کد خبر 1425262
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
وزیر خارجه طالبان: آمریکا به تعهداتش در توافقنامه دوحه عمل نکرد

پس از انتشار گزارش سی‌ان‌ان، یک منبع معتبر منسوب به طالبان در کابل نیز تأیید کرد نمایندگان بلندپایه‌ افغانستان و آمریکا شنبه گذشته در دوحه قطر گفت‌وگوهای مفصل و رو در رو داشته‌اند.

به گزارش مشرق، پس از سه ماه این نخستین باری است که کابل و واشنگتن گفت‌وگوهای رو در رو را تأیید می‌کنند.

چنین گفت‌وگوهایی میان کابل و واشنگتن پس از ادعای کشته شدن رهبر القاعده در کابل در نتیجه حمله‌ی هواپیمای بی‌سرنشین آمریکایی به تعلیق آمده بود.

منابع آگاه اعلام کردند که در این گفت‌وگوها نمایندگان بلندپایه‌ وزارت‌های امور خارجه و دفاع همراه با نمایندگان اداره اطلاعات، با همتایان آمریکایی خود شرکت داشتند. یافتن راه حل برای اختلاف‌ها از طریق گفت‌وگوهای مستقیم به جای بدگمانی‌ها و اتهام‌ها به یکدیگر، هدف اصلی این گفتگوها خوانده شده است.

«سید اسحاق گیلانی» رهبر نهضت همبستگی ملی افغانستان، به طلوع‌نیوز گفت: «این مذاکرات واضح و روشن  در رسانه‌ها منتشر شد و ممکن است به توافق‌هایی رسیده باشند و طالبان باید چند مورد را در نظر بگیرد. اول این که قرارداد دوحه را تطبیق کند، دوم حقوق بشر و باز شدن مدارس را در دستور کار قرار دهد  و سوم این که  حکومتی فراگیر تشکیل دهد.»

پیش تر «کرن دکر»   کاردار سفارت آمریکا در افغانستان، نیز در نخستین نشست خبری خود گفت آمریکا بار دیگر قصد مداخله نظامی در افغانستان را ندارد و تلاش می‌کند که اختلاف‌های خود را از طریق گفت‌وگو با طالبان حل کند.

وی در ادامه سخنانش افزود: «هیچ احتمالی وجود ندارد که آمریکا دوباره در افغانستان دخالت نظامی کند. ما به تمام تلاش‌های دیپلماتیک ادامه می‌دهیم تا اطمینان حاصل کنیم طالبان به وعده‌های خود در مورد احترام به زندگی مردم، کرامت انسانی و حقوق بشر عمل می‌کنند.»

با وجود این پیشرفت و برگشت به میز مذاکره، هنوزهم روایت هر دو طرف درباره جزییات این مذاکرات اندکی متفاوت است.

کابل می‌گوید که این گفت‌وگوها بیشتر بر جلوگیری از نقض حریم هوایی افغانستان توسط هواپیماهای بی‌سرنشین آمریکایی، روشن شدن سرنوشت ذخایر ارزی افغانستان و ایجاد سهولت‌های بانکی متمرکز بود؛ اما واشنگتن، مبارزه با هراس‌افکنی، دادن حق کار به زنان، حق آموزش برای دختران و تشکیل حکومت فراگیر را اجزای مهم این گفت‌وگوها می‌خواند.

«طارق فرهادی» کارشناس مسائل سیاسی در این زمینه گفت: «آمریکایی‌ها و طالبان در دوحه شاید در بعضی موارد به توافق هایی  زودهنگام  مثلاً در مسائل اطلاعاتی برسند اما در برخی مسائل دیگر مانند حکومت فراگیر و باقی مسائل که در افغانستان تغییراتی بوجود نیاید، آمریکایی‌ها هم به نتایج زودهنگام نمی‌رسند.»

فضای بی اعتمادی میان دو طرف، پس از اعلام خبر کشته شدن رهبر القاعده از سوی کاخ سفید در حمله هواپیمای بی‌سرنشین در کابل افزایش یافت اما حالا به نظر می‌رسد که دیدگاه‌های دو طرف تغییر کرده‌ است و ظاهرا تلاش دارند که برای حل اختلاف‌های شان راه گفت‌وگوها را در بیش بگیرند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    4 0
    آمریکایی ها اگر واقعا" دنبال حکومتی فراگیر از همه مردمان و اقوام افغانستانی بودند این چنین افغانستان را در طبق و سینی تقدیم گروه افراطی طالبان نمی‌کردند !
  • علی اکبر IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    1 0
    آمریکایی‌ها بلاخره می‌فهمند ک افغانستان متعلق ب پشتونها و طالبان هست و ازبیک باید بره ازبکستان تاجیک بره تاجیکستان هزاره بره کره شمالی پیش چوسان قدیم بعد افغانستان آرامش میگیره ما بخاطر طالبان و امسال اونهاست ک تونستیم هزاران سال افغانستان رو از متجاوزانی چون هزاره ،،،ازبیک و تاجیک حفظ کنیم و ب جامع عمل کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس