image-20220905214815-1.png

باورش سخت است ولی قیمت کارخانه‌ای برخی محصولات سایپا از نرخ بازار آن بیشتر است و خریدارانی که ماه‌ها در انتظار تحویل بودند ضرر مضاعف متحمل شده‌اند.

سرویس اقتصاد مشرق - قصه پر غصه خرید خودرو در سال‌های اخیر اینطور است که حتی اگر آن قدر پول داشته باشید که ماشین رده چندم و از خط تولید خارج شده کشورهای دیگر را بخرید، تازه وارد مرحله "ولی افتاد مشکلها" شده‌اید. یعنی ابتدا باید کلی تلاش و راز و نیاز کنید که در قمار قرعه‌کشی خودروسازان انتخاب شوید و بعد از آن هم اگر شانس بیاورید تازه با چالش‌های جدیدتری مواجه می‌شوید که فکرش را هم نمی‌توانید بکنید. نهایتا هم اگر پول خرید محصول را بدهید وارد دوراهی می‌شوید که یک سر آن ناراحتی و اعصاب خردی بابت کیفیت پایین قطعات خودرو و ایرادات فنی آن است که شیرینی خرید خودرو را تلخ می‌کند و یا متوجه می شوید که ضرر کردید و خودرو را گران‌تر هم حتی خریدید!

برای درک واقعی‌تر اتفاقی که در حال رخ دادن است موارد بالا را بصورت مصداقی بررسی می‌کنیم. ابتدا وضعیت ثبتنام‌ها و تعداد برندگان، پس از آن کیفیت پایین محصول این خودروسازی و نهایتا ضرر و زیانی که خریداران محصولات سایپا متحمل می‌شوند.

شانس بیاورید در قرعه کشی برنده شوید!

بیش از دو سال از اولین باری که اعلام شد هرکسی میخواهد ماشین داشته باشد باید در قرعه کشی شرکت کرده و بخت‌آزمایی کند گذشته است. در این مدت میلیون‌ها نفر شانس خود را امتحان کردند و درصدی از این‌ها توانستند صاحب ماشین شوند.

به عنوان نمونه برای نشان دادن وضعیت به آمار تعداد ثبت‌نام‌های قرعه‌کشی گذشته سایپا می‌پردازیم. فروردین‌ماه امسال در قرعه‌کشی سایپا که با شرکت ۹۰ هزار و ۷۳۷ نفر برگزار شده بود، ۸۱ هزار و۵۱ نفر واجد شرایط شناخته شدند اما نهایتا تنها ۱۶ هزار و ۳۰۰ نفر توانستند در این قرعه کشی برنده شده و وارد مرحله بعد شوند.

در این طرح  ۲ هزار و ۶۵۰ نفر برنده خودروی جدید شرکت سایپا با نام شاهین. جی شدند که اگر چه از سایرین خوش شانس‌تر بودند اما با روش قیمت‌گذاری و ... سایپا عملا وارد ضرر شدند.

اما چگونه؟

شاهین، خودرویی که کلاغ هم نیست!

قسمت اول مشکل به کیفیت پایین محصولات تولیدی خودروسازان در سال‌های اخیر برمی‌گردد بطوریکه مطابق آمار بدست آمده، میزان خرابی محصولات سایپا و مراجعه دارندگان خودروهای این شرکت به تعمیرگاه‌ها در کشور به مراتب بیش از سایر خودروسازان است و در واقع معضل بی کیفیتی قطعات در محصولات سایپا بیش از سایر خودروها به چشم می‌آید.

اما به طور خاص در مورد خودروی شاهین این مشکل بازتاب بیشتری در فضای مجازی داشته و حتی تصاویری از آتش گرفتن موتور این خودرو در خیابان‌ها منتشر شده است بگونه‌ای که این ریسک را برای خریداران بوجود آورده است که این خودرو درجه ایمنی مناسبی نداشته و این سوال را بوجود می‌آورد که آیا شاهین تست‌های فنی و استاندارد را با موفقیت گذرانده است یا خیر؟

در بعد دوم مسئله امکانات خودرو مذکور است که نه از لحاظ موتوری، قدرت بالایی دارد بگونه‌ای که از موتور 8 سوپاپ تیبا (نسخه توربو) در آن استفاده شده و به همین دلیل شتاب و توان کافی را ندارد و نه از لحاظ متریال استفاده شده در بدنه قابلیت ویژه‌ای دارد بگونه‌ای که مروری بر برخی نظرات خریداران نشان می‌دهد که نسبت به اشکالات فراوان آن نظیر روغن ریزی، بی کیفیتی پلاستیک‌های استفاده شده در داخل اتاق، مشکل در سیستم برق‌رسانی خودرو، مشکلات طراحی و همچنین هزینه‌های بالای تعویض قطعات مصرفی و کمبود قطعات و وسایل اصلی خود در بازار گلایه دارند.

معامله عجیب سایپا با خریداران شاهین/ وقتی قیمت بازار از کارخانه پایین‌تر است!

افراد خوش‌شانسی که با تصمیمات سایپا ضرر کردند!

همانطور که پیش از این گفته شد، نمی‌شود این را نادیده گرفت که افرادی که توانستند در قرعه کشی خودروسازان شانس بیاورند و صاحب خودرو شوند نسبت به سایرین خوش شانس تر بودند اما متاسفانه آنچه در واقعیت رقم خورد این بود که با تصمیمات نادرست مدیریتی شرکت سایپا و همچنین بی توجهی به لزوم افزایش کیفیت محصولات و ... عملا کسانی که خودرو شاهین را خریداری کردند دچار ضرر و زیان‌های زیادی شدند.

در واقع خریداران محصولات سایپا برخلاف خریداران ایران‌خودرو که حاشیه سود چند ده میلیونی بابت خرید هر خودرو بدست می‌آورند اما اینجا ضرر و زیان هم متحمل می‌شوند که در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌شود:

۱. خودرویی که قیمت کارخانه از بازار آن گرانتر است

مطابق اطلاعاتی که در سایت گروه خودروسازی سایپا موجود است، قیمت هر دستگاه خودرو شاهین برای مصرف کننده حدود ۳۴۵ میلیون تومان خواهد شد و در این در حالیست که با کمتر از این قیمت امکان تهیه این خودرو در شرایط صفر کیلومتر و بدون معطلی چند ماهه برای تحویل خودرو میسر خواهد بود. در واقع کافیست خریداران اندک این خودرو به سایت‌های فروش محصولات مراجعه کرده تا به سرعت و با کمتر از قیمت کارخانه اقدام به خرید این محصول نمایند. البته روی دیگر سکه،‌ افزایش نارضایتی مشتریان شاهین است که عمدتا خودروهای تحویل‌گرفته شده را به سرعت آگهی کرده اند تا صاحب اول و آخر نباشند!

معامله عجیب سایپا با خریداران شاهین/ وقتی قیمت بازار از کارخانه پایین‌تر است!
قیمت شاهین در سایت‌های آگهی فروش
معامله عجیب سایپا با خریداران شاهین/ وقتی قیمت بازار از کارخانه پایین‌تر است!
قیمت شاهین در سایت‌های آگهی فروش

۲. سود مشارکتی که پرداخت نمی‌شود

نکته مهم و قابل تامل دیگر در قرارداد یک طرفه‌ای که خودروسازان با خریداران امضا کرده و متاسفانه متولی مشخصی نیز برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان وجود ندارد این است که اگر فردی برای خرید این خودرو در طرح پیش خرید شرکت کرده باشد و مبلغی علی‌الحساب بابت محصول پرداخت نماید، عملا هیچ سودی به وی تعلق نخواهد گرفت که حتی خودرو نیز با قیمت روز کارخانه که بالاتر از نرخ بازار است به وی فروخته خواهد شد.

به عنوان نمونه اگر کسی در طرح تحویل ۶ ماهه خودروی مذکور را خریداری و پیش پرداخت ۱۷۲ میلیون تومانی بابت آن پرداخت کرده باشد، پس از ۶ ماه باید حداقل ۱۵ میلیون تومان سود پول خود را دریافت کند که متاسفانه در قرارداد غیرمنصفانه خودروسازی این رقم پرداخت نمیشود و در اختیار خودروساز قرار می‌گیرد. در محصولاتی که قیمت کارخانه و بازار اختلاف بالایی دارد این مشکل کمتر به چشم میخورد اما اگر قرار باشد فرد هم در تامین مالی ساخت خودرو شریک شود، هم سود نگیرد و هم خودرو را بالاتر از نرخ بازار خریداری کند، این مشکل دوچندان می‌شود.

معامله عجیب سایپا با خریداران شاهین/ وقتی قیمت بازار از کارخانه پایین‌تر است!

۳. انصرافی که اصلا به نفع خریدار نیست

مسئله سوم که ضرر خریداران خودرو از شرکت سایپا را بیشتر می‌کند این است که با همه این موارد گفته شده در خصوص مشکلات فنی خودروی شاهین و همچنین گران‌تر از بازار فروشی خودرو و عدم پرداخت سود مشارکت و ...، نهایتا اگر خریدار به هر دلیلی تصمیم بر این بگیرد که انصراف از خرید دهد، عملا وارد چالش جدی تری می‌شود که بازپرداخت پول سرمایه گذاری شده است.

براساس پیگیری‌های خبرنگار مشرق، فردی که به شرایط این خودروسازی اعتراض داشته و اقدام به فسخ قرارداد خود کند، هزینه اولیه واریزی ظرف ۲ ماه به حساب او واریز خواهد شد و در این مدت هم مطابق قبل هیچ گونه تعهدی درباره پرداخت سود نگهداری مبلغ متوجه خودروساز نیست. علاوه بر این اگر خریدار اقدام به لغو خرید کند عملا تا مدتها (حداقل ۲۴ ماه) امکان شرکت مجدد در قرعه کشی را ندارد و مجبور است به قواعد یک جانبه و غیر عقلانی خودروساز تن دهد.

"Squid Game" سایپا با خریداران محصولاتش

در شرایطی که طی سالیان اخیر صنعت خودروی کشور به یکی از پرچالش‌ترین صنایع تبدیل شده و انتقادات بسیاری را در میان مردم و مسئولان و بخصوص رهبر معظم انقلاب برانگیخته است، این نوع مواجهه با خریداران که با هیچ عرف منطقی و جهانی سازگاری ندارد، چیزی جز افزایش نارضایتی به دنبال نداشته و به زیان صنعت خودروی کشور است. بر این اساس پیشنهاد می شود وزیر صنعت مطابق وعده رئیس جمهور در خصوص ارتقای صنعت خودرو و بهبود شرایط این حوزه، هرچه سریعتر نسبت به حل این معضلات اقدام کرده و حقوق از دست رفته خریداران را پیگیری نماید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    22 1
    همین چهارتا خودرو قرعه کشی رو هم۵۰ درصدش رو دادن طرح جوانی۲۰ درصد خودرو فرسوده اون۵میلیون مابقی هم۳۰درصد رانت خالص به جوانی و فرسوده اونکه داره داره اون بدبختی که ندارن هم نباید داشته باشن
    • حسین IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      8 1
      خداوکیلی من اردیبهشت ثبت نام کردم .. بعد از 3 ماه تکمیل وجه کردم و بعد از 1 ماه دیگه ماشینو با هزار و یک اعصاب خوردی دادن نمایندگی همونجا فروختم تقریبا 14 روز پیش ... قیمت 350 تومن که 1 درصد رو نمایندگی خودش برداشت و بعد از کلی دردسر همو پول خودمو بعد از 4 ماه که پیش سایپا بود گرفتم؟ بسیار مسخره و اشتباهه خرید این ماشین و جز اعصاب خوردی نصیبتون نمیشه ..ماشینای سایپا بسیار بدفروشن ..بنده دلال نیستم و تیبا صندوقدار دارم که قراربود اونو بفروشم و شاهین رو نگه داره مدل تیبام 99 و 6 هزار کارکرد و بیرنگ که با قیمت 175 هم مشتری نداشت.. و متاسفانه من مجبور به فروش شاهین شدم.درانتها خداروشکر این یک تجربه بود گفتم دراختیارتون بزارم
    • میلاد IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      6 0
      فقط باید با خودرو سازهایی نظیر تویوتا و نیسان و مزدا وارد مذاکره بشیم. اگه بخواهیم خودروی خوب سوار شیم. از شرکتهای داخلی چیزی جز ضرر عاید ملت نمیشه. خودروهایی بی کیفیت و پرمصرف ، ارابه های مرگ.
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      5 5
      خودرو میتونست با توجه به وجود منابع زیرساخت اون در کشور مثل انرژی و فولاد و عدم وجود صنعت رقیب در غرب آسیا تبدیل به یک مزیت و صنعت درآمدزا برای کشور بشه ولی MI6 CIA و موساد در عقب نگهداشتن این صنعت موفق تر عمل کردن
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    24 1
    انحصار یعنی زیان مصرف کننده
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      7 8
      مشکل از خودتان هست وگرنه کره جنوبی و ژاپن هم انحصاری کردن و الان بازار جهانی دارند
    • محمد IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      14 6
      وقتي آقاي رئيسي ميره كارخانه مثلأ خودروسازي كه در واقع مونتاژ سازي آشغالهاي چيني است و با افتخار ميگه من به وضوح ديدم و از نزديك حس كردم كه جوانان كشور با همت و تلاش شبانه روزي بهترين و با كيفيت ترين خودروهايي با استاندارد جهاني توليد ميكنند افتخار ميكنم و اعلام ميكنم دولت با تمام توان پشتيوان و حامي شما جوانان خلاق و با ايمان و با استعداد است ( البته جوانان مونتاژ كار) و خوشحالم از اينكه تا اين اندازه صنعت خودرويي كشور پيشرفت كرده
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      6 4
      مونتاژ کامل چینی در شرکت کرمان و... هست نه این دو شرکت در ضمن این دو شرکت هم محصولات با کیفیت دارند و هم بی کیفیت
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      2 8
      چون قیمت بازار از کارخونه کمتر شده و واسه دلالی خوب نیست به درد نمیخوره ! تحلیل آبکی، متاسفانه همه دنبال دلالی هستن . دو تا کلیپ گذاشتن بدون بازتاب نظر کارشناسی شد دلیل نقص ایمنی؟ شاید طرف میخواسته سهام سایپا رو مفت بخره نوسانگیری کنه، دو تا ماشین بیمه شده رو هم آتیش زده و همون لحظه فیلم گرفته. شاهین از نظر پلتفرم (پلتفرم تویوتا یاریس) ، ایمنی خوبی برای حفاظت از سرنشین داره ( یاریس ۵ ستاره البته با ایربگهای جانبی داره)، از نظر موتور هم اگه با سلفش یعنی تویوتا یاریس مقایسه بشه موتور قوی تری داره ( ۱۱۰ اسب بخار شاهین در برابر ۹۳ اسب بخار یاریس) ولی در عوض مصرف شاهین خیلی بیشتره ( ۷.۵ لیتر شاهین در برابر ۴.۳ لیتر یاریس) علتش هم اینه که یاریس به عنوان یه خودروی اقتصادی کم مصرف به بازار ارائه شده ، نه قراره کسی باهاش کورس بذاره نه مثل لندکروز باهاش شیب گردنه های ۸۰ درجه کوه رو بره بالا. این توقعات فقط از ما ايرانی ها بر میاد ، چون ظاهر شاهین رو میبینیم توقع لندکروز ازش داریم. نقد کیفیت قطعات کاملا بجاست و سایپا باید فکری به حال کیفیت قطعات بکنه. بحث آتش سوزی قبلا تو موتور تیبا نبود، باید به شدت پیگیری و بررسی بشه که این مشکل آتش سوزی واقعا از سیستم سوخت یا توربوشارژر هست یا مسئله شخصی بوده. اگر از فنی خودرو باشه ، سایپا باید سریع برای رفع مشکل فراخوان بده چون پای جون مردم درمیون هست. مثل ۴۰۵ های مدل۸۳ که شلنگ سوخت باعث آتش سوزی میشد و ایران خودرو فراخوان داد.
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    32 1
    چیزی هم به نام قوه قضائیه نداریم؟ پس این قوه چکار میکنه؟ مگه نباید با حداقل بعضی از این مسائل برخورد محکم کنه؟
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      16 0
      قوه قضاییه وام داره شرکت هاست، جرأت نداره، چون حیثیتش می‌ره...
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      0 0
      در کشوری که بیشتر صنایع بزرگش دولتی باشد در انها فساد و رانت است فساد و رانتی که به بقیه قوا هم سرایت می کند
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      0 0
      در کشوری که بیشتر صنایع بزرگش دولتی باشد در انها فساد و رانت است فساد و رانتی که به بقیه قوا هم سرایت می کند
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    19 2
    کسی از پس این دو خودرو سازی برنمیاد سر همه را ائم از مسولان و مردم کلاه می‌گذارند و صدا به جای نمی رسد
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    24 2
    نوش جون سایپا وقتی برای آشغالی مثل شاهین با قیمت 350 میلیونی ملت همیشه در صحنه خودکشی میکنن
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      7 17
      قیمت مواد اولیه را جهانی حساب نکنند با خودرو ساز این قیمت هم نخواهد بود دوم هم اینکه نگران نباش با فرهنگ شمایی که دارید اگر خودرو کاملا خارجی و از جنس بنز هم شود باز آمار کشته ها بالا خواهد بود
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      0 2
      موافقم
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      6 1
      10:17 با فرهنگ سوئیس نشین!!! شما آشغال سازها بذارید مردم بنز سوار شن خودشون میدونن چطوری رانندگی کنن
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      0 6
      نگران نباش حتی خود آلمانی ها با قوانین سفت و سخت های متعهد و اجرا کننده ان باز آمار کشته بالا دارند الته نه در حد شما
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    20 3
    10 میلیون از یه سمند EF7 گرونتر میخریش ولی وقتی استفاده میکنی می بینی پراید بزک شده رو قالبت کردن با هزار جور ایراد
  • مولا IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    10 3
    هیچ کدوم از خودروهای داخلی کیفیت و استاتندارد درستی ندارن .اخه خودرویی که شالوده و طراحیش مربوطبه دهه 90 میلادیه چه استانداردی رو میشه سال 2022 روش پیاده کرد؟
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    18 1
    هزار لعنت بر خائنین به نظام و ملت
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    4 8
    مشرق مشخصه برعکس ایران خودرو ، دل خوشی از سایپا ندارین....
  • CA ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    27 7
    احتمالا یکی تو مشرق شاهین خریده وگرنه عمرا شما دولت و وزارت صنایع نقد کنید
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    11 2
    تحریم, کمر خودروسازی از قبل فشل ایران را شکست.
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      3 1
      آره ولی ۸۰ درصد تحریم های داخلی مافیای خودروساز و قطعه ساز باعث این وضع شده
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    11 2
    هر کی خریده عین .. پشیمونه
  • رضا اربابی IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    6 13
    من خودم شاهین دارم و خیلی هم راضی هستم قیمت مدل 1401 رو توی سایت ها نگاه کنید چرا قیمت 1400 را زده اید ؟
    • حمید IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      4 2
      مدل 1401هم که عکساش رو گذاشته پایین گزارش.!!!
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      6 3
      الآن که بیخ ریشته میگی راضیم بعد که انداختیش به یه هالو نماز شکر بجا میاری که از شر چنین لگنی خلاص شدی
  • رسول US ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    7 2
    فقط زانتیا
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    13 1
    به نام خدا.......مقصر خود مردم هستند که برای خرید و قرعه کشی ماشین های گرانقیمت و بی کیفیت صف می کشند.من 40 سالمه و متاهلم و ماشین هم ندارم و بدون ماشین هم مشکل چندانی برام پیش نمیاد چون تنها چیزی که زیاده تاکسی و مسافرکشه.با یه حساب سرانگشتی هزینه کرایه تاکسی و آژانس خانواده م در طول سال از هزینه سالانه داشتن یک خودرو شخصی با احتساب بنزین و بیمه و روغن موتور و لاستیک و لنت و قطعات مصرفی و استهلاک و... کمتره. پس قطعا نداشتن ماشین توی ایران به صرفه تر از داشتنشه. اما اغلب مردم به ماشین سواری اعتیاد دارن و موقع ثبت نام که میشه برای خرید هجوم می برن. تا وقتی اوضاع اینطور باشه خودروسازها هم به سوءاستفاده از مردم ادامه می دن.از قدیم گفتن سزای گرانفروش نخریدن است. حالا قضاوت با شما
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      0 0
      اقا جان نمیشه یک نسخه رو برای مردم چید که بالاخره ماشین استفاده کم یا زیادش لازمه مردم مجبورن ماشین داخلی بخرن ، چرا مقصر رو مردم میدونی ، یعنی قدرت خودرو سازها از نظام حاکمیتی ما بالاتره خب باید فکری کنند
    • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      0 0
      اگر ماشین کیفیت داشت، داشتن ماشین به صرفه بود.
    • سعید IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
      0 0
      درود بر شرافت شما
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    9 1
    هر کی بره ساینا و تیبا و شاهین رو بخره واقعا بدبخته ماشین ده سال پیش ژاپن و کره بخرید شرف داره به این اشغالای سایپا
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    2 0
    هر انحصاری باعث فساد می شود .
  • CN ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    13 0
    من در ایران، کانادا و چین تجربه مهندسی و زندگی دارم، به غیر از ایران در بقیه کشورها مهندسی ، مدیریت و مسئولیت یعنی کار پر دردسر که اشتباه در هرکدام پیامدهای سنگین قضایی و زندانهای طویل المدت دارد، بهمنی دلیل در این کشورها فرصت طلبان جرأت گرفتن چنین پستهایی را ندارند مثلاً در کانادا در یکی از روستاها کارخانه ذوب آلومینیوم باعث آلودگی آبهای زیرزمینی آنجا شده بود و دادگاه برای مدیر کارخانه که یک مهندس بود ۱۸ سال زندان بریده بود که ۱۲ سالش گذشته بود و همچنان ۶ سال دیگر هم باید حبس میکشید، آیا در ایران هم اینگونه است؟! بهمنی دلیل فرصت طلبان پستهای مدیریتی را تصاحب و هیچ نگرانی از مؤاخذه و محاکمه ندارند چون میدانند اگر هم محاکمه شوند مورد رأفت من درآوردی اسلامی شده و دوباره در جای دیگری مثلاً خودروسازی یا دیگر صنایع مشغول به چپاول میشوند !
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      0 1
      دادا بهمنی کیه
    • ق IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      1 0
      کاملا صحیح
    • حمید کلباسی IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      0 0
      میخواسته بگه به همین دلیل ؛ هول شده ، گفته بهمنی دلیل
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    2 0
    مردم خوب میدونن بانی وضع موجود چه کسی است
  • ناشناس IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    1 0
    اگر همگی محصولات ناایمن وگرون رونخرند مشکل حل میشه
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    2 0
    این که نشد خودکفایی و پیشرفت در صنعت. درب این ارابه سازی ها رو ببندید. نمیدونم مسئولین تا کی میخوان این رویه رو تحمل کنن؟؟؟!!! اولویت یه جامعه رضایت مردم اون جامعه است. و مردم از این دوتا خودرو ساز راضی نیستن و مردم این حرف رو با چه زبونی بگن؟
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    3 0
    جالبه، خواستم خودروی شاهین رو بخرم، با دیدن این مطلب و دیگر اخبار منتشره درباره این خودرو، نه فقط شاهین بلکه از خرید دیگر خودروهای ساخت ایران منصرف شدم، حتی خودروهای چینی مونتاژ ایران. پیش به سوی خرید خودروی خارجی.
  • علی IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    12 0
    بدون تعارف بپذیریم خودرو سازی ایران بک باشگاه گوش بری وکلاهبرداری است که در کنف حمایت دولت عملا به غارت وچپاول مردم مشغول است اصلا تعرف ندارد امروز شما اگر یک‌موس بخرید گارانتی دارد اما شرکتهای ایران خودرو وسایپا محصول خود با قیمت بسیار گران به مشتری می اندازندوپس دریافت مبالغ خودرو که گه تا چند صد میلیون می رسد هیچ ضمانتی به مشتری نمی دهد به این می گویند سرمایه داری وحشی مقاماتی که ادعا دین دارید ودر کمیسیونهای مختلف مجلس دولت قو قضائیه مسئول این موضوع است چطور می خواهید جواب حق الناس را بدهید حالا که بحمدالله صاحب زر وزور هستید وبه کسی هم پاسخ نمی دهید بدانید مرگ همیشه مل همسایه نیست وشما باید در ان روز پاسخگو باشید
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    2 0
    مدیران سایپا زمانی که فرصت داشتند طرح طراحی موتور رو کنار گذاشتند.
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    0 0
    پراید بهترین محصول سایپا بود که جمعش کردند اگر بدنه پراید را تقویت میکردند از تیبا و ساینا و کوییک و... بهتر بود حداقل عیب بی درمان نداشت چون همگی این محصولات مشتقات پراید بودند اپشن های ارزبر بی خاصیت کمکی به خودرو نمیکند سه اصل اولیه موتور خوب بدنه خوب و گیربکس و دیفرانسیل خوب الباقی همه کشک است
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    0 0
    پراید بهترین محصول سایپا بود
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    0 0
    ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵ آفرین...ولی بیشتر خانواده های انحصاری سایپا و ایرانخودرو، اگر مشرق میرفت توی کارش و مدیران این دو انحصاری رو همراه برادران و فامیلاشون، رصد میکرد، ملت میفهمیدند که اخبار تلخی توی راهه.
  • IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    0 0
    البته خودروهای ها 1401کیفیت بهتری دارند اول خودروسازها تولید زیاد کردن حالا کیفیت ارتقا می دهند
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    0 0
    کاری به کیفیت خودروها ندارم. اما فیلم پخش شده کاملا تابلو بود.
  • عادل IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    0 0
    سلام نویسنده یک اشتباه بزرگ کرده و اون قیمتی که توی دیوار دیده و بر اساس اون مقاله رو نوشته
  • سعید IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    0 0
    خلایق هرچه لایق
  • محمد IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 0
    من ۵ساله پراید دارم درست میگن امنیت نداره اما اگر احتیاط کنید بهترین ماشینه از نظر بی استحلاکی ازتهران سالی ۳بار باهاش میرم مشهد ۲۰۰هزار کارکرده اما انگار صفر سواری تاحالا جز بنزین گاز روغن خرجی نکردم من راضیم خدایش،فقط بده بخاری کولرش،ظعیفه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس