کد خبر 1405053
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹
واکنش شخصیت‌های سیاسی عراقی به بیانیه صدر، صف آرایی موافقان و مخالفان

بیانیه مقتدا صدر و دعوت از هوادارانش که پارلمان و منطقه سبز بغداد را تصرف کرده‌اند، به ادامه تحصن، واکنش شخصیت سیاسی عراق را به دنبال داشته است.

به گزارش مشرق، حیدر العبادی نخست وزیر اسبق عراق و رییس حزب ائتلاف نصر در این باره گفت؛ ما از سخنان صدر حمایت می‌کنیم، چرا که این سخنان از ابعاد مختلف با طرح پیشنهادی ما برای حل بحران سیاسی عراق همخوانی دارد.

نوری المالکی رییس کمیسیون دولت قانون نیز در این باره افزود: گفت و گوهای جدی که امیدواریم اختلافات را حل و فصل کند، با بازگشت به قانون اساسی آغاز می‌شود.

احمد الوطیفی نماینده عضو فراکسیون دولت قانون گفت که شرایط اقتصادی و مالی مانع از برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق می‌شود.

«ترکی العتبی» از اعضای ارشد ائتلاف «دولة القانون» گفت که قانون اساسی راه‌هایی که به انحلال پارلمان و فراهم کردن زمینه برگزاری انتخابات زودهنگام منتهی می‌شود، مشخص کرده است اما برگزاری انتخابات بدون توافق سیاسی بین همه طرف‌ها ممکن نیست.

وی افزود: در وضعیت دشوار و سختی در خصوص چندین پرونده قرار دارد و انحلال پارلمان کنونی هرگز بحران آن را حل نخواهد کرد بلکه ممکن است به بحران بزرگ‌تری منجر شود و ما اکنون با دولت پیشبرد امور مواجه هستیم که به دلیل اشتباهات بی‌شمار آن، همه طرف‌ها از تغییر آن در سریع‌ترین زمان ممکن حمایت می‌کنند.

خمیس الخنجر رهبر ائتلاف حاکمیت در پارلمان عراق نیز در این باره افزود: حامی محتوای سخنرانی صدر مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام براساس استاندارهای جدید هستیم.

ایاد علاوی نخست وزیر پیشین و رییس حزب ائتلاف ملی عراق  برگزاری انتخابات زودهنگام را راه برون رفت از بحران کنونی کشورش دانست و گفت: اگر این انتخابات حاصل گفت وگوی سازنده میان نیروهای سیاسی بر اساس احترام به قانون اساسی باشد، در این انتخابات شرکت خواهم کرد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد که در صورتی انتخابات مفید خواهد بود و نتایج متفاوتی را ارائه خواهد کرد و موجب خروج از بحران خواهد شد که به قانون آن نگاهی (بازنگری) شود.

لعبادی از همگان خواست که برای خدمت به مردم، اصلاح سیستم و تقویت قانون اساسی عراق و از طریق یک روند دموکراتیک سالم و مسالمت آمیز دست به دست هم دهند.

عقیل الردینی دیگر عضو ائتلاف النصر به رهبری العبادی گفت حمایت بین‌المللی و منطقه‌ای برای مذاکره و طرح‌های پیشنهادی برای حل بحران میان چارچوب هماهنگی و جریان صدر وجود دارد.

وی افزود: وی خاطرنشان کرد که به صورت پنهانی کمیته‌ها و افرادی برای نزدیک کردن نقطه نظرات جریان صدر و کمیته هماهنگی برای به دست آوردن یک نتیجه مشترک که در راستای منافع مردم عراق باشد، در تلاش هستند.  

از سوی دیگر، ثائر الجبوری نماینده ائتلاف دولت قانون نیز گفت که باید تمام طیف مردم عراق برای حل شرایط کنونی کمک و یاری کنند و از بغرنج کردن بحران سیاسی که پیامدهای ناگواری برای عراقی‌ها به دنبال خواهد داشت، خودداری کنند.

سید مقتدی الصدر رهبر جریان صدر، چهارشنبه شب خواستار انحلال پارلمان عراق و سپس برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور شد و در عین حال از حامیان خود خواست که به تظاهراتشان تا زمان تحقق مطالباتشان ادامه دهند.

طرفداران جریان صدر شنبه گذشته برای دومین بار ظرف چهار روز به منطقه سبز در مرکز بغداد وارد شدند و در نهایت جریان صدر، در ساختمان پارلمان تحصن نامحدود اعلام کرد.

چارچوب هماهنگی شیعی در سوم مرداد ماه بیانیه ای منتشر کرد  و در آن "محمد شیاع السودانی" با اجماع اعضای این چارچوب به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی شد و جریان صدر به آن اعتراض کرد.

تحصن صدری‌ها باعث شد تا سایر جریان های سیاسی و مسئولان این کشور طی روزهای اخیر موضع‌گیری کردند و با توجه به حساسیت شرایط عراق خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگو شدند و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید داشتند  و از مقتدا صدر خواستند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت و گو شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    13 2
    در ایران ما هم برخی ها وقتی مجال پیدا کردند، مقتدا صدر شدند! نقش موسوی خوئینی صاحب امتیاز روزی نامه سلام در فتنه سال 78 را بار دیگر بررسی کنید! مقتدا صدر رونوشت عراقی موسوی خوئینی!!!!!
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      4 0
      سویه های مختلفی از ویروس نفاق و خباثت ...!
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    14 3
    صدرعراق رانابود میکند
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    11 3
    فرق نداره صدر و داعش هر دو تیغه های یک قیچی هستند
  • بنیامین IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    13 2
    عراق به دور باطل افتاده و اگه جریان صدر رای نیاره دوباره تحصن و انحلال پارلمان و همون رفتاری که سال ۸۸ تو کشورمون انجام دادن رو جریان صدر داره انجام و باید قدر رهبری عزیزمون رو بدونیم
  • محمد IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    3 0
    حب الدنیا راس کل خطیئه. چقدرکارهای این صدر شبیه بنی صدرو منتظری دراول انقلاب هست.
  • محمد IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    4 0
    صدر شبیه بنی صدرو منتظری دراول انقلاب عمل می کنه وبا این رفتار درشیعیان شکاف می اندازد. حشد الشعب روتضعیف می کنه و کم کم زمینه برای ظهور رهبر جدید داعش یعنی سفیانی رو فراهم می کنه
  • ناشناس IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    3 0
    صدروبنی صدر چقدر شبیه همند
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    4 0
    چقدر یک آدم نفهم باشه....کل خانوان عالم صدر رو خراب میکنه این کله خراب
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    8 0
    ظاهرا نظر صدری ها این است که این قدر انتخابات باید تکرار بشه تا ما رای اکثریت قاطع را بیاریم.
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      3 0
      مطابق قانون احزاب شیعه باید یک نخست وزیر معرفی میکردن . این طیف که به قانون تن ندادند قطعا به نتیجه انتخابات هم تن نمیدن . پیشنهاد انتخابات در امتداد همان پروسه آشوبه .
  • FR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    4 0
    جریان صدر همان کوفیان عهدشکن همان شیعه های اموی ....
  • ناشناس IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    4 0
    مقتداصدرهمیشه دنبال هرج ومرج وفتنس نتونست باکردهاواهل سنت کناربیادبادیگرشیعیان اصلاسرجنگ داره یه عده شیعه بااقلیت ولی باسرصدای زیادفقط کنارشن.توروچه به سیاست
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    3 0
    مقتدی صدر برای وضعیت حال و آینده عراق خطرناک است باید به هر طریقی که شده مهارش کنند
  • صادق IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    3 0
    باسلام مسئولیت ها میدان امتحان مردان است جمعیت جوان و صاحبان اندیشه در عراق هم حق دارند تجربه کنند ما در ایران هم بعد از تجربه های متعددی به اینجا رسیده ایم جامعه عراق ویژگی های خودش را دارد حزب بعث عراق بیش از هفتادسال سابقه فکری و حکومتی و تربیتی دارد رفتارهای قبیله ای هم که سرجای خودش باقی است بانک مرکزی و کنترل فروش و درآمد عراق هم که دست آمریکاست مردم عراق با خیال راحت به مدت پنجاه سال می توانند تحسن و انتخابات و گفتگو برگذاری کنند. در این مدت نیمی از مردم فرصت قرار گرفتن در جایگاه نماینده و نخست وزیرو وزیر و معاون و... را خواهند داشت. حشدالشعبی هم روی بهبود خودش کار می کند.
  • NL ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    4 0
    این صدر عشق قدرت مگر از سیاست و قدرت کناره گیری نکرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس