کد خبر 1423526
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۷
.

در آستانه سه ماهگی طرح «دارویار» خبرهای خوبی از اجرای آن به گوش نمی رسد...

به گزارش مشرق، در آستانه سه ماهگی طرح «دارویار» خبرهای خوبی از اجرای آن به گوش نمی رسد؛ طرحی که قرار بود یار و یاور مردم در بزنگاه افزایش و تعدیل قیمت‌ها و معادلات حذف ارز دارو باشد، می‌رود که دچار سکته شود.

در این باره دکتر زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس، درباره مشکلات جدید حوزه دارو، از ارسال نامه به روسای قوا و ضرورت اتخاذ تدابیر فوری برای رفع آن سخن گفته است.

مشکلات جدید؛ از کمبود آنتی بیوتیک تا افزایش قیمت

گزارش ها از حوزه دارو، از کمبود برخی آنتی‌بیوتیک‌ها در آغاز فصل سرما و البته افزایش قیمت‌ها حکایت دارد و این در حالی است که قرار بود با آغاز طرح دارویار در تیرماه، مردم با مشکل و کمبود دارویی مواجه نباشند.

دکتر علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، در این باره گفت: «کاهش تولید در حالی که مواد اولیه در کارخانه‌ها وجود دارد، رخ داده است. به هر حال عاقبت قیمت دستوری همین است. اگر هم‌اکنون به داروخانه‌ها مراجعه کنید، انواع مکمل‌ها را می‌بینید، انواع داروهای تقویتی و لوازم آرایش به وفور وجود دارد، اما دارویی مانند آنتی‌بیوتیک که جان مردم به آن بستگی دارد، به دلیل قیمت‌ها، کاهش تولید و در نتیجه کمبود داشته است. باید توجه کرد که به‌رغم اجرای طرح دارویاری هنوز قیمت برخی داروها و مشخصا آنتی‌بیوتیک‌ها واقعی نشده است؛ به ویژه آنتی‌بیوتیک‌هایی که به صورت شربت عرضه  می‌شود. آنتی‌بیوتیک‌هایی که به صورت قرص و کپسول عرضه می‌شود نسبتا وضعیت‌شان بهتر است، اما آنتی‌بیوتیک‌هایی که به صورت شربت است و برای کودکان هم مصرف دارد، بیشتر دچار کمبود شده‌است. اکنون که به سمت فصل سرد و شیوع عفونت‌های سینوسی، ریوی و... می‌رویم، ‌مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها بالا می‌رود و اگر بخواهیم با همین تولید کم ادامه دهیم، قطعا در زمستان دچار مشکل می‌شویم.»

طرح دارویار چیست؟

در پی مباحث فراوانی که درباره حذف یا باقی ماندن ارز دارو، در دولت و مجلس مطرح بود، سرانجام دولت تصمیم گرفت از تیرماه ارز دارو را حذف کند و مابه‌التفاوت افزایش احتمالی قیمت‌ها را از طریق بیمه‌ها به مردم پرداخت کند و درواقع ارز دولتی تخصیص داده شده برای تامین دارو و مواد اولیه آن، به جای پرداخت به واردکنندگان و شرکت‌های داروسازی، به بیمه‌ها داده شود و آن‌ها هم با پشتیبانی از داروخانه‌ها، این یارانه حمایتی دارو را مستقیما در هنگام دریافت نسخه پزشکی، به خود مردم بپردازند.

موفقیت این طرح البته مستلزم این بود و هست که دولت، سهم خود را به موقع در اختیار بیمه‌ها قرار دهد.

بخشی از اهداف طرح دارویار را با هم مرور کنیم:

- افزایش تعداد داروهای تحت پوشش در طرح دارویار ؛ ۱۰۰ قلم از داروهای پرمصرف مثل داروهای سرماخوردگی و همچنین تعداد ۳۶۶ قلم داروهای ضروری پرمصرف برای بیماران مزمن مانند بیماران دیابتی و دارای فشار خون تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

– توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران

– بهره مندی همه دهک های درآمدی از یارانه دارو

– عدم تغییر پرداخت از جیب بیماران و در مواردی کاهش آن

– اجرای بیمه همگانی سلامت برای افراد فاقد بیمه

– برقراری پوشش بیمه‌ای برای داروهایی که پیش از این تحت شمول حمایت های بیمه ای نبوده اند.

– کاهش کمبودهای دارویی، منطقی شدن تجویز و مصرف دارو و کاهش تقاضای القایی

– کنترل قاچاق معکوس و رشد صادرات رسمی دارو

– حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماری‌های مزمن، خاص و صعب العلاج

اما چه شد که  دارو  بی یار شد؟

اکنون در آستانه سه ماهگی «دارویار» ظاهرا برنامه‌ها طبق وعده‌های اولیه آن پیش نرفته است.

عبدالحسین روح‌الامینی رئیس کمیته غذا و داروی کمیسیون بهداشت مجلس در آغاز اجرای این طرح در گفت‌وگو با  خراسان از نظارت دقیق مجلس بر نحوه اجرای طرح گفته بود.

بر همین اساس و در پی پدیدآمدن برخی مشکلات در حوزه دارویی در مسیر اجرای طرح دارویار، کمیسیون بهداشت مجلس دو روز قبل تشکیل جلسه داده و موضوع را بررسی کرده است.

 سخنگوی این کمیسیون در این باره به خانه ملت گفت:  اعضای کمیسیون بهداشت در این جلسه نشست موضوع ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و کمبود سرم، آنتی بیوتیک‌ها و برخی اقلام دارویی را مطرح و تاکید کردند که نباید از کنار مسئله دارو به راحتی گذشت زیرا با سلامت مردم سروکار دارد. اعضای کمیسیون معتقد بودند که علت کمبود برخی اقلام دارویی باید بررسی شود چرا که قرار بود با اجرای طرح دارویار کمبودها رفع شود و تغییری در قیمت دارو ایجاد نشود و پرداختی از جیب مردم افزایش نیابد؛ اما متاسفانه اکنون با کمبود و افزایش قیمت دارو مواجه هستیم و در این رابطه نقش سازمان غذا و دارو باید مشخص شود؛ البته برخی نمایندگان هم معتقد بودند که باید از ماده ۲۳۴ استفاده و گزارش آن را به صحن علنی و در صورت تایید به قوه قضاییه ارسال کرد و مسئله دارو نباید بین دستگاه ها پاسکاری شود و باید با این صنعت با تعامل رفتار کرد.

راه برون رفت از نواقص اجرای دارویار

حال این که برای برون رفت از مشکلات موجود در عرصه دارو چه باید کرد، نکاتی است که سخنگوی کمیسیون بهداشت به آن اشاره کرده است:

۱- بانک مرکزی باید در زمان مناسب تسهیلات لازم را در اختیار شرکت های تولیدکننده قرار دهد.

۲-برخی نمایندگان بر این باور بودند که بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه مقصر اصلی این مشکلات هستند و باید پای کار بیایند و به تعهدات خود عمل کنند.

۳- فعالان صنعت دارو در این نشست مسائلی مانند کمبود نقدینگی، اصلاح قیمت دارو و تعرفه گمرکی را مطرح کردند و یادآور شدند که بیمه های مکمل باید به تعهدات خود عمل کنند.

هشدار نایب رئیس انجمن داروسازان ایران:  با ادامه وضعیت کنونی، طرح دارویار به بن بست می خورد 

برای پیگیری بیشتر موضوع با دکتر سیدعلی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران همکلام شدیم. او به شدت از تامین اجتماعی بابت پرداخت‌نکردن حق داروخانه ها گلایه مند است و درباره  به بن‌بست خوردن طرح دارویار هشدار می‌دهد: برای مشکلات کنونی و عدم پرداخت مابه التفاوت قیمت دارو به داروخانه‌ها دو نوبت هم به آقای رئیس جمهور نامه نوشتیم و با ایشان درد دل کردیم.

فاطمی ادامه می دهد: اکنون حدود سه ماه از آغاز طرح دارویار می گذرد و تامین اجتماعی یک ریال هم به داروخانه ها بابت اعتبارات این طرح پرداخت نکرده است و آن‌چه هم در این مدت پرداخت کرده، مربوط به بدهی های نیمه دوم سال ۱۴۰۰ بوده است. اگر همین وضعیت ادامه یابد، ممکن است طرح خوب دارویار به بن بست بخورد و چنان‌چه این اتفاق رقم بخورد، این مردم هستند که به دلیل افزایش سرسام‌آور و تا دوبرابری قیمت داروها متضرر خواهند شد و به آن ها فشار خواهد آمد.

فاطمی می گوید: اکنون بخشی از داروخانه ها دیگر تمایلی به ارائه داروهای بیمه ای به مردم ندارند، چراکه داروخانه، اکنون دارویی که با قیمت شهریور ۱۴۰۰ به مردم می فروشد، خودش آن را به قیمت های افزایش یافته جدید از تولیدکننده می‌خرد.

 این در حالی است که یکی از مسئولان سازمان برنامه و بودجه قبل از آغاز طرح دارویار وعده داده بود که ما ۷۲ ساعته مبالغ مابه‌التفاوت دارو را به داروخانه ها پرداخت می کنیم. حالا این وعده ۷۲ ساعته با گذشت حدود سه ماه هنوز محقق نشده است و تامین اجتماعی از این بابت هیچ به روی خودش هم نمی آورد که داروخانه ها تحت فشار هستند.

منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس