پرواز بی‌سابقه جت‌های اف-16 ترکیه نزدیک شهرمهم یونان

وزارت دفاع ترکیه ضمن محکومیت «ایجاد مزاحمت جنگنده‌های یونانی» برای هواپیماهای کشورش، اعلام کرد که این موضوع را به اطلاع مقامات ائتلاف ناتو رسانده است.

به گزارش مشرق، وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که روز گذشته (سه‌شنبه) هواپیماهای ترکیه که حین اجرای ماموریت برای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» بر فراز مدیترانه شرقی، جنگنده‌های یونانی مزاحمت ایجاد کرده‌اند.

 منابعی در وزارت دفاع ترکیه خبر دادند که دیروز، جنگنده‌های «اف-۱۶» متعلق به یونان (یکی از اعضای ناتو) جنگنده‌های ترکیه را تعقیب کرده و عمداً آن‌ها را تحت کنترل رادارهای خود قرار داده‌اند؛ در حالی که جنگنده‌های آنکارا در حال انجام وظایفی برای ائتلاف ناتو بوده‌اند.

این منابع ترکیه‌ای ادعا کرده‌اند که مزاحمت جنگنده‌های یونان تلاشی برای هدف قراردادن فعالیت‌های ناتو بوده است. آن‌ها تاکید داشتند که یونان از به خطر انداختن ماموریت‌های ناتو برای تحت فشار قراردادن ترکیه دریغ نمی‌کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی، این منابع توضیح دادند که جنگنده‌های ترکیه بلافاصله و به شکل فوری با رادارهایی، جنگنده‌های یونانی را تحت‌نظر قرار داده و آن‌ها را از منطقه دور کرده‌اند.

منابع نظامی آنکارا خاطرنشان کردند که وزارت دفاع ترکیه، مقامات ناتو را در جریان این موضوع داده است. آن‌ها نیز وابسته نظامی یونان را احضار کرده و این کشور را به خطر انداختن ماموریت‌های ائتلاف محکوم کرده‌اند.

طبق گزارش آناتولی، وزارت امور خارجه ترکیه نیز به عنوان یک نهاد دیپلمات، موضوع را در سطوح سیاسی و با مقامات مربوطه یونانی پی‌گیری خواهد کرد. آنکارا این مزاحمت‌ها را با روح ائتلاف ناتو ناسازگار دانسته و یونان را به افزایش تنش‌ها متهم کرده است.

در همین خصوص، «رجب سویلو» از مقام‌های دولت ترکیه در توییتی نوشته بود: «جنگنده‌های اف-۱۶ یونان هنگام انجام یک ماموریت مهم ناتو در شرق دریای مدیترانه بر روی جنگنده‌های اف-۱۶ ترکیه قفل راداری کردند».

روزنامه «پروتوثما» نیز به نقل از وزارت دفاع یونان گزارش داد که دو فروند جنگنده اف-۱۶ ترکیه  بر فراز جزیره «دیوینا» و جزیره «کامیلونیسی» در شمال غربی «کاسوس» در ارتفاع ۲۷ هزار پایی پرواز کرده بودند که این وزارتخانه آن‌ها را رهگیری کرده است.

یونان و ترکیه دو کشور همسایه همواره همدیگر را به نقض حریم هوایی و دریایی متهم می‌کنند. ترکیه در ماه‌های اخیر انتقادات خود را از استقرار نیروهای یونان در جزایری در شرق دریای اژه، نزدیک سواحل ترکیه و در بسیاری از موارد از ساحل قابل مشاهده است، افزایش داده است. این جزایر طبق «معاهده ۱۹۲۳ لوزان» و«معاهده ۱۹۴۷ پاریس» باید غیرنظامی شوند، بنابراین هرگونه استقرار نیروی نظامی یا سلاح در جزایر اکیدا ممنوع است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    10 7
    آخی چقدر این ارتش ترکیه نایس هست. آقا اجازه این یونان ما رو اذیت میکنه
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    15 8
    یونان همه جزیره ها رو برداشته. یک‌جزیره هست چسبیده به ساحل ترکیه که اون روهم یونان برداشته. هر جزیره مثل یک‌ناو هواپیما یر میمونه. _____ ترکیه زورش فقط به ارمنستان ۴میلیونی هم نرسید و نتپنست قرباغ رو کامل آزاد کنه
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    8 5
    چقددددر مودب ومظللوم ...خخخ
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      3 4
      ارتش ترکیه خیلی ضعیف و خیلی ضعیف کشه
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    2 3
    امريكا ميخواد يونان رو هم گوشت قرباني تركيه كنه عين اوكراين ولي فعلا تركيه تو تله نيفتاده.
    • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      3 4
      ترکیه خودش گوشت قربونی هست. حتی بحرین هم به اندازه ترکیه داخل خاکش پایگاه نظامی امریکا نداره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس