انگلیس و آرژانتین 1966

الف رمزی سرمربی انگلیس پس از پایان بازی با آرژانتین به سرعت درون زمین دوید، البته نه برای ابراز خوشحالی بلکه او می خواست از تعویض لباس بازیکنانش با حریف جلوگیری کند: با حیوان ها لباس عوض نمی کنیم!

سرویس ورزش مشرق - الفرد ارنست رمزی (Alfred Ernest Ramsey) سرمربی موفق و بزرگ تیم ملی انگلیس در جام جهانی ۱۹۶۶ بود که موفق شد برای اولین و آخرین بار با سه شیرها به قهرمانی برسد. آنها در فینال جنجالی ویمبلی با نتیجه ۴-۲ آلمان غربی را در وقت اضافه شکست دادند. در تیم ملی انگلیس آن زمان بازیکنان بزرگی چون گوردون بنکس، جف هورست، بابی مور، جکی چارلتون، بابی چارلتون، آلن بال، جورج کوهن و... حضور داشتند.

انگلیس پس از ۳ بازی مقدماتی که یک تساوی برابر اروگوئه و ۲ برد برابر مکزیک و فرانسه کسب کرد به عنوان تیم اول به یک چهارم نهایی رسید و حریف آرژانتین شد.

انگلیس در پایان این بازی را با تک‌گل جف هورست با پیروزی پشت‌سر گذاشت، دیداری که حاشیه های زیادی داشت یکی از این حاشیه ها در همان نیمه اول اتفاق افتاد و آنتونیو راتین کاپیتان تیم‌ملی آرژانتین بعد از اینکه دقیقه ۳۵ با کارت قرمز داور مواجه شد زمین بازی را ترک نکرد. ۸ دقیقه بعد وقتی تمام بازیکنان قصد داشتند به همراه او زمین را ترک کنند در نهایت راتین کوتاه آمد و تصمیم گرفت به سمت رختکن برود.

سرمربی انگلیس: آرژانتینی‌ها حیوانند! +عکس و فیلم

اما اتفاق چشمگیرتر و می توان گفت زشت تر در انتهای دیدار اتفاق افتاد؛ الف رمزی پس از پایان بازی به سرعت درون زمین دوید، البته این اقدام سرمربی انگلیس برای ابراز خوشحالی نبود بلکه او می خواست از تعویض لباس بازیکنانش با حریف جلوگیری کند.

رمزی در مصاحبه پس از بازی خود گفت: با حیوان ها لباس عوض نمی کنیم!

سرمربی انگلیس: آرژانتینی‌ها حیوانند! +عکس و فیلم


فیلم کامل این وقایع را در زیر ببینید:


به گزارش مشرق، این جمله رمزی به خاطر اختلاف تاریخی انگلستان و آرژانتین برسر جزایر مالویناس یا فالکلند است که بارها شاهد کشیده شدن این دعوای تاریخی به زمین فوتبال بین دو کشور بوده ایم.

یک نمونه بارز آن در دیدار دو تیم در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی ۱۹۸۶ که در ورزشگاه آزتک مکزیکو سیتی برگزار شد رقم خورد؛ مارادونا با دست توپ را از بالای سر پیتر شیلتون، دروازه بان مشهور سه شیرها عبور داد و یک گل تاریخی را به ثمر رساند. گلی که مارادونا هرگز بابت آن اظهار پشیمانی نکرد و آن را دست خدا نامید و اعلام کرد با این گل انتقام حمله انگلیسی ها به جزایر مالویناس در سال ۱۹۸۲ و کشته شدن ۶۵۰ سرباز آرژانتینی را گرفته است.

در زیر خلاصه ای از چگونگی پیدایش این مناقشه را می خوانید:

جزایر مورد اختلاف آرژانتین و انگلیس که در حدود پانصد و پنجاه کیلومتری سواحل جنوبی آرژانتین قرار دارد از سال ۱۸۳۰ میلادی در کنترل انگلیسی ها است.
جزایر مالویناس یا فالکلند (به انگلیسی: Falkland Islands) (به اسپانیایی: Islas Malvinas جزایر مالویناس) مجمع‌الجزایری در آمریکای جنوبی است که در اقیانوس اطلس جنوبی قرار گرفته، و مرکز آن شهر استانلی است. این جزایر به کشور بریتانیا تعلق دارند.
 

سرمربی انگلیس: آرژانتینی‌ها حیوانند! +عکس و فیلم

جزایر فالکلند دربرگیرندهٔ دو جزیرهٔ بزرگ و مهم فالکلند شرقی و فالکلند غربی و نزدیک به ۷۷۶ جزیرهٔ کوچک است، که روی‌هم‌رفته ۱۲,۱۷۳ کیلومتر مربع پهناوری دارند و در فاصلهٔ ۴۸۳ کیلومتری کرانه‌های شرقی آرژانتین قرار گرفته‌اند.

نامگذاری
نام فارسی آن دخیل از انگلیسی است. یر سر نامگذاری جزایر و همچنین تقدّم در اکتشاف جزایر اختلاف بسیار است. طبق روایت انگلیسی، ناخدای انگلیسی جان استرانگ این جزایر را در ۱۶۹۰ کشف کرد و به احترام انتونی کری، پنجمین وایکانت فالکلند در اسکاتلند این نام را بر این جزایر گذاشت.

جزایر مالویناس (Islas Malvinas در زبان اسپانیایی، در فرانسوی "Malouines"): این نام را ملوانان فرانسوی در ۱۶۹۰ به این جزایر دادند. این نام از نام سنت مالو در بریتانی فرانسه گرفته شده‌است.

جزایر سبالد (Sebald Islands نامی فراموش شده): از هلندی و به افتخار سبالد دویرت.

مناقشه بریتانیا و آرژانتین بر سر فالکلند
• آرژانتین می‌گوید این جزایر را ماژلان با ناوگان اسپانیا کشف کرده و از ۱۷۶۷ یک فرماندار اسپانیایی که به بوئنوس آیرس گزارش می داده بر این جزایر حکم رانده است. آرژانتین می گوید حق حاکمیت بر این جزایر را از پادشاهی اسپانیا به ارث برده است.

• انگلیس می گوید اسپاییایی ها حق حاکمیت جزیره را در ۱۷۶۵ به انگلیسی ها واگذار کرده اند و از آن زمان تا به حال این جزایر تحت حاکمیت بریتانیا بوده اند.

• در ۱۲ ژوئن سال ۱۹۸۲ آرژانتین به این جزایر حمله کرد اما بریتانیا در جنگی شدید و ۷۴ روزه که حدود ۹۰۰ کشته داشت دوباره جزیره را پس گرفت. در این سال خانم مارگارت تاچر نخست وزیر انگلیس بود اما در آرژانتین نظامیان برسر کار بودند.

با وجود اینکه آمریکا از حکومت نظامیان در آرژانتین حمایت می کرد،اما در زمان جنگ مالویناس دولت وقت رونالد ریگان نه فقط به آرژانتین کمک نکرد،بلکه اطلاعاتی در مورد توانایی های نظامی آرژانتین به انگلیس ارائه داد.

پس از روی کار آمدن حکومتهای غیرنظامی در آرژانتین و افول دیکتاتورها در این کشور قضیه آزاد سازی مالویناس به یک مسأله ملی برای مردم آرژانتین تبدیل شد، به طوریکه در قانون اساسی این کشور تلاش برای باز پس گیری این جزایر از وظایف رئیس جمهوری آرژانتین ذکر شده است.

• جزایر فالکلند با آرژانتین ۴۸۰ کیلومتر و با بریتانیا ۱۳۰۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    10 0
    پس مارادونا )دست خدا( بدجوری سوزوندشون
  • سعید رضایی تنظیم کننده مشهد IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    6 0
    به حق حساب همشون همین جوریند .
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    6 0
    خدایا ریشه انگلیس را از کره زمین بکن آمین
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      1 0
      کی دیگه دنیا را بچاپه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس