کد خبر 1419150
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲
یزدانی

پیشکشوت کشتی ایران و دارنده مدال‌های طلای جهان و نقره المپیک، شکست حسن یزدانی را ناشی از استراتژی نادرست او در این مبارزه در مقابل آنالیز دقیق و علمی آمریکایی‌ها ارزیابی کرد.

به گزارش مشرق، عباس جدیدی در گفتگویی درباره ارزیابی خود از عملکرد تیم ملی کشتی آزاد ایران در رقابتهای قهرمانی جهان که با کسب ۲ مدال طلا، ۳ نقره و ۲ برنز وعنوان نایب قهرمانی تیمی پس از آمریکا همراه بود، اظهار کرد: فکر می‌کنم برای تحلیل  ارزیابی عملکرد کشتی ایران در این رقابت‌ها زود است چرا که باید صبوری کنیم تا کادر فنی تیم‌های ملی آزاد و فرنگی گزارشی از عملکرد تیم، اردوهای چند ماهه و نتایج انفرادی و تیمی را ارائه کنند تا پس از آن نسبت به تحلیل و ارزیابی و ارائه نقاط ضعف و قوت تیم نظرات کارشناسی ارائه شود. قطعا در این صورت است که می توانیم از این مباحث برای کمک به کشتی در جهت رفع نقایص و برجسته‌کردن نقاط قوت استفاده کنیم.

دارنده مدال‌های طلای جهان و نقره المپیک، افزود: کشتی آزاد ما در غیاب روسیه به عنوان نایب قهرمانی جهان رسید و کشتی فرنگی ما نیز نتیجه خوبی نگرفت. اگر بخواهیم درباره عملکرد فدراسیون کشتی در این رقابت‌ها صحبت کنیم باید نتایج آزاد و فرنگی را با یکدیگر ارزیابی کنیم. اما درباره نتایج آزاد باید بگویم ایران، روسیه و آمریکا، صرف نظر از تک ستاره های دیگر کشورها، ۳ ضلع قدرت کشتی در جهان هستند. درست است ما به عنوان نایب قهرمانی رسیدیم اما نباید این موضوع را نیز نادیده بگیریم که یکی از کشتی گیران ما نتوانست در این مسابقات حاضر شود که به لحاظ امتیاز تیمی تاثیر زیادی داشت.

دارنده مدال‌های طلای جهان و نقره المپیک، با تاکید بر اینکه می‌توانستیم جلوی آمریکایی‌ها بهتر از این ها عمل کنیم، گفت: ما باید بررسی کنیم که چرا جلوی آمریکایی‌ها در برخی اوزان متزلزل بودیم. به اعتقاد من، آنالیز و پیرو آن برنامه ریزی برای نحوه مبارزات در این باخت‌ها تاثیرگذار بود. آنالیز دو بخش تجربی و تخصصی دارد، تجربی به این معناست که هر بیننده کشتی می‌تواند آنالیز سطحی داشته باشد اما آنالیز تخصصی یک کار فنی و علمی است، به این معنا که تو مو می‌بینی و من پیچش مو. آنالیز یک کار علمی پیچیده است و ما باید به این مبحث به عنوان یک تخصص نگاه کنیم نه اینکه اقدام به آنالیز تجربی کنیم که هر کسی در هر سطحی بر مبنای دانش خود آن را ارائه می‌کند و بلد است.

وی با خسته نباشید به کشتی گیران و کادر فنی‌ تیم ملی، خاطرنشان کرد: بچه‌ها با جان و دل زحمت و سختی کشیدند و با تمام وجود تلاش کردند تا دل مردم را شاد کنند. می‌شد بهتر از این نتیجه بگیریم اما باز هم این قهرمانان فارغ از برد و باخت عزیزان ما و ملت ایران هستند. ما باید به دقت عملکرد نفرات تیم را بررسی کنیم تا با رفع معایب برای مسابقات جهانی و در نهایت المپیک آماده شویم. این بچه‌ها نباید رها شوند، باید پس از چندی استراحت دوباره کارشان را شروع کنند. آن‌هایی که نتیجه لازم را گرفتند نباید مغرور شوند و آن‌ها هم که نتیجه نگرفتند باید معایب خودشان را برطرف کنند و فکر نکنند دنیا به آخر رسیده است.

جدیدی در ادامه گفتگو با ایسنا، درباره شکست سنگین حسن یزدانی مقابل دیوید تیلور آمریکایی، گفت: حسن واقعا بچه خوبی است و من او را دوست دارم. او و تیلور برای پنجمین مرتبه به مصاف هم رفتند. فکر می‌کنم آن‌ها حتی در خواب هم با یکدیگر مبارزه می‌کنند. مصاف این دو از آنالیز و برنامه‌ریزی گذشته و حتی راه رفتن، نگاه و نفس کشیدن همدیگر را نیز لمس می‌کنند و می‌فهمند. بایدابتدا پای صحبت‌های کادر فنی بنشینیم تا پس از آن نظر بدهیم که چه عاملی باعث شد تا یزدانی با این نتیجه بازنده مبارزه شود.

پیشکسوت کشتی ایران، افزود: فکر می‌کنم یزدانی از نظر استراتژی مبارزه دچار اشکال بود. حسن مقداری در رفت و برگشت‌ها جا می‌ماند و هر چه هم پوئن داد در همین رفت و برگشت‌ها بود که نه یکبار بلکه چند بار اتفاق افتاد. با وجودیکه او می‌دانست تیلور در این بحث مهارت دارد اما امتیاز از دست داد. تیلور نیز اینبار با یک استراتژی جدید کشتی گرفت واین نشان دهنده این بود که آمریکایی‌ها در آنالیز خیلی از ما جلوتر هستند و همیشه یک گام جلوتر از ما حرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه یزدانی با استفاده از تجربه این شکست می‌تواند در میادین بعدی تیلور را شکست بدهد، گفت: باید از این باخت تجربه بگیرند نه اینکه هیجانی تصمیم‌گیری کنند. این را بدانند وقتی تیلور سال قبل باخت نرفت زانوی غم بغل کند، بلکه رفت کار کرد و ایرادات و معایبی که باعث شکستش شده بود را به صورت تخصصی با کمک کادر فنی برطرف کرد و در نهایت به برد رسید. آن‌ها برای این پیروزی استراتژی درستی را پیاده کردند که حاصل یک آنالیز علمی و دقیق بود که این کار هم در طول یک شب، یک هفته یا یک ماه بدست نیامد، بلکه حاصل ماه ها تلاش بود.

جدیدی درباره عملکرد درخشان رحمان عموزاد و کامران قاسمپور به عنوان دو ستاره کشتی ایران در این رقابت‌ها، خاطرنشان کرد: رحمان و کامران هم خوب کشتی گرفتند و هم خوب دفاع کردند. این دو عزیز این ۲ موضوع را به خوبی اجرا کردند و به نتیجه رسیدند. کشتی‌های تهاجمی، نترس و سرحال و برنامه درست در حمله و دفاع باعث نتیجه درخشان عموزاد و قاسمپور شد. آن‌ها بسیار خوب کشتی را مدیریت کردند و کشتی‌ شش دانگ را به نمایش گذاشتند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نام آشنا IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    6 17
    در صدی از این شکست متعلق به کادر فنی ضعیف تیم ملی کشتی ایران است که از دوستان و نزدیکان جناب دبیر هستند. شکست نخودی و زارع و اطری و امامی و محمدیان به دلیل ضعف کادر فنی تیم ملی است که هیچکدامشان فردی مطرح در گذشته کشتی ایران نبودند. سئوال مهمتر اینکه چرا 80 در صد تیم ملی از جویبار مازندران هستند و استان های صاحب کشتی ایران نظیر خراسان و کرمانشاه و همدان هیچ سهمی از این تیم به اصطلاح ملی کشتی ندارند؟
    • علی IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      24 3
      دوست عزیز این کشتی گیرا تک تک در انتخابی کشور و تیم ملی برنده شدن
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      0 2
      آبروی ایران و کشتی ایران را بردند همه شون از امریکا شکست خوردند کاش هرکدام ازاین بازنده ها 300 گرم اضافی داشتند
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    6 12
    حسن یزدانی دوره اش تمام شد کامران قاسمپور چند سال در سایه اش بود و الان می بینیم که کامران با افرادی که حتی 10 کیلو از وی سنگینتر هستند چقدر علمی و راحت کشتی می گیرد و می برد اگر ایران در المپیک می خواهد طلا بگیرد فقط کامران میتواند امریکایی ها را شکت دهد
    • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      15 1
      ببینم یزدانی رو هم به سرنوشت تختی دچار می کنید؟
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      9 1
      شاید باور نکنید روزنامه ها و برنامه های تلویزیونی و مراسم مختلف که کشتی‌گیر رو دعوت می کنن و مخصوصا تعریف و تمجید های بی خود مجری های تلویزیون باعث فشار بسیار مضاعف روحی شد و همچنین کشتی‌گیر را از کشتی دور کرد و به حاشیه برد اگر دقت کنید چهر های کمتر تلویزیونی مثل عمو زاد و کامران قاسم پور فقط تمرین کردند و هی میکروفن مصاحبه جلوشون نگرفتن باعث شد به فکر کشتی باشن ، حسن یزدانی رو مجری های کار نابلد و چشم خمار بیچاره کردن
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
      0 0
      اصلا تختی و یزدانی قابل مقایسه اند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • علی DK ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    12 3
    محمدحسین محمدیان ازطریق پارتی وارد تیم ملی شده بود خواب آلود بودتحرک نداشت خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی ضعیف بود درحد تیم ملی نبود
    • مقداد IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      1 0
      عملکرد مجتبی گلیج قطعا خیلی بهتر می توانست باشد.
  • حسن DK ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    1 3
    کادرفنی و مربیان پارت بازی می کنند
  • غلام حسين ايراني IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    9 3
    حسن يزداني بعد برد تيلور فقط ميچرخيد و سلفي ميگرفت يادش رفته بود كه بايد سال ديكه مقابل تيلور قرارگيره....
  • صفدر IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    4 3
    یزدانی از نظر بدنی خیلی افت کرده ، بدن عضلانی نداره یعنی تحلیل رفتی ، بدن معمولی ی انسان عادی از بدن یزدانی عضلانی تر دیده میشه .
  • حامد IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    4 3
    اقای جدیدی عزیز یزدانی ستاره همه اینهایی کی گفتی میدانست تمام فنون را کامل استاد بود تایید سخن اینکه سه حریف قبلی را 10 بر 0 شکست داده بود چیزی که باعث شد ببازه به یک ابرقدرت 2دقیقه اول رو هجومی کار کرد و بدنش خالی کرد وتیلور از قصد گذاشت تا یزدانی هجومی کار کند و1 امیتاز کم کاری هم داد ولی برد حافظه چیز خوبیه دفعه قبل هم همینطور به اون باخت فیلم شکست چهارم را هم نگاه کنید ####
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      6 0
      حسن یزدانی دوست داشتنی و بامرامه درست، شکی درش نیست. ولی از اول تا آخر مسابقه گیج بود. توی یک صحنه پشت به حریف می دودید، فرار میکرد. حسن یزدانی خیلی باید کار کنه. اگر تیلور چیزی شبیه به حریف نخودی یا قاسمپور بود همون چند ثانیه اول ضربه شده بود. قاسمپور طلا رو از دهن اژدها درآورد. اگر کشتی حسن یزدانی در همین حده لطفا با تعریف و تمجیدهای ناروا آزارش ندید.
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    2 0
    عواملی که باعث برد آمریکا ن تنها در مقابل ایران بلکه در مقابل کشورهای دیگر حتی روسیه هم می‌شود، اول محیط رقابتی که در آن رشد می‌کنند که بستر آن توسط نژاد های دیگر فراهم شده است. همان تبعیض نژادی مخصوصا برای سیاه پوست ها آنها ها سر سخت تر کرده و قدرت بدنی آنان را بکار گرفته. در وحله دوم قدرتمندی کشورشان هست که احساس برتری فردی ب آنها داده است. سوم عدم شناخت از آنهاست، تقریبا تاریخ نیمه پنهانی دارند که آنرا بزک می‌کنند. هم بعلت وجود ملیت های مختلف و هم برای برد فرهنگ و کارکتر مردم کشورهای دیگر را بررسی و شناسایی می‌کنند. مربی ها فوقالعاده ای هم اغلب دارند که ب آنها کمک می‌کنند. با احساس برتری مصمم ب برد هستند که اکثر ب هدف می‌رسند.
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    4 0
    تریلور یک سال برای شکست یزدای برنامه داشته امیدواریم در المپیک جبران بشود
  • محسن IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    3 0
    تیلور همیشه بهتر بوده و جز اسلو 2021 همیشه برنده بوده فشار روحی و استرس زیادی از طرف ایرانیان به حسن وارد میشه نمیتونه تو فینال کشتی همیشگی خودشو بگیره
  • سلام ودرودخدابه شهدا IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    1 0
    باسلام متاسفانه همه رشته های ورزشی وقتی پس ازمسابقات قدردانی که حقشان هست ولی پس ازقدردانی فلان رستوران میخوان افتتاح کنندطوری تبلیغ می کنندیی هندوانه ای زیربقلش می گذارندکه طرف خودش روگم می کنی خدابه قهرمانان وورزشگاران ماآنقدربده که محتاج نباشندوقتی یی جوان میادیی ماشین چندمیلیاردی سوارمیشی وتومحل خودش یی چرخی میزنی بعدشمامیتوانیدجلویش بایستید.وقتی یی قهرمان پس ازمسابقات واردکشورمیشی نیازبه مشاوره داردنه اینکه مسابقه تمام شدنخودنخودهرکه خانه خود.تاانشاءالله مسابقه بعدوقتی ورزشکارقهرمان میادمیوه فروشی می کنی چه انتظاری داریداینهانیازبه مراقبت دارندمکرچندقهرمان داریم فکرکن طرف مستاجری یی دفعه دیدی صاحب خانه اش توفرودگاه منتظرقهرمان ماست .ایران سربلند
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    1 0
    دلیل خاصی نداره! تیلور بیشترزحمت کشیده وتمرین کرده بود!!!
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    0 0
    فقط با هیاهو اینا را زیادی گنده کردن وسطح توقع مردم را بردن بالا وگرنه کشتی گیرهای خیلی معمولی هستند که گاهی هم برنده میشن!
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    0 0
    یزدانی خیلی افت کرده ودیگه شایسته تیم ملی نیست!
  • سید IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    1 0
    دلایل زیادی باخت حسن یزدانی را رقم زد که کم وبیش به آن اشاره شد نبود روانشناس ورزشی کارکشته کنار تیم کاملا ضروری هست که بتواند فشار روحی و روانی کشتی گیران کاهش دهد.به آقای یزدانی در اون لحظه باید میگفتن حسن جان برو و کشتی خودت را بگیر هر جور که دوست داری.به هر حال ورزش ما در حال حاضر با این همه دانشکده های تربیت بدنی و کتاب و مقالات بسیار هنوز هم علمی نیست و نیازمند مشارکت و هم فکری بیشتر افراد علمی و با تجربه هست. تبریک به تلاش ستودنی جناب آقای حسن یزدانی و همگی مربیان سازنده ورزشکاران ایران زمین. پیروز و سربلند باشید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس