نیروی زمینی ارتش به یک نیروی واکنش سریع و کاملا مهاجم تبدیل شده است

فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به ویژگی‌های این نیرو اظهار داشت: این نیرو از بعد سازماندهی و ساختار تغییراتی داشته و به یک نیروی واکنش سریع، راهبردی، محوری، کاملا متحرک و مهاجم تبدیل شده‌ است

به گزارش مشرق، امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش شامگاه یکشنبه ٢٠ شهریور در برنامه صف اول شبکه خبر سیما اظهار داشت: بهترین شاخصه نیروی زمینی ارتش ولایت‌مداری و مردمی بودن آن است. همچنین از حیث نظامی نیز نیروی زمینی ارتش گسترده‌ترین، پرتجهیزات‌ترین و متنوع‌ترین نیروی مسلح کشور از حیث فناوری و تجهیزات است.

وی افزود: نیروی زمینی ارتش از حیث بین‌المللی نیز در میان کشورهای منطقه در ۵ مولفه در میان کشورهای منطقه سرآمد و بی‌رقیب دارد. یکی از این حوزه‌ها، توان بالگردی است که چه از لحاظ تعداد و چه کیفیت بزرگترین ناوگان بالگردی منطقه متعلق به هوانیروز ارتش است. از حیث زرهی و توپخانه نیز اینگونه است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه این نیرو از بُعد سازماندهی و ساختار تغییراتی داشته و به یک نیروی واکنش سریع، راهبردی، محوری، کاملا متحرک و مهاجم تبدیل شده‌ است، تاکید کرد: هیچ‌کدام از ارتش‌های منطقه چنین ویژگی‌هایی ندارند.

امیر سرتیپ حیدری درباره فعالیت‌های مردم‌یاری نیروی زمینی ارتش بیان داشت: تمام توان خود را به کار گرفته ایم تا در جایی که مردم نیازمند حضور ما هستند به آن ها کمک کنیم. در زلزله سرپل ذهاب نخستین بالگردی که در میدان چمن این شهر فرود آمد، بالگرد سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش و بنده بود. بالگرد سرلشکر موسوی نیز بلافاصله در اختیار مجروحان قرار گرفته و آن ها را منتقل کرد.

وی افزود: در سیل نیز حضور ما به گونه‌ای بود که رهبر انقلاب فرمودند ارتش پیش از ستاد بحران وارد میدان شد. منظور سیل گلستان بود که ما در آن منطقه مستقر شدیم که نشان از چابکی ارتش و نیروی زمینی ارتش بود.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه ما در مقابله با ویروس کرونا تعداد ۲۶ بیمارستان را با ۱۲ هزار کادر درمان در اختیار جامعه پزشکی قراردادیم، گفت: این بخش کوچکی از ما در مقابله با ویروس کروناست. همچنین توانستیم ۷ بیمارستان دائمی و تنفسی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بسازیم که یک رکورد جهانی است.

وی ادامه داد: چینی ها توانسته بودند در ۷ روز یک بیمارستان بسازند که نیروی زمینی ارتش توانست در کمتر از ۷ روز یک بیمارستان را بسازد. این بیمارستان ها به وزارت بهداشت و درمان اهدا شده و ظرفیت آن‌ها را ارتقاء داد.

امیر سرتیپ حیدری با اشاره به خدمات نیروی زمینی ارتش در ایام اربعین گفت: ما در ایام اربعین حسینی از مرز میرجاوه تا مرزهای خسروی، مهران و چذابه برای ارائه خدمات به زوار امام حسین(ع) موکب هایی ایجاد کردیم. چرا که رهبر انقلاب از ما خواستند در کنار مردم و برای مردم باشیم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در پاسخ به سوالی درباره تعامل این نیرو با نیروی زمینی سپاه پاسداران تصریح کرد: اعتقاد ما این است که ارتش و سپاه یک لشکر الهی هستتد، ما مکمل یکدیگر هستیم و بایستی نسبت به یکدیگر هم‌افزایی داشته باشیم.

وی افزود: به لطف خداوند میان بنده فرمانده نیروی زمینی ارتش و برادر بزرگوارم سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه تا پیش از اینکه همکار و همرزم باشیم یک علقه برادری و اخوت حاکم است و در همه زمینه ها پشتیبان و مکمل یکدیگر بوده و کار ناتمام همدیگر را تمام می کنیم.

امیر سرتیپ حیدری با اشاره به ابعاد همکاری نیروی زمینی ارتش و نیروی زمینی سپاه بیان داشت: به عنوان مثال، ما اخیراً در منطقه سه مرزی ایران، افغانستان و پاکستان مستقر شده بودیم، به کمک و مساعدت ویژه نیروی زمینی سپاه نیاز داشتیم که با دستور برادر بزرگوارم سردار پاکپور در کسری از زمان این مشکل حل شد. البته در همه زمینه ها این گونه است.

وی ادامه داد: فکر می کنم که ما فقط از نظر رنگ لباس با یکدیگر تفاوت داریم وگرنه یک لشکر الهی هستیم. ما هم افزا و مکمل یکدیگر هستیم و دستورات صادر شده از سوی مقام معظم رهبری و ستاد کل نیروهای مسلح در یک فضای برادرانه و صمیمی را اجرا می‌کنیم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ این نیرو که اخیراً برگزار شد، تصریح کرد: مهم ترین ویژگی این رزمایش حضور کارکنان ولایی، زبده و مجرب و پای کار نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. تغییر عمیق رویکرد به رزمایش ها دومین ویژگی این رزمایش بود، چرا که تا پیش از این رزمایش، همه رزمایش های ما تهدیدمحور و تدافعی بود.

وی افزود: ما در این رزمایش به درجه ای از توانمندی و قابلیت تهاجمی رسیدیم که یک رزمایش هدف محور و تهاجمی را تمرین کردیم. این رویکرد برای کسانی که فعالیت های نظامی را رصد می کنند، یک تغییر معنادار است.

امیر سرتیپ حیدری با بیان اینکه تاکتیک های استفاده شده در رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ به طور کامل بومی است، خاطرنشان کرد: همه ارتش های دنیا در شرایطی از یک سری تاکتیک های یکسان استفاده می کنند. اما یک سری از تاکتیک ها به طور انحصاری متعلق به نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: یعنی ابداع، اختراع و ورود تاکتیک های مذکور به عرصه دفاعی در اختیار نیروی زمینی بوده و خودمان آن را خلق کرده و به وجود آورده ایم. در واقع، این تاکتیک ها عاریه ای نبوده و از هیچ ارتش دیگری تقلید نشده است.

فرمانده نیروی زمینی با اشاره به تجهیزات و تسلیحات مورد استفاده در رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ نزاجا گفت: در ارتش های کشورهای منطقه تا امروز سراغ ندارید که یک نیروی زمینی بتواند عملیات متحرک هوایی در شب انجام بدهد. یعنی عملیاتی به وسیله بالگردها انجام داده و بالگردهای کبرا با اهداف خود در شب درگیر باشند.

وی افزود: این عملیات در نوع خود منحصر به فرد بوده و تا شب ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ تجربه نشده است. یعنی در ارتش جمهوری اسلامی ایران اولین بار است و هیچ کدام از ارتش کشورهای منطقه بتوانند به وسیله بالگرد هلی برن انجام داده و قابلیت اینکه با اهداف درگیر بشوند را ندارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    6 0
    کاش امیر واقع بین باشند ، درست است که از نظر کمیت بالگرد وضعیت خوبی داریم ولی آیا از نظر کیفیت نیز اینگونه است . یا در نفرات پیاده ارتش هنوز یک سلاح آبرومند برای یگان های ویژه خودش نیز ندارد ، در زرهی که وضعیت از همه بدتر است ، کافی است به جنگ اکراین نگاه کنید و تی 72 و تی 90 ها را ببینید که بدون دفاع فعال چگونه شکار می شوند . در توپخانه نیز با وجود انواع رادار های تشخیص محل دقیق توپخانه نیاز به توپخانه خود کششی روی کامیون احساس میشود و معلوم نیست که سرنوشت توپ عاشورا چه شد ، تیپ هوابرد که تجهیزاتش با زمان جنگ فرقی نداشت . نقطه عطف رزمایش بنظرم موشک فتح بود و می تواند رقیب هیمارس باشد و البته در پهپاد هم خوب هستیم اما در بخش هایی که در بالا ذکر کردم احتیاج به عملکرد جهادی است تا جبران شود .
  • وحید نادر شاگرد اتوبوس IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 0
    اینکه رتش وسپاه ارتش الهی هستند شکی در آن نیست؛ با همدیگر همکاری و رقابت های سالمی دارند هم افزا هستند و در این هم شکی نیست؛ در عین حال کاملا مستقل و به تنهایی کامل هستند و ناقص نیستند که برای کامل شدند به دیگری محتاج باشد و این ویژگی تنها در جمهوری اسلامی و ارتش الهی ممکن هست و در سایر سیستمها و نظام ها غیر ممکن است و اگر باشد هم ساختگی است و دارای تبعات منفی مخفی؛ هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی که سومین قدرت هوانیروزی دنیا از نظر تعداد بالگرد و تجهیزات و ... بود(نقل به مضمون از فرمانده کل قوا در دوران ریاست جمهوری)؛ هم اکنون قدرت اول هوانیروزی دنیاست چرا که ابتکارات و نوآوری و تاکتیک های منحصر بفرد و ارتقاء سواد ؛ مدرک تحصیلی و سطح علمی و بخصوص شجاعت و هوش پرسنل(با هوشترین و با علم ترین پرسنل هوانیروز دنیا بخصوص خلبانان) بخودی خود بینظیر است که عمق اعتقادات و جندا... بودن را به آن بیافزائیم عاملی که همیشه لطف و عنایت بیکران الهی را در «و ما رمیت اذ رمیت و..» می بیند - ان شاء ا... ارتش و سپاه و انتظامی هر روز قویتر و با ایمان تر و موفق تر از دیروز باشند ان شاء ا...
  • GB ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    1 3
    جناب ارتشبد حیدری شمایی که میگی دوره جنگنده تموم شده پس چرا این همه کشورها دنبال خرید جنگنده به روز هستن مگه میشه با پهباد به رهگیری جنگنده دشمنی رفت که در ارتفاع خیلی زیاد به حریم هوایی کشور وارد میشه حرفی میزنی آدم شاخ در میاره تازه ترکیه هنوز با اون نیروی هوایی قوی باز هم به آمریکا سر خرید دوباره اف ۱۶ التماس میکنه
    • وحید نادر شاگرد اتوبوس IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      3 0
      دو بار متن را خواندم و متوجه نشدم که کجا گفته شده «دوران جنگنده تموم شده»!!؛ ولی اینکه با هواپیمای جنگی آتش روی خط مقدم و توپخانه دشمن ریخته شود تجربه دفاع مقدس نشان داد که صدام در هر عملیات که چنین روشی را به ناچار اتخاذ کرد تعداد زیادی جنگنده از دست داد همانطوریکه رزمندگان دلاور اسلام مستقر در پایگاه هوایی دزفول تنها در یک روز از مهر ماه 1359 ؛ 3 هواپیمای اف 5 را که جهت بمباران خطوط مقدم دشمن اعزام نمودند ؛ از دست دادند؛ چرا که دشمن انواع موشک سام را جلو (نزدیک خط مقدم ) آورده بود و ...؛ - خب اس 300 و باور و... را برای پوشش پدافند ارتفاع بالا خریده اند و گرنه وقتی میک 25 صدامی ارتفاع بالا صعود میکرد؛ اف 14 که آنرا رهگیری کرده بود؛ کاری ازش برنمی آمد -
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 5
    چقدر تلاش می کنن خودشون رو به سپاه بچسبونن.سپاهی که ارتش رو قبول نداره
  • T IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 3
    واکنش سریع با تی 72 و توپهای عهد عتیق و کلاش و ژ3؟!؟
    • وحید نادر شاگرد اتوبوس IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      1 0
      خوب نمونه های واکنش سریع ؛ در متن ذکر شده؛ حقیر چند مثال عرض میکنم؛ به لشکر 16 زرهی قزوین قبل از آغاز تهاجم گسترده صدام؛ ابلاغ شد که در شمال خوزستان مستقر شود و هر امکاناتی(قطار؛ کمر شکن؛ کامیون و...)؛ که میخواست نیز در اختیارش قرار دادند با این همه و تلاش تیمسار سیروس لطفی فرمانده لایق زرهی ایران و فرد امتحان پس داده در کردستان؛ تا قبل از آبان 1359 نتوانست در منطقه مستقر شود(که از نورم جهانی کمتر بود)؛ و با سازمان جدید؛ این زمان به حداقل ممکن رسیده است؛ در خصوص ژ 3 کامنتی درج نموده ام که بد نیست مطالعه کنید ولی محض اطلاع تان عرض میکنم وقتی ژ 3 برای ارتش ایران انتخاب شد(یا اوایل انتخاب) ام 16(سلاح سازمانی نیروی زمینی آمریکا) هم به ارتش ایران پیشنهاد شده بود ولی ارتش ایران بدرستی ژ 3 را انتخاب کرد؛ ارتش آمریکا از ام 14 سراغ ام 16 رفت که معقول بود(چون ام 14 در مقایسه با کلاش محدودیتهایی در ویتنام داشت و کارآیی سربازان را کاهش میداد) ولی ام 16 نسبت به ژ 3 ؛ بجز سبکی و دسته روی اسلحه؛ برتر دیگری ندارد؛ در هوای سرد سرد یکچور و در هوای گرم گرم با شلیک چند خشاب؛ فشنگ های شما به گلوله مشکی و پلاستیکی تبدیل میشوند(گزارشات در اینترنت هست)؛ و علاوه بر آن حتما باید تیربار سبک جداگانه در گروه باشد در حالیکه ژ 3 خود تیربار سبک قدرتمندی است؛ باید تفنک تک تیرانداز جداگانه در گروه باشد؛ در حالیکه ژ 3 خود تفنگ با قدرت و دقت و برد بالا مناسب تک تیراندار است و... و... و.... حتی ارتش آلمان که حسب رعایت استاندارد ناتو ؛ ژ 3 را کنار گذاشت و ژ 36 را بکار گرفت؛ بعدها صدراعظم آلمان در رسانه ها ژ 36 را تفنگ پلاستیکی خطاب نمود چرا که ارتش آلمان قبلا ژ 3 را تجربه کرده بود - البته ارتش و سپاه ابتکارات زیادی روی ژ 3 انجام داده اند از جمله ساخت ژ 3 که قیضه و ماشه آن جلوی خشاب فشنگ است و..... دوستی هم در مورد رادارهای تعیین مکان توپخانه گفته بودند که چیز جدیدی نیست و در عملیات والفجر 2 و عملیات والفجر 4 اینگونه رادار را از صدامیان غنیمت گرفتیم که در سیما جمهوری اسلامی نشان داده شد و قطعا ندبیر شده است و تدابیر است که جنگ را میبرد نه تجهیزات محض که هر روز عین اگهیهای تجاری در رسانه ها برایشان بازاریابی میشود؛ شاد و موفق باشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس