دولت روحانی

دولت روحانی برخلاف ادعای وی، نه «خزانه پر» بلکه ۶۴۳ هزار میلیارد تومان بدهی به سیستم بانکی، ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی (سود اوراق) و ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه را تحویل بعدی داد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: روزنامه همشهری در بررسی ادعاهای اخیر حسن روحانی در دیدار با برخی دولتمردان سابق نوشت: او گفته که «برخلاف آنچه تحویل گرفتیم، خزانه را پر تحویل دادیم.» اما واقعیت این است که بررسی آماری دخل و خرج دولت در سال گذشته نمایانگر این واقعیت است که دولت سیزدهم کار خود را با کســری حدود ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی آغاز کرده است. به این آمار باید حدود ۵۰۰ هزارمیلیارد تومان بدهی و ســود اوراق را نیز اضافه کرد. همچنین دولت دوازدهم ۶۴۳/۹ هزارمیلیارد تومان بدهی به سیستم بانکی برای دولت سیزدهم باقی گذاشت که در سال پایانی دولت شاهد افزایش ۳۵ درصدی آن بودیم، اما در دولت سیزدهم میزان رشد این بدهی کاهش یافت و به ۱۶ درصد رسید. اوضاع در حوزه بدهی‌های خارجی نیز بهتر از این نیست ؛ دولت دوازدهم

حدود ۸/۸ میلیارد دلار بدهی خارجی باقی گذاشت که دولت سیزدهم تا پایان مردادماه ۱۴۰۱ حدود ۱/۷ میلیارد دلار آن را تسویه کرده است.

روحانی همچنین ادعا کرده «تلاش ما این بود که اگر کسی معاند است، به تدریج تبدیل به مخالف شود و مخالف را تبدیل به موافق کنیم».

واقعیت؛ «برخورد توهین‌آمیز آخوندی وزیر اسبق راه با خبرنگار یک رسانه در حاشیه جلسه هیأت دولت»، «رفتار نامناسب قاضی‌زاده هاشمی، وزیر اسبق بهداشت با شهروند منتقد» و «بی توجهی حجتی، وزیر اسبق کشاورزی با پیرمرد کشاورز» تنها نمونه‌هایی از نحوه برخورد مقام‌های ارشد دولت قبل با منتقدان به حساب می‌آید. او به دفعات منتقدان عملکرد دولت خود را افرادی «بی‌شناسنامه»، «ترسو»، «بیسواد»، «افراطی»، «کاسب تحریم»، «متوهم»، «بزدل»، «تازه به دوران رسیده» و... خطاب کرد.

روحانی درباره برجام می‌گوید «دولت سیزدهم اگر می‌خواسـت، می‌توانست از اجرای برجام استفاده کند. لازم بود برجام فریز شود تا زنده بماند.» اما با آغاز دور هفتم گفت‌وگوها در وین، مشخص شد طی ۶ دور قبلی مذاکرات براساس تامین حداکثری منافع ایران پیش نرفته و تیم جدید مذاکره کننده ایران با چکش‌کاری متون کوشید در این زمینه اقدام‌های لازم را انجام دهد. برخلاف ادعای مقام‌های دولت قبل که تأکید داشتند تحریم‌ها برگشت‌ناپذیر است، با روی کار آمدن بایدن در آمریکا نیز تحریم‌ها ادامه یافت. بنابراین دریافت تضمین ضروری بود.

درباره ادعای روحانی در زمینه کاهش مشارکت در انتخابات،‌که به حل مشکلات سیاسی ربط می‌دهد، باید گفت اصلی‌ترین دلیل مایوس‌شدن بخشی از جامعه از صندوق رای، ناامیدی از عملکرد مسئولانی بود که عملکردشان طی ۸ سـال دولت روحانی، نتیجه‌ای جز کوچک‌تر شدن سفره مردم، به همراه نداشت.

در آن مقطع بخش قابل توجهی از جامعه با این شبهه مواجه شـدند که به امید بهبود در گردش چرخ زندگی‌شـان پای صندوق رأی رفتند، اما در نهایت پس از ۸ سـال، چیزی جز افزایش ۱۰ برابری قیمت دلار، رشد ۸ برابری قیمت مسکن و تنگ تر شدن معیشت، نصیب‌شان نشد.

همشهری همچنین درباره ادعای خرید ۲۰۰ میلیون دُز واکسن در دولت سابق نوشت: تعداد کل واکســن‌های وارد شـده قبل از تشکیل دولت سیزدهم تنها ۱۸ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۶۱۰ دُز بوده که این میزان با آغاز به کار دولت جدید به ۱۴۳ میلیون و ۲۴۵ هزار و ۳۹۰ دُز رسیده است.

تا مردادماه ۱۴۰۰، تنها حدود ۱۴ درصد جمعیت ایران واکسینه شـده بودند که در دولت سیزدهم، درحدود کمتر از یک سال، آمار واکسـن‌نزده‌ها به کمتر از ۱۴ درصد رسید همچنین در دولت سیزدهم واکسیناسیون سراسری و همگانی کرونا به میزان ۱۵۶ میلیون دُز انجام شـد که در نتیجه آن، آمار روزانه جان باختگان کرونا از ۷۰۰ نفر در زمان تحویل دولت، به تک رقمی و در مقاطعی به صفر رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • مجتبی IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    0 0
    مشرق خودتو ناراحت نکن ،دو تاشون از هم بدترن
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    0 0
    خدابهش خیر نده.
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    0 0
    گرا دادن به دشمن که شاخ ودم نداره اقای رییسی
  • م IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    0 0
    یک دست قوی از غیب باید تو دهن حسن روحانی بزنه تا گزافه گویی نکنه
  • IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    0 0
    ول کن جناح بندی ها نیستید به هر حال بعد ۴ سال اول مردم دوباره به روحانی رای دادن فقط دوسال اخر معلوم نیس چی شد مهم اصل نظامه زمان خاتمی نظام همین بود ولی هم چهره بین المللی خوب بود هم وضعیت مردم میشه دوباره برگردیم به اون روزها به شرط این ک به جای یار کشی ،اصولگرا و اصلاح طلب با هم مشکلات حل کنید لطفا ثبت!
  • بختیاری IR ۰۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    0 0
    این آقا دقیقا طبق آموخته ها ودستورات دریافتی عمل کرد که انصافا فوق العاده بود طوریکه مسئولین میز ایران ذوق مرگ شدند از این همه فعالیت وپشت کار واجرای موبه موی دستورات وخواسته ها.! در این دوره همه عوامل وزبان بلدها درصحنه بودند همان عواملی که به خیال خام خود در فتنه 88 قراربود اعضای دولت موقت باشند بعداز تغییر نظام.! که موفق نشدند واز کدخدا درخواست تحریم فلج کننده کردند و دوباره به خیال خام وخائنانه خود صبح جمعه برای زدن تیر خلاص بر تخت نشستند.! ولی این نوچه های mi6 نفهمیدند که مثل سایر مدعیان وخائنین منافق پیشین سقط وچال خواهند شد و جمهوری اسلامی به کورری خودشان وبرادران و فرزندان دزدشان همچنان باقدرت به پیش خواهد رفت. دیریازود توهم موقع آشپزی درون دیگ آش سفارت غرق خواهی شد وراهی طبقه هفتم خواهی شد برای ادامه گفتمان و چیدن گلابی های آتشین.
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    0 0
    روزنامه کیهان و شریعتمداری 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
  • محسن IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    0 0
    خدا میدونه رییسی چقدر بدهی میزاره.آخه هر دولتی که میاد همه مشکلات رو میندازه گردن قبلی...مشرق هم که میگه فقط رییسی...
  • مصطفی IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    0 0
    آقا حالا که قوه قضاییه قدری نداریم که بیاد و این اقایون مسبب شرایط موجود رو محاکمه کنند، بیایید و تقاضا کنیم از صدا و سیما هزینه کنه و مستند از خسارت ها و عملکرد ضعیف دولت قبل بسازه و همه خسارت ها رو مبسوط به مردم گزارش بده
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    0 0
    نمایندگان مجلس باید جهت محاکمه دولت خیانتکار ونفوذی حسن روحانی وارد عمل واقدام بکنندازقوه قضائیه منفعل حرکتی دیده نمیشود
  • سید IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    0 0
    شکری خورد! گمان کرده بود که از اذهان ملت و بایگانی رسانه ها پاک شده است! بهش محل نگذارید! خودش خفه خواهد شد!!!
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    1 0
    مگر 600 هزا رنبود چرا هر روز بیشتر میشه ته نداره ؟؟؟
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    0 0
    چرا محاکمه نمیشه
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    0 0
    برای پاسخ به شبهات ما خواهان مناظره بین همتی و خاندوزی هستیم، بسم الله.
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس