کد خبر 1411655
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۱
حسین شریعتمداری نمایه

تیم هسته‌ای کشورمان چنان‌که پاسخ آمریکا تامین‌کننده نظرات و خواسته قانونی کشورمان نباشد به آن تن نخواهند داد و بی‌تردید و برخلاف قبلی‌ها به آمریکا اجازه نمی‌دهند خرش از پُل بگذرد و به ما بخندد!

به گزارش مشرق، حسین شریعتمداری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت:

۱- گفته‌اند - ‌و پسندیده نیز هست- که «تَسْقُطُ الْآدَابُ‏ بَیْنَ‏ الْأحْبَابِ... در میان دوستان، آداب دست و پا گیر (رودربایستی‌ها) برداشته می‌شود». وجیزه پیش‌روی با این نگاه نوشته شده است و هشدار دلسوزانه‌ای است به دست‌اندرکاران مذاکرات هسته‌ای کشورمان با این انگیزه که در مذاکرات پیش‌روی و توافقی که گفته می‌شود با آن فاصله چندانی نداریم، از ترفندهای حریف برحذر باشند و مخصوصاً پس از حضور مقتدرانه و شایسته تحسینی که تاکنون در جریان مذاکرات داشته‌اند تا آنجا که با تحقیر آمریکا به تیم آنها اجازه حضور در میز مذاکره را ندادند و ... خدای نخواسته به نقطه پیش از دور جدید مذاکرات و برجام سراسر خسارت باز نگردند.  

۲- برجام برای آمریکا یک سند طلایی و برای کشورمان معاهده‌ای فاجعه‌بار و خسارت محض بوده است. نپرسید اگر چنین است چرا ترامپ از برجام خارج شد؟! پاسخ روشن‌تر از آن است که با کمترین ابهامی همراه باشد. 

اولاً: ترامپ به گفته خانم موگرینی بعد از تضمین(!) آقای روحانی مبنی بر این که ایران حتی در صورت خروج آمریکا از برجام نیز، در برجام باقی می‌ماند! اقدام به خروج از برجام کرد.

خانم فدریکا موگرینی (مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا) در مصاحبه با نشریه «پولیتیکو» می‌گوید «من از روحانی تضمین گرفتم که حتی در صورت خروج آمریکا از توافق و برگرداندن تحریم‌ها، ایران به برجام پایبند بماند و از آن خارج نشود»!

ترامپ (بخوانید تمامیت آمریکا) با شناختی که از انفعال دولت قبل داشت در پی آن بود که ایران برای بازگشت آمریکا به برجام، امتیازات بیشتری به حریف واگذار کند! و برجام‌های ۲ و ۳ و ... نیز شکل بگیرد! ولی مقامات بالادستی چنین اجازه‌ای به دولت آقای روحانی ندادند و ترفند ترامپ به نتیجه نرسید. 

ثانیاً: هدف از مذاکرات منجر به برجام، لغو تحریم‌ها بود ولی نه فقط هیچ تحریمی لغو نشد، بلکه صدها تحریم جدید نیز به تحریم‌های قبلی اضافه شد! 

ثالثاً: اگر برجام خسارت محض نبوده و دستاوردی نیز داشته است، چرا دولتمردان آقای روحانی و سایر حامیان برجام تاکنون نتوانسته‌اند درباره دستاوردهای آن کمترین توضیحی بدهند و لااقل به یک یا دو نمونه از آن اشاره کنند؟!

رابعاً: آیا اصرار آمریکا برای احیای برجام، نشانه اهمیت حیاتی برجام برای آمریکا و متحدانش نیست؟! ... صدها نمونه از اظهار نظر مقامات رسمی و مطرح آمریکایی، اروپایی و صهیونیستی را می‌توان آدرس داد که بعد از امضای برجام، نه فقط کار برنامه هسته‌ای ایران بلکه‌، کار نظام اسلامی ایران را تمام شده می‌دانستند و برای نظرات خود، دلایل و شواهد قابل قبولی نیز ارائه می‌کردند و...

۳-  اکنون پرسش این است که آیا توافق جدید، احیای همان برجام با همان متن و محتواست؟ و یا در متن و محتوای آن تغییرات اساسی و بنیادین داده شده است؟!

به عنوان مثال، و فقط چند نمونه؛

آیا پرونده PMD (ابعاد نظامی احتمالی در برنامه‌های هسته‌ای) مختومه می‌شود؟ و اطلاعات مربوط به مراکز حساس نظامی کشورمان مانند گذشته در اختیار بازرسان آژانس (بخوانید جاسوسان موساد و سیا و MI۶‌) قرار نخواهد گرفت؟! دو روز قبل آقای «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با سی ان ان، اعلام کرد که این پرونده مختومه نیست! و دیروز، بار دیگر در مصاحبه با شبکه P B S آمریکا تاکید کرد به بازرسی‌های حداکثری از تاسیسات و مراکز (هسته‌ای و نظامی‌) ایران نیاز داریم!

گفتنی است، بازرسی از برنامه هسته‌ای ایران‌، سخت‌ترین و گسترده‌ترین سیستم بازرسی است که آژانس در دنیا اِعمال می‌کند! به گفته آقای دکتر اسلامی رئیس ‌سازمان انرژی اتمی کشورمان «‌صنعت هسته‌ای ایران کمتر از ۲ درصد از ظرفیت هسته‌ای جهان را در اختیار دارد اما ۲۵ درصد از بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران انجام شده است».

آقای اسلامی در ادامه به نکته‌ای اشاره می‌کنند که شاهد این بخش از یادداشت پیش‌روی است. ایشان می‌گوید: «‌حاصل این همه سال اتهام و مذاکره تبدیل به سند برجام شده و آن را با هدف تخریب و از بین‌ بردن زیرساخت‌های هسته‌ای ایران آغاز کرده‌اند (نظر این کارشناس برجسته درباره برجام‌).

 آیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست تحریمی گروه‌های تروریست! خارج می‌شود؟! دیروز آقای محمد مرندی گفت: «‌ماه‌هاست که می‌گویم حذف سپاه پاسداران از FTO (فهرست ادعایی سازمان‌های تروریستی خارجی) پیش‌شرط نیست‌»! ایشان توضیح ندادند که «‌پیش‌شرط‌» نیست؟ یا اصلاً در میان شرط‌ها نیست؟!

گفتنی است، دیروز ‫فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در غرب آسیا (سنتکام‌) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد «‌شب گذشته (‌۴ فروند جنگنده ائتلاف آمریکایی با بمب‌های هدایت شونده، ۹ پایگاه مورد استفاده گروه‌های وابسته به سپاه پاسداران ایران در دیرالزور سوریه را بمباران کردند». اگر خدای نخواسته حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست گروه‌های تروریستی، در شرایط پیشنهادی ما نباشد! آمریکای تروریست می‌تواند حمله اخیر خود را به بهانه حمله به یک گروه تروریستی! توجیه کند!

البته سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ‬ضمن محکوم کردن حمله آمریکا به مواضعی در خاک سوریه، هرگونه وابستگی شبه‌نظامیان این کشور به سپاه پاسداران را تکذیب کرده است. ولی جسارت آمریکا در اعلام حمله به سپاه، درخور تامل است! ‬

 بندهای ۱ و ۲ از ماده ۴ معاهده NPT بر استفاده تمامی کشورهای عضو از ظرفیت‌ها و امکانات صلح‌آمیز دانش و تکنولوژی هسته‌ای و تبادل تجهیزات مربوطه تاکید ورزیده است. به عنوان مثال، در بند ۱ از ماده ۴ NPT آمده است «‌هیچ یک از مقررات پیمان حاضر به نحوی تعبیر نخواهد گردید که به حقوق غیرقابل تفویض هر یک از دول طرف پیمان در راه توسعه تحقیقات و تولید و بهره‌برداری از انرژی هسته‌ای به منظورهای صلح‌جویانه - بدون تبعیض و طبق مقررات مواد ۱ و ۲ پیمان حاضر لطمه وارد سازد».

و در بند ۲ از همان ماده تصریح می‌کند «‌کلیه دول طرف پیمان متعهد می‌شوند مبادله هرچه وسیع‌تر تجهیزات و مواد اطلاعات علمی و تکنولوژیک را به منظور مصارف صلح‌جویانه انرژی هسته‌ای تسهیل نمایند و حق مشارکت در این مبادلات را دارا می‌باشند به علاوه طرف‌های پیمان که قادر باشند باید همچنین منفرداً یا به اتفاق سایر دول یا سازمان‌های بین‌المللی- در توسعه بیشتر استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌جویانه تشریک مساعی نمایند». 

 سؤال این است که در توافق پیش‌روی، برنامه هسته‌ای کشورمان از چه ظرفیت‌ها و امکانات تحقیقاتی، تجهیزاتی و... برخوردار خواهد بود؟! آیا مانند برجام برنامه هسته‌ای ایران به حالتی نزدیک به تعطیل کشیده می‌شود و تنها برای خالی نبودن عریضه! به نصب چند سانتریفیوژ از نسل‌های کهنه، تعیین میزانی ‌اندک برای اورانیوم غنی‌شده و سقفی کوتاه برای درصد غنی‌سازی و ... بسنده شده است؟!

اگر این‌گونه باشد که فاتحه برنامه هسته‌ای کشورمان خوانده می‌شود و در حالی که بسیاری از کشورها برای بهره‌گیری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و سایر دستاوردهای آن به صف شده‌اند، ایران اسلامی را از این امکان و ظرفیت تعیین‌کننده در صنعت و اقتصاد محروم کرده‌ایم!

 در توافق احتمالی تکلیف تحریم‌ها چه می‌شود؟! آیا همان‌گونه که انتظار می‌رفت و اعلام شده بود تمامی تحریم‌ها لغو می‌شوند؟ اگر پاسخ منفی باشد -که امید است نباشد- باقی ماندن تحریم‌های غیرهسته‌ای که تماماً غیرقانونی نیز هست هیچ تغییری - تاکید می‌شود هیچ تغییری- در تحریم‌ها پدید نخواهد آمد و تحریم‌هایی که احیاناً لغو شده‌اند به بهانه‌های غیرهسته‌ای باقی می‌مانند و... !! مگر چه تعداد از نزدیک به ۱۷۰۰ تحریم موجود هسته‌ای است؟! 

 این سؤال نیز مطرح است که ماجرای تضمین آمریکا در توافق پیش‌روی چگونه است؟ سخن از تضمین آمریکا مبنی بر اینکه از برجام خارج نشود! یک گزاره کاملاً انحرافی است زیرا برجام برای آمریکا یک سند طلایی است و هرگز از آن خارج نمی‌شود (به علت خروج ترامپ اشاره شد).

آمریکا باید تضمین بدهد که به تعهداتش عمل می‌کند و تحریم جدیدی تحت هر عنوان دیگر وضع نمی‌کند. پاسخ ما به بدعهدی آمریکا باید در حوزه اختیارات خودمان باشد چرا که آمریکا نشان داده است به هیچ عهدی پایبند نیست و حتی از نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که تضمین برجام بود نیز امتناعی ندارد.

ما می‌توانیم و باید در صورت نقض عهد آمریکا، در مرحله اول تمام بازرسی‌های آژانس را متوقف کنیم و در مرحله بعد با استناد به بند یک ماده ۱۰ NPT از این پیمان خارج شویم.

۴- در آخرین دقایقی که این وجیزه نوشته می‌شد، خبر رسید که آمریکا پاسخ خود به متن پیشنهادی را به ایران ارائه کرده است و سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اعلام کرد که ایران بررسی پاسخ آمریکا را آغاز کرده است.

تیم هسته‌ای کشورمان که اقتدار و هوشمندی آنها در طول مذاکرات وین مثال‌زدنی بوده است به یقین با همان هوشمندی و اقتدار منافع ملی ایران اسلامی را پی می‌گیرند و چنان‌که پاسخ آمریکا تامین‌کننده نظرات و خواسته قانونی کشورمان نباشد به آن تن نخواهند داد و بی‌تردید و برخلاف قبلی‌ها به آمریکا اجازه نمی‌دهند خرش از پُل بگذرد و به ما بخندد!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 77
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    30 9
    درود بر شما جناب آقای شریعتمداری عزیز و س پاس مشرق ، مقاله و تحلیل فوق العاده عالی بود .. نباید اجازه بدهیم تحت هر بهانه ا ی صنعت هسته ای کشور نابود و تعطیل شود ، با این هزینه هایی که طی این چند سال پرداختیم این حق مسلم ما ایرانیان هست که اتمی باشیم ..
    • سعید IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      10 6
      جناب شریعتمداری این که دیگه واضحه. پس چرا این ایده هایتان را در مذاکرات عملی نمیکنید
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      4 11
      آقای شریعتمداری گروه مذاکره کننده مورد تائید نظام هستند ومتعهد به فرمایشات رهبری ؛ صحبتهای شما هم بسیار متین ولی هرروز مقاله نوشتن در این باب واینکه چنان بشود وچنین باید کنید به این مردان مذاکره کننده اعتماد کنید
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      1 0
      خود اصل مذاکرات ایراد دارد
    • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      5 3
      دم جناب شریعتمداری گرم که دقيقأ میدونه تو دنیا چه خبره و چه باید کرد، هر روز که هیچ، روزی دوبار هم در این مورد مقاله بنویسید کم است!! خدا پشت و پناهان!!!!
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      0 1
      چنانچه درست شنیده باشم اسرائیل خواهان برجام با همان شرائط قبلی هست .
    • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
      0 1
      مگر قبل از توافق نهائی مانند قبل مجلس نظر نمی دهد تا منجمله آقای شریعتمداری هم از مفاد آن مطلع شوند . بالاخره معلوم میشه امروز نه فردا آنوقت مشخص خواهد شد که نظرات اشخاصی مانند ایشان آن هم با توجه به جمیع جهات و عقیده صاحب نظران و شرائط چگونه لحاظ گردیده و چرا کمتر یا زیادتر نتیجه حاصل شده بهر جهت با توکل بر خدا آرزوی سربلندی داریم
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    12 3
    بایداموال بلوکه شده ورفع تحریمهارابطورکامل ببینیم که مطابق برجام است
  • CA ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    11 25
    خر ایران در گل گیر کرده. امریگا ابرقدرتی است که با یک تشرش تمام دنیا و حتی دوستان ما مانند چبن و عراق پول ما را بلوکه کردن.
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      16 4
      اولا برو در گمرکات تا ذهنت باز شود دوم هم اینکه نفرین آیندگان هستید که دشمن را در امور داخلی ایران دخالت می دهید
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      13 5
      میشه توی مزدور خفه شی ..
    • ایرانی IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      4 1
      آمریکا برای نوکران حقیر و بی مقدارش چون تو ابرقدرته برای خداباوران و ملت تمدن ساز ایران ابرقُدقُد هم نیست🤣
    • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      0 3
      گل گفتی تو آمریکا فکر نکنم مثل ایران 91 همت توسط فولادشان اختلاس شود آقایی که میگی وطن فروش امثال تو تند رو جز یک مشت دزد بیشتر نیستی
  • شیراز IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    12 6
    دروداقای شریعتمداری !! ای کاش مسولین قبل چنین راه وروش حکیمانه ای درپیش میگرفتن تاالان امریکااینجورماراچندین سال توخسارت ننداخته باشه وبخنده بهمون..
  • عبف IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    5 6
    ضد ملت
  • حبیب IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    0 4
    مطمین باش
  • ق IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    4 7
    انشالله توافق بشه
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    5 12
    مثل ما هشتت گروی نه باشه آن وقت بیا از این حرفا بزن
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      9 4
      چه ربطی دارد با این چیزهای بیشتر هم باقی خواهید ماند
  • DE ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    10 1
    امریکا گفته اولا تحریمها را ما فقط زمستان لغو میکنیم و طاق بستان منظور تابستان دیگه احتیاج به نفت و گاز نداریم باز تحریم نو میاریم این تحریمها دیگه کهنه شده اند. ثانیا تحریمهای اصلی و فلج کننده که کل تولید و کار و صنعت ایران را از بین برده میماند. و خبرنگاران پرسیدند کدام تحریمها فلج کننده بوده و امریکا گفته همین شل کن صفت کن ها و حالا تا ببینیم ها و ول معطلی ها ...اینها زندگی مردم را شرطی و فلج کرده و هیج جایی هم روی کاغذ نیامده.عجب؟؟ باز که تو تعجب کردی ! فکر کردی تحریمهای فلج کننده مثلا سویفت و یا سپاه و یا صدها تحریم دیگر هستند؟؟ فلج کننده ترین تحریم ها تحریمهایی هستند که اصلا وجود خارجی ندارند. فقط وجود داخلی دارند ! منظورت را نمیفهمم. اشکال نداره من خودم هم منظور خودم را نفهمیدم تازه تو میخوای منظور مرا بفهمی!عجب! لااله الاالله از دست این
  • حاجی ازجوبشور قم IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    13 4
    من حالم بهم میخوره از اسم امریکا و غرب
  • IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    13 4
    ماشالله کیهان که همیشه از همه رسانه ها بیدارتر وهوشیارتر بوده است
  • ایرانی IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    3 1
    صحبت جامع برجامی جالب، در راستای تامین منافع ملی و حقوق ملت ایران
  • IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    10 3
    دروود جناب شریعتمداری. اگر هشدارها و انتقادات و آگاهی بخشی شما و امثالهم نبود، طی این ۸ سال دولتِ بی تدبیر و ناامید، از ایران فقط کویر لوتش مانده بود و چوپ حراج میزدند به داشته های ایران عزیز!
  • IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    9 4
    احسنت هزاران آفرین
  • IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    9 3
    غرب از جان مردم چه میخواهد
  • IR ۰۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    6 2
    گورپدرامریکاوموگرینی اینهااغلب جاسوس غربنداین
  • IR ۰۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    6 2
    ریشه همه فتنه ها از فرقه قجر است. باید سر افعی زده شود وگرنه بعد گذر از برجام چیز دیگری علم میکنند. قجر متحد پنس شده که احتمال دارد رئیس جمهور بعدی شود . در آنصورت با یک اشاره مجددا به عراق بازگشته و با مسلح شدن عملیات فروغ دو را اجرا میکنند.
    • DE ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      7 0
      خدا کنه بیان عراق فروغ دو را اجرا کنند بهترین بهانه برای ایران برای اضاله نجاست دنیا از شر منافقین وطنفروش
  • IR ۰۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    6 2
    برای رفع تحریم ها , باید غنی سازی به 90 در صد رسانده شود..
  • IR ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    7 2
    معلومه امریکا دست از سر ایران به بهانه های حقوق بشری، موشکی، قدرت منطقه ای و ... بر نمیدارد
  • IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    11 1
    چرا روحانی و ظریف را محاکمه نمی کنند
  • IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    11 1
    چرا روحانی و ظریف را محاکمه نمی کنند
  • IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    11 1
    چرا روحانی و ظریف را محاکمه نمی کنند
  • IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    10 1
    چرا روحانی و ظریف را محاکمه نمی کنند
  • IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    8 1
    روحانی و ظریف را محاکمه نمی کنند؟؟
  • IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    8 1
    چرا روحانی و ظریف را محاکمه نمی کنند
  • پیروزه IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    9 2
    به نظر حقیر هر چه سریعر در صورت قبول نکردن شرط های ایران از طرف امریکا .بودن ایران در بر جام به مصلحت نیست و جز ضرر و شرطی کردن اقتصاد کشور هیچ عایدی دیگری ندارد یک سوال از مسولین کشور ایا دو کشور هند و پاکستان که به بمب هسته ای مجهز هستند کسی می تواند به انها بگوید بالای چشمت ابروست یا کره شمالی.
  • IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    10 3
    ایکاش به حرف شریعتمداری بزرگوار گوش می کردند
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    7 0
    توی تیم مذاکره جاسوس است؟؟
  • IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    6 3
    آقا خب شما هم می رفتی مذاکره.دیگه خیالمون راحت بود.
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    3 2
    احسنت
  • جواد JP ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    3 0
    سلام مطلبی برای ارسال به مشرق دارم. خواهش می کنم بفرمایید چطور برایتان ایمیل کنم؟ ممنون استاد دانشگاه از ژاپن
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
      0 0
      بالا سمت چپ صفحه اصلی ... ارتباط با ما
  • مجید DE ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    15 4
    تیم مذاکره کننده که همشون رفیقت هستند و هم فکر و هم جناحت. باهاشون جلسه بگذار و بگو. در ضمن نگران نباش هر قراردادی حتما باید به تایید رهبر عزیزمان برسه و ایشون حواسش هست.
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      5 1
      بعله مانند روال 20 سال قبل و فقط این بار می خواهم ببینم چه توجیهی می کنید برای این توافقات غیر قانونی که بزنند زیرش!!!
    • DE ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      3 3
      موندم اون بنده خداهایی که روزنامه میخرن. پول میدن که بخونن. این مطالب مال روزنامه ست
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    11 4
    تبدیل دلار 7 تومنی به 30 هزار تومنی ناشی از حاکمیت تفکر جاهلانه در دولت قبل بود
    • سید IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      6 2
      شاید تقدیر الاهی بر این قرار گرفته است که برجام بی فرجام سرانجامش نابودی قطعی با بلاهت و حماقت دولت یانکیستان باشد ولو غربگدایان ذلّت پذیر ایران را خوش نیاید!!!
    • NL ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      4 1
      لعنت بر سانسورچی
  • محمدایوب IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    9 1
    افساد طلبان سرمایه های اسراییل در هنگام شروع مذاکره ننگ جام می گفتند صنعت هسته ای میخواهیم چه کار کنیم نماینده این سرمایه ها در مذاکره کل صنعت رانابود کردند ودادند رفت از آنجا که خداوند با حق وبا خداباوران است البته نه روحانی ودارودسته اش بلکه با مردم شهید داده و مبارز مسلمان کشورمان زد پس کله احمق ترامپ از مذاکره بیرون رفت ودر این سالها خداوند نشان داد صنعت هسته ای به چه کار می آید دراین سالهای کم آبی که سدها خالی شدند صنعت برق هم کم کم روبه خاموشی می‌رفت واز طرفی دولت تدبیر یک نیروگاه هم نساخت کمبود شدید برق احساس شد وبه فکر آزادگان نه سرمایه های اسراییل رسید و فهمیدند برای تامین برق نیاز به صنعت هسته ای هست وماهم باید مانند غربیان در آینده برق مورد نیاز خودمان را از هسته ای جبران کنیم پس این دولت آزاده ومردمی به هیچ عنوان از این حق ما نباید کوتاه بیاید غنی سازی را تا 90درصد ادامه دهد وفقط وفقط آژانس بازرسی کند که بمب نسازیم وتحریمها باید کاملا برداشته وامریکا باید رسماً بگوید اصلاح طلبان را خوردم
  • ایرانی IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    6 2
    احسنت، ای کاش ملت ما به اتفاق متوجه عمق کینه و دشمنی آمریکا وغرب با ایران بشوند و امید خدا را بجای کدخدا به خدا و توان و هوش خود و فرزندان جوان این آب و خاک بدهند آمین.
  • محمدایوب IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    4 2
    جناب شریعتمداری ودلسوزان نظام الان وقت حمایت وپشتی بانی مردم از تیم مذاکره کننده است الان که آمریکا فکر میکند کمر ما از تحریمها شکسته ومجبور به قبول شرایط آنها هستیم واصلاح طلبان سرمایه های اسراییل هم از داخل برای او پالس میفرستند همین دیروز یار وغار هاشمی مرعشی گفته حرف هاشمی را نشخوار کرد وگفت موشک میخواهیم چه کار کنیم ویا پزشکیان گفت مردم دارند از گرسنگی می‌میرند ودر رسانه هایشان دائم برای آمریکا پالس میفرستند ومی گویند مردم گرسنه هستند باید یک راهپیمایی عظیم راه بیندازیم وتو دهن این سرمایه های اسراییل بزنیم وحمایت خودرا از تیم مذاکره کننده ودولت مردمی اعلام کنیم بسم الله
  • سید IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    4 1
    امیدواریم دولت ایران و هیئت مذاکره کنندۀ رفع تحریم ها قدر این زمان را بدانند و از هول هلیم در دیگ نیفتند! به قول جناب خوش چشم اکنون زمان کاملاً به سود ایران در گذر است و نیازی به عجله و شتاب برای توافق نیست!
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    5 2
    برجام روحانی که رسماً مرده بدنیا آمد و احیا شدنی نیست. فرجام رییسی هم باید از نو ، مفید و البته چند سال بعد نوشته و توافق شود. تا غربی ها چند سال تنبیه شوند با کمبود گاز و نفت و...
  • علی IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    5 1
    والا آمریکا که سوار قبلی ها بود اصلا صحبت پل نبود صحبت خود خود خر بود.
  • بی نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    8 1
    سردار از اختلاس هم بگید اگر این اختلاس ها جمع شه ما اصلا نیازی به مذاکره نداریم
    • سید IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      9 1
      لعنت خدا بر بانیان اختلاس
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    3 2
    فیش حقوق چنده؟
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    5 1
    خوب برای خودتون به به چه چه می نویسید یک ذره انصاف داشته باشید وسایر نظرات را هم بگذارید مثلا شما رسانه اید!!
  • DE ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    6 2
    احیا این توافق برای ما باخت مطلق است.
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    7 1
    مطمئن باشید که آمریکا هیچ گونه تضمینی نخواهد داد و اگر روی کاغذ هم تضمینی بدهد، در عمل آن را زیر پا می گذارد. اگر ما از NPT خارج شویم، پیش پا افتاده ترین بهره ی آن، جلوگیری از حضور جاسوسان کشورهایی است که به عنوان نماینده ی این سارمان های بین المللی آمده اند و در واقع، وجود جمهوری اسلامی را بر نمی تابند و نمی خواهند که این کشور به نام جمهوری اسلامی وجود داشته باشد
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    1 3
    ایران به هیچ عنوان نبایداجازه بدهدنصب دوربینها وحضور جاسوسان آژانس بطور دائمی وبدلخواه غربیها باشه)چون اولا مخالف با (استقلال،اقتدار،خوکفایی،انواع پیشرفتها وامنیت.... مردم وکشور)هست! دومابدلیل (زیادهخواهی وجوسازی ومداخله وبی ثباتی...) غربیها،صهیونیسم ووهابیها،ایران بیشتر ازتمام کشورها بازرسی و حضور آژانس را داشته!سوما حداکثر هرسه ماه وهرفصل ازسال اونهم با موافقت وتائیدکل اعضای دائمی شورای حکام بعداز گذشت هرسه ماه میتوانند برای رلستی آژمایی درمحلهای مشخص بدون نصب دائمی دوربین به ایران بیایند-بطورکلی شرقیها(روسیه،چین،کره شمالی،ایران ومتحدانشان باید با اتحاد درمقابل استکبارغرب غارتگران اشغالگران نوکران وگاوهای شیرده ایستادگی وهمشان را ازمنطقه بیرون کنند
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    2 2
    ایران به هیچ عنوان نبایداجازه بدهدنصب دوربینها وحضور جاسوسان آژانس بطور دائمی وبدلخواه غربیها باشه)چون اولا مخالف با (استقلال،اقتدار،خوکفایی،انواع پیشرفتها وامنیت.... مردم وکشور)هست! دومابدلیل (زیادهخواهی وجوسازی ومداخله وبی ثباتی...) غربیها،صهیونیسم ووهابیها،ایران بیشتر ازتمام کشورها بازرسی و حضور آژانس را داشته!سوما حداکثر هرسه ماه وهرفصل ازسال اونهم با موافقت وتائیدکل اعضای دائمی شورای حکام بعداز گذشت هرسه ماه میتوانند برای رلستی آژمایی درمحلهای مشخص بدون نصب دائمی دوربین به ایران بیایند-بطورکلی شرقیها(روسیه،چین،کره شمالی،ایران ومتحدانشان باید با اتحاد درمقابل استکبارغرب غارتگران اشغالگران نوکران وگاوهای شیرده ایستادگی وهمشان را ازمنطقه بیرون کنند
  • NL ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    0 0
    این لاشه متعفن را رها کنید تا جامعه بیشتر بوی تعفن نگیرد!
  • CA ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    1 1
    این حماقت رو امضا نکنید. هم نفت ارزون میشه و پول بیشتری در عمل گیرمون نمیاد. هم اورانیومها در ای مقطع حساس از کشور خارج میشه، و هم بعد از انتخابات کنگره امریکا شروع میکنه به بازی در آوردن و تحریمهای اضافی وضع کردن. بکنید این دندون لق برجام رو. اگر هم ترسو هستید و نمی خواهید علنی مذاکرات رو تموم کنید حداقل تا چند ماه دیگه مذاکره برای مذاکره رو ادامه بدید تا فشار قیمت انرژی به اروپا بیشتر بشه و به زمستون برسیم
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    3 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    1 0
    سانسورچی یا متن رو کامل بزار یا اصلا بارگذاری نکن تقطیع متن مفهوم کلام رو نمی رسونه
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    0 0
    کل نفس بما کسبت رهینه= هر کسی ( ونیز هر سازمانی ) در گرو اعمال خویش است . اگر رضا قلی میرزا در کار خود خلافی کرده باید با چه دلیلی می توانیم آن را به محمد حسن میرزا یا هر کس دیگری تسری داده و همان حکم را برای اینان نیز صادر کنیم ؟! . گرنه همسایه ی جنابعالی دزدی کرده باشد پس باید جنابعالی را نیز دزد بنامند زیرا که او دزدی کرده است . بلی هر کسی را که دوست داریم دزد و خلافکار بدانیمبجز ا خودمان را ُ چون دلیلی لازم نیست که امری را ثابت کنند یا ثابت کنیم . غیر از من هر کسی را دزد و خلافکار میدانید بدانید ُ هیچ اشکالی از نظر من ندارد . فقط منم که شهره ی شرم به حسن عمل ــنکردی باور اگر پس سوار شو به جمل ــبگرد در همه عالم یقین نخواهی یافت ــ نظیر منُ تو عزیزم ولو در بافت ــفقط کمی دهنم لق و هرز می باشد ـــکه تخم بی خردیرا به هر کجا پاشد ــ زمن نخواسته کسی عاقلانه کار کنم ـــلذا بپشت خودم هر گناه بار کنم
    • محمد مهدی اسلامی IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
      0 0
      با عرض پوزش ُمتاسفانه اشکالاتی در نوشته ی حقیر وجود داشت که سعی کردم بصورتی که در اینجا آورده ام اشکالات را بر طرف کنم . متشکرم . اگر رضا قلی میرزا در کار خود خلافی کرده با شد با چه دلیلی می توانیم آن را به محمد حسن میرزا یا هر کس دیگری تسری داده و ... و گرنه همسایه ی جنابعالی دزدی کرده باشد پس باید جنابعالی را نیز دزد بنامند .... بلی هر کسی را که دوست داریم دزد و خلافکار بدانیم بجز خودمان را ُ چون دلیلی لازم نیست که امری را ثابت کنند یا ثابت کنیم . غیر از من هر کسی را دزد و خلافکار میدانید بدانید ُ هیچ اشکالی از نظر من ندارد . فقط منم که شهره ی شهرم به ــنکردی
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    1 1
    کیهان
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    0 1
    آقای شریعتمداری
  • IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    0 0
    درسته..سیستم حاکمه آمریکا ذاتش ایجاب میکنه که حقی که از ملت ایران، منع کرده رو از مسیر مذاکره ، به ایران برنگردونه و پس نده..آمریکا هرگز از طریق مذاکره ، حق ملت ایران رو نخواهد داد
  • مهدی US ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    2 0
    آقا شریعتمداری منهم با نظر شما موافق هستم وقتی وزیر امور خارجه اقای عبداللهیان با افتخار خود را شاگرد اقای ظریف میداند. واقعا باید مواظب وزارت خارجه باشید. مدیران این وزارت خانه متاسفا بیشتر فکر غرب هستند تا مردم ایران. دست گل های این وزارت خانه تمام شدنی نیست. این همان وزارت خارجه حسن روحانی است
  • IR ۰۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    0 0
    مشکل اینه که ما هم وضعیتمون شبیه اوناست و اونا میگن نزارید ایرانیها از پل بگذره
  • سعید IR ۰۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    1 0
    جناب شریعتمداری درست میگوئید
  • US ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    تنها نشریه ای که من بیاد دارم از همان روز نخست شیطانی بودن ماجرای برجام را تشخیص داد و علیه برجام بود و موند و هست شریعتمداری بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس