کد خبر 1421780
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
اوکراین

دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین نیروهای ذخیره روسیه را که در پی فرمان بسیج نیروها به خدمت گرفته می‌شوند، تهدید کرد.

به گزارش مشرق،«آندری یرماک» رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین سه‌شنبه (۲۷ سپتامبر) نیروهای ذخیره روسیه را که در پی فرمان بسیج بخشی از نیروها از سوی ولادیمیر پوتین، به خدمت گرفته می‌شوند، تهدید کرد.

به گزارش «راشا تودی» وی خطاب به نیروهای روس مدعی شد اگر فرصتی برای زندگی می‌خواهند، تسلیم شوند. او در توییتی نوشت: نیروهای روس بسیج شده که تسلیم شوند فرصت حفظ جان خود راخواهند داشت، بقیه آن‌ها چنین فرصتی ندارند.

رئیس‌جمهور روسیه چهارشنبه (۲۱ سپتامبر) بالغ بر ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره ارتش کشورش را برای جنگ در اوکراین فراخواند و از طرح الحاق یک سری مناطق اوکراین به روسیه حمایت و به آمادگی کشورش برای استفاده از تسلیحات اتمی با هدف دفاع از روسیه اشاره کرد.

در پی این فرمان، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو ادعا کرد طرح بسیج نظامی که اولین بسیج نظامیان روس از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون است، تعجب‌آور نیست اما باعث تشدید جنگ در اوکراین خواهد شد. وی همه‌پرسی‌ها برای پیوستن بخش‌هایی از روسیه به اوکراین را هم تشدید بحران از سوی مسکو خواند.

اوکراین و کشورهای غربی همه‌پرسی‌ها را ساختگی خوانده و مدعی هستند نتایج این همه‌پرسی‌ها از قبل تعیین شده‌اند. پیش‌تر، وزارت دفاع انگلیس مدعی شد ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه احتمالاً الحاق «بخش‌های اشغال شده اوکراین» به فدراسیون روسیه را در سخنرانی جمعه (۳۰ سپتامبر، هشتم مهر) در پارلمان این کشور، اعلام خواهد کرد.

این ادعاها در حالی است که طبق نتایج اولیه، اکثریت رأی‌دهندگان در همه‌پرسی‌های چهار منطقه در اوکراین شامل دو جمهوری در منطقه دونباس از پیوستن به فدراسیون روسیه حمایت کرده‌اند.

روسیه در ماه فوریه (اسفند گذشته) دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوهانسک را به عنوان مناطق مستقل به رسمیت شناخت. پوتین از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال این دو جمهوری از اوکراین، از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد و  هدف خود را از این اقدام، نازی‌زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس