رضا سراج نمایه

طی سال‌های اخیر جنگ شناختی گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی علیه جمهوری اسلامی در جریان بوده است. البته این جنگ با هدف‌گذاری حساب‌شده اذهان و قلوب مردم ایران را هدف قرار داده است.

سرویس دیدگاه مشرق- دکتر رضا سراج در یادداشتی پیرامون ماهیت اغتشاشات اخیر نوشت:

در روزهای پایانی تابستان ۱۴۰۱ که شور اربعین حسینی به اوج خود رسیده و فضای کشور متأثر از آن بود، ناگهان به علت حادثه فوت دختری به نام «مهسا امینی» در ساختمان وزرا پلیس امنیت اخلاقی، فضای رسانه‌ای ضدانقلاب و شبکه‌های اجتماعی سرشار از محتوای دعوت به اغتشاش و آشوب شد و به‌سرعت اغتشاشات خیابانی به بهانه این حادثه آغاز گردید. شدت واکنش‌های چهره‌های سلبریتی، برخی ورزشکاران و سیاسیون به موضوع مرگ «مهسا امینی» و اغتشاشات به وجود آمده در پی آن، شدت هجمه رسانه‌ای بی‌سابقه در جهان در شبکه‌های رسمی و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و نیز به خط شدن چهره‌های رسانه‌ای و سلبریتی‌های غربی در واکنش به آن، نشان می‌دهد که این اغتشاشات نه یک امر طبیعی در یک بستر اجتماعی بلکه یک سناریوی از پیش برنامه‌ریزی‌شده امنیتی برای ایران بوده که باخبر فوت تلخ مهسا امینی، بستر مناسب را برای آغاز یافته است.

ازنظر استراتژیست‌های آمریکایی، نظم جهانی کنونی که ماحصل جنگ جهانی دوم و سپس فروپاشی شوروی در جنگ سرد با آمریکا است امروز با چالش‌های جدی مواجه شده است و چین، روسیه و ایران اصلی‌ترین قدرت‌هایی هستند که این نظم را به چالش کشیده و در حال تغییر آن هستند. ازاین‌رو برای مقابله با روند تضعیف قدرت رهبری جهانی آمریکا و جلوگیری از تغییر نظم جهانی لازم است که هرچه سریع‌تر کشورهای چالش‌زا را تضعیف نموده و از میدان به درکرد. آمریکایی‌ها در تلاش هستند تا باسیاست‌های حمایتی خود از اوکراین و قرار دادن هرچه بیشتر اروپا در برابر روسیه، این کشور را در این منطقه زمین‌گیر کرده و به ورطه مشکلات اقتصادی و شورش‌های اجتماعی بکشانند. آمریکا همچنین تمام تلاش خود را درباره چین معطوف به ایجاد بی‌ثباتی در حریم امنیتی این کشور از طریق تشدید منازعه تایوان و ایجاد محور ضد چینی در آن منطقه نموده است.

آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که مهار ایران و فروپاشی آن، یکی از مهم‌ترین اقدامات ضروری برای مهار تغییر نظم جهانی و افول جایگاه جهانی آمریکا است. نقش‌آفرینی فعال جمهوری اسلامی ایران در تقویت بلوک‌بندی‌های جهانی و حرکت به سمت ایجاد یک محور راهبردی با مشارکت روسیه و چین به‌عنوان دو قدرت بزرگ جهانی سبب شده که ازنظر آمریکا، ایران به‌عنوان یک عامل مؤثر در کاهش هژمونی این کشور و تهدید جدی منافع غرب تلقی شود. کابوس همگرایی و هم‌افزایی قدرت ایران با کشورهایی چون روسیه و چین موضوع جدید نیست و ۷۰ سال پیش ژنرال «آیزن هاور» در ۲۹ نوامبر ۱۹۵۲ در نخستین مصاحبه عمومی خود پس از انتخاب به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود:

«گمان نمی‌کنم منطقه‌ای مهم‌تر از ایران روی نقشه جغرافیای جهان وجود داشته باشد. ایران از ذخایر سرشار انرژی برخوردار است و در چهارراه جهان واقع‌شده است. اگر روزگاری ایران و شوروی باهم کنار بیایند دیگر کره زمین جای امنی برای غرب نخواهد بود. همچنین نباید وضعیتی پیش بیاید که ایران به گذشته دور خود بازگردد و به یک قدرت نظامی تبدیل شود. وای به‌روزی که میلیتاریسم ایرانی زنده شود. بروید تاریخ این کشور را بخوانید تا متوجه حرف من شوید.»

چیستی و چرایی فتنه آمریکایی-اسرائیلی در سال ۱۴۰۱

بر اساس همین نگاه است که آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای صرفاً به دنبال مهار هسته‌ای ایران نیستند بلکه می‌خواهند ریل‌گذاری فروپاشی سیاسی-اجتماعی ایران را رقم بزنند. بر این اساس مذاکرات هسته‌ای و مهار هسته‌ای ایران زمینه‌ساز مهار ایران در حوزه‌های دیگر همچون عمق راهبردی در منطقه غرب آسیا، مهار توان نظامی و موشکی و آغاز تغییر در فضای فرهنگی و سیاسی داخلی آن خواهد بود. ازنظر آمریکایی‌ها ایران باید به هر شکل ممکن به برجام موردنظر آن‌ها بازگردد و قبول کند که به مذاکرات جامع بر سر سایر مسائل خواهد پیوست.

شواهد نشان می‌دهد که ایجاد اغتشاشات و شورش اجتماعی درواقع همان پلن B آمریکایی‌ها است. بررسی سابقه اقدامات آمریکا در دوره حضور دمکرات‌ها نشان می‌دهد که دمکرات‌ها برخلاف جمهوری‌خواهان که به گزینه‌های سخت‌تر مثل حمله نظامی علاقه‌مند هستند، علاقه خاصی به استفاده از گزینه‌های نرم و نیمه سخت همچون ایجاد اغتشاش و آشوب در کشورهای هدف‌دارند و کارنامه آنان در ایجاد انقلاب‌های رنگی در کشورهای مختلف مبین این حقیقت است. ازجمله ایجاد فتنه ۸۸ در ایران که در زمان دولت دمکرات اوباما اتفاق افتاد و در همان زمان نیز جو بایدن رئیس‌جمهور کنونی نیز معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا بود.

با توجه به عدم پذیرش بازگشت به برجام با فکت شیت آمریکایی طی ماه‌های گذشته علی‌رغم فشار سیاسی و رسانه‌ای سنگینی که برای تحمیل آن به ایران صورت گرفت به نظر می‌رسد با اغتشاشات اخیر و تلاش برای بی‌ثبات‌سازی در ایران، اجرای پلن B از طرف آمریکایی‌ها وارد فاز اجراشده است و به نظر می‌رسد پلن B یک پلن جنگ محاسباتی است که از طریق ایجاد انزوا و فشارهای بین‌المللی ذکرشده، اغتشاش و آشوب داخلی و همچنین معبرسازی تهدید می‌بایست جمهوری اسلامی ایران را به تجدیدنظر در محاسبات و محاسبه مجدد برساند تا به‌ناچار توافق جامع (پلن A) را با شرایطی متفاوت شامل پذیرش مذاکرات در موضوعات فرابرجامی همچون مسائل منطقه‌ای و موشکی بپذیرد.

ایران پیش‌ازاین در سال ۱۳۷۸ و به‌خصوص ۱۳۸۸ شاهد ایجاد فتنه با ماهیت کاملاً سیاسی توسط سرمایه‌های غرب در ایران و با هدایت آمریکایی‌ها بوده است. در دی‌ماه ۱۳۹۶ و نیز آبان ماه ۱۳۹۸ نیز ایران شاهد آشوب و اغتشاش با ماهیت عمدتاً اقتصادی و معیشتی بوده است. در سال‌های اخیر با تحریم‌های شدید آمریکا علیه ایران به‌خصوص کمپین فشار حداکثری ترامپ، جامعه ایران دچار مشکلات شدید معیشتی و اقتصادی گردید که سبب شکل‌گیری اغتشاشات در دی‌ماه ۱۳۹۶ و آبان ماه ۱۳۹۸ شد. تجربه این فتنه‌ها به آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها نشان داد که اغتشاش بر پایه صرفاً مسائل سیاسی یا معیشتی از انرژی لازم جهت واردکردن جامعه به چرخه بی‌ثباتی و خشونت و کشاندن جمعیت زیادی از مردم برخوردار نیست.

از طرفی تغییر دولت در ایران و روی کار آمدن دولت جدید و برخی اقدامات مثبت اقتصادی به نفع دهک‌های پایین جامعه، امید به ایجاد اغتشاش با استفاده از مشکلات معیشتی دهک‌های پایین جامعه و قشر متوسط به پایین تا حدی از بین رفت. بافهم همین واقعیت، آمریکایی‌ها در سناریوی فتنه جدید توجه ویژه به ظرفیت برخی مسائل فرهنگی-اجتماعی کرده و زمین اصلی منازعه و دو قطبی‌سازی منتهی به آشوب را در این موضوعات تعریف کردند و البته تلاش نمودند تا ظرفیت‌های دیگر را نیز فعال نمایند. ازاین‌رو در فتنه ۱۴۰۱ با توجه به برنامه‌ریزی‌های پیشینی صورت گرفته تلاش نمودند تا با محور قرار دادن مسائل فرهنگی-اجتماعی به هم‌افزایی همه ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی با آن پرداخته و یک فتنه ترکیبی بی‌سابقه ایجاد نمایند. با این وصف می‌توان گفت فتنه ۱۴۰۱ و اغتشاشاتی که همچنان تلاش می‌شود تازنده نگه‌داشته شود یک سناریوی طراحی‌شده آمریکایی با کمک رژیم صهیونیستی و سایر متحدین این کشور است که بر بستری از تضادها و گسل‌های فرهنگی- اجتماعی ایران که طی یک سال اخیر برای عمیق‌تر شدن آن‌ها تلاش ویژه صورت گرفت، ایجادشده است.

در طی مدتی که دولت دمکرات آمریکا در حال مذاکره با تیم جدید مذاکرات هسته‌ای ایران بود، برنامه‌ریزی و اقدام برای زمینه‌سازی پلن B به‌صورت موازی در حال انجام بود. شواهد نشان می‌دهد که این پلن به‌صورت چندمرحله‌ای طراحی و اجرایی شده است:

فاز ۱: جنگ شناختی (دست‌کاری اذهان با جنگ رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی)

فاز ۲: اغتشاش و شورش اجتماعی (خیابانی سازی اعتراضات و تقابل مردم با حاکمیت)

فاز ۳: سوریه‌سازی (تصاعد خشونت و به میدان آوردن ظرفیت‌ها در حوزه امنیتی و نظامی)

چیستی و چرایی فتنه آمریکایی-اسرائیلی در سال ۱۴۰۱

فاز ۱: جنگ شناختی (دست‌کاری اذهان با جنگ رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی)

طی سال‌های اخیر جنگ شناختی گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی علیه جمهوری اسلامی در جریان بوده است. البته این جنگ با هدف‌گذاری حساب‌شده اذهان و قلوب مردم ایران را هدف قرار داده و سبب شده که گزاره‌هایی همچون سیاه دیدن شرایط کشور و ناامیدی از بهبود وضعیت به‌صورت مؤثری در ناخودآگاه جمعی بخش قابل‌توجهی از مردم تثبیت شود. دشمنان انقلاب اسلامی بامطالعه فتنه ۸۸ و فتنه دی‌ماه ۹۶ و آبان ۹۸ به این نتیجه رسیده‌اند که حوزه‌های سیاسی و اقتصادی به‌تنهایی توان کافی برای ایجاد شورش اجتماعی گسترده در ایران را ندارند. در فتنه ۸۸ که کاملاً یک فتنه با ماهیت سیاسی بود انرژی زیادی برای تداوم فتنه گذاشته شد ولی درنهایت با عدم استقبال طیف گسترده مردم مواجه گردید و با حضور مردم به پایان رسید. در فتنه‌های ۹۶ و ۹۸ نیز که ماهیت اقتصادی و معیشتی داشتند درصد بسیار پایینی از قشر پایین جامعه مشارکت کرده و به همین علت خیلی زود به پایان رسید. ازاین‌رو برنامه‌ریزی گردید تا در فتنه ۱۴۰۱ به‌صورت جدی موضوع فرهنگ و دوقطبی‌های فرهنگی-اجتماعی انرژی لازم برای کشاندن طبقات مختلف جامعه به صحنه اغتشاش را تأمین کند. با توجه به فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی و نفوذ مؤثر پلتفرم‌های آمریکایی و صهیونیستی در فضای مجازی ایران، موضوعات فرهنگی به یک فراگیری قابل‌توجهی رسیده و دغدغه گروه‌های مختلفی از مردم شده که دو قطبی‌سازی حول آن به‌خصوص در بستر نارضایتی‌های اقتصادی و سیاسی، زمینه را برای پیوند زدن گروه‌های مختلف مردم در طبقات مختلف اجتماعی فراهم کند. همچنین با حضور ۸ ساله جریان غرب باور در دولت قبل و اثرگذاری این حضور در حوزه فرهنگ و آموزش به‌خصوص در وضعیت فرهنگی مدارس، زمینه حضور برخی نوجوانان بیش‌ازپیش در این سناریو فراهم‌شده بود. با این اوصاف مهم‌ترین اقدامات دشمن در حوزه جنگ شناختی طی یک سال اخیر برای آماده نمودن شرایط ایجاد شورش اجتماعی عبارت‌اند از:

قداست زدایی و حریم‌شکنی از رهبری:

این محور که از سال‌های گذشته کم‌وبیش در جریان بوده طی یک سال اخیر با نقش‌آفرینی افرادی همچون «مصطفی تاج‌زاده» وارد فاز جدیدی شده بود. با توجه به اهمیت نقش رهبری در قوام و استحکام جامعه و حاکمیت و پیشبرد کشور برای دستیابی به اهداف کلان، قداست شکنی و از محوریت انداختن این جایگاه و شخص ولی‌فقیه برای پیشبرد یک فتنه بزرگ کاملاً لازم و ضروری است. لذا از یک سال پیش با محوریت برخی افراد در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، این هدف با جدیت پیگیری گردید و البته مدتی قبل از آغاز فاز اغتشاشات خیابانی فتنه نیز شایعه درگذشت رهبر معظم انقلاب به‌صورت بسیار پررنگ ایجاد شد تا اعتمادبه‌نفس اغتشاشگران را برای حضور درصحنه و ایجاد شورش و آشوب بیشتر کند.

دو قطبی‌سازی‌های فرهنگی:

همان‌گونه که گفته شد بستر و بهانه اصلی آغاز فاز عملیاتی و اجتماعی سازی فتنه فوق بر بستر دوقطبی‌سازی‌های فرهنگی صورت گرفت. دوقطبی‌هایی که بستر آن از مدت‌ها قبل وجود داشت و طی یک سال گذشته به‌طور ویژه به آن دامن زده شد. دراین‌بین توجه ویژه به موضوع زنان که نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و علاوه بر آن، به دلیل قوی بودن احساسات و عواطف در میان آن‌ها، راحت‌تر تحریک‌شده و به صحنه می‌آیند و جامعه نیز نسبت به آن‌ها حساسیت بیشتری به خرج می‌دهد. با این اوصاف طی یک سال گذشته دو قطبی‌سازی فرهنگی در موضوعات مختلف به‌خصوص حول مسئله زنان با جدیت پیگیری شد.

برخی از اقدامات صورت گرفته طی یک سال اخیر بر سر موضوعات فرهنگی-اجتماعی دوقطبی ساز و بحران‌ساز که عمدتاً در بستر شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های نوین پیگیری شدند عبارت‌اند از:

  • انتشار منظم ویدئوها و مطالب زیاد علیه گشت ارشاد در شبکه‌های اجتماعی
  • راه‌اندازی کمپین‌های مختلف کشف حجاب و بی‌حجابی‌نمایی در شبکه‌های اجتماعی
  • انتشار بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» توسط برخی سینماگران و سلبریتی‌ها در مقطع پس از حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان و مطالبه خلع سلاح نیروهای نظامی و امنیتی
  • دو قطبی‌سازی با قشر مذهبی جامعه و نفرت پراکنی علیه این آن‌ها پس از اجرای همگانی سرود «سلام فرمانده»
  • بیانیه میرحسین موسوی علیه مدافعان حرم و اهانت به سردار شهید همدانی
  • برخی اقدامات مشکوک در جبهه خودی و اقدام برخی چهره‌های مشهور انقلابی در دو قطبی‌سازی و نفرت پراکنی علیه سلبریتی‌ها (هجمه به سلبریتی‌ها و سوق دادن آن‌ها به دشمنی علیه انقلاب و نظام)

فاز ۲: اغتشاش و شورش اجتماعی (خیابانی سازی اعتراضات و تقابل مردم با حاکمیت)

برآورد دشمنان انقلاب اسلامی و آمریکایی‌ها این بود که با شعله‌ور شدن فتنه در بستر موضوعات فرهنگی، با توجه به نارضایتی‌های گسترده در حوزه معیشتی، بخشی از طبقه متوسط به بالا که دغدغه‌های آزادی‌های فرهنگی از جنس اباحه‌گرایانه دارد با آن بخش از طبقات متوسط و پایین جامعه که دغدغه معیشتی داشته ولی با گسترش شبکه‌های اجتماعی و فرهنگ لیبرال همراه آن، دارای دغدغه‌های مشابه فرهنگی نیز شده‌اند پیوند خورده و یک حرکت بزرگ اجتماعی به وجود خواهد آمد. به‌خصوص با این تحلیل که با طولانی شدن فرآیند مذاکرات هسته‌ای برای رفع تحریم‌ها که امیدهایی در اذهان برای کاهش مشکلات اقتصادی به وجود آورده بود، کم‌کم این امیدها کمرنگ شده و انگیزه اعتراضی مردم و شورش اجتماعی بالا رفته است.

از طرفی اقدامات صورت گرفته در فاز ۱ که عمدتاً با محوریت شبکه‌های اجتماعی انجام شد به‌طورقطع در فضای اجتماعی نیز با شبکه‌سازی واقعی و آمادگی برای شروع اغتشاش و آشوب همراه بوده است. بر اساس شواهد موجود گروه‌های شرکت‌کننده و فعال در اغتشاشات شامل گروه‌های سازمان‌دهی شده شامل عمدتاً نوجوانان و جوانان دهه هشتادی و نیمه دهه هفتاد بودند که به‌صورت گروه‌های ۳۰-۴۰ نفره اقدام به ایجاد آشوب و اغتشاش می‌نمودند. طی یک دهه گذشته با ضعف سیستم آموزشی کشور و عدم کنترل جدی بر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی توسط حاکمیت و کوتاهی خانواده‌ها در این موضوع، نسلی از نوجوانان تربیت‌شده‌اند که اساس تربیت آنان بر مبنای فرهنگ غربی بوده و هیچ دل‌بستگی ملی و دینی خاصی ندارند. به‌خصوص طی چند سال اخیر با شیوع کرونا و مجازی شدن آموزش، نفوذ شبکه‌های اجتماعی و فرهنگ منحط غربی بر این نوجوانان بیشتر گردید و بخشی از همین‌ها نیروی لازم برای اغتشاش را فراهم نمود.

این گروه‌ها نوجوان و بسیار جوان، بستر فعالیت و هماهنگی خود را در شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های غربی مانند واتساپ، اینستاگرام و تلگرام قرار داده و از طریق این شبکه‌ها دستورالعمل‌های لازم را دریافت و اجرا می‌کردند. عملیات رسانه‌ای هماهنگ و بی‌سابقه ارتش رسانه‌ای دشمنان و رسانه‌های ضدانقلاب در موضوع فوت «مهسا امینی» در کنار آمادگی عجیب کانال‌ها و پیج‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی فوق برای همراهی با اغتشاشات و دامن زدن به فضای افکار عمومی و ارائه سرویس‌های لازم به اغتشاشگران در زمینه‌های مختلف همچون ساخت مواد منفجره و ... نشان از هماهنگی پیشینی آن‌ها دارد. این حجم از عملیات رسانه‌ای و جنگ روانی شاید در طول تاریخ بی‌سابقه بوده و علیه هیچ دولتی رخ نداده باشد که همین واقعیت نشان‌دهنده برنامه‌ریزی مفصل و سنگین آمریکایی‌ها در این موضوع دارد.

با توجه به برخی جهات به نظر می‌رسد زمان در نظر گرفته‌شده برای آغاز فاز میدانی، آبان ماه ۱۴۰۱ بوده است. ازجمله:

  • تقارن با اغتشاشات آبان ماه ۱۳۹۸
  • بازگشایی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی
  • داغ شدن فضای دانشجویی با بازگشایی دانشگاه‌ها بعد از ۲ سال تعطیلی و نزدیک شدن روز دانشجو

به نظر می‌رسد مرگ مهسا امینی در ساختمان وزرای گشت ارشاد، فرصت بسیار مساعدی را برای دشمن جهت آغاز فاز اغتشاش فراهم نمود و باعث شد آغاز فاز ۲ ازنظر زمانی زودتر انجام گیرد. البته این آغاز زودهنگام فاز ۲ به بهای فراهم نشدن کامل زمینه فاز ۳ و مسلح شدن برخی شبکه‌های وابسته به دشمن واقع شد. دشمن درواقع این‌قدر مرگ مهسا امینی را در شروع طوفانی اغتشاش مناسب تشخیص داد که حاضر شد علی‌رغم عدم آمادگی کامل برای فاز ۳ این مرحله را آغاز نماید.

چیستی و چرایی فتنه آمریکایی-اسرائیلی در سال ۱۴۰۱

فاز ۳: سوریه‌سازی (تصاعد خشونت و به میدان آوردن ظرفیت‌ها در حوزه امنیتی و نظامی)

هم‌زمان با اقدامات اغتشاشگران، حرکت به سمت اقدام در حوزه امنیتی و نظامی در دستور کار دشمن قرار داشت. نشانه آن‌هم تلاش برای انجام حداکثر خشونت در اغتشاشات و قتل و کشتار نیروهای امنیتی و انتظامی و برخی اقدامات مسلحانه گروه‌های ضدانقلاب تجزیه‌طلب همچون گروه‌های کردی است. همچنین اقدام به وارد نمودن اسلحه و مهمات نظامی که برخی از آنان طی چند ماه اخیر در کشور کشف شد نشان‌دهنده برنامه‌ریزی دشمن برای ورود به این فاز است. در کنار این اقدامات تلاش‌ها برای قرار دادن نیروهای نظامی کشور در مقابل یکدیگر و ایجاد شکاف و انشقاق در میان آنان نشان از برنامه‌ریزی برای اجرای این توطئه دارد.

اخبار و اطلاعات و نیز اقدامات میدانی انجام‌شده هم‌زمان با شروع اغتشاشات نشان می‌دهد که شمال غرب و جنوب شرق ایران ازجمله مناطقی بود که می‌بایست به‌سرعت به سمت اقدامات نظامی گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب سوق پیدا می‌کرد و دشمن برای آن، برنامه ویژه‌ای تدارک دیده بود. بر اساس برخی اخبار و شواهد متقن، بنا بود با توسعه اقدامات امنیتی و نظامی گروهک‌ها و سوق دادن اغتشاشات به سمت خشونت شدید، رژیم صهیونیستی با کمک امریکا و برخی کشورهای منطقه وارد فاز حمله نظامی به برخی مراکز حساس ایران شود که با شکست دشمن در این فتنه، فرصت انجام این برنامه شوم ایجاد نشد.

باید توجه داشت که فتنه طراحی‌شده برای ایران در سال ۱۴۰۱ قطعاً بدون داشتن سناریو برای منطقه و محور مقاومت طراحی نشده است. برخی شواهد نشان می‌دهد که در قبل و حین این فتنه، طراحی پیچیده‌ای برای ضربه زدن به محور مقاومت و متحدین ایران، در عراق، لبنان و یمن تدارک دیده‌شده بود. حوادث عراق که این کشور را به ورطه اختلافات شدید داخلی، نزاع بین گروه‌ها و حتی مهیا شدن شرایط ایجاد جنگ داخلی نیز پیش برد باهدف ایجاد بی‌ثباتی و درگیر سازی مقاومت عراق طراحی و اجرا شد و هدف از آن حشدزدایی از عراق و روی کار آوردن دولتی مخالف با ایران بود. به نظر می‌رسد که درگیری با لبنان با ایجاد یک مخاطره بزرگ امنیتی برای حزب‌الله به بهانه مناقشه میادین گازی بین لبنان و رژیم صهیونیستی نیز در دستور کار قرار داشت.

فتنه ۱۴۰۱ در واقع پلن B آمریکایی‌ها برای تحمیل برجام مدنظرشان به ایران است که ریل‌گذاری مذاکرات جامع حول موضوعات منطقه‌ای و موشکی نیز در آن انجام‌شده باشد ولی به حول و قوه الهی و با هوشمندی مردم، این فتنه نیز همچون موارد قبلی خنثی‌شده و آمریکایی‌ها را در تحقق نقشه‌هایشان ناکام خواهد گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 57
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    8 3
    انقلاب رنگین وکودتا وتبدیل کردن کشوربه میدان جنگ باکشورهمسایه تاجنگ داخای درایران اتفاق نمی افتد چون ایران مرکزعمل به متون دینی خدایی است وهراسیبس نوعی حمله فرهنگی حساب میشودوباتوبه ومجازات این بزرگ مملکت خدایی رشدبیشترخواهدگرفت
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      5 8
      این فتنه آقازاده ها بود. گشت ارشادتون رو(اقتصادی و فرهنگی) ببرید در مناطق زیست اینها مستقر کنید
    • وطنم IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      3 0
      این ماشین ها مال کدوم بیچاره هاست که داره توی آتش نفرت میسوزه؟!
    • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      3 0
      اینا هرکدومشون چندتابعیتی اند باهوچی گری سلبریتیها ساکت کردند این پدیده ی اقازادگی همه جاهست بایدباشفافیت خواهی اینارومجبوربه پس دادن پول مردم کرد
    • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      1 0
      اینا هرکدومشون چندتابعیتی اند باهوچی گری سلبریتیها ساکت کردند این پدیده ی اقازادگی همه جاهست بایدباشفافیت خواهی اینارومجبوربه پس دادن پول مردم کرد
    • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      1 1
      این پدیده ی اقازادگی همه جاهست
    • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      0 0
      اینا هرکدومشون چندتابعیتی اند باهوچی گری سلبریتیها ساکت کردند این پدیده ی اقازادگی همه جاهست بایدباشفافیت خواهی اینارومجبوربه پس دادن پول مردم کرد
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    8 8
    سال 88 از امریکا تا کانادا سازمانهای نظرسنجیشون نتیجه انتخابات 88 را تایید کردند خیلیها بیخبرند
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
      0 0
      اسب تروآ ی آمریکا ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. . اینترنت ملی راه اندازی کنید.
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    9 13
    فتنه از بی عرضه گی دولت متبوعت آن ساخته شده نه از آمریکا و اسرائیل بس کنید این همه طفره رفتن از بار مسئولیت که نتوانستید کار کنید ونتیجه این همه بی عرضه گی شده اعتراض و اغتشاش
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      5 2
      ببین برای اثبات حرف تو کافیه یه روز کل اینترنت و ماهواره قطع بشه اونوقت مشخص میشه عامل کیه کارفرما کجاست!
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      3 1
      همه جافساد واختلاس هست ولی ایران بایدباشففیت مسئولان این مشکل راحل کند وتخریب وفحاشی وقتل واتش زدن کارش نیست این کشورهم بامتون دینی اداره شده ومجازات وتوبه میدهد تابه اماربالاترین درفسادومخدروتیراندازی خیابانب وزندانی وقتل دچارنشه
  • عیسی IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    19 7
    موضوع مهسا نیست موضوع آب و نانه ملته مردم گرسنه اند خودتونو به گیجی نزنید
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      8 14
      اولابیکاری وفقرهمه جهان هست چرابرای خودشون نسخه ی تخریب وفحاشی نمیچینند دما بسیاری ازدستگیرشده هابسیارمرفه هستند وسوماایران کشوری درحال رشداست نه مثل امریکا که دوران کسری وافولش روطی میکند چهارما راهش تخریب وحمله به مردم نیست
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      5 11
      فقط معلوم نیست چرا شعار زن ......آزادی سر دادن!!!!!
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      4 4
      اینهایی که این شورش رو ایجاد کردند دشمن شما فقرا هستند سلبریتیها آقازاده ها و بچه پولدارها از مکیدن خون شما به اون بالا رسیدند و الان دارند در برابر اصلاح سیستم جفتک پرانی می کنند
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      2 0
      دانشمند موضوع مهسا و آب و نان نیست، می خواهی بدانی موضوع چیه؟ اگر سواد خواندن داری برو نظر خانم کاندولیزا رایس به عنوان وزیر خارجه وقت آمریکا را به عنوان سخن گوی نظام آمریکا و نه دولت اوباما بخوان.
    • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      1 3
      ازگرسنگی کامنت کوتاه نوشتی.
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    12 9
    احيانا شماها که ناکارآمد نيستين، شايدم تقصير خود مردم باشه که سال 57 انقلاب کردن؟؟؟؟
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      6 5
      انقلاب 57انقلابی دینی بود وناکارامداگربوددربحث موشکی ونفوذورشدفرهنگ تاونزوئلا وافرسقا هم بایدناکارامدبود پس اینا ضدانقلاب نفوذی هستند که بارانت وفسادکه راهش شفافیته این مشکل حل میشه راهش تخریب اماکن نیست ایت الله خمینی دراوایل مایل به رفتن اقای پهلوی نبودولی وقتی جشن های 2500 ساله شاهی واین همه نابودی جوانان درفساوالکل ومخدررادید وکشورهم بعدازکودتای پری بلنده وشعبان بی مخ دوباره راه غارت نفت واثارباستانی ایران فراهم شده بود واشراف هم باندافیا وفرح وطایفه اش مثل پهلوی هادرفسادولاکچریسم باپول مملکت غرق بودند راهی جزانقلاب نمانده بودچون رویه به نابودی وغارت توسط امریکا شده بودالان هم اگرایران بپاشه که نمیپاشه به میدان گلادیاتوری ازداعش تاپهلوی ورجوی میشه
    • IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
      2 1
      با هیچ کشوری در دنیا در طول تاریخ اینقدر مخالفت و دشمنی نشده است. اینو در نظر بگیر
  • سهیلا IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    9 9
    إن شاءالله به لطف خدای بزرگ و مهربان که این فتنه به زودی خنثی خواهد شد. یا حسین یا حسین
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    4 2
    همش زیر سر صهیونیسم هست
    • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
      1 0
      منظورت ؟؟
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    6 4
    میدونم مشرق دل جرا چاپ کردن نظر من نداری ولی مینویسم! تحلیل ها آبگوشتی به این میگن!دقیقا مثل زمان شاه همیشه کار خارجی ها بود!
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      3 1
      کار ریچ کیدها و آقازاده ها بود که سلببریتها رو در همه جا فعال کردند. سلبریتی اساسا نگهبان سرمایه دارهاست نه مردم مستضعف.اگه حجاب مساله زنان ایرانی بود الان همه در خیابان بی حجاب می گشتند
    • اصغر IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      2 1
      دیدی دل انتشار مطلب ات را داشت حالا پروفسور بگو ببینم، در تاریخ کشوری و ملتی بوده که از آزار کشورهای زیاده طلب در امان بوده باشد؟
    • IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
      1 2
      متاسفانه گویا آقایان نمی‌خواهند اشتباهات خودشون رو بپذیرند
  • FR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    4 5
    ممنون خدارا شکر که پلان بی امریکا هم شکست مفتضحانه خورد و البته انشالله مهره های داخلی و خارجی مثلا ایرانی را هم سوزانده است برای همیشه....
  • نیما IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    4 1
    آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
    • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      2 0
      اینقدر نقش داره داخل کشور؟
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    4 2
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • ناصر IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    1 4
    به گفته شما اگر شلوغی ها کار آمریکا و اسراییل است که احتمال دارد باعث وجرقه را گشت ارشاد زده که باید بررسی شود متاسفانه در ارکان نظام نفوذی های اسراییل هستند همانطور که مانع اجرای برجام شدند تاتحریمها رفع نشود که اثرات آنرا می بینیم
  • حسین IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    2 0
    بیشتر مشکلات و نارضایتی های مردم از سال ۸۸ به بعد رخ داد
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 1
    آخه کارنشناس امریکا و اسراییل گشت ارشاد را انداختن
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    2 0
    زمان به شدت علیه آمریکاست، یا حالا یا هرگز، اگر آمریکا نتواند ضربتی ایران و روسیه و چین را تضعیف کند، دیگر همه چیز دیر خواهد شد، ستون شرق ، ایران است، روسیه و چین برای ایران مهم هستند اما ایران برای آنان حیاتی است، ایران مانع رسیدن ناتو به غرب روسیه و محاصره کامل آن است.
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    1 0
    مقصر کیه؟
  • عباس IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    5 1
    سلام چرا اکثر تحلیل گران بعد از آنکه واقعه ای روی می دهد به تحليل آن می پردازند ؟ چرا از یکسال قبل رویدادها را رصد نمی کردند و اعلام خطر و یا تحليل خود را ارائه نمی کردند ؟ فقط آن حکیم الهی است که از سال قبل هشدارها را داده بود اما کسی توجه نکرد خیانت خواص بی بصیرت و دست پروردگان غرب و کدخدا باوران نیز زمینه ساز بود
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    2 4
    آقا مردم به ستوه آمده اند تا حقیقت را نپذیریم راه حلی در کار نیست.
    • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      4 1
      ایران طبق اماردرجدول تورمها واختلاس وکسری بودجه درمیانه است تازه درگیرنبردهم نیست وعوارض ترویج فساد وسلاح خیابانی وقتل وتجاوزوالکلیسم ومخدریسم وگنگستریسم راهم ندارد راهش شفافیت مسئولینه که رهبراشاره فرمود
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    2 2
    خیلی از بازیهای آنلاین تبلیغات رژیم صهیونیستی از ماهها پیش برای استخدام کارمند اطلاعاتی بر روی آی پی ایران داده میشد. کاملا برنامه مشخص بود. مردم بایستی توجه کنند که فرد عادی سطل اشغالی کیوسک پلیس ماشین و غیره آتش نمی‌زند یا با تفنگ ساچمه ای مردم را نمی‌زند تکنیک شخصیت پردازی و ترور مردم شناسنامه رژیم صهیونیستی هست. این رفتارها دقیقا برایش پول پرداخت شده و دقیقا نوجوان ها را انتخاب کردند چون هم شستشوی مغزی آنها راحت هست و با یک پول کم همه کار میکنند. خرید این تعدادتفنگ ساچمه ای نیاز به سازمان دهی دارد که سازمانهای اطلاعاتی بایستی پیگیری کنند. روشهای تبلیغ همزمان در کانالهای پر پول لیبرالی کاملا هدفمند هست و با تغییر روش سفارتخانه های اروپایی همه در همین جهت هست. چون زمستان بدون انرژی و مواد غذایی با قیمت معقول و بدون بازار کالاهایشان متتظرشان هست.
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    خیلی وقت بود ندیده بودمت استاد عزیز
    • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
      0 0
      من همینطور خیلی وقت بود ندیده بودمت
  • روح مطهر IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    2 1
    دشمن از کوچکترین مشکلات ریزترین شکافها و کمترین ناکارآمدی ها برای پیشبرد اهداف خود و ضربه به انقلاب صرف نظر نمیکنه و نخواهد کرد پس بهتره حواستون رو جمع کنید و عملکرد درستی در زمینه اقتصاد سیاست فرهنگ و همراه همه ی اینا شفافیت در همه ی عرصه ها داشته باشید. هر خطا و حتی کوچکترین خطا بهای سنگینی ممکنه داشته باشه
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    چی بگم
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 4
    فتنه اختلاسی-ناکارامدی
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    4 1
    ۱_فضای مجازی روکنترول کنید ۲_سیاسیون معلوم الحال غرب پرست و سلبریتی ها رودهنشون رو گل بگیرید۳_ اختلاسگران را اعدام کنید خصوصاً کارگزاران فربه شده اموالشان را ضبط کنید صرف راههای ترانزیتی کنید هم اشتغال فراهم میکند هم در آمدهای ترانزیتی زودتر حاصل شود ۴_ آقازادگی رو جمع کنید ۵_سردستهای اغتشاشگران اعدام شوند تا درس عبرت شود برای همه پادوهای استکبار ۶_ وقتی غرب پادوهاشو از دست داد امیدش رو هم از دست میدهد ۷_ نظام در جهت منافع عمومی با تمام توان حرکت کند خسته شدیم هر سال اغتشاش
    • ايران ازاد IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
      0 0
      احسنت بر كلام نافذ و رسايت ...
  • جهان IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    1 0
    خواهشاً این تحلیل و پیش بینی ها رو قبل از وقوع حادثه در جلسات و مذاکرات مسئولین تصمیم ساز و تصمیم گیری ارائه بفرمائید
    • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
      0 0
      همین حالا هم که تحلیل کرده سعی کرده مسئولین سیاست گذاری کشور رو تبرعه و دشمنان خارجی کشور رو مقصر اوضاع معرفی کند این نوع تحلیل ها هیچ کمکی به کشور نخواهد کرد چه تفاوتی دارد کی و چه زمان تحلیل کنند ..!
  • DE ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    0 1
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۰۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    1 0
    در تمام ابن مدت همه جور شعار شنیدم
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    0 0
    چارچوب تحلیل خوب است اما حلقه های مفقوده بسیاری در این تحلیل وجود دارد که بدان ها اشاره نشده است و به همین دلیل تحلیل کاربردی محسوب نمی شود
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    1 1
    عالی بود دکتر
  • سعید IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    0 0
    هدف اصلی نفت و گاز ارزان بود . همین
  • محمد IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    0 0
    ایران هم اسلامی است و هم سرشار از تمام امکانات

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس