کد خبر 1415655
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت:

 روند ارسال پاسخ به بسته‌های پیشنهادی میان ایران و آمریکا هم‌چنان ادامه دارد. اخبار گویای آن است که هم‌چنان ارائه تضمین‌های پایدار از سوی آمریکا و پایان ادعاهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تحقیقات پادمانی، دو مسأله‌ای است که اعلام توافق را با دشواری روبرو ساخته است.

 پسران‌هایی وجود دارد که تداوم دیپلماسی پینگ‌پونگی را محدود می‌کند. در اولین مورد، انتخابات آتی میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا می‌تواند فشارها بر بایدن برای توافق را تشدید کند. بروز برخی منازعات منطقه‌ای میان گروه‌های مقاومت و نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه نیز جناح مایل به توافق را در آمریکا تحت فشار قرار می‌دهد.

 در عین حال به نظر می‌رسد دولت‌های ایران و آمریکا اراده سیاسی کسب توافق را دارند. به ویژه که هر دو برای ارائه یک دستاورد در سیاست خارجی به آن نیاز دارند و جایگزین بهتری از توافق موجود مشاهده نمی‌کنند. طرفین تقریباً به سقف امتیازاتی که می‌توانند ارائه دهند، رسیده‌اند.

ایران طبعاً انتظار دارد پرونده‌های تحقیقات پادمانی مختومه شود. زیرا تمایل ندارد در زمان اجرایی‌شدن توافق، چنین پرونده‌هایی موجب بهانه‌جویی آمریکا و اروپا برای بدعهدی در رفع تحریم‌ها و حتی احیاناً فعال‌سازی مکانیسم ماشه شود. گرچه تجربه پایان ادعاهای موسوم به PMD در برجام می‌تواند در احیای توافق هسته‌ای نیز مورد توجه قرار بگیرد.

 درباره تضمین‌ها نیز احتمالاً ایران به پایداری توافق تا پایان دولت بایدن رضایت بدهد. زیرا اولاً بعید است شرکت‌های خصوصی و حتی دولتی غربی حاضر به سرمایه‌گذاری بلندمدت در ایران باشند، و ثانیاً با توجه به ترکیب کنگره - که دست برتر با مخالفان برجام است - امکان سنگ‌اندازی و اخلال در مسیر انتفاع ایران، با تضمین دولت، محدود نمی‌شود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • NL ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    1 0
    رهبری یکبار اجازه دادند تجربه بشه برای همه که آمریکاییها غیرقابل اعتمادند.بعد از این دیگه پای اعتبار و آبروی ایران و تبدیل نشدن به عبرت تاریخ مثل لیبی و عراق و... وسط هست.خنثی سازی تحریم و قوی شدن تنها راه ایران ماست.
  • DE ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    7 0
    شاید مشکل اصلی مذاکرات فعلی برجام را بتوان در این خلاصه کرد که چگونه میشود ایران را در ازای چند کلمه (حتی الامکان مبهم) روزی کاغذ، در عمل ملزم به بازگشت به 2015 کرد.
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    1 0
    مکانیسم ماشه به تاریخ پیوسته...از چی میترسید...عجیب انسان بی خدا بکجاها میرسه... هیچ تعارفی نداریم با اصولگرا یا اصلاح طلب.
    • US ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      0 0
      اتفاقاً مکانیسم ماشه میتونه توسط یه کشور مثل فرانسه فعال شه!! آمریکا فقط نمیتونه اونو فعال کنه!!
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      0 0
      بله توسط فرانسه می تواند فعال شود ولی اصرار آمریکا برای ورود به برجام برای چیست ؟
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    2 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • احمد IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    0 1
    حداقل یکی بگه مذاکرات به کجا رسیده؟ خیلی جالبه تمام کشورها در جریان ریز مذاکرات هستند اما در کشور ما تعداد بسیار اندکی از روند مذاکرات مطلعند!! این در حالی است که تمام مقامات عالیه کشور مرتب شعار می دهند مردم فلان و بهمان اما هیچ اطلاع رسانی نمی شود!!
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    0 0
    به قول آقای مطهری ، اقتدار نظام را در این دیده ایم که پیام های خود به آمریکا را به واسطه ی دیگران منتقل کنیم تا مثلا اینطوری آمریکا را تحقیر کنیم . دیگران هم این وسط نان خود را می خورند نه غصه ی ایران را . از مذاکرات مستقیم چه خیری دیدیم که از غیر مستقیم ببریم؟
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    0 0
    با توجه به اینکه ایران قبل از تحریمها ایران روزانه دومیلیون وهشتصدهزاربشکه نفت صادر میکرده و بعد از تحریم ها روزانه هشتصد هزار بشکه پس در نتیجه هر روز پول دو میلیون بشکه به ایران ضرر میخورد از روزی که پینگ پونگ اخنراع شده این گرانترین مسابقه پینگ پونگ تاریخ بشریت است که بدبختانه فقط هم ایران هر روز آن را میبازد.
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    0 0
    آقازاده هایی هم که از آلمان و فرانسه و دیگر جاها کامنت می گزارن و شعار میدهند برا اینا ریال تبدیل به یورو و دلار میشه و براشون ارسال میشه و عین خیالشان هم نیست که مخارج و تورم در ایران چقدر سرسام آور شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس