واکنش اتحادیه اروپا به ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین

سخنگوی ارشد دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا مدعی شد بروکسل از نزدیک موضوع ادعایی استفاده ارتش روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را زیر نظر دارد و اگر تایید شود، پیامدهای جدی خواهد داشت.

به گزارش مشرق، «لارنس نورمن» خبرنگار آمریکایی در رشته توییتی اظهارنظر «پیتر استانو» سخنگوی ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره ادعای استفاده از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین را منتشر کرد.

طبق این توییت‌ها، استانو مدعی شد: ما با نگرانی جدی به گزارش‌های فزاینده مبنی بر این که پهپادهای تولید ایران ممکن است در تجاوز به اوکراین دخیل باشند، توجه می‌کنیم. اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن از نزدیک این موضوع را زیر نظر دارند. اگر تایید شود، چنین اقداماتی پیامدهای جدی خواهد داشت.

وی در ادامه ادعاهایش گفت: اتحادیه اروپا بار دیگر از همه کشورها می‌خواهد از حمایت روسیه به هر شکلی خودداری کنند. این جنگ، ماجراجویی غیرقانونی است که نقض منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی است.

در حالی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا به رهبری آمریکا و انگلیس با ارائه تجهیزات جنگی و سلاح به طرف اوکراینی به تشدید درگیری‌ها و طولانی شدن جنگ دامن زده‌اند، این مقام بروکسل مدعی شد: تامین تسلیحات برای روسیه در شرایط فعلی برابر با مشارکت در تجاوز علیه اوکراین و همدستی در جنایات/تخلفاتی است که روسیه در این جنگ غیرقانونی و غیرموجه مرتکب می‌شود.

به نوشته نورمن، استانو گفت این موضوع همچنین از سوی شرکای اتحادیه اروپا در واشنگتن در ماه ژوئیه مطرح شده بود. طبق توییت این خبرنگار آمریکایی، قرار است وزرای خارجه اتحادیه اروپا دوشنبه در لوکزامبورگ دیدار کنند که در این دیدار «تحریم‌های حقوق بشری» روی میز خواهد بود.

این ادعاها در حالی است که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی پنجشنبه ۱۴ مهر با همتای فنلاندی تاکید کرد ایران هیچگونه تسلیحاتی به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین ارسال نکرده و نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص بحران اوکراین گفت: علیرغم کمک‌های نظامی برخی کشورها به اوکراین، ما هیچگونه تسلیحاتی به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین ارسال نکرده و نخواهیم کرد، چرا که معتقدیم راه حل این بحران سیاسی است و هرگونه حمایت تسلیحاتی از طرفین، فرصت صلح را به تأخیر می‌اندازد.

 «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۱ مهر ماه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اخبار منتشر شده در هفته‌های اخیر و نیز موضع برخی مقامات اوکراینی مبنی بر استفاده ارتش روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین گفت: جمهوری اسلامی ایران اخبار منتشر شده در خصوص تحویل پهپاد به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین را بی اساس دانسته و آن را تأیید نمی‌کند.

گفتنی است چندی است که برخی اخبار تایید نشده‌ای از ارسال پهپادهای ایران به روسیه منتشر شده که بارها از سوی مقامات ایرانی رد شده است. اوکراین و ایالات متحده آمریکا نیز جمهوری اسلامی ایران را به ارسال سلاح برای روسیه متهم کردند.

در همین زمینه وزارت خارجه اوکراین در بیانیه‌ای مدعی شد: «عرضه سلاح به روسیه برای جنگ‌افروزی علیه اوکراین اقدامی غیردوستانه است که ضربه‌ای جدی به روابط اوکراین و ایران وارد می‌کند.» اوکراین همچنین اقدام به ابطال استوارنامه سفیر ایران در این کشور  و همچنین کاهش پرسنل دیپلماتیک ایران کرد که این اقدام دولت اوکراین، واکنش ناصر کنعانی را به همراه داشت و او دوم مهرماه ضمن ابراز تأسف از تصمیم دولت اوکراین در مورد روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران، این تصمیم را براساس گزارش‌های تایید نشده و ناشی از فضاسازی رسانه‌ای طرف‌های خارجی خواند و از اقدام متناسب ایران در این زمینه خبر داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 21
  • غیر قابل انتشار: 1
  • CN ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    18 1
    حرامزاده‌ها ، تجاوز به سوریه و یمن و تامین سلاح برای حمله به این کشورهای مظلوم، برای شما آزاده اما تامین سلاح برای روسیه ممنوع!!!
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    1 19
    حرف حق میزنند
  • قریشی IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    14 1
    خودشان حق دارند صدها تانک و توپ خودکششی و سامانه های پدافندی و موشکهای ضد کشتی و موشکهای ضد زره و نفربر تحویل اوکراین بدهند فقط کسی حق ندارد به طرف روسیه ای کمک کنه؟!!! ... اروپا سه ماه دیگه دیدنیه، بذار سرما بیاد کاپشن رو کاپشن بپوشن که یخ نزنن بعد بیان برای ما شاخ و شونه بکشن!
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    7 5
    تو خودت تا دیروز از انهدام مواضع اوکراین به وسیله پهپادهای ایرانی میگفتی تیتر زدی رادارهای غربی نمیتوانن پهپادهای ایرانی رادر اوکراین کشف کن
  • مهدی IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    7 3
    برادر خودت نزدیک ۱۰ مقاله از جزئیات پهبادهای به اسم شاهد تحویلی به روسیه نوشتی حتی چقدر زیبا تحلیل کردی که این پهبادها چقدر دقیق و قدرتمند مواضع اوکراین رو میزنن تکلیف چیه اگه ادعاست این مورد پس مقالات شما چه معنی داره
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      3 0
      پماد یادت نره
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    3 1
    تا دیروز افتخار میکرد که ایران پهپاد به روسیه داده
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    6 2
    اصلا باید علنی ایران به روسیه پهباد بفرسته.
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    0 0
    خیانت در سران ارتش روسیه به حد بسیار خطرناکی بالا رفته شکست های اخیر موئد آن است چرا ارتش روسیه با 50 درصد نیروی رزمی وارد خاک اوکراین نشده است و چرا با وجود بسیج عمومی همچنان ارتش روسیه اصرار دارد با 10 درصد توان رزمی اش در برابر 100 توان رزمی اوکراین بجنگند به مقامات برسانید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس