کد خبر 1419724
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۱
سوابق اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام

۵ عضو جدید به ترکیب مجمع تشخیص مصلحت اضافه شدند و افرادی مانند آیات جنتی، امامی کاشانی، موحدی کرمانی و علی اکبر ناطق نوری که پیش از این در مجمع عضویت داشتند، در بین اعضا حضور ندارند.

به گزارش مشرق، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی اعضای دوره‌ی جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام را منصوب کردند.

در حکم ایشان آمده است: حضور جمعی از نخبگان مجرب و دارای سوابق اجرایی در این مجمع و تجربیات متراکم از دوره‌های گذشته، جایگاه این نهاد را برتر و انتظارات از آن را افزون‌تر می‌سازد.

در بیانیه‌ی آغاز دوره‌ی قبل خواسته‌هایی مطرح شده که اکنون نیز به علّت برآورده نشدن کامل، باید تکرار شود. از جمله: سامان بخشیدن به مسأله نظارت بر اجرای سیاست‌ها و نیز پیشنهاد سازوکار برای ارزیابی کارآمدی و اثربخشی سیاست‌ها.

افزون بر آن، اتقان در تشخیص مصلحت، تنقیح سیاست‌های ابلاغ شده و بازنگری در آن در صورت لزوم، ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی و نخبگانی کشور و حضور منظم اعضا محترم در جلسات مجمع، مورد تأکید است.

اکنون با تشکر از اعضا محترم در دوره قبل و تقدیر از تلاش‌های آنان، و با طلب رحمت و مغفرت برای درگذشتگان ایشان، اعضا دوره‌ی پنجساله‌ی نهم را به این شرح منصوب می‌کنم:

رئیس مجمع: آیت الله آقای حاج شیخ صادق آملی

اشخاص حقوقی: رؤسای محترم قوای سه‌گانه، فقهای محترم شورای نگهبان (در موارد بحث تشخیص مصلحت)، رئیس ستادکل نیروهای مسلّح، دبیر شورای عالی امنیت ملی، وزیر یا رئیس دستگاهی که موضوع مورد بحث به آن دستگاه مربوط است، رئیس کمیسیون مرتبط با موضوع بحث در مجلس شورای اسلامی.

اعضای حقیقی:

حجج اسلام: آقای حاج شیخ حسن صانعی، آقای قربانعلی دری نجف‌آبادی، آقای محمود محمدی عراقی، آقای مجید انصاری، آقای غلامرضا مصباحی مقدم و آقای محسن اراکی.

حضرات: آقای غلامرضا آقازاده، آقای علی آقامحمدی، آقای علی‌اکبر احمدیان، آقای محمود احمدی‌نژاد، آقای محمدجواد ایروانی، آقای محمدرضا باهنر، آقای احمد توکلی، آقای سعید جلیلی، آقای غلامعلی حداد عادل، آقای سید کمال خرازی، آقای داود دانش جعفری، آقای پرویز داودی، آقای محمدباقر ذوالقدر، آقای محسن رضایی، آقای سیدمحمد صدر، آقای محمدحسین صفار هرندی، آقای محمدرضا عارف، آقای محمد فروزنده، آقای عباسعلی کدخدایی، آقای علی لاریجانی، آقای حسین محمدی، آقای محمد مخبر، آقای حسین مظفر، آقای سید مصطفی میرسلیم، آقای سید مرتضی نبوی، آقای علی اکبر ولایتی، آقای صادق واعظ‌زاده و آقای احمد وحیدی.

با توجه به حکم صادره، ۵ عضو جدید به ترکیب مجمع اضافه شدند و همچنین نام افرادی مانند آیات جنتی، امامی کاشانی، موحدی کرمانی و علی اکبر ناطق نوری که پیش از این در مجمع عضویت داشتند، در بین اعضای جدید حضور ندارند.

همچنین از بین اعضایی که در ۲۳ مرداد ۹۶ حکم گرفته بودند، افرادی مانند آیت‌الله هاشمی شاهرودی، آیت‌الله ابراهیم امینی نجف‌آبادی، آیت‌الله محسن مجتهد شبستری و آقایان سیدمحمد میرمحمدی و سیدحسن فیروزآبادی درگذشته‌اند.

اعضای جدید مجمع تشخیص:

۱- آیت الله محسن اراکی: نماینده مردم استان مرکزی در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری است. ریاست دادگاه‌های انقلاب اسلامی آبادان، خرمشهر و خوزستان، مسئولیت نمایندگی ولی فقیه در نیروهای سپاه بدر و دبیرکلی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از جمله مسؤلیت‌ها و سوابق اجرایی آیت‌الله اراکی است. وی سابقه نمایندگی مردم خوزستان در دوره دوم مجلس خبرگان رهبری را در کارنامه خود دارد.

۲- علی اکبر احمدیان: او از سال ۸۶ ریاست مرکز راهبردی سپاه پاسداران را برعهده دارد. وی از ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران بود و از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ ریاست ستاد مشترک سپاه پاسداران را برعهده داشت.

۳- کمال خرازی: مهمترین مسئولیت‌ها و سوابق او نمایندگی ایران در سازمان ملل، ۸ سال تصدی وزارت امور خارجه در دولت‌های هفتم و هشتم و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی است.

۴- عباسعلی کدخدایی: وی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان شناخته می‌شود که پیش از این سخنگویی این شورا را برعهده داشت. کدخداییِ حقوقدان ۳۰ خرداد ۹۵ با حکم آیت الله جنتی به سمت مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس خبرگان رهبری منصوب شد. وی هم اکنون علاوه بر عضویت در شورای نگهبان، رئیس پژوهشکده این شورا است.

۵- محمد مخبر: رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بود که از سال ۱۳۸۶ در این ستاد فعالیت داشت و در مرداد ۱۴۰۰ به عنوان معاون اول رئیس جمهور انتخاب شد.

او همچنین معاونت بازرگانی و حمل و نقل بنیاد مستضعفان، رئیس هیئت مدیره بانک سینا، معاونت استانداری خوزستان، معاون اجرایی و مدیر عامل شرکت مخابرات خوزستان و مدیر عامل شرکت مخابرات دزفول را در فعالیت‌های خود ثبت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس