.

نشریات اصلاح‌طلب که تا پیش از این،عضویت ایران در برجام را کم‌ارزش، بی‌فایده و ناممکن (مشروط به برجام و FATF) می‌دانستند، اکنون با کتمان برخی ادعاهای قبلی،این عضویت را مهم و فرصتی طلایی ارزیابی می‌کنند

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: روزنامه شرق که سابقه طولانی در مخالف‌خوانی و حتی انتشار اخبار خلاف واقع برای تخطئه همکاری با کشورهای شرقی دارد، در یادداشتی با عنوان «شانگهای؛ نقطه عطف تاریخ دیپلماسی ایران» نوشت: «عضویت کامل ایران در سازمان همکاری‌ شانگهای، نقطه عطفی در تاریخ دیپلماسی ایران محسوب می‌شود که می‌تواند سرآغاز تحرکات و تحولات جدیدی در سیاست خارجی کشورمان باشد. در واقع، چنین رخدادی در سمرقند ازبکستان، یک نوع پیوند بین تاریخ و نقش‌آفرینی بین‌المللی ایرانی است که باید آن را به فال نیک بگیریم.

برخی از سازمان‌ها و نهادهای جدید متناسب با تحولات و روندهای بین‌المللی یا با هدف تغییر آن شکل گرفته یا در حال شکل‌گیری هستند. در زمره آنها می‌توانیم به «سازمان همکاری‌ شانگهای»، «گروه 20» و «بریکس» اشاره کنیم. این دست از سازمان‌ها هم در شرایط کنونی و هم در آینده، عامل پویایی و تغییر و تحول در نظام بین‌المللی به شمار می‌آیند و حضور در آنها به‌طور قطع به پویایی بین‌المللی اعضای این نهادها کمک خواهد کرد.

میان این سازمان‌های جدید، سازمان همکاری شانگهای با توجه به نقشی که آسیا و کشورهای آسیایی در نظام جدید سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی دارند از اهمیت بالایی برخوردار است. این سازمان به نقش هم‌افزایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سیاسی اقتصادی و نظامی کشورهای آسیایی کمک می‌کند و سبب می‌شود آسیا و کشورهای آسیایی با تجمیع ظرفیت‌های خود با قدرت بیشتر در روند تثبیت جایگاهشان در عرصه بین‌المللی ظاهر شوند و معادلات و نظم نظام بین‌المللی را متناسب با روندهای جدید و اراده قدرت‌های جدید و نوظهور در عرصه سیاسی و اقتصادی رقم بزنند.

ایران که در سال‌های اخیر رویکرد نگرش به شرق را در مناسبات خارجی خود تقویت کرده است، با حضور در این سازمان هم از ظرفیت‌ها و امتیازات ترجیحی آن در فرایند قدرت‌یابی در سطح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای استفاده می‌کند و هم جایگاه خود را در معادلات فراآسیایی و اوراسیایی تقویت خواهد کرد. این مسئله زمانی اهمیت بیشتری می‌یابد که عضویت ایران در پیمان شانگهای در کنار امضای اسناد همکاری‌های بلندمدت با قدرت‌های آسیایی مانند چین و هند و حتی روسیه که یک قدرت اوراسیایی است دیده شود.

ایران کشوری درحال‌توسعه است و در حال حاضر مهم‌ترین مسئله آن توسعه اقتصادی و جبران عقب‌ماندگی‌های توسعه‌ای است که به‌خصوص در یک دهه گذشته تحت تأثیر تحریم‌ها از مسیر و اهداف توسعه‌ای دور مانده است. اولویت ایران از عضویت در پیمان شانگهای و دیگر مناسبات آسیایی باید باشد. آسیا و کشورهای آسیایی به عنوان قدرت‌های نوظهور، از ظرفیت‌های بالای توسعه‌ای و اقتصادی برخوردار هستند که ایران به خوبی می‌تواند بخشی از این ظرفیت‌ها را با توجه به جذابیت‌ها و توانایی‌هایی که در اختیار دارد در چارچوب سازمان همکاری شانگهای جذب کند و در این فرایند، تقویت قدرت اقتصادی خود برای پایداری و نقش‌آفرینی در معادلات اقتصادی آسیا و جهان را دنبال کند.»

روزنامه اصلاح‌طلب آرمان نیز در تیتر اول خود با عنوان «فرصت طلایی شانگهای برای ایران»، از چند برابر شدن حجم تجارت خارجی با اعضای پیمان شانگهای خبر داد.

روزنامه اعتماد نیز می‌نویسد: تحولات جدید بین‌المللی، انگیزه سازمان همکاری شانگهای را برای همکاری با ایران افزایش داده است.

این روزنامه می‌افزاید: تحریم‌ها انگیزه همکاری را بین کشورهای تحت تحریم و کشورهای متأثر از تحریم افزایش می‌دهد. باید این را در نظر داشته باشیم که علاوه بر اینکه تحریم‌ها مستقیماً روسیه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، کشورهای آسیای مرکزی هم کشورهایی هستند که بیشترین تأثیر را از تحریم‌های روسیه می‌بینند. این موضوع انگیزه همکاری را میان کشورها افزایش می‌دهد.

یادآور می‌شود با قطعی شدن عضویت ایران در پیمان شانگهای، هیچ یک از نشریات و فعالان سیاسی طیف موسوم به اصلاح‌طلب، درباره دعاوی قبلی خود مبنی بر این که «تا مشکل برجام و FATF حل نشود، ایران به عضویت پیمان شانگهای پذیرفته نخواهد شد»، توضیحی ارائه نکرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمود IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    1 0
    گذشت زمان ثابت کرده غرور و تکبر و غفلت از رحمت الهی عامل نابودی اقوام و ملت‌های وابسته به مستکبرین بوده.
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    0 1
    نشریات اصلاح‌طلب که تا پیش از این،عضویت ایران در برجام را !!!!
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    1 2
    روزی که امریکا ‌اعراب خلیج فارس واسراییل ومنافقین با جمهوری اسلامی کنار بیایند اصلاح طلبان کنار نمی ایند
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    2 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس