عصبانیت محافل آمریکایی از افزایش صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌ها

یک لابی ضدایرانی با اعلام اینکه در سال ۲۰۲۲ درآمد نفتی ایران به ۴۳ میلیارد دلار رسیده، نسبت به خنثی‌سازی تحریم‌ها از سوی ایران اظهار نگرانی کرد.

به گزارش مشرق به نقل از وبگاه آمریکایی «واشنگتن فری‌بیکن»، لابی «متحد علیه ایران هسته‌ای» (UANI) در گزارشی اعلام کرده درآمدهای نفتی ایران در دو سال گذشته در مقایسه با سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، به بیش از چهار برابر رسیده است.

براساس این گزارش، ایران از زمان روی کار آمدن جو بایدن، تنها در یک مورد ۳۸ میلیارد دلار نفت به چین فروخته و درآمد حاصل از این فروش را نیز وارد کشور کرده است.

براساس این گزارش، ایران در سال ۲۰۲۰ که سال اوج‌گیری همه‌گیری کرونا در جهان بود، تنها ۱۲ و نیم میلیارد دلار نفت فروخته بود.

اما در سال ۲۰۲۱ درآمد نفتی ایران جهش یافته و به ۳۰ میلیارد و ۹ میلیون دلار رسیده و در سال جاری نیز درآمد نفتی ایران به لطف افزایش قیمت نفت در بازار جهانی و افزایش تقاضا به بیش از ۴۳ میلیارد دلار رسیده است.

دلایل افزایش فروش نفت

لابی «متحد علیه ایران هسته‌ای» یکی از دلایل افزایش درآمد نفتی ایران با وجود باقی‌ماندن تحریم‌های نفتی و بانکی آمریکا را سهل‌گیری دولت بایدن به منظور افزایش شانس احیای برجام با ایران عنوان کرده است.

برخلاف این ادعا اما ناظران معتقدند سیاست «خنثی‌سازی» تحریم که از سوی ایران به‌ویژه در دولت ابراهیم رئیسی به مورد اجرا گذاشته شده، دلیل اصلی افزایش صادرات و درآمدهای نفتی ایران بوده است.

«کلر جانگمن» رئیس ستاد لابی «متحد علیه ایران هسته‌ای» با انتقاد از رویکرد دولت بایدن نسبت به احیای برجام و سهل‌گیری از اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران، به واشنگتن فری‌بیکن گفت: «ایران دیگر هیچ انگیزه‌ای برای امضای یک توافق هسته‌ای جدید ندارد، زیرا این کشور در حال حاضر و در نتیجه اجرای ضعیف تحریم‌ها به هر چیزی که می‌خواهد و حتی فراتر از خواسته‌هایش می‌رسد.»

براساس گزارش این لابی ضدایرانی، ایران در سال ۲۰۲۰ تنها حدود ۶.۶ میلیارد دلار نفت به چین فروخته بود، در حالی که در سال ۲۰۲۱ و پس از روی کار آمدن بایدن‌، این کشور بیش از ۲۳ میلیارد و یکصد میلیون دلار از فروش نفت خود به چین به دست آورده است و در سال جاری (۲۰۲۲) نیز این رقم حتی بیش از میزان درآمد سال ۲۰۲۱ خواهد بود.

افزایش ۸ برابری درآمد نفتی ایران

اظهار نگرانی آمریکایی‌ها نسبت به خنثی‌شدن تحریم‌ها و افزایش چهار برابر درآمدهای نفتی ایران در حالی است که برخی گزارش‌ها از افزایش هشت برابری درآمدهای نفتی کشورمان خبر می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، گزارش‌های آماری رسمی دولت حاکی است، درآمدهای حاصل از صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۱ برابر و در پنج ماه اول سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه حدود هشت برابر شده است.

خنثی‌سازی تحریم‌ها

هنر دولت سیزدهم در این بوده که بدون اتکا به وعده‌های پوشالی غرب و متکی‌شدن به برجام، مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها به‌ویژه در حوزه نفت را در پیش گرفته است. دولت توانست با به‌کارگیری روش‌های ابتکاری، نفت بفروشد و پول آن را هم برگرداند.

بازارسازی تضمینی برای فروش نفت خام، راهکاری برای خنثی‌سازی تحریم نفتی بوده است که از سال‌ها قبل در دسترس بود ولی کسی به‌دنبال آن نرفت. دولت سیزدهم این راهکار را پیش برد و در نهایت موفق به خنثی‌سازی تحریم‌های فروش نفت و افزایش چشمگیر صادرات نفت به کشور ونزوئلا به‌عنوان اولین مقصد پالایشگاه‌داری فراسرزمینی شد. در این زمینه شهریورماه امسال یک مقام آگاه در وزارت نفت خبر داد به کمک صدور خدمات فنی و مهندسی به ونزوئلا، ظرفیت یک پالایشگاه این کشور چندین برابر شده و از ۱۰ تا ۱۵ هزار بشکه در روز به ۵۵ تا ۹۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

یکی دیگر از راه‌های پیش‌روی کشور، ایجاد واحدهای پتروپالایشگاهی است که به تنوع محصولات تولیدی، اشتغال‌زایی و کم‌اثر یا بی‌اثر شدن تحریم‌های نفتی می‌انجامد. در همین رابطه، مردادماه امسال تفاهم‌نامه مشارکت و تأمین مالی ساخت پتروپالایشگاه «شهید قاسم سلیمانی» با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ نفت خام سنگین و پالایشگاه «مروارید مکران» با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام سنگین و فوق‌سنگین با همکاری سرمایه‌گذاران و شرکت‌های داخلی در حضور رئیس‌جمهوری امضا شد. امید می‌رود با اتمام این طرح‌های بزرگ، هم ایران صادرکننده بنزین باقی بماند و هم زمینه خنثی‌سازی تحریم بیش از گذشته فراهم شود.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ش. AE ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    6 0
    تا کور شود هر آنکه نتواند دید به جهنم که عصبانی شدن
  • مرادخان IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    4 1
    کاش پول نفت به ما فقرا هم می‌رسید.
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    2 2
    امریکا بعضی وقتها بچه عاقلی میشه میدونه شرایط ؛ شرایط سختی است اگر ایران نتواند نفت صادر کند یعنی بستن تنگه هرمز وبستن تنگه هرمز باتوجه به جنگ روسیه و اوکراین یعنی مصیبت جهانی
  • سعید IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    3 0
    ای آمریکا ، از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    3 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس