عوامل گرانی خودرو در کشور/ انتقادات مشتریان به محصولات خودرویی وارد است

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، عقب ماندگی فناوری در خودروسازی، تحریم و انحصارطلبی خودروسازان داخلی را از جمله عوامل گرانی خودرو در کشور اعلام کرد .

به گزارش مشرق از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «منوچهر منطقی» در گفت‌وگویی، با تاکید بر نقاط قوت خودروسازی کشورمان در منطقه و جهان، اضافه‌کرد: سه ویژگی مثبت ما در منطقه، شامل حوزه علمی و فناوری می‌شود که از نظر نیروهای متخصص و مهندسان جوان در دنیا جزو پنج کشور نخست هستیم. ویژگی دوم، هزینه‌های تمام شده است که نسبت به کشورهای مختلف منطقه، هزینه تمام شده نیروی انسانی پایین تر است و ویژگی سوم هم مربوط به ارزان بودن نسبی انرژی در کشور است و درخصوص زیرساخت‌هایی که در ۳۰ سال گذشته اجرا شده، در برخی حوزه‌ها از کشورهای منطقه بالاتر و در برخی حوزه‌ها پایین تر هستیم.

منطقی با اشاره به این‌که طبق گزارش منتشر شده موسسه بین‌المللی «فیچ سولوشن»، ایران در سال ۲۰۱۹ در میان کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه، در تولید خودرو بالاترین بازده را داشته است، ادامه‌داد: نقاط قوت ما در جهان مانند نقاط قوت ما در منطقه است و به همراه هند و چین در تولید خودرو جزو کشورهای با هزینه تولید پایین هستیم و می‌توانیم با استفاده از مزیت‌های موجود، خودرو و قطعات خودرو را در سطح کیفی تعریف شده، ارزان‌تر تولید کنیم.

فعالان فرهنگی و رسانه‌ای، دیدگاه مردم را نسبت به خودروی ایرانی تغییر دهند

وی درباره انتقادهای موجود به صنعت خودروسازی کشور نیز گفت: بخش عمده انتقادها به‌حق است و می‌پذیریم، اما بخش دیگر مربوط به تبلیغات منفی و وسیع در بازار است.

معاون وزیر صمت افزود: به‌طور کلی، فضا نسبت به تولید خودروی ایرانی منفی است و اگر در بالاترین کیفیت تولید شود، باز هم در مقایسه با محصول خارجی با اقبال روبه‌رو نمی‌شود، در این زمینه وظیفه فعالان حوزه فرهنگ و رسانه است که این فرهنگ اشتباه را در جامعه تغییر دهند.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر این‌که همه تلاش‌ها باید برای رسیدن به محصولی باشد که افتخار ملی بوده و به مراحل بهتر و توسعه بیشتر برسد، تصریح‌کرد: اگر این فرهنگ اصلاح نشود، اعتماد به نفس نیروهای تخصصی کشور پایین آمده و نتیجه آن، مهاجرت نخبگان صنعتی به خارج از کشور خواهد بود.

منطقی با بیان این‌که عملکرد خودروسازان مورد قبول مردم نیست، اظهار داشت: انتقادات مشتریان به محصولات قابل قبول است؛ بخشی از این مشکلات مربوط به مدیریت خودروسازان و بخشی دیگر شرایط محیطی ایجاد شده است.

وی خاطرنشان‌کرد: یکی از پارامترهای مهم مد نظر مشتری، به‌روز بودن محصولات است که با توجه به مشکلات متعدد، ۸۰ درصد محصولات مربوط به ۱۵ تا ۲۰ سال قبل است و تولید محصولات متعلق به پنج سال اخیر محدود هستند؛ لذا در مقایسه با محصولات روز جهان، برتری‌های محصولات جدید، یکی از عوامل شکل گیری ذهنیت عدم کیفیت محصول داخلی در ذهن مشتری است.

عوامل گرانی خودرو در کشور/ انتقادات مشتریان به محصولات خودرویی وارد است

سه مسیر برای دستیابی به خودروی باکیفیت

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره قیمت بالای محصولات با توجه به کیفیت پایین آن‌ها و انحصار دو شرکت خودرو سازی داخلی، گفت: راهبرد جدید دولت، سه مسیر برای ما مشخص می‌کند. یک آن‌که در کنار محصول داخلی، محصولات خارجی هم کلاس با محصول داخلی را وارد کنیم و در مقایسه آن‌ها با یکدیگر، تمایزها را مشخص کنیم تا تولید کننده داخلی به سمت بهتر شدن محصول و فناوری جدید حرکت کند.

منطقی افزود: دومین مسیر آن است ‌که دو گروه خودروسازی داریم که گروه نخست ۹۰ درصد بازار را در اختیار دارند و گروه دوم خودروسازان خصوصی هستند که تیراژ پایینی دارند و تلاش داریم با ایجاد کنسرسیوم بین خصوصی‌ها، ظرفیت‌ها را بیشتر کنیم، زیرا آن‌ها محصولات مونتاژی و به‌روزتری عرضه می‌کنند و با توجه به کیفیت بالاتر و قیمت بیشتر مورد اقبال مخاطبان شان هستند.

وی اضافه‌کرد: سومین مسیر، به‌روزرسانی فناوری موجود در خودروسازی است که سبب خارج کردن محصولات قدیمی و ورود محصولات جدید خواهد شد. به‌طور مثال، خودروهای تارا و شاهین از نظر کیفیت به‌طور نسبی توانسته‌اند مشتری را راضی کنند و در نمایشگاه اتوموبیلیتی روسیه نیز توجه مخاطبان را به خود جلب کردند و احتمال صادرات و ورود آن‌ها به بازار رقابتی روسیه بالاست.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص قیمت خودرو نیز بیان کرد: خودروی پراید از رده خارج شده و محصولی مانند کوئیک جایگزین آن شده است که در شرایط بهتری قرار دارد و قیمت آن حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان، یعنی حدود ۶ تا هفت هزار دلار می‌شود.

وی خاطرنشان‌کرد: در واردات خودرو تمرکز بر روی خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار است که مدرن، با طراحی خوب، روش‌های نوآورانه و با قیمت پایین تولید شده باشند. تولید آینده ما نیز همین نوع از خودروهای وارداتی خواهند بود که به‌طور مثال جایگزین کوئیک خواهند شد.

حذف قرعه‌کشی تا اواخر امسال

منطقی همچنین با بیان این‌که با افزایش تیراژ در بخش خصوصی و خودروسازی‌های بزرگ، تخصیص خودرو و ثبت نام آسان تر خواهد شد، ادامه‌داد: کاهش تقاضا نشان می‌دهد که خودرو به تعداد کافی عرضه شده است و تا اواخر سال جاری، قرعه کشی به‌طور کامل حذف خواهد شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز نسبت به تعهد زمانی خودروساز حساسیت خاصی دارد و بر اساس تعهدات و زمان تحویل، میزان عرضه خودرو را مشخص می‌کند و با افزایش تولید و واردات خودرو، صف‌های خرید هم از بین خواهد رفت.

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص تفاوت شدید قیمت تمام شده خودرو با فروش آن، گفت: بر اساس نظارت بر قیمت‌ گذاری خودرو می‌توانیم بگوییم ۸۵ تا ۹۰ درصد قیمت خودرو مربوط به مواد اولیه و فرآیند تولید است، بعد از آن، تغییر و افزایش دستمزدهاست که سه درصد تأثیر دارد و دلیل دیگر هم این است که کانال‌های مالی ایران برای خرید خارجی، مستقیم نیست و مجبور به استفاده از کانال‌های دیگر است، پس ۱۰ تا 15 درصد هزینه مالی تأثیرگذار است که سبب افزایش قیمت خودرو شده و همه عوامل کنترل قیمت در دست خودروساز نیست.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت توضیح داد: اگر روش‌های مختلف بهره‌وری را مورد توجه قرار دهیم، می‌توانیم افزایش قیمت را کنترل کنیم، اما تاکنون در این زمینه کار منسجم و جدی انجام نشده است. وی افزود: یکی از دلایل آن این است که در خودرو دو گونه فناوری داریم؛ یکی محصولی است و دیگری فناوری فرآیند تولید است که سبب کم شدن هزینه تولید می‌شود که ما نسبت به قسمت دوم غافل بودیم و از ذهنیت مدیران خودروسازی دور بوده و اطلاعی از آن نداشته‌اند. بر این اساس در برنامه تحولی جدید صنعت خودرو، پیشبرد این دو ‌نوع فناوری را که منجر به بهره‌وری و کاهش هزینه تولید خودروسازان دنیا شده است، مورد توجه قرار داده‌ایم.

منطقی همچنین سند تحول صنعت خودرو را جزو برنامه‌های مهم سیاستگذاری دولت عنوان کرد که سبب تحرک فناورانه خودروسازان، ارتقاء کیفیت و کاهش قیمت خودرو خواهد شد.

اهمیت تولید خودرو از لحاظ ارزش افزوده و اشتغال

وی درخصوص ضرر مالی تولید کننده و مصرف کننده خودرو و جایگزینی واردات خودرو به‌جای تولید، ضمن تأکید بر دو عامل سیاستگذاری و تیم مدیریت قوی گفت: بازار با 1.5 میلیون تقاضا روبه‌رو است. اگر قیمت هر خودرو ۱۰ هزار دلار درنظر گرفته شود، ۱۵ میلیارد دلار می‌شود و با حساب تقاضای بیشتر، ۳۰ میلیارد دلار بودجه برای واردات خودرو نیاز است که چنین بودجه‌ای وجود ندارد.

منطقی بیان‌داشت: تولید خودرو در دو عامل کلیدی در صنایع ایرانی نقش نخست را دارد؛ یکی ارزش افزوده و دیگری اشتغال است. خودرو از این نظر صنعت رده یکم نسبت به پتروشیمی، لوازم خانگی و دیگر صنایع محسوب می‌شود، پس در سطح ملی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی، حوزه وسیع وظایف معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت را برشمرد و گفت: خودروسازی، اعم از خودروی سبک و تجاری که حمل مسافر و بار و خودروهایی مانند کامیون، کشنده، اتوبوس و مینی بوس را شامل می‌شود، خودروی برقی، حوزه ریلی، هوایی، دریایی، حمل و نقل هوشمند که از فناوری آن در حوزه‌های دیگر استفاده می‌شود، بهره وری صنایع، محصولات جدید و استفاده از فناوری اطلاعات و مخابرات برای کاهش ترافیک، از جمله وظایف این معاونت در وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

این مقام مسوول به جایگاه صنایع حمل و نقل ایران در جهان اشاره کرد و افزود: در ارزیابی که در سال ۲۰۱۹ انجام شد، از نظر تولید که دچار افت شدیم، در جایگاه ۱۹ جهانقرار گرفتیم که سال قبل از آن در جایگاه ۱۸ بودیم؛ بر این اساس در تلاشیم با برنامه‌ریزی و تحقق برنامه‌ها در سال ۲۰۲۳ به جایگاه ۱۲ تا ۱۵ جهان برسیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حبیب IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    2 0
    محصولات جدید موتور های ضعیفی مثل موتور سی سال پیش پژو 206 همون tu5 روی تارا پلتفرم(شاسی و فنر بندی و بدنه) پژو 301 بیست سال پیش داره با کمی ژیگول کردم کردن، و موتور ضعیف و پر اشکال تیبا بر روی شاهین (شاهین کپی ماشین بیوک اکسل می باشد)، واردات باید بدون محدودیت قیمت و برای عموم با جیب و دلار مردم و بازرگانان نه جیب بانک مرکزی وارد شود، بازرگانان مثل سایر اقلام آزاد و حداکثر با بیست درصد تعرفه و مالیات خودرو وارد کشور کنند
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    1 0
    فقط ببینید با این پولی که از مردم می گیرن چه خودرو های خارجی ای که نمیشه وارد کرد. خیال خودرو سازا راحته که کسی با هاشون کاری نداره. تا 1000 سال دیگه هم همین وضع براشون نضمین شده. شک نکنید.
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    0 0
    ایران دچار سو مدیریت شدید هست. شما همین آخرین مصوبه تفکیک مالیات شخصی و تجاری رو در نظر بگیرید. با این تورم می آن سی و پنج میلیون گردش حساب یک مبلغ ناچیز هست و با احتساب تراکنش اجباری نانوایی و بقالی و غیره برای فردی مثل من که اطرافیانش همه پیر و درمانده و مریض هستند که یک تنه بایستی به همه اینها کمک کنم از خرید گرفته تا پرداخت هایشان حتی با دویست تراکنش و پنجاه میلیون تراکنش در ماه هم حساب بانکی ام مارش تمام نمیشود چه باید بکنم. یا همین افزایش قیمت دارو و یا تعرفه های بالای پزشکی و بعلت بی کیفیت بودن و آسیب را بودن درمان دولتی بایستی به شخصی مراجعه کرد که هزینه های کمرشکن دارد. شما قیمت اجاره مسکن با قیمت خودرو و البته هزینه اقلامی مانند لبنیات رو ببینید که آیا با هیچ کشوری قابل مقایسه هست ؟!!!!
  • امیر IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    0 0
    کلا محصولات بی کیفیت رو تحویل مردم با قیمت گزاف میدن با افتخار هم میگن صنعت خودروسازی ایرانی که اینطور نیست دراصل صنعت خورو سازی چینی هستن . باید تاسف خورد بابت این صنعت عقب مانده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس