افسر اطلاعاتی پیشین سوئیس: آمریکا احتمالاً مسئول انفجارهای نورد استریم روسیه است

ژاک باود افسر اطلاعاتی پیشین سوئیس معتقد است که "نشانه‌های زیادی" وجود دارد که نشان می‌دهد آمریکا "مسئول" خرابکاری در خطوط لوله گاز نورد استریم ۱ و ۲ است.

به گزارش مشرق از اسپوتنیک، سرگئی ناریشکین رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه (SVR) روز جمعه به خبرنگاران گفت که یافته‌های اولیه «به ردپای غرب در سازمان‌دهی و اجرای» حملات بی‌سابقه به خطوط لوله نورد استریم اشاره می‌کند و انفجارها در دریای بالتیک را «تروریسم بین‌المللی» توصیف کرد.

ژاک باود مشاور سوئیسی پیشین ناتو در برنامه Ligne Droite ایستگاه رادیویی کورتوازی فرانسه گفت که لهستان و اوکراین نیز به عنوان کشورهایی که به شدت برای ترانزیت گاز از طریق قلمرو خود لابی کردند و از ابتدا با احداث این خط لوله مخالفت کردند ممکن است در حمله اخیر دست داشته باشند.

باود افزود، آمریکا هیچ گاه منافع خود را در برهم زدن روابط میان روسیه و کشورهای اروپایی پنهان نکرده است.

وی که سرهنگ ارتش سوئیس بود و قبلاً برای سرویس اطلاعات استراتژیک سوئیس کار می‌کرد، قبلاً هم اظهار داشته بود که از زمان جنگ جهانی دوم، همیشه سیاست آمریکا این بوده که از همکاری نزدیک تر آلمان و روسیه یا اتحاد جماهیر شوروی با یکدیگر جلوگیری کند.

باود که قبلاً رئیس قسمت "سیاست و دکترین" در بخش عملیات صلح سازمان ملل در نیویورک بود، تأکید کرد که «در غرب هیچکس به اوکراین اهمیت نمی‌دهد و ناتو، اتحادیه اروپا و متحدانش، به اوکراین به عنوان ابزاری برای اهداف و منافع استراتژیک خود می‌نگرند».

آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا روز جمعه تاکید کرد که آمریکا هیچ ارتباطی با حملات اخیر به خطوط لوله نورد استریم ۱ و ۲ ندارد. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای کانادایی خود، ملانی جولی، اظهار داشت: "من واقعاً چیزی برای پاسخ دادن به ادعای پوچ رئیس جمهور روسیه مبنی بر اینکه ما یا شرکا یا متحدان دیگرمان به نحوی مسئول این موضوع هستند، ندارم. اما ما به ته ماجرا خواهیم رسید و به محض اینکه همه چیز را دریافتیم، این اطلاعات را به اشتراک خواهیم گذاشت. فعلا من نمی‌خواهم از تحقیقات جلوتر باشم. "

روز ۴ مهر انفجارهایی در خطوط لوله گاز طبیعی نورد استریم ۱ و ۲ رخ داد. کرملین این حادثه را یک اقدام تروریستی خواند. همزمان اطلاعات روسیه به ردپای غربی‌ها در این حادثه اشاره می‌کند.

اپراتور نورد استریم تخریب خطوط لوله گاز دریایی را "بی سابقه" خواند و افزود که محاسبه زمان مورد نیاز برای ترمیم آن "غیرممکن" است.

دفتر دادستانی کل روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که در حال بررسی انفجارهای این خط لوله به عنوان یک اقدام تروریستی بین‌المللی است.

هشتم مهر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت که آمریکا و متحدانش از تحریم‌هایی که مسکو را هدف قرار می‌دهد راضی نیستند و شروع به تخریب زیرساخت‌های انرژی پان اروپایی کرده‌اند. پوتین همچنین در صحبت‌هایش حمایت کامل خود را از الحاق مناطق دونباس و خرسون و زاپوریژیا به روسیه اعلام کرد و فرمانی را در این زمینه امضا کرد.

نورد استریم ۱ با ظرفیتی معادل ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سال، مسیر اصلی تامین گاز به اروپا به طول هزارو ۲۲۴کیلومتر بود که پیش از این از اوایل شهریور فعالیتش به حالت تعلیق درآمده بود. مشکلات مربوط به تعمیر توربین‌ها به دلیل تبعات تحریم‌های غرب علیه روسیه در واکنش به عملیات نظامی ویژه این کشور در اوکراین، علت خرابی خط لوله اعلام شد.

ساخت خط لوله گاز نورد استریم ۲ که از سواحل روسیه در زیر دریای بالتیک تا آلمان امتداد دارد، در شهریور ۱۴۰۰ به پایان رسید، اما دولت آلمان صدور گواهینامه فعالیت آن را در بهمن ماه معلق کرد. پس از اینکه روسیه حاکمیت جمهوری‌های دونتسک و لوگانسکرا به رسمیت شناخت، وزیر خارجه آلمان، آنالنا بائربوک، اظهار داشت که "این پروژه برای همیشه متوقف شده است. "

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس