وزیر دفاع آمریکا: فکر نمی‌کنم پوتین به دنبال استفاده از سلاح اتمی باشد

وزیر دفاع آمریکا از آنچه «تشدید اتمی» خواند، انتقاد کرد اما در عین حال گفت شواهدی مبنی بر این که رئیس‌جمهور روسیه تصمیم به استفاده از تسلیحات اتمی گرفته باشد، موجود نیست.

به گزارش مشرق، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه‌ای «تشدید اتمی» را محکوم کرد و گفت گرچه شاهد چیزی که نشان بدهد ولادیمیر پوتین تصمیم به استفاده از سلاح اتمی در جنگ جاری در اوکراین گرفته، نبوده، اما در نهایت انتخاب با اوست.

او در مصاحبه با فرید زکریا مجری شبکه سی‌ان‌ان که قرار است نسخه کامل آن یکشنبه (دوم سپتامبر) پخش بشود، گفت: واضح بگویم، فردی که تصمیم‌گیری می‌کند، منظورم این است که یک نفر است. هیچ کنترلی روی آقای پوتین وجود ندارد. درست مثل تصمیم غیرمسئولانه او در حمله به اوکراین. می‌دانید، او می‌تواند تصمیم دیگری بگیرد. اما الان چیزی نمی‌بینم که من را به این باور برساند که او چنین تصمیمی گرفته است.

وی در ادامه گفت که به سرگئی شویگو همتای روس خود به طور خصوص این پیام را داده که «این مسیر را در پیش نگیرد و این نوع رفتار غیرمسئولانه را انجام ندهد». آستین گفت که در روزهای اخیر با شویگو حرف نزده اما سایر اعضای ارشد دولت آمریکا اخیراً پیام‌های مشابهی را به روسیه فرستاده‌اند.

این شبکه آمریکایی پیش‌تر هم به نقل از مقام‌های این کشور گزارش داده بود که ایالات متحده در چند ماه گذشته به طور خصوص به روسیه این پیام را منتقل کرده که اگر مسکو تصمیم به استفاده از تسلیحات اتمی در جنگ اوکراین بگیرد، این اقدام پیامدهایی خواهد داشت.

آستین در ادامه همچنین  ادعا کرد که الحاقات جدید به روسیه غیرقانونی است و تهدید به استفاده از سلاح اتمی را اظهارات غیرمسئولانه خواند. رئیس پنتاگون همچنین مدعی شد که آمریکا به حمایت از اوکراین برای پس گرفتن خاکش که توسط روسیه تصرف شده، ادامه خواهد داد.

پوتین جمعه (۳۰ سپتامبر) در مراسمی در کرملین، با امضای اسناد الحاق چهار منطقه از اوکراین بعد از برگزاری همه‌پرسی در این مناطق، رسماً آن‌ها را به خاک روسیه ضمیمه کرد. او در این مراسم همچنین بار دیگر تاکید کرد که روسیه از هر ابزار در دسترس برای دفاع از حاکمیت خود استفاده خواهد کرد.

رئیس‌جمهور روسیه هفته قبل هم در ارتباط با عملیات نظامی این کشور در اوکراین با اعلام بسیج نظامی محدود، گفت کشورهای غربی به‌دنبال تضعیف، تجزیه و نابودی کامل روسیه هستند اما مسکو هم دارای سلاح اتمی است و از هر ابزاری برای دفاع از خود استفاده می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس