1

تشکیل دولت فراگیر در افغانستان به زمان نیز دارد؛ مردم افغانستان به دنبال آن هستند که استقلال داشته و خودشان کشورشان را اداره کنند، در برابر این خواسته مردم مقاومتی وجود ندارد.

سرویس جهان مشرق- یک سال پس از سقوط دولت اشرف غنی و فرار ارتش تروریستی آمریکا از فرودگاه کابل؛ حالا همه منتظرند تا دست‌پخت امارت اسلامی را چشیده و بدانند که حال‌وروز مردم افغانستان این روزها چگونه است.

در روز فرار سربازان آمریکایی از کابل؛ برخی گمان می‌کردند که شبح جنگ به‌زودی رو سر افغانستان افتاده و دولت نورس نمی‌تواند امنیت فراگیر ایجاد کند. درحالی‌که رسانه‌های غربی عکس‌هایی ناراحت‌کننده از سقوط مردم از روی بال یا له شدن آن‌ها زیر چرخ هواپیماهای آمریکایی را پخش می‌کردند، اولین گروه از اعضای تحریک طالبان بدون خون‌ریزی و کشتار گسترده وارد ارگ ریاست جمهوری شده و پیام تشکیل امارت اسلامی به جهان مخابره شد.

یک سال پس از سلطه طالبان بر افغانستان، بررسی سیاست‌گذاری‌ها و رفتارهای حکومت و مقامات ارشد طالبان در ابعاد داخلی و خارجی می‌تواند، چشم‌اندازی کلی از حکومت طالبان و تأثیرات آن بر افغانستان و منطقه را ترسیم کند.

علی واحدی کارشناس ارشد در امور افغانستان به «مشرق» می‌گوید که این روزها وضعیت مردم بهبودیافته و طالبان نمره قابل قبولی گرفته است.

واحدی می‌گوید که قبل از ورود طالبان به کابل ناتو در شهر شایعه ساخته بود که به‌زودی در خیابان بساط اعدام و کشتار راه افتاده و امارت اسلامی با فشار قنداق اسلحه حکومت خواهد کرد، اما حالا می‌بینیم که  به‌جای سیاه جنگ روی سر مردم در ماه محرم شهر کابل سیاه‌پوش شده و کشور در ثبات نسبی قرار دارد. واحدی اعتقاد دارد که طالبان در دوره جدید دولت‌مداری نمره قبولی گرفته است.

تنها دستاورد آمریکا در افغانستان خفقان بود/ طالبان وضعیت مردم را بهبود داده است/ مردم افغانستان از رفتار امارت اسلامی راضی هستند/ چیزی به اسم جبهه مقاومت پنجشیری‌ها در افغانستان وجود ندارد

در ادامه گفتگوی مشرق با کارشناس ارشد مسائل افغانستان را می‌خوانید:

** نزدیک به یک سال از فرار شبانه ارتش تروریستی آمریکا از فرودگاه کابل می‌گذرد؛ در آن روز سربازان آمریکایی باعجله سلاح‌های سنگین و سبک خود را در پایگاه‌های مختلف جاگذاشته و رفتند، در زمان خروج برخی ادعا می‌کردند که دیگر مردم افغانستان روی خوش زندگی را ندیده و امنیت و ثبات از این کشور رخت خواهد بست؛ حالا بعد از یک سال وضعیت مردم چگونه است؟

بله؛ همان‌طور که اشاره کردید از شکست مفتضحانه آمریکا و خروج آن‌ها از افغانستان یک سال گذشت، شما اگر مروری بر دو دهه حاکمیت حامد کرزی و پس‌ازآن اشرف غنی داشته باشید؛ خواهید دید که آمریکا از سال ۲۰۰۱ با اشغال افغانستان وعده‌هایی به مردم افغانستان داده و گفته بود که ما آمده‌ایم تا برای مردم امنیت، ثبات اقتصادی و شرایط بهتر فراهم کنیم، آمریکا به مردم وعده داده بود که کشت مواد مخدر را کنترل کرده و این کشور را به الگویی برای دیگران در آسیای میانه بدل می‌کند.

** آیا آمریکایی‌ها توانستند زیرساخت‌های افغانستان را ترمیم کنند؟

نه‌تنها وضعیت زیرساخت‌های اولیه مثل آب و برق بهبود پیدا نکرد، بلکه حتی بخش‌های زیادی از شهر کابل تا همین چند مدت قبل برق نداشت. تنها دستاورد آمریکا در افغانستان چپاول منابع بود تا جایی که بسیاری از معادن در دوران اشرف غنی توسط خارجی‌ها به تاراج رفت؛ درازای آن مقداری پول به دولتی‌ها داده‌اند، به عبارتی آمریکا سرمایه ملی افغانستان را چپاول کرده است.

** قرار بود افغانستان الگوی کشور دیجیتال در منطقه بوده و به تعبیر اشرف غنی دیجیتالیزه شود...

در حالی آمریکایی‌ها چنین وعده‌های پوچی می‌دادند که نه‌تنها زیرساخت و اقتصاد بهبود نیافت؛ بلکه همه‌چیز بدتر از قبل شد. تنها دستاورد آمریکا و ناتو برای مردم ایجاد جو خفقان در این کشور بود.

من تنها یک مثال بزنم تا منظورم روشن گردد. فقط دریکی از شهرستان‌های قندهار آمریکایی‌ها در طول کمتر از یک سال حدود ۶۰۰ عملیات شبانه انجام داد تا هر فردی که مظاهر اسلامی را رعایت می‌کرد یا منتقد حضور خارجی‌ها در کشور بود را دستگیر کند. در این تعداد عملیات حدود ۹۰۰ نفر کشته شدند.

** این ارقام تنها مربوط به یک ولایت است؟

بله؛ حالا تصور کنید سطح جنایت آمریکایی‌ها در کل افغانستان چقدر بوده است.

تنها دستاورد آمریکا در افغانستان خفقان بود/ طالبان وضعیت مردم را بهبود داده است/ مردم افغانستان از رفتار امارت اسلامی راضی هستند/ چیزی به اسم جبهه مقاومت پنجشیری‌ها در افغانستان وجود ندارد

** آمار دقیقی از جنایت و کشتار مردم توسط آمریکایی‌ها وجود دارد؟

در حال حاضر کار تحقیقی روی این موضوع شروع‌شده است، امیدواریم به‌زودی گزارش دقیقی تهیه شود.

** در بحث مواد مخدر وضعیت کارتل‌های قاچاق در دوره آمریکایی‌ها چگونه بود؟

درباره مواد مخدر در دوره حکومت طالبان تقریباً ۴۰ درصد زمین‌های کشاورزی زیر کشت خشخاش بود؛ اما پس از سقوط امارت اسلامی کشت خشخاش به بالای ۹۵ درصد رسید. هم در کشت و هم در قاچاق وضعیت به‌مراتب بدتر از قبل شد. البته این مسئله حرف من نیست، بلکه رسانه‌ها اعلام کردند که  در پایگاه‌های نظامی آمریکا که ورود افغان‌ها ممنوع بود، تمام زمین‌ها زیر کشت خشخاش رفته بود.
 

تنها دستاورد آمریکا در افغانستان خفقان بود/ طالبان وضعیت مردم را بهبود داده است/ مردم افغانستان از رفتار امارت اسلامی راضی هستند/ چیزی به اسم جبهه مقاومت پنجشیری‌ها در افغانستان وجود ندارد

** با ورود طالبان به کابل وضعیت چگونه شد؟ آیا افغانستان نسبت به قبل بدتر شده است یا در مسیر بهبود است؟

بستگی به این دارد که شما از کدام زاویه به افغانستان نگاه کنید. اگر از زاویه رسانه‌های غربی و عربی به این کشور نگاه بیاندازید، افغانستان نسبت به قبل فقیرتر شده و امنیتی وجود ندارد و هرروز دسته‌دسته مردم بی‌گناه کشته می‌شوند؛ اما من به‌عنوان فردی که رابطه نزدیک با مردم‌ دارم به شما می‌گویم طالبان وضعیت مردم را بهبود داده است.

** رسانه‌های غربی می‌گویند امکان ندارد طالبان بتواند وضعیت افغانستان را بهبود دهد!

این رسانه‌ها همان جریانی هستند که ۲۰ سال جنایت آمریکا را پنهان کرده و بر آن سرپوش گذاشتند. شما نگاه کنید وقتی طالبان وارد شهر کابل شد، هیچ خانه‌ای غارت نشده و ادرات دولتی و مراکز خصوصی آسیب ندید. فردای روی کار آمدن طالبان مردم دوباره به سرکار خود رفتند، آیا در کشور ناامن جامعه امکان بازیابی خود را دارد؟ پاسخ منفی است. همه وزارت خانه‌ها و مراکز دولتی دوباره به کار مشغول شدند.

** البته ایجاد امنیت شعار طالبان بود؛ مسئولان طالبان به مردم وعده امنیت داده بودند...

شما با مردم باید صحبت کنید تا متوجه مسائل گردید. در حال حاضر در افغانستان دیگر خبری از عملیات‌های شبانه و دستگیری‌های خانه به خانه نیست. هیچ‌کس به خاطر نژاد، مذهب و یا قومیت خود مورد تفتیش قرار نمی‌گیرد. مؤلفه‌های اولیه امنیت توسط طالبان تأمین‌شده و آن‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا مردم از دولت موقت شکل‌گرفته راضی باشند.

طالبان اعلام کرده است که هیچ‌کس حق تعرض به مردم را نداشته و هر کس شکایتی دارد می‌تواند آن را به طالبان ارائه دهد. درگذشته فردی که از خانه خارج می‌شد توقع نداشت شب زنده به خانه برگردد! هرلحظه احساس می‌کرد درب خانه‌اش شکسته و سربازان آمریکایی وارد خانه‌اش می‌شوند؛ اما در حال حاضر امینت در همه شهرها برقرار است.

تنها دستاورد آمریکا در افغانستان خفقان بود/ طالبان وضعیت مردم را بهبود داده است/ مردم افغانستان از رفتار امارت اسلامی راضی هستند/ چیزی به اسم جبهه مقاومت پنجشیری‌ها در افغانستان وجود ندارد

** البته سلسله انفجارها در کابل بخصوص در مساجد افزایش‌یافته است.

این دست موارد از خرابکاری‌ها هدفمند بوده و زیر سر سازمان‌های اطلاعاتی غربی، ناتو؛ رژیم صهیونیستی و کشورهای مرتجع عربی است تا وانمود کنند که افغانستان همچنان ناامن است. آن‌ها کمین کرده و با کمک عناصر نفوذی خود میان مردم تفرقه ایجاد کنند. یک روز مسجد شیعیان را منفجر می‌کنند و فردای آن نوبت اهل تسنن است؛ هدف اصلی ایجاد تفرقه و ناامنی است.

** رد پای داعش نیز وجود دارد.

سرویس‌های اطلاعاتی غربی تمایل دارند داعش را قوی نشان دهند، اما در پشت‌صحنه خودشان مشغول به عملیات هستند. برخی نیز این عملیات را به مقاومت نسبت می‌دهد؛ اما در افغانستان چیزی به اسم مقاومت وجود ندارد، مقاومت در برابر چی چیزی؟ در برابر مردم افغانستان؟

** منظورشان مقاومت مسعود و پنجشیری‌ها است...

دامنه آن گسترده نیست؛ برخی می‌خواهند وانمود کنند که ملت افغانستان مخالف وضعیت فعلی است؛ این‌گونه نیست. مردم افغانستان به دنبال آن هستند که استقلال داشته و خودشان کشورشان را اداره کنند، در برابر این خواسته مردم مقاومتی وجود ندارد. مردم افغانستان تمایل دارند کشور توسط خودشان اداره شود نه توسط سلطه خارجی.

** درباره مسئله زنان چطور؛ گروه‌هایی که ادعا می‌کنند طالبان حقوق زنان را پایمال می‌کند؟

طالبان به‌صراحت اعلام کرده است که زنان در ساختار سیاسی افغانستان سهیم هستند، شما می‌بینند که امروز زنان افغانستان در مسائل سیاسی، علمی و اجتماعی حضور دارند اما مسئله شریعت باید رعایت شود؛ مردم افغانستان نیز همین ایده را قبول دارند.مردم کشور افغانستان مسلمان هستند از حکومت اشرف غنی و فساد اخلاقی موجود در آن رنج می‌برند. طبیعی است که بخواهند احکام شریعت در جامعه اجرا شود.

یکی از شگردهای دشمن آن است که روی ناامیدی مردم کار کند. آن‌ها مدام زیر گوش مردم افغانستان خواندند که نظام اسلامی نمی‌تواند برای شما امینت آورده و باعث پیشرفت کشور شود. رسانه‌های ناتو به‌صورت دائم در افغانستان تبلیغ می‌کنند که در صورت حاکمیت طالبان روزگار مردم سیاه می‌شود و مردم فقیرتر خواهند شد.

درحالی‌که در دوره گذشته تنها افراد نزدیک به حکومت و همکاران آمریکایی‌ها از مواهب قدرت برخوردار شده و ثروتمند شدند. برنامه نظام اسلامی در حال حاضر ایجاد عدالت اجتماعی در کل افغانستان است. آمریکا پول‌های مردم افغانستان را مسدود کرده و طالبان را تحریم کرده و بعد از مشکلات اقتصادی مردم می‌گوید، این تناقض در گفتار و عمل نشان می‌دهد که غرب دلش برای مردم افغانستان نسوخته است؛برای همین نوع زاویه دید به افغانستان بسیار مهم است.

تنها دستاورد آمریکا در افغانستان خفقان بود/ طالبان وضعیت مردم را بهبود داده است/ مردم افغانستان از رفتار امارت اسلامی راضی هستند/ چیزی به اسم جبهه مقاومت پنجشیری‌ها در افغانستان وجود ندارد

** طالبان در حوزه بین‌المللی مسئله مهمی به اسم به رسمیت شناخته شدن دارد؛ بسیاری شرط به رسمیت شناختن طالبان را تشکیل دولت فراگیر اعلام کرده‌اند. قبل از ورود تحریک طالبان به کابل ادعا می‌کرد که دولت همه‌شمول تشکیل داده و حتی مولوی امیر خان متقی شهر به شهر به دیدار اقوام و طوایف رفته و وعده دولت حداکثری می‌داد، این وعده در حال حاضر چقدر اجرایی شده است؟

طالبان به‌صراحت نشست با سران اقوام داشته است، مقامات ارشد طالبان در ولایت دایکندی با برادران شیعه خود دیدار کرده و به آن‌ها گفته بود که برای استقلال و پیشرفت افغانستان با یکدیگر همکاری کنند.

** اما هنوز دولت همه‌شمول تشکیل نشده است.

چون شرایط افغانستان هنوز اضطراری است؛ فراموش نکنیم طالبان ۲۰ سال با متجاوزین آمریکایی جنگید ازاین‌رو حق اعمال حاکمیت دارد تا بتواند شبکه‌های اطلاعاتی، امنیتی و نظامی کشورهای خارجی به‌ویژه پاکستانی‌ها را پاک‌سازی کند. برای همین هنوز افغانستان تا تشکیل حکومت فراگیر فاصله دارد؛ اما در همین وضعیت نیز می‌بینیم فردی چون عبداللطیف نظری کل امور مالیه (اقتصادی) افغانستان را در دست دارد.او فردی شیعه بوده اما در ساختار امارت اسلامی به کار گرفته‌شده است.

در همه ولایات و ولسوالی‌ها طالبان از مردم همان منطقه استفاده کرده است. حتی در مسئله برگزاری مراسم محرم در کابل طالبان نهایت همکاری را انجام داده و امنیت را تأمین کرد، شهر کابل سیاه‌پوش شده و تمامی مراسم‌ها به بهترین شکل برگزار شد؛ این نشانه‌هایی مهم از شیوه رفتار طالبان با مردم مختلف است.

تنها دستاورد آمریکا در افغانستان خفقان بود/ طالبان وضعیت مردم را بهبود داده است/ مردم افغانستان از رفتار امارت اسلامی راضی هستند/ چیزی به اسم جبهه مقاومت پنجشیری‌ها در افغانستان وجود ندارد

تنها دستاورد آمریکا در افغانستان خفقان بود/ طالبان وضعیت مردم را بهبود داده است/ مردم افغانستان از رفتار امارت اسلامی راضی هستند/ چیزی به اسم جبهه مقاومت پنجشیری‌ها در افغانستان وجود ندارد

** البته شاید منظور استفاده از اپوزیسیون در ساخت قدرت است، افرادی چون اسماعیل‌خان یا احمد مسعود...

این شورای مقاومت که به نظر پسر مسعود رهبری آن را بر عهده دارد را باید به‌صورت تاریخی بررسی کرد، این شورا و افراد آن چون ژنرال دوستم، ژنرال عطاالله نور یا محقق در ۲۰ سال گذشته با آمریکایی‌ها نهایت همکاری را داشته‌اند. در استانداری‌ها و مجلس نماینده داشتند و ساختار قدرت وابسته به آن‌ها بود. طبیعی است که این دست افراد ادعای مقاومت داشته باشند. پس از خروج آمریکایی‌ها و فرار این افراد از کشور تنها یادگاری آن‌ها برای مردم افغانستان کاخ‌های بزرگی است که امروز خالی مانده است. در شرایطی که مردم افغانستان نان برای خوردن نداشتند؛ ژنرال فهیم میلیون‌ها دلار در خانه‌اش مخفی کرده بود، این افراد روی گرده مردم سوار بودند و حالا ادعای مقاومت دارند.

پس از شهادت سردار سلیمانی آمریکا در منطقه زمین‌گیر شد و به این نتیجه رسید که اگر از منطقه خارج نشود در شرایط بسیار دشواری قرار می‌گیرد و شما دیدید که به محض خروج تروریست‌های آمریکایی از افغانستان حکومت اشرف غنی فروریخت این نشان می‌داد که این ژنرال‌های پرادعا حتی توانایی حفظ خانه خودشان را هم نداشتند.

** قبل از ورود طالبان به کابل ذبیح‌الله مجاهد گفته بود که طالبان عوض‌شده و آن امارت اسلامی قبلی را نخواهید دید، حالا پس از یک سال واقعاً طالبان نسبت به قبل عوض‌شده است یا خیر؟

بله تحول زیر بنایی به وجود آمده است؛ آن سال‌ها طالبان واقعاً مردم را اذیت می‌کرد. آن‌ها تجربه نداشتند و در پشت صحه آمریکا؛ اطلاعات ارتش پاکستان و عربستان کار می‌کرد؛ اما حالا شرایط این‌گونه نیست. در هنگام تجاوز آمریکا به خاک افغانستان طالبان متوجه شد که ارتش پاکستان به آن‌ها خیانت کرده و نقشه تمام مراکز نظامی‌اش را به ناتو داده است، ازاین‌رو بدون اینکه آمریکا مجبور شود سرباز زیادی در خاک افغانستان پیاده کند کل مراکز نظامی طالبان را منهدم کرد. طالبان از آن زمان درس‌های مهمی گرفته و مردمی‌تر شده است، برای همین می‌بینیم رهبر طالبان در آخرین سخنرانی خود با آمریکا و پاکستان اتمام‌حجت کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 71
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    23 8
    بله درسته تنها دستاورد شوروی و آمریکا و انگلستان در افغانستان خفقان بود. !!! طالبان و داعش هیچ کاره هستند.
    • DE ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      2 0
      تنها دستاورد آمریکا در افغانستان خفقان بود/یانکی ها هر جا میرن دستاورد ندارن ولی عوضش هزاران دستبرد
  • مجتبی IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    30 17
    مرز افغانستان جوری دیگر نشان میدهد
  • NL ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    27 7
    طالبان و داعش با هم برابرند
    • NL ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      5 7
      برای کسایی که دوغ و دوشاب رو برابر میدونن طالبان و داعش هم یکی هستن
    • رضا IR ۰۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      11 8
      درود به شرفت دوست عزيز ، متاسفانه اصول گراها بدجورى بند رو آب دادند ، صرف اينكه طالب ها ادعا ميكنند دشمن يانكى ها هستند باعث شده قند توى دل اين جماعت آب بشه در حاليكه همه مون خوب ميدونيم ابن‌ها همه شون مهره امريكا هستند وگرنه در قطر روزها و هفته ها پشت درهاى بسته زد و بند نميكردند وانگهى جنايت هائى كه اين جماعت هر روزه در افغانستان عليه مردم هزاره، تاجيك و شيعه ميكنند زبان زد دنياست ، حالا چرا حضرات با اينهمه جنايت عاشق این عقب افتاده ها شده بماند!
    • در جواب رضا IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      2 6
      خوب دیگه چی شنیدی از رسانه‌های غربی 👣برو ببین بی‌بی‌سی و اینترنشنال ووووووووو دیگه چی آماده کرده تا به خورد تون بده
    • به رضا IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      0 0
      امپراطوری بریتانیای کبیر روی دوش امثال تو حمل می شود که حتی از دیدن شهدای طالبان در ترورهای داعش هم عاجزی. حالا یاد مردم افغانستان افتاده ای و روزگاری که آمریکایی ها با جتی عروسی های افغانستان را هر روز عزا می کردند نگران مردم نبودی. لعنت خدا بر تو.
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    11 1
    ملت قهرمان افغانستان
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    5 8
    مگر این نبست که طالبان و‌داعش و اشرف هر سه مامور آمریکا هستند؟! باید برای استقلال فکری و سیاسی به این کشور تحت ستم‌کمک‌کرد طالبان هرچقپر تغییر رفتار دهد برخواسته از کینه و تفرقه و کشتن است باید به اراده مردم افغانستان احترام گذاشت و باتوجه به فرهنگ بومی آن کشور و تعدد نژادها و مذاهب مردم سالاری دینی مرتبط را طراحی و تقدیم افکار عمومی کرد. انتخاب با افغانستانی ها ..
  • صادق زاده IN ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    17 37
    با سلام یک روزنامه نگار افغانستانی هستم و کاملا با نظرات اقای واحدی موافقم تمام این گفته ها عین حقیقت است
    • یزدان IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      9 1
      احیانا با اقای ظفر مهدی از هند نسبتی ندارید
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      9 1
      روزنامه نگار افغان , سبک نوشتاری شما زیادی ایرانیه!!!
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      2 1
      موافقم
    • IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      0 1
      چرا تا رفتن آمریکائیها همه ش از کشور شما خبر گل و بلبل میشنیدیم پس؟
  • معلوم الحال SE ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    21 7
    مرغ پخته خندش میگیره از این گزارش و مصاحبه
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      3 2
      سلام مرغ پخته. کجایی تا بخورمت؟
  • سعید PK ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    9 3
    سلام و عرض ادب کنقطه نظرات کارشناس محترم نشان می دهد که با آمدن طالبان وضعیت گل و بلبل شده. اما اینگونه نیست.وضعیت سیاسی اقتصادی احتماعی و امنیتی وخیم و نگران کننده است. طالبان برای مردن افغانستان جهنم ساخته اند. فرار روزانه مردم به کشورهای همستیه و اروپایی مبین این موضوع می باشد
    • مردم افغانستان IR ۰۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      2 3
      اول برو حرف زدنت را یاد بگیر
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      0 0
      فرار مردم افغانستان که دوره اشرف غنی بود! بعد از آن فقط نوکران آمریکا فرار کردند.
  • US ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    7 1
    خفقان و بدبختی
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    13 1
    هروز تو مرز دارن به سمت مرزبانان ومردم عادی شلیک می کنند طالبان یک گروه سلفیه با القاعده وداعش فرقی نداره
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      2 3
      یادمه یه عده توی جنگ داخلی سوریه میگفتن حزب الله با داعش فرقی نداره. و هردوتاشون تروریستن. الآنم دارن همون حرفا رو میزنن.
  • یزدان IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    17 1
    میدونم تاب حرف حق رو نداری مشرق دستاورد شماها تو عراق و یمن و فلسطین و لبنان سوریه چی بود ؟
    • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      5 7
      دستاورد؟ معلومه از بین رفتن داعشی که توسط آمریکا ایجاد و پشتیبانی میشد
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    16 3
    برادر واحدی ظاهرا شما از خود طالبان هم بیشتر طالب هستی. برادر جان یکسال است که دختران افغان به مدرسه نرفته اند. میدانی یعنی چه ؟ یعنی آرزوهای میلیونها دختر نوجوان و جوان افغانی دارد نابود می شود. ظاهرا شما کشته شدن شیعیان بدست طالبان را هم هنوز ندیده ای. فقط چند پرچم محرم در کابل شما را فریب داده است. علمای طالبان علنا به ائمه توهین می کنند که ویدیوهای آن موجود است.
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      3 6
      اگه این ویدیوها بود که شماها تو سایتاتون مثل انتخاب و اعتماد به صورت گسترده منتشر میکردین. اون چیزی که فعلا به صورت گسترده منتشر شده حضور مقامات طالبان در عزادارای ها بوده.
  • حميد DE ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    8 0
    اقا مجبوريد ا
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    20 0
    بر پدر ومادر آدم دروغگو لعنت خدا باد انشالله.
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    4 1
    مردم بدبخت افغانستان بدست سالها اشغال توسط کاخ نجس سفید اگه ایران نبودپایگاه داعش شده بود
  • IQ ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    3 2
    پس گفتن تعطیلی روز عاشورا رو برداشتن این آقا میگه سیاه پوش کردن این مداح من ایرانم تو عراقی هم رفتن اونجا مداحی کردن آقای پویانفر ولی طالبان به لحاظ ایدولوژی بیشتر بطرف سعودی پاکستان غش میکنه تا ایران
  • k IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    1 2
    امریکای ....2 تریلیون دلار حروم کرد ! اخر متوجه شد چه غلطی کرده ..
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    4 0
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    10 2
    جبهه مقاومت وجود دارد و دارد طالب می کشد.لایو های اقای جعفریان را ببینید.همچنین جنازه طالبان که در پنجشیر ریخته اند.
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    4 2
    فکر رنگینم کند نذر تهیدستان شرق پارهٔ لعلی که دارم از بدخشان شما می‌رسد مردی که زنجیر غلامان بشکند(صاحب احمد مسعود) دیده‌ام از روزن دیوار زندان شما حلقه گرد من زنید ای پیکران آب و گل آتشی در سینه دارم از نیاکان شما
  • NL ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    22 3
    تطهیرگران طالبان.
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      2 5
      چیزی نیاز به تطهیر شدن داره که بالذات کثیف باشه مثل رابطه با آمریکا و اسرائیل
  • NL ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    19 3
    طالبان دشمن شیعه و زبان فارسی است. نوروز و عاشورا را از تقویم افغانستان حذف کردند.
    • NL ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      3 2
      پس چرا گذاشتن پویانفر برای مداحی بره کابل؟
  • محمد FR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    7 11
    دروود بر طالبان. مرگ بر آمریکا. به امید خدا افغانستان ه به یک قدرت منطقه ای تبدیل خواهد شد.
  • سیدمهدی IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    17 3
    حتما یه کشور دیگه بوده که تعطیلی نوروز وعاشورا رو‌حذف کرده بعد جناب کارشناس میگه طالبان دنبال مبارزه با ادیان وفرهنگا نیست
    • NL ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      1 5
      تعطیلی رو حذف کرده از تقویم که حذفشون نکرده.
  • سروش IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    11 1
    حتما راه و رسم کشورداری طالبان هم شما یادبگیرید خیلی نتیجه بخش بوده
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      1 2
      فعلا که توی حذف کردن دلار و التهابش از بازار از ایران بهتر عمل کردن.
  • mojtaba SE ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    1 0
    همین که دشمنان ما قارسی زبانها نتونستن جنگ داخلی و حمام خون راه بندازند ,یعنی طالبان خوب حواسش جمع است.بحران و حماقت همه جا هست ,تو امریکا فقط 91 نفر بطور نسبی در تیراندازیها میمیرن یعنی جنگ داخلی در سطح پائین و 400 نفر سطح متوسط و 1000 نفر سطح خرتو خر جنگ داخلی..
  • حسین IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    12 1
    مشرق داره ذهن مردم ایران رو آماده ی مراودات کاملا دوستانه با طالبان میکنه.
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      1 4
      چطور شما ذهن مردم رو این همه سال برای مراوده با آمریکایی های کافر آماده کردید مشکلی نداشت، اون وقت رابطه با مسلمانان افغانستان مشکل داره؟
  • IR ۰۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    10 1
    شماها بنده پول هستید و براش نه تنها قلم میزنید اسلحه هم می کشید
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      1 7
      حداقل ایشون برای پول قلم میزنه و مثل شما این طور شست و شوی مغزی داده نشده که مجانی در راستای منافع غربی ها قلم بزنه.
  • US ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    7 2
    ترس دارد واقعیت طالبان را بگوید کجا افغانستان امنیت پیدا کرده ؟ معلوم است که خود طالبان عامل نا امنی بوده حالا که خودش آمده نا امنی ها خوابیده این بمب گذاری ها را برای خالی نبودن عریضه انجام می‌دهد به اسم داعش حمله به مرز های ایران. تا طالبان قدرتمند نشده و به ثبات نرسیده فکری به حال تقسیم افغانستان به سه کشور کنید اگر طالبان قدرتمند شد کمترینش نا امنی و بمب گذاری در شهرهای ایران است الان هم سیل مهاجران که پر از سنی های وهابی و نفوذی برای آینده در شهر های مختلف آمده است شماها به این ها شناسنامه و امکانات داده اید آینده چقدر نا امنی شود خدا می‌داند البته معلوم هم هست چه می‌شود
    • NL ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      1 3
      آمریکایی ها میگن باید ایران رو 8 قسمت کرد.
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    11 1
    یک مقدار آب که این همه تملق و چاپلوسی نمیخواد
  • IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    11 1
    زمان کرزی و اشرف غنی مرز ایران و افغانستان خیلی امن تر بود از زمانی که طالبان اومده چند درگیری تو مرز راه انداخته.وضعیت مردم افغانستان هم که هیچ
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      1 3
      به نظرتون مرز امن تر بود چون دولت افغانستان کلا مرزهاش رو آزاد و رها گذاشته بود و هر کسی میخواست میومد و میرفت.
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    12 1
    بله . حتی اگر با خود رهبر طالبان صحبت می کردند اینقدر خوب از طالبان دفاع نمی کرد.
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    11 1
    دیکتاتوری هیچ وقت باعث بهبود کیفیت در هیچ زمینه ای نخواهد شد .
    • NL ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      10 3
      فقط فقر در چین و هند رو مقایسه کنید تا ببینید دیکتاتوری موثرتر بوده یا دموکراسی!!
  • اصغر IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    11 1
    این اقا کارشناس هستش یانماینده وحامی طالبان اخه تاکی میخواهید از طالبان حمایت کنید نتیجه حمایت ازتروریست رادیریازود خواهید دید
    • NL ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      1 6
      فعلا که از نظر شما آمریکاپرست ها حماس و حزب الله و حتی سپاه قدس هم تروریستن و ما باهاشون رابطه داریم. چرا نباید با طالبانی که شما ها میگین تروریستن ارتباط نداشته باشیم؟
  • علی IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    7 1
    هر غیر آمریکایی خوب نیست...صدام هم غیر آمریکا بود ولی اصلا خوب نبود برای ما...
    • مهدوی IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      0 4
      افغانی تو خودتو ایرانی جا نزن تابلو است همین کار هارو می کنید دیگه مخالف طالبان هستی به درک واسه چی صدامو برخ ما می کشی
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      1 1
      واسه همین بود که آمریکا تو جنگ بهش اطلاعات ماهواره ای میداد؟
  • ح ن CA ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    6 0
    واقعا متاسفم - جناب کارشناس آیا می توانید بگویید کوچی ها در افغانستان چه کسانی هستند و چه می کنند آیا دروغ های به این بزرگی که شما در این مصاحبه گفته اید را مردم بدبختی که برای در امان ماندن ناموس خود در همان افغانستان آواره کوه‌ها و دره‌ها شدند تائید می کنند؟؟ آیا این دروغها دردی از مردم افغانستان دوا می‌کند؟؟ بزودی آفتاب حقیقت طلوع کرده و شماها رسوا خواهید شد جناب استاد کارشناس اخباری که به شما می رسد دروغ است کانال خبری خود را عوض کنید تا متوجه شوید که به شما دروغ گفته می شود
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    6 1
    طالبان جنایتکار و متحجرند
  • مردم افغانستان IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    2 4
    ایول به‌ جناب محترم آقای علی واحدی و ماشاءالله هزار ماشاءالله به رسانه مشرق رسانه آزاد و بی طرف انشاءالله همیشه و همیشه خداوند متعال توفیق دهد اهالی رسانه مشرق را تا در راهی حقیقت گام های استواری را بردارد ما مردم افغانستان از دروغ گفتن رسانه های دیگر خسته‌ شدیم من خودم طالب نیستم ولی یازده سال است که شهرستان و یا ولسوالی ما دست طالبان یعنی امارت اسلامی افغانستان است از آن ها راضیم خداوند متعال هم انشاءالله از آن ها راضی باشد
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    1 4
    طالبان به‌صراحت اعلام کرده است که زنان در ساختار سیاسی افغانستان سهیم هستند، شما می‌بینند که امروز زنان افغانستان در مسائل سیاسی، علمی و اجتماعی حضور دارند ?????!!!!
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    11 3
    چرا ميخاين طالبان رو تطهير کنيد؟ طالبان و داعش و القاعده هيچ فرقي با هم ندارن ،شايد در يه سری چيزا همديگه رو تکفير کنن ، ولی در عمل همشون يکی هستن،الان هم که ميبينيد بازی در ميارن و ميگن خوبيم ،به خاطر اينه که دنيا روشون زوم کرده،والا جناياتشون در گذشته که مستحضر حضورتون هست، اينا عوض شدنی نيستن،شما هم خودتون رو به اون راه نزنيد
    • مهدوی IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      1 6
      خب اشتباه ما دقیقاً همین‌جاست که می گویم طالبان با القاعده هیچ فرقی نداره
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    3 10
    حرف حق تلخه واسه همینه که خیلی ها تو کامنت ها آمپرشون چسیده به سقف. درود خدا بر مسلمانان طالب
  • خسروفارسی DE ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    1 0
    اندازه نگهدار که اندازه نکوست/هم لایق دشمن وهم لایق دوست ما با ایران پیوند زبانی وفرهنگی وتاریخی وسرنوشت مشترک داریم. ما پارسی زبانان چوب ایرانی بودنمان می خوریم .اینرا نیک می دانیم که طالب وحامیان طالب هیچگاه دوست ایران شده نمی توانند. اینکه آدم کشان وآدم خوران چکین صفوی چه درفشانی می کنند گپی است جدا ،ما هستیم وایران تاریخی بسیار به آسانی احیا می ولی سیاهی به چگین ها می ماند. احیای ایران را همین پنجشیری ها واندراب ها وخوست ها و...کرده ومی کنند.
  • toork IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    0 0
    از دولت فاسد قبلی بهتره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس