به گزارش مشرق، احمد رحمانیان گفت: این سازمان بر نحوه انجام وظایف دستگاههای مسئول و متولی در حوزههای حمل و نقل ریلی، هوایی و جادهای و بویژه کنترل نرخ بلیتها نظارت دارد و با برقراری گشتهای مشترک با تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان و حضور در اماکن فروش بلیت و پایانههای هوایی، تمامی اقدامات دستگاههای ذیربط را رصد میکند.
احمد رحمانیان با اشاره به اینکه سازمان بازرسی به منظور پیگیری حقوق عامه، به موضوع بلیت سفر در ایام اربعین ورود کرده است، گفت: این سازمان در راستای وظایف نظارتی خود و برای بررسی نحوه تعیین سقف قیمت بلیت، ضمن حضور در "کمیته حمل و نقل و سوخت وزارت راه و شهرسازی"، بررسی عملکرد وزارت راه و شهرسازی را در دستور کار قرار داده است.
وی با بیان اینکه نرخ بلیت اتوبوس در ایام اربعین افزایش ۷۵ درصدی داشته است، اظهار کرد: متاسفانه برخی افراد سودجو خودسرانه قیمت بلیت اتوبوس را بیش از این نرخ افزایش دادهاند که بر این اساس مقرر شد بلیت اتوبوس فقط با ارائه کدملی فروخته شود.
قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با فروش بلیت قطار در ایام اربعین گفت: زائران اعزامی از طریق بخش ریلی قریب به ۲۵۰ هزار نفر پیشبینی شده که در مسیر تهران-اهواز و تهران-کرمانشاه جابجا خواهند شد. در حال حاضر فقط مرز شلمچه امکان بهره برداری ریلی داشته و بر اساس مصوبه کمیته حمل و نقل سوخت بهای بلیت خطوط ریلی هیچگونه افزایشی نخواهد داشت.
وی افزود: در این رابطه نیز با توجه به ابهامات موجود در نحوه واگذاری قطار از طریق تور زیارتی و شائبه وجود رانت و به منظور رعایت عدالت اجتماعی هشدار لازم به شرکت راه آهن داده شده است.
رحمانیان با اشاره به گله مندی مردم از افزایش چشمگیر قیمت بلیت هواپیما تصریح کرد: بر اساس مصوبهای که از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام شده قیمت بلیت هواپیما از تمامی نقاط کشور، به جز چهار شهر مشهد، زاهدان، کرمان و یزد به عراق (رفت و برگشت) از ١٥ شهریور تا ٣٠ شهریور، شش میلیون تومان تعیین و برای چهار شهر مذکور مبلغ بلیت هفت میلیون و ٦٠٠ هزار تومان در نظر گرفته شده است.
به گفته وی طی چند روز اخیر مطابق اخبار واصله، برخی از آژانسهای هوایی خودسرانه قیمت بلیت را افزایش داده و در برخی موارد اخبار فروش بلیت ۱۳ میلیون تومانی واصل شد که سازمان بازرسی به این موضوع ورود داشته و به طور حتم برای شرکتها و آژانسهای متخلف پرونده تشکیل میشود.
رحمانیان گفت: شرکتهای هواپیمایی قشم ایر، ایران ایر، آسمان، معراج، تابان، زاگرس، آتا، وارش و ماهان مسئولیت عرضه بلیت را برعهده دارند.
قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: با ورود سازمان بازرسی مقرر شد که فروش بلیت هواپیما برای اربعین به طور مستقیم از طریق سایت ایرلاینها به صورت پلکانی طی این بازه ۱۵ روزه ارائه شود تا دست دلالان از این ماجرا کوتاه شود و بلیت با قیمت مصوب عرضه شود و در صورت عرضه بلیت خارج از قیمت مصوب، قطعا با شرکتهای هواپیمایی خاطی برخورد خواهد شد.
وی از استقرار بازرسان در فرودگاه امام خمینی (ره) خبر داد و گفت: به منظور نظارت مستمر سازمان هواپیمایی کشوری بر عملکرد ایرلاینها در راستای عرضه بلیت رفت و برگشت به متقاضیان بدون محدودیتهای اجباری و رصد این موضوع، بازرسان سازمان بازرسی در فرودگاه امام و سطح شهر مستقر خواهند شد و با گشتهای مشترک با تعزیرات و سازمان حمایت و سازمان صمت و بازرسان سازمان هواپیمایی نظارت لازم را اعمال خواهند کرد.
این مقام مسئول تاکید کرد: چنانچه زائران شکایتی داشته باشند، میتوانند به بازرسان مستقر در فرودگاه مراجعه کرده یا شکایات خود را به همراه مستندات، در سامانه شکایات این سازمان ثبت کنند.
رحمانیان گفت: سازمان بازرسی کل کشور به منظور تحقق حقوق عامه به این موضوعات ورود کرده و ضمن نظارت مستمر با هرگونه تخلف در فروش و عرضه بلیت سفر اربعین به طور قاطع برخورد و تخلفات را به دستگاههای مسئول اعلام می کند.