کد خبر 1412618
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
مشروبات الکلی

فروش مشروبات الکلی با نام‌های تجاری مختلف در فضای مجازی علنی انجام می‌شود، این شائبه را در اذهان ایجاد می‌کند که مسئولان ذی‌صلاح وظایف خود را در برخورد با قاچاق و عرضه مشروبات الکلی انجام نمی دهند.

به گزارش مشرق، کانال‌های تلگرامی، صفحات اینستاگرامی و سایت‌ها و صفحات موجود در انواع و اقسام شبکه‌های اجتماعی مجازی فروشگاه‌هایی امن و در دسترسی است که حتی افراد غیرحرفه‌ای هم به آسانی می‌توانند آنها را پیدا کنند و برای خرید انواع مشروبات الکلی کنند. برون داد این خرید و فروش آنلاین را هم می‌توان در رشد تأمل برانگیز مصرف مشروبات الکلی مشاهده کرد.

کافی است تا به یکی از شبکه‌های اجتماعی سری بزنید و در بخش جست‌وجو مشروبات الکلی را تایپ کنید تا دنیایی متفاوت پیش رویتان گشوده شود؛ ‌دنیایی که شک می‌کنید آیا هم اکنون در ایران هستم؟! انواع و اقسام مشروبات الکلی با برندهای متفاوت باری مجازی را پیش رویتان می‌چیند. شرط سفارش آن است که فالو کنید تا در قدم بعدی بتوانید دایرکت شوید. برای تحویل سفارش گاهی باید تا یکی از شهرهای مرزی بروید، اما گاهی وقت‌ها هم می‌توانید با ترفندهایی سفارش را در شهر خودتان و حتی دم در منزل تحویل بگیرید.

فروش مشروبات الکلی با نام‌های تجاری مختلف در فضای مجازی که به صورت علنی انجام می‌شود، این شائبه را در اذهان ایجاد می‌کند که مسئولان ذی‌صلاح وظایف خود را در برخورد با قاچاق و عرضه مشروبات الکلی انجام نمی‌دهند.

*مجازات حبس و همچنین پرداخت جریمه نقدی 

مصرف مشروبات الکلی و سایر مواد غیرقانونی توسط برخی از جوانان، یکی از مهم ترین چالش‌های فرهنگی و بهداشتی است که اکثر کشورهای جهان به نوعی با آن درگیر هستند. بر اساس ماده­۷۰۲ قانون مجازات اسلامی، «تولید»، «نگهداری»، «خریدوفروش» و «در معرض فروش قراردادن» هرگونه مشروبات الکلی، ۷۴ ضربه شلاق و ۶ ماه تا ۱ سال، مجازات حبس و همچنین پرداخت جریمه نقدی به‌اندازه ۵ برابر ارزش عرفی محموله را در پی دارد.

همچنین بر اساس تبصره۱ ماده۷۰۳ قانون مجازات اسلامی، درصورتی‌که مشروبات الکلی به میزان بیش از ۲۰لیتر باشد و در یک وسیله نقلیه از قبیل ماشین یا موتور حمل شود، دو حالت جهت مجازات تعیین شده است. چنانچه حمل مشروبات الکلی با اطلاع مالک باشد، وسیله نقلیه به نفع دولت ضبط می‌شود و اگر مالک در جریان نباشد، مرتکب جرم، به پرداخت جریمه نقدی معادل قیمت وسیله نقلیه، محکوم خواهد شد. بایستی به این نکته اشاره کرد که این موارد علاوه بر مجازاتی است که برای حمل و نگهداری مشروبات الکلی تعیین شده است؛ با این ‌وجود این سوال به وجود می‌آید، عملاً این مجازات بازدارندگی در حوزه عرضه مشروبات الکلی نداشته است؟

*تحویل سفارش در محل!

به دلیل سود بالای فروش مشروبات دست‌ساز، عده‌ای سودجو به این مسیر گرایش پیدا کرده‌اند. نکته عجیب این است که عدم اجرای مواد قانونی و مماشات با قانون‌شکنان باعث شده فروشندگان مشروبات الکلی، با ضریب اطمینان بالایی فعالیت کنند؛ به طور مثال برخی از فروشندگان در فضای مجازی حتی سفارشات را هم در محل مورد نظر خریدار تحویل می‌دهند.

از سوی دیگر، فضای مجازی نیز تبدیل به حیاط خلوت مجرمان شده است، یک جستجوی ساده نشان می‌دهد صفحات و کانال‌های متعددی اقدام به فروش مشروبات الکلی دست‌ساز و قاچاق می‌کنند. حتی در برخی از این صفحات، تخفیفاتی جهت خرید ارائه می‌شود و نام‌های تجاری مختلف نیز قابل تهیه است.

آنچه مشخص است بخشی از این مشروبات، در داخل کشور تولید شده و بخش عمده دیگر به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، با وجود اینکه آماری از میزان مصرف مشروبات الکلی در کشور وجود ندارد، اما رصد فضای مجازی نشان می‌دهد که میزان عرضه مشروبات در فضای مجازی افزایش یافته است.

نکته عجیب در خصوص صفحات فروش مشروبات الکلی در فضای مجازی این است که پست ابتدایی یکی از این صفحات مربوط به پنج ماه گذشته بوده است؛ به بیان دیگر، گردانندگان این صفحه بدون هیچ‌گونه مزاحمت در حال فروش محصولات خود بوده‌اند.

*مبارزه با عرضه و قاچاق مشروبات الکلی بازدارنده نیست

با وجود اینکه خوشبختانه اکثر تالارها در این زمینه مخالفت داشته اما در این ‌بین افرادی بودند که با دریافت مبالغ بیشتر این مسئله را قابل‌حل دانسته‌اند؛ بدون ‌شک در این زمینه، اداره نظارت بر امکان عمومی باید پاسخگو باشد که چرا برخوردهای لازم در این زمینه انجام نمی‌شود؟

آنچه مشخص است در مجموع، اقدامات انجام شده در زمینه مبارزه با مشروبات الکلی تاکنون رضایت‌بخش نبوده است؛ در طی سال‌های اخیر، حداکثر عملکرد در این زمینه به کشف مشروبات الکلی توسط نهادهای نظارتی و معدوم‌سازی آنها خلاصه شده و اقدامات فرهنگی نادیده گرفته شده است.

حتی در زمینه کشف مشروبات نیز عملکرد نهادهای نظارتی، قابل‌قبول نبوده و همواره اخباری مبنی بر مسمومیت با مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز منتشر می‌شود، از سوی دیگر مجازات در این زمینه بازدارندگی نداشته و بسیاری از افراد متخلف پس از آزادسازی از زندان به دلیل سود کلان بار دیگر به سمت تولید و توزیع مشروبات الکلی روی می‌آورند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    5 3
    متاسفانه مصرف مشروبات الکلی درمیان ایرانیها به مراتب خیلی بیشتر از زمان پهلوی هست .الان خانمها هم مصرف کننده شدند .خودتون روگول نزنین یک نگاه تو اینستاگرام بندازین تو مهمونیها تولدها زن ومرد مشروب مصرف می کنند .جالبی ماجرا روند انتقال این همه مشروب به ایران هست که عمدتا از بانه میاد والبته حکمی هم هست که اهل تسنن فروش مشروب براشون آزاد هست واهالی بانه هم عمدتا سنی هستند.
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      1 10
      چرا الکی همچنین حرف اگزاف و شاتباهیی رو میزنی از زمان پهلوی بیشتره؟ دروغ فجیع تر از این؟!!!!!
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      3 3
      بله بیشتر شده . اما هنوز خیلی بالا نیست نسبت به دیگر کشورها
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      2 0
      دوست عزیز چرا مقاومت میکنی بله مصرف مشروبات الکلی در کشور بسیار بالاست .. و بخش عمده ای از این مشروبات الکی از غرب کشور قاچاق می‌شود .. دولت و مسئولین باید به جای انکار کردم مسئله به مردم و جوانان آگاهی رسانی روشنگری کنند که مصرف الکل چه زیان هایی برای بدن و جسم و روح انسان دارد فقط کار پلیسی کافی نیست احتیاج به کار فرهنگی و روشنگری داریم
    • حسین نصیری IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      1 1
      داداش من خودم شیعه هستم اما اهل تسنن بدشون میاد اونا ییکه تو میگی ارمنیا هستن مسیحی
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      0 0
      بقیه اش کو که گفتم آمار بیشتر شده وقتی آموزش دنبا پرستی داده شده در این چند دهه زن را.... و...؟؟
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      3 0
      با قایق از امارات وارد میکنن نه بانه البته ار ترکیه به تبریز هم وارد میکنن
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      1 0
      قانون و نهادها وظایفشان را در برابر حرامیان خودتان هم انجام نمیدن
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      0 0
      دروغگو دشمن خداست، حکم قرآن اجماع دارد پس شراب ممنوع است.
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    1 2
    خدا لعنتشون کنه
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    3 0
    لطفا اول ترتیب زورگیر هارو بدید وقتی ایشالا تمام شد به سراغ مواد فروشها و بعدش مشروب برید اگه بخواهید همه رو با هم انجام بدید عمرا موفق نمیشید
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      4 1
      زورگیر ها اکثریت اتباع افغانی هستند باید جمع آوری و اخراج شوند کشور خودشون.. انشاالله
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      0 1
      اولا ان شاءالله اصله دوما از کجا میدونید بیشترشون افغانی هستند؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    3 4
    وقتی در یک فیلم سینمایی که مجوز هم دارد زن می رود قر می‌رود و رقاصی در ماشین آن وقت توقع این چیزها نداری؟ چیزهای دیگر نگویم
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    1 0
    در فضای مجازی بسیار راحت اسلحه و مواد مخدر هم به فروش میرسد، و انواع و اقسام پیج های خصوصی در اینستاگرام خدامتی ارائه میدهند که فرای تصور شماست، نمیشود اصلا گفت در بحث فحشا
  • مهدی IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    0 0
    خ‌ب
  • قربان IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    1 0
    زنگ بزنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس