تصمیم دادگاه پاکستان برای صدور قرار مجرمیت علیه عمران‌خان

دادگاه عالی اسلام‌آباد در ارتباط با پرونده توهین به قاضی تصمیم به صدور قرار مجرمیت علیه «عمران‌خان» نخست وزیر برکنار شده پاکستان که از قبل با پرونده نقض مقررات ضدتروریسم نیز مواجه است، گرفت.

به گزارش مشرق، از رسانه‌های پاکستانی، رئیس دادگاه عالی اسلام‌آباد روز پنجشنبه با اعلام تکمیل روند بررسی و تحقیقات درباره اتهام توهین به قاضی توسط عمران‌خان رئیس حزب تحریک انصاف، از تصمیم دادگاه برای صدور کیفر خواست و قرار مجرمیت علیه نخست وزیر سابق پاکستان خبر داد.

عمران‌خان که ماه گذشته دست به راهپیمایی در قلب اسلام‌آباد زد از سوی دولت متهم به نقض قوانین ضدتروریسم شد و از سوی دیگر دادگاه اسلام‌آباد نیز اظهارات وی را منجر به توهین به قاضی و احکام دادگاه دانست و پرونده علیه وی تشکیل شد.

دادگاه عالی اسلام‌آباد استدلال و دفاعیات نخست وزیر سابق پاکستان را قابل قبول و اطمینان بخش ندانست و تصمیم گرفت که روز ۳۱ شهریور (۲۲ سپتامبر) قرار مجرمیت علیه وی صادر کند.  

مرداد ماه امسال درپی بازداشت یکی از دستیاران نزدیک عمران‌خان نخست وزیر سابق پاکستان از سوی دولت و اتهام مسوولان حزب تحریک انصاف مبنی بر شکنجه و اقدامات فراقضائی علیه شخص بازداشت شده، عمران‌خان تظاهرات گسترده‌ای را در اسلام‌آباد به راه انداخت و دولت را به استفاده از زور و خشونت علیه رهبران مخالف متهم کرد.

وزارت کشور پاکستان نیز به دلیل آنچه سخنرانی تحریک آمیز عمران‌خان، تهدید مسوولان بلندپایه پلیس و دستگاه قضایی عنوان کرد، دستور تشکیل پرونده علیه نخست وزیر سابق را صادر و روند بازداشت احتمالی وی را آغاز کرده است.

ناظران سیاسی در پاکستان معتقدند، تحرکات اخیر علیه عمران‌خان و حزب وی به دلیل رویکرد تند نخست وزیر سابق علیه تشکیلات قدرتمند نظامی پاکستان است، تا جایی که عمران‌خان ارتش و نهادهای امنیتی را به تبانی با رقبای سیاسی خود و حتی برکناری خود از قدرت متهم می‌کند

نخست وزیر برکنار شده پاکستان که اخیرا رهبران دولت را به تبانی برای انتخاب ژنرال مورد پسند خود برای فرماندهی آینده ارتش متهم کرده است، به شدت مورد انتقاد گرفته و از زمان تشدید تحولات سیاسی در داخل، ارتش پاکستان برای اولین بار و به طور مستقیم عمران‌خان را به دلیل اظهارات جنجالی علیه رهبران نظامی مورد سرزنش قرار داد.  

هفته گذشته عمران‌خان طی سخنرانی در اجتماع هوادارانش در شهر «فیصل آباد» مدعی شد که رهبران حزب مردم و مسلم لیگ نواز درصدد انتصاب ژنرال مورد علاقه خود هستند تا وی در کنار فرماندهی ارتش، مسیر رقبای عمران‌خان را برای حکومت در کشور و برگزاری انتخابات هموار سازد.  

این اظهارات عمران‌خان نه تنها واکنش تند نخست وزیر پاکستان و احزاب تحت ائتلاف دولت این کشور را به دنبال داشت بلکه از آغاز دگرگونی‌ها در تحولات سیاسی و برکناری نخست وزیر سابق از قدرت، ارتش برای اولین بار طی واکنشی مستقیم، از عمران‌خان به شدت انتقاد کرد.  

روابط عمومی ارتش پاکستان با صدور بیانیه‌ای سخنان نخست وزیر برکنار شده این کشور درباره انتخاب فرمانده آینده ارتش و ادعای تلاش رهبران حزب مردم و مسلم لیگ نواز برای آوردن ژنرال پسندیده در راس قدرت نیروهای مسلح را محکوم کرد.

ارتش پاکستان اعلام کرد: اظهارات افتراآمیز و غیرقابل (عمران‌خان) رئیس حزب تحریک انصاف در جریان یک گردهمایی سیاسی در فیصل آباد، متحیر است.

ارتش پاکستان طی هشداری صریح تذکر داد که سیاسیون کشور دست از جنجال سازی روند انتخاب فرمانده آینده ارتش برداشته زیرا سیاسی کردن این مسائل به ضرر دولت و نهادهای نظامی پاکستان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    0 0
    ایران و چین و باید بطور محکم وقاطع از عمران خان حمایت کنند و ارتش و دولت پاکستان را تحت فشار قرار دهند
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    1 0
    باید تمام مبارزان با فساد و صهیونیزم در پاکستان و خط مقاومت در پاکستان حول محور رهبری عمران خان جمع گردند
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    0 0
    هر دهه ای یک قهرمان مبارزه با استعمار دارد دهه سوم از هزاره سوم میلادی هم عمران خان را به یاد خواهد آورد همانطور که مادور ده سال پیش قهرمان مبارزه با استعمار و قبلتر از او اومورالس بولیوی این پرچم راحمل می کرد
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    0 0
    روسیه نباید خساست بخرج دهد و در عوض گندم و نفت به کره شمالی از ارتش این کشور 150 هزار نفر را برای پیشروی در غرب رود دنیپر و میکولایف استفاده کند
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    0 0
    نقشه برای از دور خارج کردن عمران خان.با این همه طرفدار،کارشون سخته و زاره، و اگر عمران خان بتونه خوب و محکم مبارزه کنه،این احتمال وجود داره،که بعد از به قدرت رسیدن،امریکا و غرب پایگاهشون جمع بشون! و گم شدن گور امریکا و غرب از پاکستان،یعنی امنیت گرفتن سیستان و بلوجستان و کل منطقه غرب اسیا،از دست شرارت ها امریکا و غرب.
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      0 0
      شتر در خواب بیند پنبه دانه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس