پایان قابل انتظار ماجرای «دراگان اسکوچیچ» ؛ آرزویی که آرزو ماند

دراگان اسکوچیچ بعد از کش و قوس‌های فراوان سرانجام نیمکت تیم ملی فوتبال ایران را در فاصله ۷۴ روز تا آغاز جام جهانی از دست داد.

به گزارش مشرق، ۲ سال و ۶ ماه و ۲۹ روز قبل بود که دراگان اسکوچیچ سکاندار تیم ملی فوتبال ایران شد. اتفاقی دور از انتظار که تعجب خیلی‌ها را برانگیخت. مرد کروات در مهمترین تجربه سرمربیگری‌اش دوباره همه را حیران کرد. او تیمی که در آستانه حذف از دور دوم انتخابی جام جهانی بود را به سلامت راهی دور نهایی کرد و سریع‌ترین صعود ایران به جام جهانی را به ثبت رساند اما.

اما دراگان با وجود نتایج خوبی که کسب کرده بود نتوانست هیچ جبهه‌ای را با خود همسو کند. نه بازیکنان او را دوست داشتند؛ نه حمایت خاصی از فدراسیون فوتبال می‌دید و نه مردم هوادارش بودند و نامش را صدا می‌زدند. او با تلاشی بی‌وقفه و با توقعی کم سعی داشت کارش را پیش ببرد. هیچ کمبودی دراگان را عصبانی نمی‌کرد؛ یا اگر هم می‌کرد او آنقدر در خفا اعتراض می‌کرد که صدایش به هیچ جایی نمی‌رسید. اسکو آرزوی حضور در جام جهانی را داشت و همین آرزو، باعث شد تا خیلی چیزها را از دست بدهد.

۱۵ برد، یک تساوی و ۲ باخت. این کارنامه دراگان اسکوچیچ در تیم ملی فوتبال ایران است. میانگین ۸۳ درصد پیروزی عددی نیست که یک مربی را به سمت و سوی برکناری ببرد اما دراگان دچار این تراژدی بزرگ شد. او قربانیِ مسائل مختلفی شد؛ از جمله آرزویش برای چشیدن مزه حضور در جام جهانی. او سعی داشت فدراسیونِ عزیزی خادم و میرشاد ماجدی را به هر طریقی راضی نگه دارد تا آنها از او حمایت کنند اما همین استراتژی باعث شد تا حمایت بازیکنان، رسانه‌ها و مردم را از دست بدهد و قمارش روی صندلی کسانی که ماندنی نبودند؛ با شکست مواجه شد تا نتواند از گندمِ خوشمزه‌ی قطر تناول کند. نه مشکلات اردو، نه کمبود بازی‌های دوستانه، نه دودستگی میان بازیکنان، نه صحبت‌های ستاره‌ها علیه او، نه برخورد غیر محترمانه فدراسیون و نه هیچ چیز دیگری نتوانست دراگان را مجاب کند تا از لاکِ احتیاط بیرون بیاید و خودی نشان بدهد. او می‌خواست بماند؛ به هر قیمتی.

اسکوچیچ با وجود چند سال حضور در ایران راه و رسم دلبری کردن را نیاموخته بود. در فوتبال ایران برای محبوب شدن به چیزهایی فراتر از کسب نتیجه احتیاج دارید. کاریزما، حلقه‌ی مفقوده‌ی اسکوچیچ بود. او نه مثل هموطنش برانکو و نه مانند کارلوس کی‌روش نتوانست قلب‌ها را به تسخیر خود درآورد و همین ناتوانی کار دستش داد. انتظار می‌رفت سرانجام روزی صبرش لبریز شود و به درستی از خودش دفاع کند اما هیچوقت شاهد دفاعی محکم از او نبودیم. شما وقتی می‌توانید انتظار احترام داشته باشید که خودتان برای خودتان احترام قائل باشید اما اسکوچیچ هیچوقت از خودش دفاع نکرد.

ماجرای دراگان یک قربانی داشت و قربانی مذکور، خودش بود. او کسی بود که باید شکست می‌خورد و احتمالا برنامه هم همین بود اما دوام آورد. مقاومتی که سرانجام در آستانه جام جهانی در هم شکست. او ۹۴۴ روز سرمربی تیم ملی بود و در تمام این روزها سایه سنگین برکناری و اخراج را حس می‌کرد. حتی بردهای پی در پی و رکوردشکنی‌ها هم نتوانست دراگان را نجات دهد. برای ردیف کردن مقصران این اتفاق باید نام‌های زیادی را بشماریم اما بدون شک خود اسکوچیچ هم یکی از مقصران بود. او که برای محقق کردن آرزوی حضور در جام جهانی، هزینه‌های زیادی کرد و سرانجام آرزویش در حد همان آرزو ماند.

و در پایان باید گفت شاید دراگان انتخاب اشتباهی برای سرمربیگری تیم ملی بود اما نتایجش سزاوارانه بود و حداقل باید احترام بیشتری را از فوتبال ایران دریافت می‌کرد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    2 0
    خلایق هر چه لایق...حالا کیروش جونتون برگشته که هم پول حسابی ازتون بگیره،هم ببازه
  • IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    2 0
    من همينقدر ميدانم كه قدر ناشناسي و بي انصافي عاقبت خوشي ندارد!! از هركس و در مورد هرچيز!!!
  • IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    13 0
    دراگان بهترین انتخاب بود
  • IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    6 0
    لعنت خدا بر تاج
  • زارا FR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    7 0
    حقش نبود اینطوری برکنار بشه! فدراسیون بی لیاقتی داریم.
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    8 1
    یه مشت نامرد فدراسیون فوتبال با باندبازی و فساد دست گرفتن اخر و عاقبت همشون به شر خواهد شد
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    0 0
    این چه متن و تفکر غلطیست؟! هم به مردم ایران توهین کرده اید و هم به آن بنده خدا که بر سر سفره آماده اش حاضر شدند!
  • ناشناس IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    0 0
    عجب تحلیلی
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    2 8
    او شخصیت و کاریزمای لازم را برای جام جهانی نداشت
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      10 0
      اخلاق و انصاف حکم میکرد که ایشان با تیم ملی راهی جام جهانی شود!! حال که اخلاقیات زیر پا گذاشته شده شک نکنید کاریزماتیک تر از کیروش هم نمی‌تواند برای تیم ملی کاری کند!! از حالا نتایج مشخص است!!
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    0 6
    مهمترین اشکال اسکوچیچ نداشتن یک شخصیت کاریزمایی و تاثیرگذار بر روی شاگردانش بود نمونه آن سرکشی چند بازیکن از جمله طارمی (البته شیطنت فردوسی پور ومصاحبه تخریبی اش نباید نادیده گرفت )در برابرش بود که برخوردش کاملا منفعلانه و خنثی بود برخوردهای مایلی کهن با دایی ،یا کیروش با رحمتی را یاد بیاورید تا قاطعیت نداشته اسکوچیچ را بهتر بشناسید و بیخود سنگش را به سینه نزنید
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    0 0
    وقتی تاج بجای زندان میشه رییس و نظر مردم اهمیتی نداره همین میشه مردم همین اسکوچیچ رو دوست دارن وای بر ما که از کوفیان هم بی وفاتریم
  • سید IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    1 0
    آوردن کی رُش یک عمل نسنجیده، ناشایسته و ابلهانه است!
  • . IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    0 0
    گوش شیطون کر
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    0 0
    حق با نویسنده این مقاله است.
  • zohreh IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 0
    لعنت بر تاج کیسه ای شله زردی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس