کد خبر 1408950
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۷
.

عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس ششم گفت: به نظر می‌رسد ایران در مذاکرات به نتیجه مطلوبی نرسد. ایران باید از برجام خارج شود.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: مهدی آیتی در گفت‌وگو با نامه نیوز اظهار داشت: هر زمان که در مذاکرات احیای برجام به توافق نزدیک می‌شویم، ناگهان اتفاقی رخ می‌دهد که نتیجه را دور از دسترس می‌کند. به یاد داریم که وقتی طرفین در آستانه امضای توافق قرار گرفتند، جنگ روسیه به وجود آمد و روسیه مسائلی را مطرح کرد و به نوعی مانع امضای توافق شد. حالا هم که توافق در دسترس است، می‌بینیم که می‌گویند ایران قصد ترور بولتون را داشته یا به سلمان رشدی حمله شده است.

او ادامه داد: «بیش از 30سال است که سلمان‌رشدی در شدیدترین حفاظت‌های امنیتی قرار داشته است و حالا و در آستانه توافق هسته‌ای با ایران چه‌طور می‌شد حلقه‌های حفاظتی اطراف او کم می‌شوند و درست در همین مقطع ناگهان یک فردی به او حمله می‌کند و در نهایت، هم قصد ترور بولتون و هم حمله به سلمان رشدی بر گردن ایران‌انداخته می‌شود؟ این مسائل مشکوک است.

وی همچنین گفته است: همیشه یکی از عوامل به نتیجه‌نرسیدن مذاکرات، آژانس یهود و صهیونیست‌ها بوده‌اند. آژانس یهود در غرب و شرق قدرت اقتصادی و رسانه‌ای بالایی دارد و در تمام لایه‌های جناح‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در عرصه بین‌المللی نفوذ دارد و پول‌های بسیاری هزینه می‌کند. صهیونیست‌ها از ابتدا مخالف برجام بودند و تصور می‌کردند با برجام قدرت ایران افزایش می‌یابد و به همین دلیل در زمان‌های مختلف اقداماتی انجام داده‌اند که یا برجام شکست بخورد یا مذاکرات احیای برجام به نتیجه نرسد و تحلیل من این است که در ماجرای سلمان رشدی هم ردپای صهیونیست‌ها دیده می‌شود.

آیتی در پایان در پاسخ به اینکه آیا مذاکرات به نتیجه می‌رسد یا خیر، گفت: به نظر می‌رسد ایران در مذاکرات به نتیجه مطلوبی نرسد. ایران باید از برجام خارج شود و اروپا را هم فعلا رها کند و به سمت مذاکره مستقیم با آمریکا برود. واقعیت امروز این است که اگر بخواهیم از بحران‌ها رها بشویم، باید با آمریکا مذاکره مستقیم داشته باشیم تا بتوانیم بحران‌های داخلی و بین‌المللی‌مان را حل کنیم. ایران باید یک انتخاب تاریخی کند؛ اینکه می‌خواهد وابسته به بلوک شرق شود یا آنکه بر اساس شعار نه شرقی، نه غربی سیاستی متوازن در قبال غرب و شرق در پیش بگیرد که اگر قرار باشد رویکرد دوم در پیش گرفته شود، چاره‌ای نیست مگر به مذاکره مستقیم با آمریکا.

درباره اظهارات این فعال اصلاح‌طلب چند نکته را باید مورد توجه قرارداد: نخست این که برجام را نه اسرائیل بلکه خود آمریکایی‌ها در سه دولت اوباما و ترامپ و بایدن زیر پا گذاشتند و بر پایمال کردن حقوق ایران اصرار ورزیدند. بنابراین‌انداختن تقصیرها به گردن رژیم نامشروع صهیونیستی -که در ادبیات سیاسی جهان به عنوان سگ زنجیری آمریکا معروف است- تلاشی در جهت تبرئه مقامات آمریکایی از عهدشکنی و خدعه‌گری ارزیابی می‌شود. ضمن این که مقامات بسیاری در رژیم صهیونیستی مکررا گفته‌اند برجام از جهت مهار برنامه هسته‌ای ایران بسیار مغتنم بود و خروج ترامپ از برجام به عنوان خطایی بزرگ، دست ایران را برای از سرگیری پیشرفت‌های هسته‌ای باز کرد.

دوم؛ برجام و هیچ توافق دیگری نمی‌تواند مانعی برای گرفتن انتقام خون شهید سلیمانی از قاتلان آمریکایی و صهیونیست باشد؛ همچنان که مجازات سلمان رشدی، بشارت انتقام‌های بعدی است. نکته جالب در این میان این است که مدعیان اصلاح‌طلبی زمانی ادعای ارادت به اسلام و پیامبر اعظم (ص) و امام خمینی(ره) داشتند، اما اکنون به جای خرسندی از مجازات نویسنده مفلوکی که توهین و تهمت به ساحت پیامبر عظیم الشان اسلام روا داشته و مطابق حکم حضرت امام مجازات شده، تلویحا از اجرای این حکم ابراز ناخرسندی می‌کنند.

بنابراین در حالی که علم کردن سلمان رشدی، یک پروژه صد در صد آمریکایی- انگلیسی- صهیونیستی بود، باید از مدعیان بی‌صداقت اصلاح‌طلبی پرسید چرا با رشدی و حامیان غربی او همنوایی و همذات پنداری می‌کنند؟

نکته سوم؛ در موضوع برجام، گفتنی است که طرف اصلی دو سال مذاکرات دولت روحانی، آمریکایی‌ها بودند و حتی دولت‌های سه گانه اروپایی آن قدر در حاشیه قرار داشتند که بعضا ابراز گلایه علنی هم به تیم ظریف کرده بودند. اما سرانجام مذاکرات کذایی -وحتی پیاده‌روی‌های دو نفره آقای ظریف با جان کری و دیگر اتفاقات صمیمانه- کلاهبرداری طرف آمریکایی هم در نگارش و هم اجرای خسارتبار برجام بود. این که گفته شود از برجام خارج شویم و دوباره با آمریکا مستقیما مذاکره کنیم، معنایش این است که خسارت‌های وارده در برجام را نادیده بینگاریم و دوباره از نو امتیاز بدهیم!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مصطفی IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    1 0
    واقعا خادم این افساد طلب ها کیه؟
  • خسرو IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    1 0
    اصلاح طلبان را سر گیجه گرفته یکی مثل ایشان میگوید آمریکا برجام را زیر پا گذاشته و یکی مثل آقای پزشکیان میگوید مردم بیچاره شدن چشم بسته برجام را امضا کنید البته برجام ۲۰ دقیقه ای امضا شد و در دو دقیقه هم پاره شد راست میگویند همان برجام مد نظر آقایان میباشد و حالا توافق است بین ایران و غرب که بسیار محکم و با مذاکره افراد مومن و بدون مشاوران خائن و جاسوس دارد انجام میگیرد که دل اصلاح طلبان و معاندین دارد می ترکد که انشالله برای همیشه دست آنها از این مملکت کوتاه شود
  • IR ۰۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    1 0
    خدا به تو روزنامه کیهان توفیق دهد که جواب فساد طلبان کثیف وشیطان پرست را خوب میدهی تمام بدبختی های ما از برجام لعنتی روحانی وکثافت ظریف است که دقت نکرده امضا کرد و خط قرمزهای رهبری را در برجام گوش نکرد وکشور اسلام را در این منجلاب انداخت حالاباز این ملحدان هر از چند گاهی نفس نفس زده وهمدم نوکرانشان امریکا و اسراییل میشوند
  • درضایی IR ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    1 0
    روحانی و حامیانشان از اول طوری القا کردند گویی این ایران بوده که برجام را پاره کرده و آمریکا کاملا بی گناه است اگر این خیانت نیست پس چه اسمی دارد
  • سیاوش IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    1 0
    برای مذاکره با آمریکا آب از لب و لوچه‌ش سرازیر شده.
  • ترابیان IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    1 0
    برجام کذایی از اول هم اره دو سر بود برای ملت چرا که از آمریکا با وجود حق وتو نمیشه ضمانت اجرا گرفت در ثانی هیچ عاقلی نمیاد صنعت هسته ای خود را برای مدت ۲۵ سال به عقب براند بدون هیچ دستاوردی ثالثا این قراد یکطرفه و تمام بندهای آن به ضرر ایران است رابعا برای مقابه با تحریم ها باید مخ های شریف و امیر کبیرو.....المپیادها را نگه داشت
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    2 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم.
    • رضا IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      2 0
      احسنت صحیح است لعنت برشیطان بزرگ آمریکا
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    0 0
    پس تقصیر روحانی نیست؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس