بلینکن: آمریکا به دنبال تنش با چین نیست

وزیرخارجه و مشاور امنیت ملی آمریکا نسبت به استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای در حملات اوکراین هشدار دادند.

به گزارش مشرق، آکسیوس در گزارشی بخشی از مصاحبه‌های اخیر «آنتونی بلینکن» وزیرخارجه آمریکا، و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی این کشور، با شبکه‌های تلویزیونی آمریکایی را منتشر کرد که در آن هر دو مقام در واکنش به ادعای استفاده «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، از سلاح هسته‌ای در حملات به اوکراین، مدعی عواقب «فاجعه‌بار» برای مسکو شدند.

مصاحبه هر دو مقام پس از آن انجام شده که غرب مدعی است کاخ کرملین از زمانی که ولادیمیر پوتین هفته گذشته در سخنرانی خود اعلام بسیج عمومی ۳۰۰ هزار نفری کرده، تهدید پنهان هسته‌ای را دو برابر کرده است و «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، در سخنرانی خبری خود پس از اظهاراتش در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «کرملین دکترینی برای امنیت هسته‌ای دارد که یک سند باز است.»

اکنون بلینکن در مصاحبه با سی‌بی‌اس گفت: «ما هم عمومی و هم خصوصی به روسیه هشدار داده‌ایم که صحبت درباره استفاده از سلاح هسته‌ای را تمام کند. بسیار مهم است که مسکو از ما بشنود و بداند که عواقب چنین اقدامی وحشتناک خواهد بود و ما این را کاملاً روشن کرده‌ایم.»

البته بلینکن گفت که به عواقب چنین اقدامی نمی‌پردازد، اما می‌داند که دولت بایدن برای مقابله و پاسخ به این اقدام روسیه برنامه خاص دارد و افزود: «استفاده از سلاح هسته‌ای برای کشوری که از آن استفاده می‌کند و همچنین برای باقی کشورها عواقب خواهد داشت.»

جیک سالیوان هم روز یک‌شنبه به وقت محلی سه مصاحبه جداگانه با شبکه‌های ای‌بی‌سی، ان‌بی‌سی و سی‌بی‌اس داشت و در آن‌ها با بیان آنکه مقامات آمریکا به کرات به مسکو درباره عواقب «فاجعه‌بار» استفاده از سلاح هسته‌ای هشدار دادند، گفت: «مقام‌های آمریکایی از پاسخ قاطعانه آمریکا در برابر چنین اقدامی هم به روسیه هشدار دادند. ما در پیام‌های خصوصی‌مان به روسیه توضیح مفصل چنین عواقبی را داده‌ایم. پوتین در جریان درگیری‌های اخیر در مواقع مختلف بر استفاده از سلاح هسته‌ای تاکید کرده و ما باید چنین تهدیدی را جدی بگیریم.»

 بلینکن هم در ادامه با اشاره به برگزاری همه پرسی در بخش‌هایی از اوکراین برای الحاق به روسیه، مدعی شد: «پوتین پیشتر هم در تلاش خود برای پاک کردن هویت مستقل اوکراین شکست خورده بود.»

هفته گذشته پوتین در سخنانی ضمن بی‌معنا دانستنِ راه‌حل مسالمت‌آمیز برای حل بحران در اوکراین برای کشورهای غربی، اعلام یک بسیج نظامی جزئی در روسیه کرد و خطاب به کشورهای غربی گفت: «روسیه سلاح‌های زیادی برای پاسخ دادن دارد و این یک بلوف نیست. روسیه در معرض تهدید سلاح‌های هسته‌ای است و ما سلاح‌هایی علیه سلاح‌های غربی داریم.»

کاخ کرملین هم در روزهای گذشته رسماً اعلام کرده ممکن است برای دفاع از تمامیت ارضی خود و مقابله با دخالت‌های گسترده آمریکا در منطقه از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کند. «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد روسیه بر اساس دکترین نظامی خود، در صورتی که با تهدیدی موجودیتی مواجه شود برای استفاده از سلاح هسته‌ای آماده است.

پس از این اظهارات، مشاور ارشد «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، ادعا کرد که درصورت استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای، جهان وارد رقابت تسلیحاتی و هسته‌ای می‌شود. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هم اعلام کرد باید اظهارات رئیس‌جمهور روسیه، درباره استفاده از تسلیحات هسته‌ای در حملات به اوکراین جدی گرفته شود چراکه او بلوف نمی‌زند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    2 0
    بلینکن گفت : «استفاده از سلاح هسته‌ای برای کشوری که از آن استفاده می‌کند و همچنین برای باقی کشورها عواقب خواهد داشت.»/// اونوقت 2بار استفاده از بمب اتمی علیه مردم ژاپن برای شما آمریکایی های دیوث چه عواقبی داشت؟ # رژیم کثافت آمریکارو خلع سلاح کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس