از برجام روحانی تا ایران قوی رییسی

پرسش مهر که اولین بار در سال ۱۳۷۶ مطرح شد، در سال‌های بعد نیز ادامه یافت. در برخی از پرسش‌ها، رؤسای جمهور سعی داشتند سیاست‌های خود را در قالب این پرسش مطرح کنند.

به گزارش مشرق، صبح امروز شنبه در آئین آغاز رسمی سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ و همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، رئیس جمهور کشورمان همانند سال‌های قبل در آئین نواختن زنگ مدرسه پرسش مهر خود را مطرح کرد.

رئیسی امسال در حالی دومین پرسش مهر خود را در قامت رئیس جمهور مطرح کرد که علاوه بر یک پرسش مهر از دانش آموزان، یک پرسش مهر ویژه معلمان را هم مطرح کرد.

رئیس جمهور سوال مهر را در مورد ویژگی‌های یک مدرسه خوب مطرح کرد و از دانش‌آموزان خواست پاسخ دهند که شاخص‌های مدرسه خوب از نظر آنها چیست؟

وی از همه دانش‌آموزان خواست امسال هم باانگیزه و علاقه به این سوال پاسخ دهند چرا که جایگاه مدرسه خوب در تربیت انسان تراز برای اداره خود، خانواده و جامعه بسیار مهم است.

رئیس جمهور امسال برای اولین بار و در اقدامی ابتکاری، سوالی را نیز ویژه معلمان طرح کرد و از معلمان خواست به این سوال پاسخ دهند که برای افزایش بهره‌وری در آموزش و پرورش چه اقداماتی باید انجام شود؟

آیت الله رئیسی به پرسش مهر سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: در میان پاسخ دانش‌آموزان به سوال مهر پارسال نوشته‌های بسیار وزین و پرمحتوایی وجود داشت.

مروری بر پرسش‌های مهر رؤسای جمهور

پرسش مهر اولین بار در سال ۱۳۷۶ و توسط محمد خاتمی مطرح شد و در طول سال‌های بعد نیز ادامه یافت. پرسش‌ها گاهی متناسب با شرایط سیاسی کشور نظیر بر جام، رنگ و بوی سیاسی به خود می‌گرفت و یا در زمان شیوع ویروس کرونا به این بیماری اختصاص یافت. با این حال در برخی از پرسش‌ها، رؤسای جمهور سعی داشتند سیاست‌های خود را در قالب این پرسش دانش‌آموزی مطرح کنند.

خاتمی در سال ۱۳۷۶ که در نخستین سال ریاست جمهور خود نیز به سر می‌برد، چندین پرسش را با عنوان پرسش مهر مطرح کرد. این سوالات عبارت بودند از: چگونگی قانونمندی و احترام به قانون چیست؟ راهکارهای استقرار امنیت و راه حل‌های عملی برای بیرون راندن بیگانگان از منطقه چیست؟ رئیس جمهور اسبق کشورمان در سال ۱۳۷۹ هم به موضوع دین و ازادی پرداخته بود.

یکی از موضوعات مورد بحث در زمان خاتمی، بحث گفت‌وگوی تمدن‌ها و تمدن بزرگ ایرلن اسلامی بود. این موضوع سبب شد تا خاتمی هم از پرسش مهر آن سال برای بحث بیشتر در مرود گفت‌وگوی تمدن‌ها استفاده کند.

از برجام روحانی تا ایران قوی رییسی

محمود احمدی نژاد نیز در قامت رئیس جمهور، پرسش مهر خود را مطرح کرده بود. او در آخرین سال حضور خود در پاستور با حضور در دبستان دخترانه مرضیه یزدی در منطقه خزانه واقع در منطقه ۱۶ از دانش آموزان پرسیده بود: اهداف شما چیست و برای زندگی، مکتب و جامعه خود چه برنامه‌ایی دارید؟

او در قالب پرسش مهر گفته بود: پدر و مادرها همواره از فرزندانشان درباره شغل آینده می پرسند اما سوال عمده تر که من می خواهم آن را مطرح کنم این است که می‌خواهید برای جامعه و زندگی جاویدان خود چکار کنید؟

از برجام روحانی تا ایران قوی رییسی

احمدی نژاد در سال ۱۳۹۰ نیز یک سوال کلی از دانش آموزان پرسیده بود؛ اینکه اگر شما رئیس جمهور بودید برای ایران عزیز چه می‌کردید؟ اگر شما دانش آموزان به جای رئیس جمهور بودید برای ساختن ایران و اعتلای نام ملت ایران و امور کشور چه می‌کردید و اولویت شما چه بود؟

مشابه این سوالات را احمدی نژاد سال‌های قبل نیز پرسیده بود. وی در آئین آغاز سال تحصیلی ۱۳۸۸-۱۳۸۷ از دانش آموزان چند سوال را پرسیده بود:

چه کنیم که خدمتگزار خوبی باشیم؟ - راه‌های خدمتگزاری چیست؟ - چگونه باید خدمت کرد؟ و چه عواملی دست به دست هم بدهند که روحیه خدمتگزاری در جامعه گسترش پیدا کند؟

از برجام روحانی تا ایران قوی رییسی

مراسم پرسش مهر همیشه در مدارس هم برگزار نمی‌شود. دو سال قبل، کرونا در کشور آنچنان گسترده بود که حسن روحانی رئیس جمهور وقت کشورمان را ناچار کرد آخرین مراسم آغاز سال تحصیلی خود را در نه در یک مدرسه که در جلسه هیأت دولت برگزار کند.

روحانی در پانزدهم شهریور ماه ۱۳۹۹، در آئین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، آخرین پرسش مهر را این‌گونه پرسید: برای مقابله با ویروس کرونا، چگونه باید به خانواده و هم کلاسی‌های خود کمک کنید؟

یک سال قبل از آن، روحانی پرسش مهر سال ۹۸ خود را در مدرسه دخترانه شاهد حضرت خدیجه (س) از دانش آموزان پرسید: آیا محیط مدرسه یک محیط دلپذیر، شاد، دلخواه و پرنشاط برای شما هست؟ و دولت، خانواده، معلمان و خود دانش آموزان چکار باید بکنند که این محیط شاداب‌تر، دلپذیرتر و برای دانش آموزان امن تر و دوست داشتنی تر شود؟ "‌

روحانی در مهر ۹۷ به موضوع مهارت آموزی در مدارس اشاره کرده و پرسیده بود: در سال گذشته چه مهارت‌هایی در مدرسه آموختید و برای امسال در این زمینه چه انتظاراتی دارید؟

رئیس‌جمهوری در تکمیل پرسش خود از دانش‌آموزان سراسر کشور پرسیده بود تاکنون چه کسی و کدام معلم به شما در کسب مهارت بیشتر کمک کرده و فکر می‌کنید چه مهارت‌هایی برای زندگی‌تان مهم‌تر است؟

روحانی رئیس‌جمهور در سال ۱۳۹۶ و در حالی که برای دومین بار رئیس جمهور کشورمان شده بود؛ از پرسش مهر استفاده کرد تا به نوعی اهداف سیاسی خود را پس از پیروزی در انتخابات در قالبی جدید مطرح کند.

از برجام روحانی تا ایران قوی رییسی

وی مراسم بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی ۹۷-۹۶ که در هنرستان دخترانه شهید مدرس در تهران برگزار شد، این پرسش را به عنوان پرسش مهر امسال مطرح کرد که چگونه باید در محیط مدرسه تحمل و احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را تمرین کنیم؟

روحانی در سال‌های قبل از آن نیز نشان داده بود از پرسش مهر برای طرح دوباره افکار سیاسی خود بهره می‌برد.

وی در سال ۱۳۹۴ و در آئین آغاز سال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۴ با بیان اینکه با توافق هسته‌ای فضای جدیدی پیش روی کشور و ملت ما گشوده شده است؛ پرسش مهر خود را به برجام اختصاص داد و از دانش آموزان پرسید: به نظر شما بعد از انجام توافق هسته‌ای با ۶ قدرت بزرگ دنیا چه فرصت‌های تازه ای پیش روی ما گشوده شده و فرصت‌های جدید چیست؟

روحانی روند استفاده از سوالات پرسش مهر برای بیان مجدد سیاست‌های خود را از نخستین سال حضور خود در قامت رئیس جمهور حفظ کرده بود. وی مهر ماه ۱۳۹۲ و در زمانی که با شعار اعتدال به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری رسیده بود از دانش آموزان در آئین آغاز سال تحصیلی ۱۳۹۳-۱۳۹۲ پرسیده بود: سوال من این است که عزیزان من و دانش‌آموزان سراسر کشور اگر پدر شما رئیس‌جمهور باشد چه اقدامی را به او توصیه می‌کنید که بتواند اعتدال و میانه‌روی را در همه ابعاد زندگی اجتماعی جامعه ایران بگستراند؟

از برجام روحانی تا ایران قوی رییسی

آیت الله رئیسی سال گذشته و در آئین بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ از دانش آموزان پرسیده بود ایران قوی دارای چه ویژگی‌هایی است؟. ایران قوی را چگونه شکل دهیم. ایران قوی چه ویژگی‌هایی داشته باشد. دوم «نقش شما در شکل‌گیری ایران قوی چیست؟».

از برجام روحانی تا ایران قوی رییسی

رئیس جمهور کشورمان نیز امسال از شاخصه‌های یک مدرسه خوب پرسیده است و همزمان از معلمان نیز یک پرسش ویژه داشت: برای افزایش بهره‌وری در آموزش و پرورش چه اقداماتی باید انجام شود؟
 

از برجام روحانی تا ایران قوی رییسی

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 19
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
    1 0
    با توجه به چه مشخصه ای دولت رئیسی شد ایران قوی؟ ۲ تا سوال؟
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      0 0
      از رشد اقتصادی تا بهبود معیشت مردم
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      0 0
      داره میگه که سوال اقای روحانی پیرامون برجام بوده و سوالات رییسی در مورد ایران قوی. منظور اینطور نیست که از دوره اقای روحانی قوی تر عمل کرده.
  • ناشناس IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
    2 0
    بله..از اوضاع و شرایط مردم و جامعه کاملا قدرت نمایان هست...
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      0 0
      بله از ناشناسی چون تو هم معلومه رئیسی سوزوندتت
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
    1 0
    ایت الله؟؟ رییسی؟؟؟؟
    • ایرانی IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      0 0
      حالا چرا خودخوری میکنی نکنه مقام آیت اللهی رو جنابعالی باید تایید کنی؟!
  • مددی IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    0 0
    درود بر رییسی
  • انقلابی منطقی IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    1 0
    کدوم ایران قوی!!؟؟؟ یه سر به زندگی مردم بزن
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    0 0
    درود بر رییسی
  • صدیق IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    0 0
    درود
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    1 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس