه ماشین IR۶ است.

وی گفت: این ماشین‌ها از انواع ماشین‌های پیشرفته است که تا دیروز ۵۰۰ مورد راه اندازی کرده بودیم و مدت‌ها کار می‌کردند و ۵۰۰ مورد دیگر نیز نصب شده بود و عملاً از دیروز دستور تزریق گاز داده شد که فرآیندی دارد و چند روز طول می‌کشد به آن مرحله برسد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: در واقع با شروع این کار که از دیشب آغاز شد، می‌توانیم بگوییم هزار ماشین IR۶ ما در راستای آن قانون دارد کار می‌کند.

آقای کمالوندی گفت: البته ماشین‌های IR۱ هم داریم که فرآیند تزریق گاز از دیروز آغاز شد و حداقل دو آبشار داریم که گاز تزریق شده و هدف این است که به کف ۱۹۰ هزار سو میزان غنی‌سازی برسیم که مورد نیاز کشور است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران افزود: اقدامات متعددی هم در گذشته انجام شده است که به تدریج اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

وی گفت: البته در این زمینه هماهنگی‌های لازم با آژانس انجام شده است و نصب این‌ها را اطلاع داده بودیم و در این مرحله باید اقدامات بعدی را اطلاع رسانی می‌کردیم که این کار انجام شده است و چند روز آینده آژانس معمولاً بر اساس رویه خودش گزارشی می‌دهد که این کار نهایی شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هم اکنون ظرفیت اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد چقدر است افزود: اکنون ماشین‌های متعددی داریم که این تولید را انجام می‌دهند و آنچه که قانون از ما خواسته بود ۱۲۰ کیلوگرم در سال است و ما الان می‌توانیم بگوییم بیش از ۴۷۰ کیلوگرم ۲۰ درصد تولید کرده‌ایم که معادل ۴ سال تولیدی و حداقلی است که قانون برای ما مشخص کرده است.

آقای کمالوندی گفت: البته ما مواد ۶۰ درصد هم تولید کردیم و بخشی از این‌ها برای تولید رادیو دارو استفاده شده که آژانس هم مطلع است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس