فاطمی امین - کراپ‌شده - کراپ‌شده

بالا بودن هزینه تولید خودرو در ایران، نبود خودرو اقتصادی در سبد محصولات خودروسازان، سازوکار واردات خودروهای ارزان قیمت و...از جمله مباحثی است که درگفت‌وگو با فاطمی امین مورد بحث و بررسی قرار داده‌ایم.

به گزارش مشرق، مباحث مربوط به صنعت خودرو از جمله گلایه مردم از گران شدن خودرو پابه پای نرخ دلار در سال های اخیر، کاهش تعداد خودروهای کف پارکینگ، حذف برخی از خودروها از قرعه‌کشی و واردات خودرو و ... از جمله مباحثی است که تلاش شده تا در گفت‌وگویی با سید رضا فاطمی امین  وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره برنامه‌های مربوط به ایجاد تحول در صنعت خودروسازی، گفت: خودرو یکی از موضوعاتی است که بسیاری از مردم نسبت به آن حساسیت دارند مسائل موجود در این حوزه مربوط به دیروز و امروز نیست و بیش از چند دهه است که این مشلات وجود دارد. در شرایطی که عمر مسئله‌ای به ۵۰ سال رسیده و عمیق و نهادینه شده، تغییر آن، زمانبر است و ما برای تغییر در این حوزه زمانی دو ساله را پیش‌بینی کردیم.

وی افزود: در آبان و آذر سال گذشته ۱۷۰ هزار دستگاه خودروی ناقص کف پارکینگ‌ها وجود داشت و حتی این شائبه ایجاد شده بود که خودروسازان به عمد خودروی ناقص تولید می‌کنند تا احتکار کنند این درحالی است که هزینه خواب هر یک خودرو در پارکینگ روزانه ۱۰ هزار تومان است از سوی دیگر قیمت هر خودرو به صورت میانگین حدود ۲۵۰ میلیون تومان است و اگر خودروسازان خودرو را در پارکینگ‌ها نگه دارند به این معنا است که دارایی خود را در انبار گذاشته و استفاده نمی‌کنند و این موضوع جریان نقدینگی را دچار مشکل می‌کند و هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

عضو کابینه سیزدهم اضافه کرد: خودرو از ۳ هزار قطعه ساخته شده و هیچ صنعتی وجود ندارد که روزانه ۴ هزار محصول که هر محصول متشکل از ۳ هزار قطعه است را تولید کند به همین دلیل اگر در صنعت خودرو بتوانیم به بلوغ و توانمندی برسیم این توانمندی مدیریتی، سایر صنایع را نیز به حرکت وا می‌دارد.

فاطمی امین با بیان اینکه تامین به موقع ۳ هزار قطعه برای تولید کامل یک خودرو کار مشکلی است، ادامه داد: تعداد خودروهای کف پارکینگ خودروسازان از ۱۷۰ هزار دستگاه اکنون به ۱۰ هزار دستگاه رسیده است و ان‌شاءالله به زودی این عدد به صفر می‌رسد؛ کاهش تعداد خودروهای کف پارکنگ به این معنا است که تامین نقدینگی و مدیریت در تولید خودرو بهبود قابل مقایسه‌ای نسبت به گذشته پیدا کرده است.

نمی‌توان گفت که در حال حاضر صنعت خودروسازی وضعیت مناسبی دارد

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت کاهش خودروهای کف پارکینگ از ۱۷۰ هزار تا ۱۰ هزار دستگاه به این معنا است که از یک سو تعداد خودروهای کف پارکینگ کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر خودرو، ناقص تولید نمی‌شود.

فاطمی امین با بیان اینکه افزایش عرضه خودرو موجب شد که قرعه‌کشی در برخی خودروها حذف شود، گفت: اکنون نمی‌توان گفت که صنعت خودروسازی وضعیت مناسبی دارد اما نسبت به یک سال یا ۶ ماه قبل خیلی بهتر شده اما هنوز با وضعیت مطلوب فاصله دارد.

وی درباره وضعیت صنعت خودروسازی کشور تا ابتدای سال آینده، گفت: ایران خودرو و سایپا در حال تولید چند محصول جدید هستند؛ اکنون محصولی به نام ایکال در حال تولید است که هنوز نامگذاری نهایی نشده اما این محصول هنگام تصادف بلافاصله به صورت خودکار پیامی برای سازمان‌هایی که مسئول ایمنی هستند ارسال می‌کند و تصادف را اطلاع می‌دهد؛ موضوع این محصول تا انتهای سال شروع می‌شود.

قطعا قیمت تمام شده در صنعت خودروسازی ایران بالا است/ باید ۱۵ درصد قیمت تمام شده خودرو کاهش یابد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خانه ملت درباره برخی گلایه‌مندی‌ها مبنی بر اینکه با وجود اینکه بخش قابل توجهی از هزینه‌های تولید مانند هزینه انرژی، دستمزد، مالیات، برخی از قطعات و ... ریالی هستند اما قیمت خودرو پابه پای دلار گران می‌شود، گفت: قطعا قیمت تمام شده در صنعت خودروسازی ایران بالاست و باید کاهش یابد به همین دلیل در سال ۱۴۰۱ باید ۱۵ درصد قیمت تمام شده خودرو کاهش یابد البته این به معنای کاهش قیمت خودرو نیست در واقع زیان خودروسازان باید کمتر شود.

عضو کابینه سیزدهم با اشاره به اینکه بخشی از بالابودن قیمت تمام شده خودرو مربوط به هزینه‌های مالی بالا است، ادامه داد: اقدام ایران خودرو سایپا برای خرید سهامشان اشتباه بود در واقع این دو خودروساز در دوره‌ای منابع مالی در اختیار داشتند و به جای اینکه این منابع را در مسیر تولید هزینه کنند، سهام خود را خریداری کردند اما پس از مدتی برای تامین مالی، تسهیلات دریافت کردند این موضوع موجب شد که سهم بالایی از هزینه تولید خودرو مربوط به هزینه مالی باشد.

واگذاری خودروسازان در کاهش هزینه تولید خودرو موثر است

فاطمی امین با اشاره به اقدامات انجام گرفته برای رفع مشکل مذکور، گفت: برای رفع این مشکل، الزام برای واگذاری خودروسازی‌ها را در دستورکار قرار دادیم با تحقق این مهم منابع مالی به خودروسازان باز می‌گردد و هزینه مالی تولید خودرو کاهش می‌یابد که این موضوع می‌تواند در کاهش هزینه تولید خودرو موثر باشد.

بلاشک قیمت تمام شده خودرو باید کاهش یابد/ افزایش قیمت مسکن از خودرو بیشتر بوده است

وی تصریح کرد: بلاشک و بدون تردید قیمت تمام شده خودرو باید کاهش یابد اما این را نیز بپذیریم که افزایش قیمت مسکن، موتورسیکلت و.. بیش از خودرو بوده، ممکن است قیمت خودرویی ۷ برابر شده باشد اما بطور مثال شاید قیمت ملک ۲۰ برابر شده باشد؛ مشکل اقتصاد ایران ناترازی و عدم برقراری قیمت‌های نسبی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه از بخش عمده‌ای از مشکلات ناشی از رانت موجود در افزایش قیمت‌ها در حوزه‌های خودرو، مسکن و... جلوگیری می‌کند

قیمت تمام شده در صنعت خودروسازی بالاست/خودروی اقتصادی ایران خودرو و سایپا شهریور سال آینده به تولید انبوه می‌رسد/در آئین نامه واردات چه خودروهایی وارد می‌شود؟

ناقص بودن سبد محصولات یکی از نقص‌های صنعت خودرو کشور است

فاطمی امین درباره خودروهای جایگزین تیبا و سمند، توضیح داد: ناقص بودن سبد محصولات یکی از نقص‌های صنعت خودرو کشور است، در صنعت خودروسازی کشورمان خودروهایی با رنج قیمتی ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار موجود بوده و در حال تولید است اما متاسفانه محصول با کیفیتی در سطح خودروهای کمتر از ۱۰ هزار دلار که اقتصادی نامیده می‌شود، نداریم.

خودروی اقتصادی ایران خودرو و سایپا شهریور سال آینده به تولید انبوه می‌رسد

وی با اشاره به اینکه تولید محصول جدید حداقل به ۱۸ ماه زمان نیاز دارد، ادامه داد: تولید خودروی اقتصادی در ایران خودرو سایپا آغاز شده و برآورد می‌شود شهریور سال آینده به تولید انبوه برسانند اما از آنجا که نمی‌توان در این مدت صبر کرد در آئین نامه واردات خودرو امتیازات بسیار ویژه‌ای را برای واردات خودروهای اقتصادی نسبت به سایر خودرو در نظر گرفتیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ما خودرو وارد نمی‌کنیم و بخش خصوصی وارد می‌کند، اضافه کرد: با توجه به اینکه امتیازاتی برای واردات خودروی اقتصادی در نظر گرفته شده، برآورد ما این است که اکثرا خودروهایی وارد شود که اقتصادی باشد./

منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    14 2
    یک دونه وعده درست ندادی کسی که امثال منطقی معاونش باشه کلا جز دروغ چیزی نمی گه
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      5 2
      روش و شیوه تولید خودرو در دو شرکت سایپا و ایران خودرو غیر اقتصادی و ناشی از مدیریت ولنگارانه اصلاح طلبان طی ده ها سال است! از جمله استخدام غیر ضروری تعداد زیادی نیروی تحصیل کرده غیر مرتبط و غیر لازم تحت سفارش برخی نمایندگان ادوار مختلف مجلس و یا دولتمردان فاسد اصلاح طلب آن هم با سمت تعیین شده در شرکت و حقوق و مزایا و پاداش های کلان سفارش شده!!!!
    • علی IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
      2 0
      اگر هزینه بالاست و ضرر میدهند چرا برشکسته و تعظیل نمی شوند؟ کاری به روش و شیوه تولید و تیراژ و .. هم نداره ، رولز رویس در سال بیست سی تا ماشین میده بدون ضرر که هیچ هر روز هم رولز رویس محبوب تر و پولدارتر میشه تو ایران با ۳۰۰ هزار دلار بهت لند کروزر ۱۰ سال کارکرده میفروشن
  • محمدصالح چگینی 33 IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    12 0
    رئیس پلیس رانندگی امروزگفت استانداردنداره شذف ولیاقت پست داشتی بایدبرطرفش کنی وگرنه باقاتلهای زنجیری فرقی نداری بدترهم هستی چون حقو مسئولیت یه استادفن بلدراگرفته ای
  • US ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    12 2
    فقط برو
  • فهیم IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    14 2
    استعفا بهترین گزینه برای شماست
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    12 2
    هر کسی که کمترین سررشته ای در خودرو داشته باشد می داند که امکان تولید خودروی اقتصادی تا شهریور سال بعد که هیچ تا شهریور ۱۴۰۳ هم میسر نیست. حالا چه شده که وزیر بااخلاق و معتمد رییس دولت انقلابی، با آگاهی کامل دروغ می گوید، جای سوال بزرگی است. یعنی فقط برای ماندن در دولت حاضر است این را بگوید و خودش از همه بهتر می‌داند که نشدنی است. تاسف برانگیز است.
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    14 1
    یک بار دیگه مصاحبه رو بخونید!بیشتر شبیه مصاحبه با مدیریک شرکت خصوصی خودرو ساز بود، تا وزیر منتخب مردم،شدن حافظ منافع خودرو ساز!!
  • بی نام IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    13 0
    در کجای دنیا شرکت های خودرو ساز از سوی همه ی دولت ها آن کشور اینقدر حمایت شده چیزی که تو پنجاه سال درست نشده است درست نمیشه
  • بی نام IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    9 0
    در کجای دنیا شرکت های خودرو ساز از سوی همه ی دولت ها آن کشور اینقدر حمایت شده چیزی که تو پنجاه سال درست نشده است درست نمیشه
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    12 0
    حق با شماست! 200 میلیون برای پراید 3000 دلاری مفته! نکنه دلار شده 60 تومان ما خبر نداریم؟
    • GB ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      5 0
      آقای فاطمی امین متاسفانه امکان سرچ در بازار خودرو رو از خودشون سلب کردن وگرنه اینقدر وقیحانه با شعور مردم بازی نمی کردند
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    3 0
    من اگه جای رییسی بودم این یارو را مدیر مهد هم نمی گذاشتم
  • حیدری IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    4 0
    وعده سر خرمن میده جناب وزیر
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    5 0
    کلا خودروسازی توی ایران نمیصرفه حالا تازه دارین برق واب وگازیارانه ای میگیرین وتمام دولتها تمام وکمال ازتون حمایت کردن بازنمیصرفه برادرمن تولید نکنین وقتی نمیصرفه
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    0 0
    شما ?
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    5 0
    نمیگیم دروغ میگی ولی چرا مردم باید تاوان ناتوانی شما رو بدن؟ خودرویی ک ب زور ۷۰۰۰دلار قیمتش هست رو مردم دارن از شما ب صورت غیر مستقیم (بازار ازاد) میخرن ۱۷هزار دلار .
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    1 0
    من در عجبم وقتی در توانت نیست چرا مردمو معطل خودت میکنی بگو نمیتونم خداحافظ چرا بارگناهتو سنگین میکنی تو که سیدی فردای قیامت چطور میتونی جواب مادر زهرا س بدی هر کشته ای توی جاده مقصرش تو امثال توست بدون از ما گفتن بود
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    0 1
    علت بالا بودن هزینه ها را بررسی کنید. وقتی صدها نفر در یک شرکت خودرو سازی با سفارش و حقوق بالا و بدون کارایی استخدام میشوند باید هزینه شرکت ها بالا باشد. هرکسی که میتواند به شرکت ها زور بگوید میگوید وگرنه کارخانه تعطیل میشود و همه بیکار میشوند
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    3 0
    خودمان را با توجیه و بهانه فریب ندهیم... مافیای خودرویی کشور اداره کننده اصلی مملکت هستند و تمام تصمیم های اقتصادی کشور بایستی با نظر مساعد و موافق این قشر انجام گیرد. بنابراین انتخاب وزرایی چون صمت نیز زیر نظر مستقیم آنها انجام می شود.
  • دلاوری نیک IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    2 0
    ماشین شده آرزو،برای ما بدبخت بیچاره ها،پراید بخری ۲۰۰میلیون ،چطوری شبا راحت میخوابی
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      2 0
      حداقل حقوق کارگری باید حداقل ۱۵میلیون تومان بشود تا یک کارگر وخانواده اش بتوانند خودشان را فقط از(گرسنگی بیماری وسوتغذیه وهزینه های انرژی آموزش و....)نجات بدهند وبرای کارفرما بتوانند زنده بماننید وبیگاری کنند(باحقوق ۱۵میلیون تومان نمیشه خودرو خرید نه میشه خونه خرید یا رهن واجاره کرد نه میشه ازدواج کرد نه میشه تفریح کرد نه میشه آموزش رفت...
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    2 0
    قطعه،خودرو،فولادپتروشیمی...برای شرکتها وعده ای ۴سر برده وبرای مردم ۴سرباخت!چون-۱-(این شرکتها از معادن،منابع،نفت،گاز وذخایر بیت المال ومردم مفت استفاده مسکنند ولهره مالکانه عوارض ومالیات و ..را یا پرداخت نمیکنند یا قسطی به مبلغ ناچیز هاپولی هاپو میکنند-۲-ازانرژی سوبسیدی استفاده میکنندولی به قیمت دلار آزاد به مردم میعروشند-۳-حکومت دولت مجلس نمایندگان ومسئولین ازشان حمایت میکنند چون مستقیم وغیر مستقیم این اموال بیت المال معادن وذخایر و...را ازخودشان کردنند-۴-باعث انواع بیماری تصادف آلودگی غارت فساد باندبازی اطاله وعدم رسیدگی به شکایات واعترا۱ات مردمی ومعضلات شده اندوهرکسی هم اعتراض کنه با روابط اطلاعات و...که دارند مردم را سرکوب میکنندوخودشان به هرشکلی وانواع امایاز سهمیه تفریح وگرین کارت به تفریح عیاشی میپردازند واسمشو میذارند کار،تحصیل وکار فرهنگی انقلابی واسلامی برای حفظ حکومت اوجب واجیاتی ونابوری دشمنان داخلی خارجی استکبار اشغالگر ووهابی وصهیونیسم ومبارزه برای اقتدار لستقلال خودکفایی وفرهنگ وپیشرفت وتوسعه اسلام ومسلمین وازهر تخلفی تبرئه میشوند وحداکثر ویترینیهاشون هتل زندان با مرهصی دائمی وعفو
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    3 0
    مسلم بدانید یکی از علل اصلی ناامیدی و اعتراض مردم به وضع اقتصادی و نحوه مدیریت آن توسط دولت ، همین مافیای خودروسازی و دزدی های کلان ان ها می باشد
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    1 0
    تنها راه عملی برای خلاصی از دزدی مافیا و دیکتاوتور خودرویی کشور؛ حذف کلیه حمایت های بی قید و شرط و بدون حد و مرز حکومت از ایشان می باشد...
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    0 0
    در چند دهه قبلی تاکنون، دولت ها چنان از این دزدان خودرویی کشور حمایت کرده و می کنند که گویی این مافیای گردن کلفت خودرویی است که رئیس جمهور را تعیین می کند
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    0 0
    اللهم العن مافیای خودرویی
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    1 0
    راه حل: باید خودروهای کم کارکرد خارجی از بهترین نام های تجاری دنیا(فورد،شورلت،بنز، بی ام دبلیو،آئودی،مزدا،نیسان،تویوتا،.....)وارد کشور گردد. همانند طرح جایگزینی خودروهای فرسوده سنگین داخلی با خودروهای کم کارکرد روز اروپا که همین الآن در حال انجام است. بعد آقای وزیر نمی گزارد و بهانه قانونی نبودن را می آورد خوب قانون را تغییر بده.
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    1 0
    اون موقع که ماکسیما توی ایران 40 میلیون بود و پراید 4 میلیون توی عراق ماکسیما 4 میلیون بود ربطی به اصول گرا و اصلاح طلب نداره مافیا در کشور ما در همه جا هستش
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    1 0
    راه حل: باید خودروهای کم کارکرد خارجی از بهترین نام های تجاری ((فورد،شورلت،جی ام سی،بنز،بی ام دبلیو،آئودی،مزدا،نیسان،میتسوبیشی،تویوتا،هیوندایی،لکسوس،کیا،.....))وارد کشور گردد. همین الآن دارد طرح اسقاط و جایگزینی خودروهای سنگین فرسوده داخلی با خودروهای سنگین کم کارکرد خارجی(اروپایی،ولو،اسکانیا،بنزآکتروس)انجام می گیرد
  • علی IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    1 0
    اگر هزینه بالاست و ضرر میدهند چرا برشکسته و تعظیل نمی شوند؟ از روز تاسیس تا کنون مدعی ضرر دهی بوده اند ، آن هم با دستمزد پایین کارگران ایرانی نسبت به کارگران آلمان و انگلیس و ژاپن ، #عزل_وزیر_صمت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس