تداوم بحران سیاسی جاری در عراق به نفع چه کسی تمام می‌شود؟

اغلب طرف‌های سیاسی عراقی بر این‌ باورند که نخست‌وزیر پیشبرد امور این کشور، اولین کسی است که از ادامه بحران سیاسی کنونی سود می‌برد.

به گزارش مشرق، طرف‌های سیاسی در عراق تایید می‌کنند که ادامه جنگ قدرت، تظاهرات و اجازه ورود به منطقه سبز بغداد، همه عواملی هستند که به نفع «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر کنونی عراق تمام می‌شود و او را تا زمانی که ممکن است، در قدرت نگه می‌دارد.

«رسول راضی» نماینده سابق پارلمان عراق در گفت‌وگو با المعلومه، تصریح کرد: «الکاظمی به دنبال باقی ماندن در کرسی قدرت و کنترل دولت است، علاوه بر این، نهادهای بین المللی نیز از او و دولتش حمایت می‌کنند و بقای او را در قدرت تضمین می‌کنند و در این راستا به او چراغ سبز نشان می‌دهند تا جایی که وی این جسارت و جرأت را پیدا کرده که کشور را به تنش بکشاند».

از سوی دیگر، «محمود الحیانی» عضو ائتلاف الفتح در پارلمان عراق نیز گفت: این درگیری سیاسی محصول یک لحظه و زمان حال نیست، اما امروز از نظر ابقای  نخست وزیر پیشبرد امور در قدرت و در این پست تا زمان حل و فصل بحران کنونی، در خدمت او است.

«فاضل موات» عضو ائتلاف «دوله القانون» نیز گفت: ‌الکاظمی پس از امضای توافقنامه هایی با امارات و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس، به طور کلی حمایت‌های خارجی امارات و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را کسب کرد و از این رو علاوه بر حمایت‌های داخلی که امروز دریافت می کند، از خارج نیز حمایت می شود تا در موقعیت باقی بماند و کشور را با سوء استفاده از بحران سیاسی کنونی؛ به سمت عادی سازی بکشاند.  

«زینب الموسوی «نماینده پارلمان و عضو فراکسیون صادقون نیز چند روز پیش در سخنانی گفت: برخی از طرف‌های خارجی هستند که باقی ماندن مصطفی الکاظمی در قدرت به نفع آنها است و از ادامه حضور او نفع می برند.

طرف‌های سیاسی عراقی اذعان دارند که برخی از احزاب به دنبال حفظ الکاظمی در جایگاه فعلی خود هستند تا به سمت انتخاب نخست وزیر و تشکیل دولت جدید نروند.  پشت همه ناآرامی‌ها و تنش‌های اخیر در منطقه سبز بغداد، الکاظمی است، زیرا او راه را برای تظاهرات بازکرد تا  اطمینان حاصل کند که در قدرت می ماند و طرحی را اجرا کرد که از قبل آماده شده بود.  

این در حالی است که مصطفی الکاظمی در خصوص تمایلش برای نخست وزیری مجدد سکوت اختیار کرده است، اما نشانه های متعددی وجود دارد که نشان دهنده تمایل او به تجدید دوره‌اش است. موضوعی  که کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) کاملا با آن مخالف است زیرا دوران نخست‌وزیری او مملو از بحران‌ها و مشکلات متعدد بوده و وی کارنامه قابل دفاعی برای نخست‌وزیری مجدد ندارد.

در حالی که هفته پیش، پس از ۱۰ ماه با معرفی «محمد شیاع السودانی» به عنوان نامزد منصب نخست‌وزیری در عراق امیدها برای تشکیل دولت جدید زنده شد و پارلمان نیز آماده انتخاب رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس پارلمان می‌شد، تظاهرات حامیان جریان صدر برای مخالفت با روند سیاسی، شرایط عراق را پیچیده کرد. آشوبگران حامی رهبر جریان صدر طی روزهای گذشته چند بار پس از ورود غیرقانونی به «منطقه سبز» بغداد وارد صحن پارلمان شدند و اکنون رهبر جریان صدر عراق خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام مجدد در عراق است. امری که چارچوب هماهنگی نیز با آن مخالفتی ندارد و می‌گوید که انتخابات پیشین با شبهه‌ها و اعتراضات بسیاری همراه بود.

چند روز پیش ‌منابع سیاسی نزدیک به گروههای سیاسی شیعه به روزنامه الاخبار لبنان گفتند که ورود هواداران مقتدی صدر به منطقه سبز با آن همه استحکامات و فرو ریختن دیوار اطراف منطقه سبز و عبور از مراکز ایست و بازرسی و موانع امنیتی و سپس حرکت مستقیم به سمت ساختمان پارلمان، بدون اینکه با ممانعت و مقاومت نیروهای امنیتی مواجه باشند، نشان دهنده «هماهنگی میدانی میان جریان صدر و دولت پیشبرد امور به ریاست مصطفی الکاظمی است تا جلوی تشکیل دولت از سوی چاچروب هماهنگی شیعیان را بگیرند.»به گفته عراقی‌ها، به نیروهای امنیتی دستور رسیده بود که هیچ مقاومتی نکرده و اجازه ورود معترضان به پارلمان را بدهند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس