کد خبر 1407580
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۰
بوگاتی

اکنون که ۱۰ سال از کنار رفتن سقف ویرون در نسخهٔ گرند اسپرت ویتس می‌گذرد، بوگاتی به مهندسی چشمگیری که ساخت چنین خودرویی را ممکن کرده نگاهی داشته است.

به گزارش مشرق، نسخهٔ رودستر ویرون اندکی پس از معرفی در سال ۲۰۱۲ با دستیابی به سرعت ۴۰۸.۸ کیلومتر بر ساعت، رکورد سریع‌ترین خودروی روباز جهان را شکست و این عنوان را تا به امروز حفظ کرده است. این خودرو نتیجهٔ مستقیم تقاضای خریداران برای ساخت نسخهٔ روباز از ویرون سوپراسپرت بود و از همان پیشرانهٔ عظیم W16 با ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد.

بزرگ‌ترین چالش در توسعهٔ ویرون رودستر اطمینان از ثبات و عدم واژگونی خودرو در سرعت‌های بالا بوده است. برای تقویت ساختار خودرو، بخش قابل جدا کردن سقف از یک قطعهٔ سبک‌وزن از پلی کربنات ساخته شد. این سقف با استحکام ۲۲ هزار نیوتن متر بر درجه، به بخش مهمی از استانداردهای استحکام و ایمنی خودرو تبدیل شد. بااین‌حال، وقتی سقف برداشته می‌شد هم خودرو باید همچنان مستحکم باقی می‌ماند و بنابراین شاسی مونوکوک باید بهینه می‌شد تا تغییرات لازم در آن انجام گیرد.
 

 سریع‌ترین خودروی روباز جهان+عکس

بدین منظور، شاسی در اطراف رکاب‌ها تقویت شد و ستون‌های B هم با استفاده از پایه‌های فیبر کربنی مستحکم‌تر شدند. همچنین تونل گیربکس نیز برای مقابله با خمش پیچشی تقویت شد. در همین حال، درها از فیبر کربن ساخته و به تکیه‌گاه طولی مجهز شدند که در صورت تصادف به انتقال بار از ستون A به ستون B کمک می‌کردند. رئیس بوگاتی «کریستوف پیوچون» در مورد این خودرو می‌گوید:

ویرون گرند اسپرت ویتس بدون سقف نشان می‌دهد که تخصص مهندسی بوگاتی چقدر بی‌نظیر است. هرچند وقتی سقف جدا شود توزیع وزن کاملاً متفاوت خواهد بود اما خودرو پایدار می‌ماند و به همان سرعت زمانی که سقف بسته است شتاب می‌گیرد. بوگاتی با ویرون گرند اسپرت ویتس ثابت کرد که می‌توان یک هایپراسپرت روباز با قدرت و پرفورمنس بسیار بالا ساخت که رانندگی بسیار پویا و راحتی داشته باشد
 

 سریع‌ترین خودروی روباز جهان+عکس

برای کنترل ۲۰۰ اسب بخار قدرت بیشتر نسبت به ویرون گرند اسپرت معمولی، ورودی‌های هوای جلوی ویرون سوپراسپرت که برای رساندن هوای بیشتر به اینترکولرهایی که چهار توربوشارژر موتور W16 را تغذیه می‌کردند طراحی شده بودند به گرند اسپرت ویتس اضافه شدند. در زیر این ورودی‌های هوا نیز اسپویلر جلوی جدیدی تعبیه شد که همراه با دیفیوزر دوتایی، کنترل آئرودینامیکی بهتری را برای خودرو فراهم می‌کرد؛ و درنهایت، سر اگزوز دوتایی مرکزی و اسپویلر روی لبهٔ سقف هم به تهاجمی‌تر شدن این رودستر پرسرعت کمک کردند.

همهٔ این‌ها به ویرون گرند اسپرت ویتس کمک کردند تا به حداکثر سرعت ۴۰۸.۸ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و به سریع‌ترین رودستر جهان تبدیل شود. همان‌طور که در ابتدا گفته شد، این رکورد تا امروز پابرجا است هرچند که هنسی قصد دارد با نسخهٔ رودستر ونوم F5 آن را بشکند. این شرکت آمریکایی ادعا کرده است که ونوم F5 رودستر می‌تواند به سرعت ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. هرچند بوگاتی حداکثر سرعت ویرون گرند اسپرت ویتس را هنگام باز بودن سقف روی ۳۷۵ کیلومتر بر ساعت محدود کرده بود اما این رقم ۱۵ کیلومتر بر ساعت از گرند اسپرت معمولی بیشتر بود.
 

 سریع‌ترین خودروی روباز جهان+عکس

سروصدا و آشفتگی داخلی خودرو به لطف اسپویلر لبهٔ سقف و بادگیری با طراحی دقیق به حداقل رسیده است. حتی با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، هنگام باز بودن سقف سرنشینان همچنان می‌توانند باهم مکالمه داشته باشند.

منبع:پدال

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس