.

یک رسانه آمریکایی به نقل از منابع آگاه مدعی شده ایران در مذاکرات رفع تحریم‌های وین خواستار دریافت غرامت از آمریکا در صورت خروج مجدد از برجام شده است.

به گزارش مشرق، وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان مدعی شده ایران خواستار دریافت غرامت در صورت خروج دوباره آمریکا از برجام، به عنوان بخشی از مذاکرات رفع تحریم‌های وین شده است.

سی‌ان‌ان به نقل از یک دیپلمات در منطقه که اشاره‌ای به نام او نشده نوشته تهران به دنبال دریافت ضمانت‌هایی است مبنی بر اینکه چنانچه رئیس‌جمهور بعدی آمریکا از برجام خارج شود غرامت دریافت می‌کند.

این دیپلمات منطقه که در جریان وضعیت مذاکرات قرار گرفته ایران ملاحظاتی درباره احتمال خروج رئیس‌جمهور بعدی آمریکا از برجام و از سرگیری تحریم‌ها دارد.

وی گفته است: «به نظر می‌رسد به ویژه در موضوع تحریم‌های غیرمستقیم اعمال‌شده علیه شرکت‌های ایرانی فعال در خارج از این کشور، پیشرفت‌هایی صورت گرفته و دیدگاه‌ها به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند.»

این منبع، در ادامه مدعی شده است: «اصلی‌ترین مسئله برای احیای توافق، ضمانت‌هایی است که ایران درخواست کرده تا اطمینان حاصل کند در صورت خروج دولت‌های بعدی آمریکا از برجام غرامت دریافت خواهد کرد.»

«نابیلا ماسرالی»، یک سخنگوی اتحادیه اروپا نیز در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفته که این اتحادیه دوشنبه شب پیشنهادات ایران را دریافت کرد و در حال رایزنی با سایر طرف‌های برجام و آمریکا است.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه از پنجشنبه گذشته، ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد. این مذاکرات به مدت چهار روز ادامه داشت و روز دوشنبه ۱۷ مرداد با پرواز هیئت‌های شرکت‌کننده به پایتخت‌ها به پایان رسید.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌روزشده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

بعد از اتمام دور جدید مذاکرات، مقام‌های آمریکا و اتحادیه اروپا مدعی شدند که یک «متن نهایی» به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و بایستی یا پذیرفته شود و یا شکست مذاکرات اعلام شود. این ادعا از سوی یک مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام شد: «با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم».

علاوه بر این، روسیه هم ارائه این متن نهایی را رد کرده است. سخنگوی وزارت خارجه روسیه چند روز پیش گفت: «طبق گفته سخنگوی اتحادیه اروپا طرف‌های مشارکت‌کننده در گفت‌وگوهای وین با این انتخاب مواجه هستند که یا متن فعلی را بپذیرند و یا اینکه بدانند که گفت‌وگوها شکست خورده است.کمیسیون مشترک برجام به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا اجازه نداده اظهارات اینچنینی مطرح کند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری شامگاه دوشنبه گفت که آمریکا پاسخ خود به پیشنهاد اروپا را به صورت محرمانه به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا خواهد داد.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود.  این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و مهم‌تر از همه تقویت جریان استکبارستیز در ایران شد.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    22 3
    حالا اصلا تضمین هم بدن، با مکانیزم اسنپ بک چکار میکنید؟ ماشالله آقای ظریف جوری توافق رو امضا کردن که همه جوره به نفع طرف غربی باشه...
    • DE ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      17 0
      همین الان پول نفت مارو بلاک کردن نمیدن. بعد آمریکا غرامت میده؟ آخه ساده لوحی تا چه حد؟
    • تک سوار DE ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      4 0
      غرامت خوبه ولی مشکل اینه که چطور می خواهید غرامت بگیرید!!! این همه سال پول های ایران بلوکه شده و نتونستید پس بگیرید
    • DE ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      4 0
      اگه تونستید ۱۰۰ دلار از آمریکا از آمریکا "غرامت" بگیرید، من بقیه حرفاتونو بی چون و چرا قبول میکنم. ما حق خودمون، پول های بلوکه شده رو نمیتونیم بگیریم، اونوقت غرامت بده؟ همینقدر که پول هامونو بالا نکشه بزرگترین دستاورد هست
    • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      0 0
      غرامت؟ هنوز غرامت جنگ 8 ساله که سازمان ملل هکم تاییدش کرده رو از عراق نتونستیم بگیریم از امریکا بتونیم غرامت بگیریم؟
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      1 0
      فقط تورو خدا اورانیوم غنی شده ها رو نفرستین روسیه چون همه زحمات برباد میره
  • ائلدار بایرام اف IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    13 0
    الان از برجام خارج شد گفت تحریمین بمونه وقتی رفع تحریم شدین غرامت تون رو میدم چی؟
    • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      5 3
      نفوس بد نزن آمریکا که از این کارا نمیکنه
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    1 0
    البته این بشرطی جواب میده که مثلأ این ضمانت بره تو یکی از بانک‌های چین یا روسیه بلوکه بشه وگرنه یانکی گاوچرون دزد و راهزن رو که به حرف و امضاش نمیشه اعتماد کرد که!!!!!
  • SE ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    7 0
    چقدر ساده اید خب اینبار اگر انگلیس یا فرانسه خارج شدند چه باید کرد؟ کلا اگر اروپایی ها خارج شوند و تحریم های اروپایی بر ما اهمال بشود چه میکنیم؟
  • ابوالفضل US ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    4 0
    نقد یا چک هم قبول میکنه
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    8 1
    آمریکا غرامت میده؟من از کار هسته ای چیزی نمی دانم ولی بهترین تضمین به نظرم اینه که کلیه ماشینها و لوازم سر جاش بمونه و مواد هسته ای هم خارج نشه در ایران زیر نظر آژانس بمونه تا هر وقت اونا دبه کردند بلافاصله فعالیت ما هم شروع بشه.
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    8 0
    اینو واقعا میگین خخخخخخ یعنی انقدره نمی فهمین که اگر خارج شن دلیلی بر پرداخت غرامت نمی بینن
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    4 0
    دروغه یا اشتباهی کودکانه. باز باید یک تضمین برای خود همین بگیرید که مثل ۲۰۰ میلیارد پول بلوکه نشه
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    8 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم.
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    2 2
    بغیر از ترامپ فکر نمی‌کنم هیچ رئیس جمهور دیگری بخواهد از قرار داد خارج بشه و اصولا خارج شدن از قرارداد ب نفع ایران هست. اما مکانیزم ماشه دشمن اصلی و آن چیزی است که در هیچ قراردادی نمی گنجد. کافی است انگی بزنند و تمام تحریم ها را برگردانند. این بار متحد ویکدست هم هستند وقتی هم که تصمیم بگیرند خود محق دانسته و گردن هم می‌زنند.
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    4 0
    خدا پدرت رو بیامرزه ! کدام غرامت ؟ شهروند آمریکایی از کنار ایرانی در آمریکا گذر می‌کنه از حساب های بلوکه شده بیت المال ایران بر میدارند و به او می‌بخشند . تضمین خوبی نیست
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    3 0
    خسارت های قبل چه میشود ؟
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    3 0
    حتما غرامت رو هم از صدها میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در آمریکا و بقیه کشور ها میدهند
  • DE ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 0
    امضای بایدن تضمین است
  • DE ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 0
    امضای بایدن تضمین است؟!
  • Bar IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 0
    پس از همین الان میدونین باز آمریکا زیر همه چی میزنه؟
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    2 0
    آمریکا و امضای کری تضمینه حتما آمریکا غرامت را میده مطمئنا
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    0 0
    آره منتظر باش تا بهتون غرامت بدن، فقط نگفتید که کارت به کارت میکنن یا اینکه نقدی توی چمدون با هواپیما میفرستند
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    0 0
    پذیرش محدودیت کفار فاسد غربی بر سر راه پیشرفت اسلام و ایران، این قدر برایم تلخ است که منافع اقتصادی احتمالی آن برایم مثل پول دزدی است
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    0 0
    یک دام دیگر اینبار برای دولت رئیسی
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    0 0
    مکانیسم ماشه و اون بند عدم حق وتو اعضای شورای امنیت را خوب بررسی کنید. دقیق ترجمه کنید. طرف گرگ بالان دیده است.
  • GB ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    1 0
    یعنی باید از شیطان بزرگ توقع پرداخت غرامت داشت؟؟؟!!! واقعا خنده داره البته با چاشنیه گریه!!!
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    0 0
    اول غرامت دفعه ی قبلی که خارج شدن رو تا قرون آخر بدن بعد
  • جاوید ایران اتمی NL ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    1 0
    درهر صورت مطمئنم حواس ایران جمع هست و‌اشتباه نمیکنه، چه توافق کنه چه نکنه بعید هست ایران اشتباهی ازش سربزنه. درود بر ایران. چرا من مینویسنم امپراتوری نوین ایران واژه امپراتوری رو خیلی وقتها از حرفم برمیدارید!!
  • جاوید ایران اتمی NL ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    1 0
    در کامنت دومم باید اینو بگم که مکانیسم دریافت غرامت از دولت زورگو و بی منطق و بی قانونی مثل امریکا چی هست؟ به لحظه تصور کنید دولت بعدی امریکا از برجام خارج بشه بعدش دولت یاغی امریکا بیاد به ایران بابت خروجش غرامت بده! چی بگم، نمیدونم باید چطور فکر کنم دراین باره! این همه غنی سازی که کردیم و سانتریفیوژهایی که نصب کردیم هم باید به عقب برگشت داده بشه؟! درسته که دربرگشت پذیری ایران شکی نیست اما خب زحمت کشیده شده.
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    3 0
    هنوز غرامت جنگ 8 ساله که سازمان ملل هم تاییدش کرده رو از عراق نتونستیم بگیریم از امریکا میخایم غرامت بگیریم؟
  • ایرانی با غیرت IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    2 0
    مسئوولین محترم کشور بایستی اول از همه غرامت خروج غیرقانونی آمریکا از برجام را به مدت 50 ماه که رقمی در حدود 300 تا 400 میلیارد دلار است را مطالبه کنند و سپس در باره خروجهای غیر قانونی آمریکا در اینده صحبت کنند.
  • ایرانی با غیرت IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    0 0
    دزدان سر گردنه بایستی بروند و پیش این سیاستمداران آمریکائی کلاس ببینند تا به روز شوند و شگرد های جدید دزدی و راهزنی را بیاموزند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس