قونیه

کاروان عریض و طویل ورزش ایران در شرایطی عازم قونیه شد که بازیهای کشورهای اسلامی را می‌بایست پروژه‌ای در راستای منافع آل سعود و کارویژه‌های آن دانست.

سرویس ورزش مشرق- در حاشیه کنفرانس اسلامی در سال ۱۹۸۱، شاهزاده فیصل بن فهد بن عبدالعزیز پیشنهاد راه اندازی بازیهای همبستگی را داد. اما در سال ۲۰۰۵ بود که نزدیک به هفت هزار ورزشکار از ۴۴ کشور اسلامی در شهر مکه دورهم جمع شدند تا بزرگترین تجمع ورزشی جهان پس از المپیک را شکل دهند.

دومین دوره نیز قرار بود در ایران برگزار شود که به دلیل اختلاف نظر در استفاده از عنوان خلیج فارس در مدال ها، همه چیز منتفی شد. دوره های بعدی نیز به میزبانی اندونزی (۲۰۱۳)، جمهوری آذربایجان (۲۰۱۷) و ترکیه (۲۰۲۲) برگزار شد. دوره بعدی نیز که البته هنوز زمان آن به صورت دقیق مشخص نشده، به میزبانی کامرون برگزار خواهد شد. اما این بازیها چه نقشی دارد و قرار است چه رسالتی را برعهده داشته باشد؟ پیکارهایی که با مخالفت ضمنی کمیته بین المللی المپیک شکل گرفت و ادامه داشته، چه ماموریتی را برعهده دارد و چه ماموریتی را ایفا می کند؟

خرج میلیون دلاری ورزش ایران برای پروژه بن سلمان و آل سعود/ ما چه نسبتی با نمایش کشورهای اسلامی داریم؟

بازی‌هایی جهت تعمیق قدرت و دیپلماسی ورزشی آل سعود

دهه هشتاد میلادی که به واسطه پول سرازیر شده نفت، موجب قدرت روز افزون آل سعود در عربستان و جهان اسلام شده بود، آنها را وارد جاه طلبی هایی مانند ورزش کرد. اما قدرت کویتی ها در ورزش جهان اجازه نقش آفرینی جدی و میدانی را به آنها نمی داد و همین را می توان یکی از دلایل اصلی راه اندازی فدراسیون ورزش های همبستگی اسلامی برشمرد. آل سعود و شاهزاده ها که از این وضعیت ناراضی بودند، در پی خودنمایی و ورود به عرصه مدیریتی ورزش جهان بودند و این فدراسیون را راه اندازی کردند تا بتوانند با تضعیف کویت و افزایش قدرت خود، به بازیگری موثر در این عرصه تبدیل شوند. البته، از همان ابتدا نیز کمیته بین المللی المپیک روی خوش چندانی به این اتفاق نشان نداد چرا که آن را مغایر با اهداف اعلامی خود مبنی بر بی طرفی دینی می دانست. همین نیز موجب شد تا راه اندازی این فدراسیون و مسابقاتش به مذاق آنها خوش نیاید اما اکنون ماجرا فرق هایی کرده و کمیته بین المللی المپیک و فدراسیون های جهانی، همکاری هایی دارند چرا که ماموریت ها و وظایف تغییر کرده است.

در دیگر سو این پرسش بار دیگر به ذهن می آید، چرا آل سعود به یک باره مبادرت به چنین هزینه کردی در حوزه ورزش داشت؟ بایستی ریشه این ماجرا را در تلاش این رژیم برای تعمیق نفوذ و قدرت در جهان اسلام دانست. ورزش که همواره وسیله ای در راستای دیپلماسی عمومی و اهداف سیاسی بوده، این بار وسیله ای برای خاندان آل سعود بود تا بتواند با استفاده از آن، در میان کشورهای اسلامی به عمق استراتژیک و مردمی بیشتری دست یابد. آل سعود که خود را زعیم جهان اسلامی می‌پنداشت، ورزش را در این مسیر ابزاری مناسب می‌دانست که از طریق آن می‌توانست در لایه‌های عمومی مردم نیز راه یابد. برگزاری یک مسابقه ورزشی با حضور مسلمانان جهان در کشوری اسلامی، یک نمایش قدرت و اقتدار برای این خاندان بود.

نکته قابل تامل این است که در کشورمان نیز اقبال قابل توجهی در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی به این موضوع صورت گرفت. حتی فائزه هاشمی مبادرت به راه اندازی فدراسیون اسلامی ورزش زنان کرد که می توان متناظری برای فدراسیون ورزش‌های همبستگی اسلامی دانست. البته، بعد از این دوران، این موضوع در ورزش کشورمان فروکش کرد تا الان که در دوره ریاست رضا صالحی امیری از سران اصلاحات و نزدیک به اندیشه‌های سازندگی، این موضوع بار دیگر در راس توجه قرار گرفت. در این باره، نکات و ظرایفی است که این نوشتار، محل پرداختن به آنها نیست.

خرج میلیون دلاری ورزش ایران برای پروژه بن سلمان و آل سعود/ ما چه نسبتی با نمایش کشورهای اسلامی داریم؟

بازیهای اسلامی با رنگ و لعاب بن سلمانی!

بازیهای کشورهای اسلامی به عنوان ابزار خاندان آل سعود، با محوریت مسلمانان و به میزبانی کشورهای اسلامی در حال پیگیری بود تا تغییرات گسترده با حضور بن سلمان شکل گرفت. این مسابقات و تشکیلات که قرار بود بازوی دیپلماسی عمومی این خاندان باشد، اکنون با تغییر گفتمان و رویکرد، به سمت خواسته های سران جدید رفت که تصمیمات اخیر آن را می توان در این راستا ارزیابی و تحلیل کرد. در واقع، اکنون این بازیها با رویکردهای اولیه قابل تفسیر نیست چرا که ماموریت و شرح وظیفه جدید را به خود گرفته است.

به سرعت تغییرات در فدراسیون ورزشهای همبستگی اسلامی آغاز شد و دوست و یار دیرینه بن سلمان به عنوان رئیس انتخاب شد؛ عبدالعزیز بن ترکی آل سعود. این عضو خاندان سلطنتی که از علاقه مندان به حوزه اتومبیلرانی است، دانش اموخته دانشگاه لندن و یار نزدیک بن سلمان است که در پروژه نوسازی عربستان نیز نقش آفرینی جدی دارد. او به این فدراسیون آمد تا آن را در راستای برنامه ها و علایق جدید حاکم بر آل سعود، بازطراحی کند. اکنون وقت آن شده که بازیهای کشورهای اسلامی و فدراسیون مربوطه، نمودی از اسلامی سعودی با حضور بن سلمان باشد.

اگرچه بازیهای قونیه فرصتی کامل و همه جانبه ای در اختیار آل سعود و یاران بن سلمان نگذاشت تا نمایشی تمام عیار داشته باشند اما حضور ورزشکاران بی حجاب و التقاط جمعیتی موجب شد تا پوست اندازی جدید به خوبی درک شود. مسابقاتی که قرار است نمایشی از تفکر آل سعود در تفسیر از اسلام باشد، باید تغییر شکل می داد که بخشی از آن در قونیه دیده شد. اما گام اصلی در جایی برداشته شده که میزبان دوره بعدی، کامرون شده است؛ کشوری با اکثریتی مسیحی! در واقع، اسلام با تفسیر جدید که بن سلمان در تلاش برای ارائه آن است، در بازیهای کشورهای اسلامی به نمایش گذاشته خواهد شد. این بازوی آل سعود، اگر تا دیروز جلوه ورزشی اسلام سلفی و زعیمانه بود، اکنون بایستی نمایی از اسلام با خوانش محور عبری- غربی را نشان دهد که در حال ارائه آن است.

خرج میلیون دلاری ورزش ایران برای پروژه بن سلمان و آل سعود/ ما چه نسبتی با نمایش کشورهای اسلامی داریم؟

نسبت ما با پروژه آل سعود و بن سلمان چیست؟

با توجه به ریشه‌های شکل‌گیری این بازی‌ها و نقش‌آفرینی که اکنون در راستای گفتمان و باورداشت‌های آل سعود دارد، بایستی پرسید که چرا ورزش ما باید چنین حضور پرهزینه و عظیمی در قونیه داشته باشد؟ چه اتفاقی موجب می شود تا کاروانی عظیم و چند صد نفره - که مجموع ورزشکاران و همراهان و مسوولان تا ۶۰۰ نفر نیز تخمین زده می‌شود - با هزینه کرد چند میلیون دلاری راهی قونیه شود تا در پروژه آل سعود که اکنون در راستای آمریکایی‌سازی اسلام است، گام بردارد؟ چرا کمیته ملی المپیک بایستی تصمیم به چنین اعزام پرهزینه و بدون فایده - بدون دستاورد حرفه‌ای در حوزه قهرمانی - بگیرد و زمینه ساز رونق این کلان پروژه سعودی‌ها شود؟ و ... ده ها سوال و ابهام دیگر که پاسخی برای آن وجود ندارد و دل هر آگاه و دلسوزی را به رنج می آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 75
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 23
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    35 4
    اگر مطالب شما درست باشه باید زودتر از این ها به این موضوع پی می بردید و آن را رسانه ای می کردید نه بعد از انجام بازی ها
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      12 27
      باید منطقه را نا امن کنیم تا برای بازیها از ایران اجازه بگیرند
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      13 20
      ورزش تقصیر اصلاح طلبان و دولت بنفشه و باید ورزش زورخانه ایی و تیراندازی جایگزین شود.
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      18 12
      دولت انقلابی اسب سواری را به جای فوتبال ترویج کند
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      9 12
      بازیهای جام جهانی دست پرورده صهیونیزم و عوامل منطقه ایی انهاست برائت میجوییم و هزینه آن را صرف گسترش اسلام کنیم.
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      6 16
      آلبانی بیچاره ، دولت داره تلاشش رو میکنه مگه چشم ندارین.
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      14 11
      باید توریست های بازیهای جهانی را به ایران بیاوریم و با مساله حجاب و عفاف و کلاس های عقیدتی آشنا کنیم.
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      24 2
      نود هزار میلیارد تومن فولاد مبارکه سهم هر ایرانی چقدر میشه؟
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      7 8
      متاسفانه 600 نفر رفتند از بیت المال هزینه کردند به دلار ولی هیچ عاید مردم نشد
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      4 13
      باید از نان و آب و داروی مردم زد و دو دستی تقدیم فوتبال عزیز کرد. مردم مردند به جهنم ! مهم فوتبال است . دیاباته . طارمی . وریا . کریمی و .....
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      1 1
      باید در هر فرصت همچون ذره ای در نظام جهانی حل شویم بلکه بلکه بلکه دلشان نرم شود و نظر لطفی به ما بنفشه ها بیندازند
  • DE ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    44 30
    همه چیو سیاسی کنید. یک سوم ترکیه مدال آوردیم، ازین میسوزید. حتی مدال هال ترکیه و اعلام نکردید. چکار کنیم؟ ارتباط ورزشی هم نداشته باشیم؟ دورمون حصار بکشیم؟ هرچی شما بگی ۸۰ میلیون باید بگن چشم؟ قبول دارید تو همه چیز گندش دیگه در اومده؟
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      14 32
      گندش وقتی در اومد که ما دموکراسی رو قبول کردیم و گذاشتیم امثال شما هر چیزی که خواستن بگن.
    • واقعگرا IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      15 22
      از ۸۰ میلیون ایرانی حرف میزنی ولی همش داری ترکیه ترکیه میگی ، خب مشخصه از کجا داری سیگنال میگیری وطن فروش، خیانت کار ها و پانترک هایی مثل تو لازم نیست از طرف مردم ایران حرف بزنن
    • DE ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      5 18
      شاه معدوم هم دموکراسی و قبول نداشت. دموکراسی و انتخابات از اصول این نظام و منویات رهبری هست. دهنتو ببند، مودب بشین سر جات.
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      6 20
      از پیامت که میگی مدالهای ترکیه رو اعلام نکردیم و از چی دارید میسوزید مشخصه که از ما نیستی. پانترک احمق.
    • ایرانی IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      2 0
      خطاب به 14:30 این ما که میگویی منظورت چه کسانی است.نفوذیان اسراییلی را میگویی
    • یاشاسین ایرانیمیز IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      0 0
      هرکسی میزبانی کنه اون همیشه مقام اول رو میاره قانون بازی اینو تو برو آمار نگاه کن
  • علی IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    32 6
    شما عضو کشورهای اسلامی هستید یا نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ یا حتما همچی باید با نام ما باشد؟؟؟؟؟؟؟ این تمامیت خواهی رو تا کجا می خواهید پیش ببرید.
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      7 20
      دولت های آذربایجان و ترکیه و تاجیکستان و ... همه مدعی حکومت سکولار هستن، اونا برای چی توی این بازیهان. جالبه این بازی ها تو خود ترکیه ای برگزار میشه که محجبه ها حق ورود به دانشگاه ندارن.
    • محمدصالح چگینی IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      5 11
      تمامیت خواهیم برای امنیت وارامش مردم جهان ازدست صهیونسم ضدبشروضدابراهیمی واپارتایدفاسدپایه ی صهیونیست این جواب کلیشه ی بدون تحلیل جنابعالی امانکته ی بعدی اینکه ماورزشکاریم درست نیست بخاطرمسائل سیاسی درون مسلمین به جای اتحادراه افتراق برویم خودسعودی چندین سال است باواسطه وبدون وساطت علنی وغیرعلنی باایران رابطه داردوحتی امروزخیلی این روابط بنظرم صیقل خورده وتیزی غیرسازنده درعمل ازبین رفته است وروبه رشدهم است
  • DE ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    29 2
    عربستان خودش سر جمع ۵ تا مدال نگرفته. اینقدر توهم نزنید. به جای انحراف افکار، فکر کمبود آب در ایران باشید. تا فاجعه پیش نیومده.
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      2 22
      آلبانی، کمبود آب در ایران توطئه دشمنان ملت و استکبار است و ربطی به مسئولین عزیز ندارد.
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      2 19
      خب برای کمبود آب چکار کنن وقتی حتی توی خود انگلیس و فانسه و ایتالیا هم خشکسالی شده و رودهای اونا هم دارن خشک میشن. چرا نمیخواید عذاب خدا رو جدی بگیرین؟
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      12 4
      بلهترین راهکار برای خشکسالی در ایران حفر چاههای عمیق بیشتر برای تولید محصولات کشاورزی بیشتر و صادرات تا آخرین ذره اش به عراقه . کاری که تا حالا دوپشته انجام شده
    • DE ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      19 0
      ۱۰:۵۸، چون نظرش باب میل‌ت نیست، شد آلبانی!؟ دشمن کمبود آب راه انداخته؟! قبل از کامنت های مضحک، یکم فکر کن.
  • محمد IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    23 4
    چاره ای نیست باید انزوا رو انتخاب کرد
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      4 16
      پیمان شانگهایی و سفر های دیپلمات ها و سفرهای استانی رییس جمهور عزیر نشان داد همه دنیا خواهان مدل اسلامی ایران هستند و غرب در حال انزوا است.
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      3 16
      انزوا میتونه خیلی هم خوب باشه. پیغمبر قبل از بعثت زمان زیادی رو در غار حرا حرا گذروند. سه سال هم شعب ابی طالب باعث محکم شدن پایه های اسلام شد.
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      0 0
      نه پس، باید جیب خالی و پز عالی را انتخاب کرد. اول باید وضع اقتصادی تثبیت شه، برا لاکچری‌بازی و فخرفروشی همیشه وقت هست
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    8 9
    کلا وقتی مردم در فقر هستند این همه هزینه برا ورزش نباید بشه بودجه ورزش سینما و فقر مردم باهم نمیخونه این هزینه جواب نداده امثال علی کریمی رو ببینید یک بار تا حالا به فساد و بودجه کلان در فونبال انتقاد نکرده ووریا غفوری یا علی دایی یک بار نگفتن فوتبال خصوصی بشه البته در ورزش همبستگی عربها هیچی نیستن و نود درصد مدالها رو ایران و ترکها گرفتن
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      3 8
      اینها دشمن اسلام و حکومت اسلامی هستند و زودتر باید از ایران اخراجشان کنند و یا
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      4 4
      خود حکومت اسلامی اینهارو پرورش داده خود حکومت به فوتبال بودجه میلیاردی میده
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    22 5
    به شما باشه، مدل مطلوبتون کره شمالیه. یعنی تا کشور رو مثل کره شمالی نکنین، راحت نمیشین
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      3 28
      کره شمالی خیلی هم خوبه. برعکس کره جنوبی، کره شمالی کشوریه که توش نه بی خانمان وجود داره، نه معتاد، نه تن فروش، نه اختلاس و (از همه مهمتر) نه دموکراسی که افرادی مثل شما بتونن هرچی از دهنشون در میاد بگن.
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      8 6
      کره شمالی اسلامی مطلوب امت مسلمان ایران است.
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      15 4
      بیچاره 11:28 معلوم نیست از کجا تحت فشاره که داره میاد اینجا خودشو خالی میکنه! آخه آرزوی تبدیل شدن به کره شمالی هم یه حماقت خاصی میخواد که کمتر کسی میتونه افتخارشو داشته باشه!
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      3 2
      شما کره شمالی و کره چنوبی را از لنز دوربین چه کسانی میبینید کدامتان به انجا سفرکرده اید بقول عالمی : خوبم چون خوبگو دارم بدم چون بدگو دارم
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      2 9
      به 11:55 من از طرف دموکراسی تحت فشارم. از این تحت فشارم که حتی دزدها و بی دین ها هم حق انتخاب حکومت برای من رو دارن. از این تحت فشارم که افراد شست و شوی مغزی شده توسط غرب مثل تو میتونن هرچی بخوان بگن. احمق هم کسیه که به اسم داشتن آزادی کارتن خوابی تو کره جنوبی رو به خانه داری کره شمالی ترجیح میده
    • استاد US ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      1 0
      افسوس...
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      1 1
      و به شما باشه نهایت آرزوتون مستعمره استکبار شدنه. مدل التماسی و پابوسی شما رو هم در دولت قبل تجربه کردیم
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    7 3
    دو راه داریم. یکی اینکه وارد این بازیها نشیم و بذاریم اونها روایت خودشون رو بسازند. و زاه دوم اینه که با قدرت وارد این مسابقات بشیم و مخصوصا در بخش بانوانش فعال باشیم و نشون بدیم که ورزش با حجاب کامل اسلامی برای بانوان میتونه به موفقیت های بزرگی برسه و بخشی از روایت رو ما بسازیم. موفقیت زنان ورزشکار ما در این مسابقات با حجاب اسلامی میتونه مشوقی برای بانوان محجبه در سرتاسر دنیا باشه. حالا انتخاب اینکه کدوم مسیر رو انتخاب کنیم با شما.
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      1 8
      ورزشکاران زن باید با حجاب برتر و پوشیه کامل در مسابقات شرکت کنند و
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      4 10
      معاویه با همین استدلال و به لهانه نشون دادن شکوه اسلام به رومی ها کاخ و مسجد سبز اموی را با تجملات فراوان درست کرد!!! یه عده با همین استدلال مریض خواستار برگزاری مسابقه با رژیم شیطانی صهوینیستی هستن.
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      2 0
      بعله ، ما با این حجاب کاااامل اسلامی که بانوان ورزشکارمون به نمایش گذاشتند ، زدیم چش و چال دنیا رو درآوردیم
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    7 10
    من میگم کشورهای ایران، ارمنستان، سوریه، لبنان، روسیه، صربستان و ونزوئلا یه اتحادیه تشکیل بدهند.
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      24 0
      کشور دوست و برادر طالبان هم بازیها را انجام بده و داور باشه.
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      15 0
      جنبش اصیل منطقه رو فراموش کردی.
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      7 1
      به 11:28 و 11:29 اتفاقا پیشنهاد خیلی خوبی دادین.
  • فرصت اخر IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    0 8
    هر روز یک فاجعه! به راستی به کجا داریم میرویم؟
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      1 9
      فاجعه تقصیر دولت بنفشه و دولت با هفت هزار صفحه برنامه اقتصادی داره تلاشش رو میکنه ولی زمان میبره.
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    0 2
    خدا لعنتشون کنه
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    12 0
    این اتفاقات، نشانه ی بی لیاقتی و بی عرضگی مسئولان ورزش ایران را نشان می دهد که تاکنون نتوانسته اند حتی میزبانی ورزش های کشورهای اسلامی را بگیرند. کارشان شده فقط شعار دادن و گُنده گویی کردن.
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      0 9
      آلبانی، همه دنیا خواهان مدل ایران اسلامی هستند.
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      9 0
      به 11:55: پس کجان؟ کی میرسن؟ تو فرودگاهن یا پشت مرز؟
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    3 7
    شما را بخدا واژه اسلامی را روی این کشورها واین بازی ها نگذارید فقط میشود گفت کشورهای مسلمان، نه بیشتر
  • DE ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    2 8
    يا حيدر كرار زند نقش به زودي، بر پرچم سبز عربستان سعودي اين بي هويت ها با ايران و ايراني دشمني دارند
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    3 1
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    3 0
    نماینده زاهدان در مجلس: طالبان برای حقابه هیرمند بازی در آورده است/ از حق مردم سیستان کوتاه نمی‌آییم/ اعتماد بین ما و طالبان کمرنگ شده است
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    6 1
    رفتيم بين اين همه كشور سوم شديم همه هم راضي چرا چرند میگید این قدر ؟ چه ضرری داشت این مسابقات ؟ چه ربطی به برداشت های مختلف از اسلام داره؟
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      0 3
      اسلام عمود مراودات و مناسبات است و همه چیز تحت لوای اسلام باید شکل بگیرد و علمای اسلام بر ورزش و سایر ارکان نظارت کنند.
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      0 0
      ملت اگه بدونن تمام این هزینه های هنگفت در این شرایط تنگنای اقتصادی از جیب اوناست، کدومشون راضی اند؟ سود این مسابقات برا یک عده خیلی محدود و زیانش برای کل ملته که چی؟ هیچی! یه عده به قیمت افزایش فشار اقتصادی بر مردم اجبار کرده‌ان کشور در تمام بازیهای لاکچری سودجویان به نام ورزش قهرمانی! شرکت کنه وگرنه اکثریت مردم از برگزاری این بازیها اصلا خبر ندارن چون براشون اهمیتی نداره
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    3 0
    آقا جان کدام سازمان و مرکز و فعالیت بین المللی هست که اهدافش مغایر با آرمانهای ما نباشد، از خود سازمان ملل و شورای امنیت ببگیر تا المپیک و جام جهانی فونیال و .... در هر صورت باید داخل مجموعه بود و آنقدر قوی و مقتدر شد تا بتوان تغییراتی را اعمال کرد، در انزوا و انفعال به جائی نمیرسیم.
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    0 0
    قابل تامله
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    1 5
    این رویداد هیچ سنخیتی با اسلام و حضور کاروان ورزشی ما نداشت، همچین رویدادی باید در یک کشور اساسا اسلامی برگزار میشد
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    0 10
    حضور ایران در کنفرانس اسلامی اساسا اشتباه است همه آنچه به نام سازمان های اسلامی بیان می شود از تل آویو منشا می گیرد بهتر است به جای بازیهای کشورهای اسلامی مسابقات آسیایی را جدی بگیریم خصوصا اگر روسیه هم به آسیا بیازد چه شود
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    1 4
    از المپیک صهیونیستی هم باید لفت بدین
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      3 1
      قهرمان همان المپیک صیهونیستی شما چین بود نه امریکا
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    3 0
    مربی وزنه برداری ایران گفت : برخورد بین ورزشکاران کشورهای اسلامی برخلاف اختلافات سیاسیون کشورها خوب وبا بقیه مسابقات فرق داشت حتی مردم قونیه برخوردی خوب داشتند این برخلاف سیاستهای بن سلمان است و هدف ایران همزیستی و همدلی ملل اسلامی است بنابراین هدف آنها تامین نشده است . دنیای اسلام چه درورزش چه دراقتصاد چه فرهنگ چه نظامی احتیاج به اتحاد دارند . بنظر من این مسابقات یک فرصت خوب برای ملل مسلمان است .
  • استاد US ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    1 3
    این بی تدبیری تقصیر دولت قبلی است
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      0 0
      در این شکی نیست که دولت قبل یک ویرانه تحویل داد
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      0 0
      دوران بسیار سیاه و تلخی بود دولت قبل
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      0 0
      خشکسالی و تصادفات هر روزه و کلا همه چیز حتی له شدن یک مورچه زیر پای غول برره تقصیر دولت قبله
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    0 1
    آیا وقت توبه نرسیده است ؟؟؟
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    3 0
    شما نگران هدر رفت پول بیت المال هستید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس