السودانی: اقدامات جریان صدر، کودتا علیه فرآیند سیاسی است

نامزد کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به الاطار التنسیقی تأکید کرد که اقدامات جریان صدر، کودتا علیه فرآیند سیاسی است.

به گزارش مشرق، محمد شیاع السودانی نامزد کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) بعد از ظهر امروز سه‌شنبه از آشوبگری حامیان جریان صدر در برابر دستگاه قضاء عراق انتقاد کرد.

السودانی که دبیر کل جریان «الفراتین» است، تأکید کرد که «محاصره و تهدید نهادهای قضایی، محکوم است و نسبت به تبعات این اقدامات که هدف از آن، کشاندن کشور به سمت وضعیت نامعلوم است، هشدار می‌دهیم».

پایگاه خبری شفق نیوز ضمن نقل بیانیه این جریان، گزارش داد، نخست وزیر پیشبرد امور مسئول تعدی به نهادهای قانونی و قانونگذاری است؛ زیرا عراق در آستانه هرج‌ومرج قرار دارد.

وی با بیان اینکه این اقدام به معنای تعدی به صلح و امنیت ملی عراق است، گفت که اقدامات جریان صدر، «کودتا علیه فرآیند سیاسی» است و همه انسانهای عاقل باید مخاطرات و نتایج این اقدامات را درک کنند.

ین در حالی است که شورای عالی قضایی عراق امروز در پی تجمع آشوبگران حامی صدر، در مقابل ساختمان این نهاد، تصمیم به تعلیق کار خود، دادگاه‌های تابعه و دادگاه فدرال گرفت.

شورای عالی سیاسی این کشور امروز بعد از تصویب این موضوع، بیانیه‌ای منتشر و در آن خاطرنشان کرد: «ما دولت و جریان سیاسی پشت این تجمع را مسئول عواقب و تبعات قانونی این اقدام می‌دانیم».

این نهاد قضایی بغداد در بیانیه خود تصریح کرده بود که تجمعات و تحصن‌ها مقابل ساختمانش، در راستای فشار آوردن به شورای عالی قضایی برای رای دادن درخصوص انحلال پارلمان این کشور است.

هفته گذشته هم شورای عالی قضایی عراق در بیانیه‌ای پاسخش به درخواست جریان صدر برای انحلال پارلمان این کشور را اعلام کرد. این نهاد قضایی تصریح کرد که صلاحیت قدرت انحلال مجلس نمایندگان را ندارد و از همه احزاب خواست که قوه قضائیه را وارد خصومت‌ها و رقابت‌های سیاسی خود نکنند.

 بعد از حمله به پارلمان، آشوبگران حامی جریان صدر، پیش از ظهر امروز به سوی ساختمان شورای عالی قضایی عراق در منطقه سبز حرکت کرده و دست به اعتراض علیه این عالی‌ترین نهاد قضایی عراق زدند.

تحصن حامیان مقتدی الصدر در مقابل شورای عالی قضایی با هدف اصرار به خواسته غیرقانونی خود در حالی است که آن‌ها از تاریخ هشتم مرداد ماه در یورش به منطقه سبز پارلمان را اشغال کردند و مدتی است که از ساختمان پارلمان خارج شده و در محوطه به تحصن اعتراض‌آمیز خود ادامه می‌دهند.

پس از بی‌نتیجه ماندن روند تشکیل دولت جدید عراق پس از انتخابات ۲۰۲۱، طی ده ماه گذشته، در ماه اخیر چارچوب هماهنگی شیعیان عراق، اقدام به معرفی «محمد شیاع السودانی» به عنوان نامزد نخست‌وزیری کرده بود. جریان صدر ضمن مخالفت با این روند، ساختمان پارلمان را اشغال کرد تا بغداد وارد مرحله جدیدی از بن‌بست سیاسی شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    1 1
    صدر با این کارهایش باعث عقب ماندگی عراق و مردمش از پیشرفت شده است. چندین سال است که نبود حکومتی قوی و دولتی پایدار در عراق باعث بحرانی بزرگ در عراق شده است که با مدیریت جریان صدر صورت گرفته است. شخص صدر هم تکلیفش با خودش معلوم نیست، چطور انتظار تشکیل حکومت و دولت از ناحیه جریان تحت مدیریت خودش است.
  • داریوش بزرگ IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    2 1
    نگاه نافض مقتدا صدر
    • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      0 0
      با اين نظرات مشعشع نام داريوش و كوروش رو خدشه دار نكنيد،
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    0 0
    نگاه مقتدا صدر
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    0 0
    خداوند مردم مظلوم عراق راازشراین منافقان نجات بدهد به حق امام حسین ع

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس