کد خبر 1413644
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۲
آمریکا

آمریکا نگران مشارکت هند و هر کشور دیگری در مانور نظامی مشترک با روسیه است.

به گزارش مشرق، «کارین ژان پیر»، سخنگوی کاخ سفید که در نشست خبری در واشنگتن با خبرنگاران صحبت می کرد، نسبت به مشارکت هند در مانور نظامی با روسیه ابراز نگرانی کرد. سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه گفت که ایالات متحده نگران برنامه های هند برای شرکت در تمرینات نظامی مشترک با روسیه است.

ماه گذشته، مسکو اعلام کرد که قصد دارد رزمایش "وستوک" (شرق) را از ۳۰ اوت تا ۵ سپتامبر برگزار کند. این مانور نظامی با وجود جنگ پرهزینه روسیه در اوکراین صورت می گیرد، با این حال وزارت دفاع چین نیز اعلام کرد که انتظار می‌رود این رزمایش‌ها شامل چین، هند، بلاروس، مغولستان، تاجیکستان و سایر کشورها باشد.

«ژان پیر»، هنگام پرواز جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به پنسیلوانیا وقتی با سوالی درباره مشارکت هند در رزمایش نظامی روسیه روبرو شد، به خبرنگاران گفت که واشنگتن نگران شرکت هر کشوری در تمرینات نظامی با روسیه است که همزمان با اوکراین در حال جنگ است.

چند روز پیش از این، وزارت دفاع روسیه با اشاره به اینکه رزمایش جدید این کشور، از اول سپتامبر آغاز خواهد شد، جزئیاتی درباره نحوه اجرای این رزمایش در بحبوحه عملیات نظامی مسکو در اوکراین اعلام کرد. وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد رزمایش راهبردی «وستوک -۲۰۲۲» اول سپتامبر در منطقه نظامی شرق روسیه آغاز خواهد شد و در این رزمایش بیش از ۵۰ هزار نیروی نظامی شرکت خواهند کرد.

در بیانیه وزارت دفاع آمده است: رزمایش وستوک -۲۲ از اول تا هفتم سپتامبر، تحت فرماندهی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح فدراسیون روسیه و با تمرین‌های عملیِ و اقدامات تهاجمی و دفاعی در ۷ مکانِ منطقه نظامی شرق برگزار خواهد شد.

بنا بر بیانیه وزارت دفاع روسیه، در این رزمایش اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) و سازمان همکاری شانگهای (SCO) و همچنین مقامات سایر کشورهای شریک مانند آذربایجان، الجزایر، ارمنستان، بلاروس، هند، قزاقستان، قرقیزستان، چین، لائوس، مغولستان، نیکاراگوئه، سوریه، تاجیکستان شرکت خواهند کرد.

به گفته وزارت دفاع روسیه، بیش از ۵۰ هزار نیروی نظامی، بیش از ۵ هزار واحد سلاح و تجهیزات نظامی، از جمله ۱۴۰ هواپیما، ۶۰ کشتی و قایق در این رزمایش شرکت خواهند کرد.

آخرین رزمایش وستوک (شرق) در سال ۲۰۱۸ در مقیاسی بزرگ و با حضور ۳۰۰ هزار نیروی نظامی برگزار شد. ارتش چین نیز برای نخستین بار در این رزمایش شرکت کرد.

پیش از این وزارت دفاع روسیه درباره هدف از برگزاری این رزمایش اعلام کرده بود: ما می‌خواهیم توجه‌ها را به این واقعیت جلب کنیم که تنها بخشی از نیروهای مسلح فدراسیون روسیه در عملیات نظامی ویژه (در اوکراین) درگیر هستند؛ نیروهایی که برای انجام همه وظایف محول‌شده از طرف فرمانده کل قوا، تعدادشان کافی است.

رویترز نیز در گزارشی به نقل از کارشناسان نظامی خود نوشته «به نظر می‌رسد روسیه با انجام این رزمایش این پیام را ارسال می‌کند که علی‌رغم جنگ پرهزینه اوکراین، همچنان تمرکز اصلی‌اش دفاع از تمامیت ارضی روسیه است و از نظر نظامی شرایط پایداری دارد و حضور و سطح حضور چین در رزمایش امسال روسیه، پیام‌های مهمی را درباره وضعیت روابط چین و روسیه، در بحبوحه افزایش تنش‌های مسکو و غرب، ارسال خواهد کرد.»

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس