کد خبر 1409192
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۳
ناگفته‌های دیپلمات آمریکایی از روز سقوط کابل

نماینده ویژه سابق آمریکا در افغانستان گفت: با وجود اصرار به بایدن برای نگهداشتن سربازان تا زمان فراهم شدن شرایط مناسب، رئیس جمهور آمریکا تصمیم به خروج از افغانستان گرفت.

به گزارش مشرق، «زلمی خلیلزاد»، نماینده ویژه سابق آمریکا برای افغانستان در گفت‌وگو با اکسیوس به سوالاتی درباره چگونگی خروج آمریکا از افغانستان پاسخ داد.  

خلیلزاد با بیان اینکه پیش از سقوط کابل هنوز امیدی برای تقسیم قدرت وجود داشت، گفت: «طالبان پیش از سقوط کابل موافقت کرده بود تا با گروهی از سیاستمداران افغانستان برای تقسیم قدرت مذاکره کند، اما پس از فرار اشرف غنی و ایجاد خلاء قدرت نیروهای طالبان وارد پایتخت افغانستان شدند.» 

وی گفت: مایه تاسف است که نتوانستیم قبل از ورود طالبان به کابل بروی یک توافق سیاسی در افغانستان به توافق برسیم.

خلیلزاد گفت: «طالبان پیشنهاد داده بود که آمریکا امنیت کابل را برعهده بگیرد، اما فرمانده سنتکام به این دلیل که نیروهای لازم برای تامین امنیت وجود ندارد، این پیشنهاد را نپذیرفت.»

نماینده سابق آمریکا در افغانستان ادامه داد: پس از این موضوع نیروهای طالبان وارد کابل شده و دولتی با مشارکت اعضای ارشد خود در افغانستان تشکیل دادند.

خلیلزاد با بیان اینکه هر دو رئیس جمهور آمریکا هم ترامپ و هم بایدن خواهان خروج نظامیان از افغانستان بودند، گفت: من اعتقاد داشتم که حضور نظامیان در افغانستان به عنوان ابزار فشاری بر طالبان خواهد بود، اما روسای جمهور آمریکا حضور سربازان را صرفا هزینه اضافی عنوان می‌کردند.

وی گفت: «از بایدن درخواست کردم تا فراهم شدن شرایط، نظامیان در افغانستان به عنوان ابزار فشار باقی بمانند، اما رئیس جمهوری آمریکا اعتقاد داشت که ادامه حضور سربازان باعث خواهد شد برای همیشه در این کشور باقی بمانیم بنابراین تصمیم به خروج از این کشور گرفت.»

 خلیلزاد درباره دولت موقت طالبان نیز گفت: طالبان در حال حاضر توسط اعضای افراطی این گروه به گروگان گرفته شده و اعضای آن دچار اختلاف هستند، هرچند تظاهر می‌کنند که که اختلافی میان آنها وجود ندارد.

این سیاستمدار سابق آمریکایی درباره به رسمیت شناختن طالبان نیز گفت: «تا زمانی که دولت فراگیر در این کشور تشکیل نشود، این کشور در داخل و خارج از این کشور مشروعیت نخواهد داشت و تحریم علیه طالبان برداشته نخواهد شد.»

وی تحریم و به رسمیت شناختن را از ابزارهای فشار آمریکا علیه طالبان دانست و گفت: آمریکا دیگر در افغانستان حضور ندارد و از این ابزارها به خوبی می‌تواند استفاده کند.

وی گفت: آمریکا در حال ارسال این پیام به طالبان است که اگر آنها مدارس دخترانه را بازگشایی کنند و مارک فریکس، زندانی آمریکایی را آزاد کنند، این کشور حاضر به گفتگو با این گروه خواهد بود.

خلیلزاد به مرگ الظواهری در کابل اشاره کرد و گفت: پناه دادن به سرکرده القاعده توسط برخی از اعضای طالبان نقض آشکار توافق دوحه است.

نماینده ویژه سابق آمریکا همچنین گفت که سقوط سریع کابل مانع از این شد که طرفین امضا کننده توافق دوحه نقشه راه مشخصی برای اجرای بندهای آن تدوین کنند.

این سیاستمدار آمریکا در پایان نیز در خصوص اظهارات اشرف غنی مبنی بر اینکه توافق دوحه و شخص خلیلزاد عامل سقوط کابل معرفی کرده بود، این گفته‌ها را تاسف بار دانست و گفت: اشرف غنی باید دلیل خیلی از اتفاقات را در اعمال و سیاست های شخص خود جستجو کند.

پیش از این اشرف غنی در گفتگو با شبکه سی ان ان گفته بود که افغانستان از توافق دوحه کنار گذشته شده و این موضوع عامل سقوط کابل بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس