کد خبر 1425210
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۱
خوابیدن

بر اساس یک مطالعه جدید، پتوهای سنگین ممکن است تأثیر قابل توجهی بر کیفیت خواب داشته باشند.

به گزارش مشرق، با بررسی اثرات پتوهای سنگین، محققان دانشگاه اوپسالا سوئد دریافتند که این پتوها به طور طبیعی به افزایش تولید ملاتونین در بدن تا حدود ۳۰ درصد کمک می‌کنند.

تحقیقات گذشته نشان می‌دهد پتوهای سنگین ممکن است به افرادی که به دلیل بی خوابی، اختلال بیش فعالی و اوتیسم، دچار اختلال خواب هستند، کمک کند.

اکنون، محققان دانشگاه اوپسالا شواهدی پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد استفاده از یک پتوی سنگین، میزان ملاتونین، هورمونی که به خوابیدن کمک می‌کند را افزایش می‌دهد.

غده صنوبری مغز هورمون ملاتونین را تولید می‌کند.

بدن به طور طبیعی تولید ملاتونین را هنگامی که هوا تاریک می‌شود افزایش می‌دهد و به بدن سیگنال می‌دهد که زمان استراحت است. این هورمون همچنین کمک می‌کند تا ساعت بیولوژیکی ۲۴ ساعته بدن هماهنگ شده و فرد به راحتی شب بخوابد.

اگرچه بدن ملاتونین طبیعی تولید می‌کند، اما افرادی که برای به خواب رفتن و به خواب ماندن دچار اختلال هستند ممکن است قبل از خواب ملاتونین مکمل مصرف کنند.

تحقیقات گذشته نشان می‌دهد که مکمل‌های ملاتونین ممکن است به بروز برخی مشکلات از جمله میگرن، آسیب‌های مغزی و وزوز گوش منجر شوند.

پتوی وزن دار و سنگین پتویی است که مواد وزنی در پارچه آن دوخته شده است. مواد وزنی مورد استفاده در این پتوها معمولاً گلوله‌ها یا مهره‌های شیشه‌ای یا پلاستیکی است.

پتوهای وزن دار در وزن‌های مختلف موجود هستند که معمولاً بین ۲ تا ۱۳ کیلوگرم متغیر است. پتوی وزن داری که یک فرد انتخاب می‌کند باید بین ۵ تا ۱۲ درصد وزن بدن او باشد.

«کریستین بندیکت»، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: «بسیاری از شرکت‌هایی که این پتوها را می‌فروشند، ادعا می‌کنند که پتوهای وزن‌دار با افزایش هورمون‌های آرام کننده مانند اکسی توسین و هورمون‌های تقویت‌کننده خواب مانند ملاتونین، خواب را بهبود می‌بخشند. با این حال، هیچ مدرک علمی برای حمایت از این ادعاها وجود نداشت. از این رو، ما این مطالعه کوچک را انجام دادیم.»

برای این مطالعه، محققان مقدار ملاتونین، اکسی توسین و کورتیزول را در بزاق ۲۶ مرد و زن جوان پس از خواب با یک پتوی سبک یا یک پتوی سنگین معادل ۱۲ درصد وزن بدن هر فرد اندازه‌گیری کردند.

پس از تجزیه و تحلیل، محققان دریافتند که استفاده از یک پتوی وزن دار، غلظت ملاتونین شرکت‌کنندگان را در بزاق آنها تا حدود ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.

تیم تحقیق هیچ تغییری در میزان اکسی توسین یا کورتیزول در بزاق شرکت کنندگان گزارش نکرد. علاوه بر این، دانشمندان تغییر در فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک شرکت‌کنندگان را اندازه‌گیری نکردند.

محققان معتقدند تحریک فشار عمیق با پتوهای سنگین باعث کاهش تحریک نورون سمپاتیک می‌شود، به این معنی که فرد هنگام تلاش برای شروع یا حفظ خواب، برانگیختگی یا بیداری کمتری خواهد داشت. این روند می‌تواند یک عامل تشویق کننده برای ایجاد تغییر در سطوح ملاتونین باشد که در این مطالعه مشاهده شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس