زندانی شدن 10 مصری در عربستان به اتهام بزرگداشت شکست صهیونیست ها در یوم‌کیپور

مسئولان سعودی ۱۰ شهروند مصری را که در ریاض، مراسم سالگرد شکست رژیم صهیونیستی در جنگ اکتبر ۱۹۷۳ برگزار کرده بودند، زندانی کرد.

به گزارش مشرق، منابع خبری از زندانی شدن چند شهروند مصری در عربستان سعودی خبر دادند که اتهام آنان برگزاری مراسم سالگرد شکست رژیم صهیونیستی در جنگ اکتبر ۱۹۷۳ است.

یورونیوز گزارش داد، حکم برخی از این شهروندان به ۱۸ سال نیز می‌رسد. این افراد سه سال پیش قصد داشتند مراسمی برای سالگرد جنگ اکتبر ۱۹۷۳ برگزار کنند.

یکی از نزدیکان این زندانیان که نخواست نامش فاش شود، گفت: به خاطر ظلم بسیاری که به خانواده ما شد، به شدت خشمگین هستم. به گفته وی، اتهام این افراد، تشکیل گروه بدون مجوز و تشکیل «گروه تروریستی» است.

مسئولان سعودی این افراد را اکتبر ۲۰۱۹ بازداشت کرده بودند، ولی در دسامبر همان سال آنها را آزاد کردند. شهروندان مصری اما در جولای ۲۰۲۰ مجددا بازداشت شدند و تا کنون در زندان هستند.

به گزارش یورونیوز، سازمانهای حقوق بشری از جمله سازمان عفو بین‌الملل تأکید دارد که این افراد باید آزاد شوند. این سازمان همچنین در آگوست گذشته گفت که محاکمه این افراد، «ریشخندی به عدالت» است.

در بیانیه این سازمان آمده است، عربستان این شهروندان را صرفا به خاطر حق خود در آزادی بیان و تجمع محاکمه کرده و به آنان اجازه نداده است که به صورت منظم با خانواده‌های خود تماس داشته باشند.

بر اساس این بیانیه، این افراد فقط می‌توانند وکلایی را انتخاب کنند که مورد انتخاب دولت سعودی باشد. البته «برخی از آنان نیز سالمند هستند و با بیماریهایی مانند دیابت، بیماری قلبی روبرو هستند».

یکی دیگر از نزدیکان این بازداشتیها گفت: «سه نفر از آنان، بیش از ۶۰ سال سن دارند. حکمهای [دادگاه سعودی[ سیاسی، ننگ‌آور و ظالمانه است».

این در حالی است که پیش از این هم یک شهروند سعودی، به ۴۵ سال زندان محکوم شده بود. اتهام وی، خدشه وار کردن به عدالت پادشاه و ولی‌عهد سعودی بود.

جنگ اکتبر ۱۹۷۳ یا جنگ رمضان یا جنگ «کیپور» (به روایت صهیونیست‌ها) از ششم تا بیست و پنجم اکتبر ۱۹۷۳ میان مصر، سوریه و رژیم صهیونیستی رخ داد.

جنگ اکتبر نبردی استثنایی بود و کشورهای عربی پس از تحمل چندین شکست از رژیم اسرائیل، در یک تبانی مخفیانه تصمیم به جبران شکست‌های قبلی گرفتند و در یک عملیات غافلگیرانه در اکتبر سال ۱۹۷۳ اقدام به حمله به استحکامات خط بارلو واقع در جنب کانال سوئز و ارتفاعات جولان کرده و موفق شدند بخشهای قابل توجهی از مناطق ۱۹۶۷ را پس بگیرند.

اما رژیم صهیونیستی پس از شوک حمله غافلگیرانه توانست نتیجه جنگ را در هفته سوم به نفع خود تغییر دهد و آمریکا و شوروی آن زمان در چارچوب توافق ها و بر اساس منافع خود به کشورهای عرب فشار آوردند تا آتش بس را بپذیرد. بر اساس قراردادهای منعقده این جنگ در نهایت آزاد سازی شهر قنیطره و بخشی از سرزمین‌های جولان و بخشهای از صحرای سینا را به‌دنبال داشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس