کد خبر 1412326
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸

به گزارش مشرق، محمد ایمانی تحیلگر سیاسی و فعال رسانه ای در کانال تلگرامی خود نوشت:

غرب از پا در می آید یا تغییر رفتار می دهد؟

در حالی که قیمت جهانی نفت دوباره به بالای صد دلار برگشته، قیمت برق و گاز در اروپا و آمریکا، هفتگی بالا می رود و رکورد های کمرشکن را بر جا می گذارد. خبرهای  چند هفته اخیر را مرور کنید:

فاینشنال تایمز: قیمت برق در اروپا، رکورد ۶۰۰ یورو در هر مگاوات ساعت را ثبت کرد. بحران انرژی سبب شده تا قیمت برق در  اروپا ۵ برابر شود. قیمت های برق و گاز در برخی کشورها به بالاترین حد، در شش تا دوازده ماه گذشته رسیده است

طبق پیش‌بینی آژانس انرژی Auxilione، هزینه های انرژی در انگلیس تا آوریل (اردیبهشت) به بیش از ۶۰۰۰ پوند افزایش می یابد. قیمت‌ها در انگلیس، در عرض یک سال، تقریباً پنج برابر شده. انگلیس طی ۷۰ سال، فقط سه بار تورم دو رقمی را تجربه کرده: در طول جنگ کره در دهه ۱۹۵۰ و پس از دو شوک نفتی در دهه ۱۹۷۰.

کارشناسان انگلیسی درباره وقوع فاجعه در زمستان به دلیل تورم روزافزون و قبض‌های انرژی بسیار بالا و آسیب‌های متعدد به خانوارهای انگلیسی هشدار می دهند. شهردار لندن می گوید مردم  باید در زمستان، بین غذا و گرم‌شدن، یکی را انتخاب کنند.

پیش بینی می شود قیمت عمده فروشی برق در انگلیس در زمستان ۴۲۲ درصد، در آلمان ۳۸۸ درصد، و در ایتالیا ۳۳۴ درصد افزایش یابد.

رئیس بانک مرکزی آلمان گفت "تورم احتمالاً برای اولین بار از سال ۱۹۵۱  دو رقمی می‌شود و در سال ۲۰۲۳ از بین نخواهد رفت". آلمان تنها برای دوماه‌ و نیم مصرف، ذخیره گاز طبیعی دارد.

خبرگزاری بلومبرگ: "شاخص قیمت برق در آلمان برای سال آینده به بالای ۸۴۰ یورو در هر مگاوات ساعت رسید که تقریباً ۱۰ برابر بیشتر از سال گذشته است. در فرانسه، هزینه برق برای سال آینده به بیش از ۱۰۰۰ یورو افزایش خواهد یافت. هزینه برق برای یک فرانسوی عادی، ۱۰ برابر بیشتر از سال قبل شده است".

فرانس۲۴: "قیمت هر مگاوات ساعت برق با افزایش بیش از ۱۰ برابری، در آلمان به ۹۹۵ یورو و در فرانسه به ۱۱۰۰ یورو رسید. قیمت برق و گاز در انگلیس، از اول اکتبر (۹ مهر) تقریبا دو برابر خواهد شد".

قیمت گاز طبیعی در آمریکا به بالاترین حد خود در ۱۴ سال گذشته رسید.

بلومبرگ: "سونامی خاموشی در آمریکا/ قطع برق در سراسر آمریکا افزایش می یابد. آدرین نایس، از خواب  بیدار شد و متوجه شد شرکت اکسل انرژی، برق آپارتمانی را که او و پسرش در میناپولیس زندگی می‌کنند، قطع کرده. نایس پس از شیوع کرونا با مشکلات مالی مواجه شد. قبوض او شامل ۳۰۰۰ دلار بدهی است‌. تحمل خانه تاریک بدون یخچال و کولر، سخت است. تقریبا از هر ۶ خانه، یک خانه نتوانسته اند قبوض برق و آب را پرداخت کنند. این بدترین بحرانی است که تا کنون ثبت شده است".

بحران در ذخایر  نفت خام آمریکا/ وزارت انرژی اعلام کرد شش ماه برداشت از  ذخایر استراتژیک نفت آمریکا موجب شده این ذخائر، به پایین‌ ترین سطح طی ۳۵ سال گذشته برسد.

در چنین شرایطی، اقتصاد اروپا و آمریکا، به مفهوم واقعی کلمه، برای عرضه نفت ایران به بازار "لَه لَه" می زند . فقط دو نمونه:

اویل پرایس: "ایران درباره نفت و گاز به اروپایی‌ها وعده داده. وزیر نفت ایران، گفته که ایران آماده تحویل محموله‌های نفت و گاز به اروپا برای زمستان  است. وی با تاکید بر اینکه قیمت انرژی در اروپا از کنترل خارج شده ، آلمان را مثال زده و گفته که ممکن است به دلیل هزینه‌های بیش از حد انرژی، برخی مشاغل در آنجا تعطیل شوند".

خبرگزاری بلومبرگ: "احیای توافق با ایران، می‌تواند منجر به جبران کمبودها در بازار جهانی نفت شود. با توافق جدید، ۱۰۰ میلیون بشکه نفت ذخیره شده ایران می‌تواند با سرعت زیادی وارد بازار شود".

اما آمریکا و اروپا می خواهند همین نیاز حیاتی خود را به عنوان امتیاز بفروشند و ضمنا، امتیاز پایدار و تضمین شده به ایران ندهند. شبکه سی ان ان گزارش داده؛ "پیامدهای جنگ اوکراین و بحران انرژی برای غرب، خسته کننده و طاقت فرسا شده است". بلومبرگ هم خاطر نشان می کند؛ "غرب در حال شکست در جنگ انرژی است".

غرب از پا در می آید یا تغییر رفتار می دهد؟


*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    15 0
    پیش بینی کردن وضعشون وخیم ترم میشه خاکی توسرشون ریختن بااین جنگ افروزی وفتنه وخرجهای فسادوکودتاوکمک به داعش وامثالهم که الانم جنگ باروسیه وکمک به صهیونیسم رسماگداشون کرده
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      1 0
      هر چی سر شان بیاد حقشان است اروپای مغرور و از خود راضی!.وقتی دستشان زیر ساتور انرژی روسیه است چرا اینقدر رجز می خوانند آمریکا هم که آنها را به چیزش هم حساب نمی کنه و بموقع ذبح شان می کند . با این شرایط (تلاش برای آوردن اکراین به ناتو و جنگ)و این تصمیها (تحریم روسیه ای که به آن محتاجند )و ادوستان (آمریکا بی رحم و دوشنده) و نفهمی خودشان و خود بزرگ بینی اشان باید بروند و بمیرند.
  • MD ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    این روزها افکار عمومی بالاخص در ایران به این اخبار بسیار نیاز دارند
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    7 0
    غرب قطعا از پا در میاد
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    4 0
    ان االله
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    4 0
    برجام یک مصیبت عظمی بود. نه میشد آن را ادامه داد و نه می شود از آن بیرون آمد چون در هر دو صورت متضرر می شویم. اگر ترامپ یک کار خوب کرده باشد آن هم همین خروج از برجام بوده است . هر چند رو ح ا نی بموقع عکس العمل نشان نداد و به ضرر روی ضرر ادامه داد. ولی الآن بهترین کار برای خلاصی از برجام ادامه مذاکره با رعایت شدید خطوط قرمز ایران حتی سرسختانه تر از آن برای جلوگیری ازسواستفاده غربیها است در عین حال کار اصلی عبارت است است از خنثی سازی تحریمها که سلاح تحریم را اولا بی خاصیت ثانیا یخ جلوی آفتاب خواهد کرد.و مهمتر اینکه ما هم از برجام بیرون نیامده ایم و هم عملا برجام دیگر نمی تواند دست برنامه هسته ای را بسته نگه دارد و ضمنا ما در منظر افکار عمومی مقصر نخواهیم بود. دولت باید سرسختانه در مذاکره حاضر باشد ولی کار اصلی همان خنثی سازی تحریمهاست که باید با جدیت دنبال شود همینطور رسیدگی به کسانی که شرایط معیشتی مناسبی ندارند این شرایط با جدیت دنبال شود بعد از مدتی نه طولانی شرایط خوب خواهد شد الحمد لله شرایط هم بگونه شده است که با بالا رفتن قیمت نفت شرایط هم از لحاظ فروش هم از نظر قیمت به نفع ما در جریان است.خدا رو شکر
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    4 0
    در هر صورت چنانچه ایران با بازگشت آمریکا به توافق برجام موافقت کند باید فقط در ازای دریافت ریال یا روبل و یا یوان نفت خود را به اروپا و آمریکا و متحدانش بفروشد و متحدانش را نیز به این کار ترغیب کند.
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    2 2
    اینطور که گفتی حتما از پا در میاد یعنی بشین تا دربیاد
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    1 3
    یعنی اگر به جای مغز توی کله امثال شما بود باز اینجور حرف نمیزدین
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    1 0
    حکومت های غربی خیلی ایدئولوژیک تر از ما هستند. مارشال دوگل بعد از این که فرانسه اسرائیل را اتمی کرد، گفته بود امشب راحت می توانم بخوابم.
  • سید IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    7 0
    وَ مَکَرُوا وَ مَکَرَاللّه وَاللّهُ خَیرُالماکرین!
    • دهقان IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      0 0
      جناب آلو که اینقدر سنگ غرب به سینه میزنی چرا موندی تو ایران عزیزم در مملکت باز برای خروج بفرما بغل دست شون
  • مورخ ایرانی IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    6 0
    این اروپایی ها هم خیلی زر مفت میزنند! قیمت برق و گاز و بنزین تقریبا شش برابر شده؛ قیمت غلات، برنج، روغن و ... نیز چند برابر شده اما میگویند تورم ما چند ماه دیگر دورقمی میشود!!!
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    3 6
    بحران در درجه اول دامن ما و كشورهاى در پيتى رو گرفته اروپا اونقدر از ثروت و امكانات علمى بهره منده كه اصلاً خم به ابرو نمياره ، ما ايرانى ها و كشورهاى جهان سوم بدبختيم كه بازار و اقتصادمون نابود شده
  • ناشناس IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 0
    کشورهای دوست و برادر . یعنی عراق و ونزویلا . جور ما را خواهند کشید
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 0
    کشورهای خلیج فارس از این بحران اینهمه ثروت اندوزی کردند و بحران را تبدیل به فرصت کردند ولی ایران چه کرد؟
  • ناشناس IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    0 0
    الهی شکر کائنات داره یه چیزایی رو بخودشون برمیگردونه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس