کد خبر 1410995
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
بدهی

آمارها نشان می دهد بدهی دولت به بانک‌ها از ۶۲.۸ هزار میلیارد تومان در پایان دولت دهم با ۵۶۴ درصد افزایش به ۴۱۷.۵ هزار میلیارد تومان رسید. به عبارت ساده‌تر بدهی دولت به بانک‌ها بیش از ۶ برابر شد.

به گزارش مشرق، یک سال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده.

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یک سال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

آمار عجیب بدهی دولت قبل +نمودار

در این مطلب به روند کاهشی بدهی دولت به بانک‌ها پردخته‌ایم که در دولت قبل افزایش ۵۶۴ درصدی داشت.

بدهی دولت به بانک‌ها از ۶۲.۸ هزار میلیارد تومان در پایان دولت دهم با ۵۶۴ درصد افزایش به ۴۱۷.۵ هزار میلیارد تومان رسید. به عبارت ساده‌تر بدهی دولت به بانک‌ها بیش از ۶ برابر شد.

این بدهی بخشی از انبوه بدهی هنگفتی است که از دولت گذشته به دولت سیزدهم به ارث رسیده است.

دولت فعلی مکلف است برای افزایش توان وام‌دهی بانک‌ها اقدام به تسویه تدریجی بدهی دولت قبل به بانک‌ها کند. درواقع پولی که دولت قبل خرج کرده، دولت فعلی باید به بانک‌ها بازپس بدهد.

عنوان پایان دولت دهم پایان دولت دوازدهم درصد تغییر
بدهی دولت به نظام بانکی (هزار میلیارد تومان) ۶۲.۸ ۴۱۷.۵ ۵۶۴

دولت سیزدهم در یک سال اخیر نسبت به کنترل بدهی به بانک‌ها موفق عمل کرده است. در یک سال منتهی به خرداد ۱۴۰۱ بدهی دولت به بانک‌ها ۱۴ درصد افزایش یافت، در حالی که در یک سال منتهی به خرداد ۱۴۰۰ در دولت گذشته ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده بود.

در مجموع، در سه فصلی که دولت سیزدهم بر سر کار بوده، رشد بدهی دولت به بانک‌ها به شدت نسبت به دولت گذشته پایین آمده و در سطح متوسط ۱۴ درصد مانده است. این در حالی است که متوسط رشد بدهی دولت به بانک‌ها در دولت گذشته ۲۸ درصد بود. به عبارت دیگر رشد بدهی دولت به بانک‌ها در دولت مردمی نصف شده است.

آمار عجیب بدهی دولت قبل +نمودار

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    3 4
    داستان اون پدرو پسره و شب شد شما هم شب درازتون به پایان میرسه میبینیم روغن 90 تومنی شد 407 هزارتومن ، آدامس 2 تومنی شد 18 هزارتومن و..............................................................
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      1 1
      معلومه دلار جهانگیری حسابی چربت کرده بوده ها روغن را میخریدی 90 افغانستان و امارات و عراق و ترکیه میفروختی 400
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      1 1
      دولت روغن 90 تومانی را 407 نخریده که بدهکار شود.بدهی مربوط به هزینه است.که اگر سرمایه گذاری باشد.که هزینه محسوب نمی شود.لذا چون بدهی اعلامی تفکیک نشده اظهار نظر کردن صحیح نخواهد بود
  • كريم IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    2 2
    تمام اين بدهي ها همان دزديها و اختلاسهاي افساد طلبان است كه در سايه دو دولت هشت ساله روحاني انجام گرفت. بعضي از اين ارقام با بودجه يكساله كشور ما، برابري مي كند.
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    1 0
    عجب بخور بخوری بوده
  • رضااسلامی رستمی IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    1 1
    با سلام .امیدوارم درتمام مراحل زندگی این طوری فریب کاری نداشته باشید،62 هزار میلیارد یعنی 62 میلیارد دلار ،450 هزار میلیارد یعنی 15 میلیارد دلار.چرا دروغگویی تان به این حد هست ،درگفتار تان خدا را حا ضر و ناظر بدانید ،شرم وحیا چیز خوبی هست ،اون حقوقی که می گیری ،بر تو حرام باشد ،ای بی انصاف.کمی خجالت بکشید.
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    16 0
    اصلا روحانی بد فقط بدهی را نگویید طلبهایی که از ترکیه عراق کره داشته را هم ذکر کنید زمان یک سال برای اصلاح ساختار اقتصادی کم نبوده اصلاح که نشده هیچ تورم بالاتر هم رفته با وجود اینکه درآمد دولت ۴۶۰ درصد افزایش یافته با حلوا حلوا دهان شیرین نمیشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس