کد خبر 1425421
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۴
.

گروهی از سیاستمداران آمریکایی با توجه به اقدام هفته گذشته اوپک‌پلاس در کاهش تولید نفت خواستار تنبیه عربستان سعودی شده‌اند.

به گزارش مشرق، اقدام هفته گذشته اوپک‌پلاس در کاهش تولید ۲ میلیون بشکه نفت در روز، تقاضاها در آمریکا برای تنبیه عربستان سعودی را زیاد کرده است.

«ریچارد بلومنثال»، نماینده مجلس سنای آمریکا و «رو کانا»، قانونگذار مجلس نمایندگان آمریکا عربستان سعودی را به «تبانی با روسیه» متهم کرده‌ و گفته‌اند هدف ریاض افزایش درآمدهای نفتی مسکو بوده است.

این دو عضو کنگره آمریکا خواستار آن شده‌اند که دولت آمریکا فروش سلاح به عربستان سعودی را برای تنبیه این کشور قطع کند.

این دو نماینده کنگره در یادداشتی نوشته‌اند: «آمریکا نباید این نوع سامانه‌های راهبردی دفاعی را در اختیار یکی از متحدان بزرگترین دشمن ما قرار دهد.»

روز دوشنبه باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا هم از دولت آمریکا خواست تمامی همکاری‌ها با عربستان سعودی را متوقف کند.

او گفت: «جایی برای ایفای نقش در هر دو طرف این درگیری وجود ندارد. من برای هیچ نوع همکاری با ریاض چراغ سبز نشان نخواهم داد مگر اینکه عربستان سعودی در مواضعش در خصوص جنگ اوکراین تجدیدنظر کند.»

در ماه‌های اخیر و در پی تشدید تنش‌ها میان غرب و مسکو به بهانه حمله روسیه به اوکراین، کشورهای اروپایی و آمریکا به دنبال افزایش تولید کشورهای صادرکننده نفت و گاز بوده‌اند تا به نوعی با کاهش صادرات انرژی روسیه مقابله و بر بحران انرژی خود غلبه کنند اما در این شرایط، اخیراً اوپک پلاس به کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت رأی داده است.

اوپک پلاس چهارشنبه گذشته با کاهش تولید ۲ میلیون بشکه در روز در ماه نوامبر موافقت کرد. به این ترتیب این کاهش، بزرگ ترین کاهش تولید از زمان همه گیری کرونا خواهد بود.

این کاهش تولید می تواند قیمت نفت را که در سه ماه گذشته به علت رکود اقتصادی در جهان، افزایش نرخ بهره آمریکا و تقویت دلار، از ۱۲۰ دلار بهدلار در هر بشکه کاهش یافته بود، تقویت کند.

گروه اوپک پلاس که از اعضای اوپک و هم پیمانانش نظیر روسیه تشکیل شده است، در سال ۲۰۲۰ به علت کاهش تقاضا تصمیم گرفتند تا میزان تولید خود را با هدف تقویت قیمت نفت و متعادل کردن بازار به رقم بی سابقه ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

دولت بایدن ماه‌هاست که تلاش می‌کند با لابی‌گری، عربستان سعودی را وادار به تولید نفت بیشتر کند و در همین راستا در ماه ژوئیه سفری ناموفق به عربستان سعودی داشت.

«جان کربی» سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید سه‌شنبه (۱۱ اکتبر) گفت پس از آن که اوپک پلاس هفته گذشته اعلام کرد تولید نفت خود را کاهش می‌دهد، جو بایدن در حال ارزیابی مجدد روابط ایالات متحده با عربستان سعودی است.

کربی در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت: فکر می‌کنم رئیس‌جمهور بسیار واضح گفته که این رابطه‌ای است که باید به ارزیابی مجدد آن ادامه دهیم و مایل به بازبینی آن باشیم. و قطعاً با توجه به تصمیم اوپک، فکر می‌کنم او در اینجا (مرحله بازبینی) قرار دارد.

وی گفت بایدن مایل به همکاری با کنگره بر سر آینده روابط با عربستان سعودی است و توضیح داد تصمیم اوپک پلاس بایدن را ناامید کرد و مایل است با کنگره در سنجیدن این که آینده روابط واشنگتن-ریاض چگونه باید باشد، همکاری کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    0 0
    چقدر بدبخت فلک زده هستن این عربستان شیر کم بدن شلاقه خخخخخ
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    0 0
    عربستان هیچوقت نوکرامریکانبوده بلکه هر کشوری فقط منافع خود را میبیند...امیدواریم کشورمان هم به جای صرف کردن پول بیت المال درکشورهای ناسپاس وپاپتی منطقه به فکراستانهاومناطق فقیر خودمان کند
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    0 0
    عربستان و دوستان عرب زرنگ باشند به ایران اسلامی می پیوندند امروز آمریکا فردا اروپا با مشکلات اقتصادی خود آنها را تحت فشار میگذارند و الی آخر برای در امان ماندن زودتر تصمیم گیرند
  • سعید IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    0 0
    والله اگر اعراب منطقه خیلی قبل تر به گفته قرآن به ریسمان الهی چنگ زده و از تفرقه پرهیز می کردند ، تا امروز اثری از نظام سلطه غرب باقی نمانده بود . اسلام عزیز با این همه ظرفیت در بخش های مختلف رها شده و دنباله رو غربی ها شد ند . امیدواریم پس از فروپاشی اتحادیه اروپا یک تمدن بزرگ اسلامی ایجاد گردد ، با احترام متقابل .‌

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس