کد خبر 1412446
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۶
عذرخواهی مسئولان از خانواده دانش آموز مشهدی

در پی اعتراض پدر دانش آموز مشهدی که در بند راننده پلید به قتل رسید، دادگاه تجدید نظر رأی به عذر خواهی مسئولان داد.

به گزارش مشرق، ظهر پنجم اردیبهشت‌ماه سال ۹۷ بود که محمدحسین ازغدی دانش‌آموز مشهدی که به دلیل تأخیر طولانی‌مدت راننده سرویس، درب منزل در انتظار تاکسی‌تلفنی بود. در این هنگام پراید سفیدرنگی که جوان ۲۷ ساله‌ای رانندگی آن را به عهده داشت، مقابل او توقف کرد. «محمدحسین» درحالی‌که مادرش نیز از آیفون منزل او را نگاه می‌کرد با پرسیدن این سؤال از راننده پراید که«آژانس هستی؟» سوار خودرویی شد که برای آخرین بار با نگاه مهربانانه مادرش بدرقه می‌شد!

 «سجاد- ر» (راننده پراید) که نقشه شومی را در ذهن می‌پروراند و به‌دروغ خود را راننده آژانس معرفی کرده بود ناگهان از بولوار شهید موسوی قوچانی به سمت شهرک صنعتی مشهد پدال گاز را فشرد تا مکان خلوتی برای اجرای نقشه پلید خود بیابد. محمدحسین که متوجه غیرعادی بودن رفتارهای راننده شده بود، تلاش کرد از چنگ وی بگریزد اما شیطان بی‌رحم رهایش نمی‌کرد و قصد آزار و اذیت او را داشت. او به‌شدت ترسیده بود ولی در برابر اعمال شیطانی راننده جوان مقاومت کرد تا جایی که راننده به خاطر عصبانیت شدید او را از خودرو بیرون کشید و با ضربات مهلک سنگ و چاقو به قتل رساند. قاتل پس‌ازاین جنایت وحشتناک از محل گریخت و بدین ترتیب پرونده‌ای جنایی در مشهد گشوده شد. 

«سجاد – ر» پس از اعتراف به جنایت و برگزاری جلسات محاکمه به قصاص درملأعام محکوم و آخر تیر سال ۹۷ به دار مجازات آویخته شد.

اما پدر محمدحسین بازهم به پیگیری زوایا و ابعاد دیگر جرائم در پرونده قتل فرزندش پرداخت و از افراد دیگری که به‌طور غیرمستقیم در وقوع این جنایت هولناک تأثیرگذار بودند، شکایت کرد.

اگرچه خواسته ولی دم «محمدحسین» در دادگاه حقوقی تهران با استناد به تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون آیین دادرسی کیفری رد شد اما او به رأی صادره اعتراض کرد و بدین ترتیب پرونده مذکور در شعبه ۱۲ دادگاه تجدیدنظر تهران و توسط قضات باتجربه زیر ذره‌بین قضاوت رفت و قضات دادگاه تجدیدنظر نیز پس از بررسی دقیق، رأی به الزام عذرخواهی سه وزارتخانه و شهرداری مشهد و همچنین اصلاح ساختارهای سرویس مدارس داد.

 قضات دادگاه تجدیدنظر معتقد بودند در تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون آیین دادرسی کیفری، پرداخت خسارت معنوی صرفاً مشمول جرائم موجب تعزیرات منصوص شرعی و دیه عنوان‌شده است و به جرائم شامل حد و قصاص تسری نمی‌یابد. از سوی دیگر نیز پرونده مذکور برگرفته از وقوع قتل فرزند خواهان (ولی دم) در مسیر انتقال به مدرسه به خاطر غیبت راننده سرویس بوده که حکم قانونی آن تعیین و ابلاغ‌شده است و ...

همچنین دادگاه با استدلال‌های بسیار محکم و منطقی و با استناد به موادی از قانون مسئولیت مدنی، حکم بر الزام همه خواندگان (طرف‌های مقابل پرونده) به عذرخواهی از خانواده مقتول به خاطر کوتاهی آن‌ها نسبت به کودک به قتل رسیده، آن‌هم با حضور روسای وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش، کشور، راه و شهرسازی ، (یا نمایندگان قانونی آن‌ها) شهردار مشهد، مدیرعامل شرکت آواسیر توس گستر و خانم «زهره – ع» (راننده سرویس) در منزل خواهان (پدر مقتول) داد تا مراتب تأسف و عذرخواهی خود را از طریق انعکاس در رسانه‌های گروهی اعلام کنند.  از سوی دیگر نیز اصلاح آیین‌نامه سرویس مدارس توسط چهار مرجع حقوقی (خواندگان) باید در دستور کار قرار گیرد و ظرف شش  ماه از قطعیت رأی تدوین، وضع و ابلاغ شود و ...

در بخش دیگری از رأی دادگاه همچنین احکامی برای اصلاح مقررات جذب رانندگان سرویس مدارس و شرایط دیگر صادرشده است که با توجه به قطعی بودن رأی دادگاه تجدیدنظر باید به‌زودی اجرایی شوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • سعید رضایی تنظیم کننده مشهد IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    10 20
    زنده باد مشهد شهر با صفای من
    • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      0 0
      نیروی انتظامی و قوه قضاییه و مقننه عذر خواهی نکنن؟
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      0 1
      باصفا؟؟؟خخخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      0 0
      درعجبم که مشرق فقط
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    21 2
    شهر مهاجر پذیر بهتر از این نمیشه.. اینهمه افغانی و پاکستانی. اونجا چیکار دارن ؟؟
    • IR ۰۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      0 0
      بنازم ب غیرت ایرانی
    • محمد IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      1 0
      جهت اطلاع بیشتر مهاجران از خانواده های با آبرو هستند و دلیلی نمیشه چون یکیشون مشکلی داشته رأی به کل بدیم در ضمن بیشتر داعشی و تکفیری هایی که قصد انجام کار تروریستی در ایران داشتند ایرانی بودند و یا حتی بیشتر جرم و جنایات از انواع مختلف توسط ایرانی ها انجام میشه آیا این درسته مردم دنیا بگن پس ایرانی ها همشون جنایت کارن ؟
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      1 1
      ایرانی ها تو ترکیه چی کار می کنند ؟
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      1 0
      سریع رگ نژاد پرستیت باد نکنه قاتلش ایرانی بوده هر چند موافقم که شهرهای مهاجر پذیر به خاطر کاهش قید وبندهای اجتماعی به علت ناشناس بودن افراد در اجتماع سطح جرو جنایت درش افزایش پیدا می کنه
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 0
    واقعا اتفاق دردناکی بود خداوند به پدر و مادرش صبر بده
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 0
    نظارت داشته باشید
  • DE ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 0
    الان آب شهرکرد و همدان قطع شد وزیر نیرو و رییس جمهور عذرخواهی خواهند کرد؟!یا اینکه اصلا همکاران سابق رییس دولت فعلی چنین حکمی بر علیه دولت صادر میکنند؟!
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 0
    عجیبه که کسانی که مقصرند به یک عذر خواهی محکوم شده اند . اگر سرویس به موقع می رسید آیا این اتفاق رخ می داد؟ فکر می کنم قاضی مجازات سنگینترش برای راننده سه بار نوشتن از روی درس تصمیم کبری بود.
  • مجید IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 0
    بنظرم این ماجرا تو یزد اتفاق افتاده بود.
  • حجت IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 0
    واقعا واقعه ایی تاسف بار و دردناک است خدا روح مرحوم را شاد کند. انشاالله که چنین وقایعی هرگز در ایران و هیچ جای دنیا اتفاق نیفتد.
  • مهدی IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 0
    دادگاه باید رای به عذرخواهی بده که اینا عذرخواهی کنن!!!!
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 0
    از 98 تا 1401؟ چرا فرایند قضایی اینقدر طولانی و اعصاب خردکن هست؟
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 0
    این همه آدم دارند در تصادفات رانندگی کشته می شوند، دریغ از یک عذرخواهی خودروسازان، وزارت صمت، راه و شهرسازی، پلیس و ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس